Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją
Gdańszczanie częściej i chętniej korzystają z samochodów, a coraz rzadziej z transportu zbiorowego. Rośnie też ruch rowerowy, choć podróży wykonywanych rowerem jest 3,5-krotnie mniej niż pieszo. Urzędnicy przedstawili właśnie podstawowe dane statystyczne z tegorocznych badań ruchu.
Najważniejszy wskaźnik, czyli podział zadań przewozowych pokazuje, że gdańszczanie coraz chętniej korzystają z transportu indywidualnego samochodowego. Stanowi on już 41,2 proc. tzw. podziału zadań przewozowych (w 2009 r. - 39 proc.).
Bardzo duży spadek zanotowano w transporcie zbiorowym, który wykorzystywany jest do realizacji 32,1 proc. podróży (w 2009 r. - 38 proc.).
Wciąż znaczący udział w podziale zadań przewozowych posiada ruch pieszy - 20,8 proc. (21 proc. siedem lat temu). Wykorzystanie roweru jest na poziomie 5,9 proc., czyli o 3,9 punktów proc. więcej niż w 2009 r.
Średnie napełnienie samochodu osobowego wynosi 1,5 osoby, zaś średni czas codziennej podróży gdańszczanina (dowolnym środkiem transportu) to 25 minut. Średnio w ciągu doby każdy mieszkaniec miasta dokonuje 2,1 podroży - na ogół na trasie inne (zakupy, rozrywka) - dom oraz dom - praca.
Samochód obecny jest już w 67,2 proc. gospodarstw domowych. 51,2 proc. gospodarstw dysponuje jednym autem, a 14,3 proc. dwoma pojazdami.
Rower posiada 67,4 proc. gospodarstw domowych. W 22,9 proc. gospodarstw znajduje się jeden rower, a w 24,2 proc. dwa rowery.
Wykorzystywane środki transportu przekładają się na oczekiwania mieszkańców (w ankiecie można było wskazać kilka odpowiedzi). Aż 45,2 proc. ankietowanych opowiada się za dalszą rozbudową układu drogowego, ale tylko 7,1 proc. za powiększeniem strefy płatnego parkowania.
44,8 proc. badanych popiera rozbudowę układu tramwajowego, zaś 31,9 proc. zwiększenie oferty przewozowej transportu zbiorowego. 27,5 proc. chce rozbudowy tras rowerowych, a 10,8 proc. utworzenia systemu roweru miejskiego.
W tegorocznych badaniach ruchu postanowiono sprawdzić także, jakie środki transportu wykorzystywane w celu dotarcia do portu lotniczego. Pomimo budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, najczęściej używany jest samochód (38,6 proc. jako pasażer, 29,2 proc. jako kierowca). Z pociągu skorzystało tylko 10,2 proc. ankietowanych, a z taksówki - 8,7 proc.
- Takie badania to już standard we współczesnych dużych miastach. Stanowią dla nas materiał wyjściowy do dalszych prac, w tym prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dzięki wynikom badania będzie można też zweryfikować politykę miasta w zakresie planowania przestrzennego czy mobilności - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Gdańskie Badania Ruchu 2016 przeprowadzono w okresie między 4 kwietnia a 11 czerwca br. na reprezentatywnej grupie ponad 11 tys. osób (w tym 1 tys. na lotnisku). Pytania dotyczyły m.in. wielkości gospodarstwa domowego, wykorzystywanych środków transportu czy kierunków codziennych podróży. Badano również natężenie ruchu na wybranych skrzyżowaniach oraz napełnienie pojazdów transportu zbiorowego. Przedstawione w artykule wyniki to tylko niewielki fragment większego opracowania.
Miejsca
Opinie (442) 10 zablokowanych
-
2016-11-17 09:21
Życzenia
Dopóki nie będzie wydzielonych buspasów i płatnych stref parkowania, to nic się nie zmieni. Mam to nieszczęście, że muszę codziennie pokonywać odcinek z Oruni Górnej przez centrum Gdańska i dalej w kierunku Gdyni skm. Najgorszy odcinek to przejazd przez centrum i Trakt św. Woj. - to jest w ostatnich latach masakra komunikacyjna. Remont za remontem, przebudowy, zwężenia itp. Dużo bym oszczędziła czasu, gdyby miasto wybudowało przystanek SKM "Czerwony most" przy ul. Sandomierskiej, stamtąd tylko dojazd tramwajem na górny taras bez stania w korkach ale tramwaje muszą mieć pierwszeństwo przejazdu!
- 9 5
-
2016-11-17 09:19
Komunikacja
Droga. Oplaca sie tylko przy dluzszych przejazdach. Tak to wole auto albo przejsc sie... ogromy plus dla tramwajów za brak korkow ale minus ze czeste psucie sie przynajmniej w ostatnim czasie...
- 5 1
-
2016-11-17 09:18
Uwiebiam stac w korkach
Dlatego zamienilem autobus na seicento rocznik 95
- 5 3
-
2016-11-17 09:06
ZKM to bardzo duży tłok i wolna jazda
Dlatego od maja jeżdżę do pracy rowerem. I wcale nie jestem jakimś ekologiem- wariatem.
- 8 4
-
2016-11-17 09:02
Dopóki będzie można parkować gdzie się chce
i nie będzie linii bezpośrednich to większość będzie jeździła samochodem.
Mogłyby być nawet przesiadki,ale nie jak jest teraz gdy trzeba sobie zarezerwować dodatkowe 10 minut,aby dotrzeć na następny przystanek.- 14 2
-
2016-11-17 08:58
niski koszt podróży?
cena za bilet miesięczny porównywalna z paliwem potrzebnym na jazdę do pracy ma być zachętą? Do pracy mam 7,5 km - Orunia Wrzeszcz czyli przesiadka w centrum. 7,5 *2 * 20 dni pracy = 300km przy 10l/100km to jest 30 litrów po 4,5 płacę 135 zł za paliwo. A jak jeszcze kogoś podwożę to dwuosobowy transport zbiorowy bije na głowę propozycje Budynia.
- 12 4
-
2016-11-17 08:54
Jak zrobili przesiadki co kawałek+brak skomunikowania+ciągłe awarie to nikt z tego nie będzie korzystał.
- 5 1
-
2016-11-17 06:47
Udział rowerów w ruchu (2)
2009 - 2%
2016 - 5,9%
Wzrost prawie 3x.
To najlepszy dowód, że jak się zbuduje infrastrukturę to użytkownicy się pojawią. Tak trzymać,
Gdańsk staje się powoli coraz lepszym miastem do życia, chociaż dalej niestety jest opanowany przez samochody.- 40 28
-
2016-11-17 07:26
z tego badania wynika, że w Gdańsku jest 414 aut na 1000 osób. Jak na Polskę to bardzo dobry wynik (1)
oczywiście im mniej aut w mieście tym lepiej
- 8 1
-
2016-11-17 08:45
Im więcej aut w mieście tym lepiej!
Mniej aut powinno być na przedmieściach, bo to z przedmieść dojeżdżają generując korki!!!
- 0 12
-
2016-11-17 08:45
Jeździłem komunikacją do pracy. Tramwajem do Centrum, a tam przesiadka na autobus. Autobus za 4,3,2 min i nie przyjechał, kolejny za pół godziny i już jestem spóźniony. Droga z pracy to samo wysiadam z autobusu i właśnie odjechały dwa którymi miałem dojechać do Gdańska. Prawie 2 godziny w jedną stronę stracone, nerwy, zapchane autobusy i tramwaje i liczenie, że się dziś nie zepsuje albo w ogóle przyjedzie.
- 10 0
-
2016-11-17 08:42
Tłoki w komunikacji
Jak można wybrać komunikacje skoro codziennie na przystanku przemyska (2 przystanki za pętlą) już nie da się wejść do tramwaju. autobusy wiecznie spóźnione. Gdybym miała inną możliwość zdecydowanie bym z niej skorzystała. Do tego pkm która jeździ w magicznych godzinach ale nie dla ludzi, którzy pracują od godziny 8.
- 18 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.