• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wzorem jeśli chodzi o ścieżki rowerowe

Krzysztof Koprowski
8 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 

Gdańsk jest wzorem do naśladowania w kwestii budowy dróg rowerowych - tak wynika z Raportu Absurdów Rowerowych 2008 przygotowanego przez serwis odkryjnasze.pl



Gdańsk, określony w raporcie, jako rowerowa stolica Polski wygrał bezapelacyjnie z innymi polskimi miastami. Tworzenie zwartego systemu ścieżek rowerowych oraz wysoka jakość ich wykonania wraz z przestrzeganiem odpowiednich parametrów technicznych to kryteria, które Gdańsk doskonale spełnia. Gdańskie ścieżki są wygodne, bardzo dobrze zaplanowane - szczególnie w rejonie skrzyżowań, a także we właściwy sposób odseparowane od ruchu pieszego. Bez wątpienia są także doskonale oznakowane. W przeciwieństwie do wielu polskich miast, projektanci nie ustawili na nich słupów oraz latarni (jak we Wrocławiu) czy... tablic systemu informacji miejskiej (przykład Poznania).

Wprawdzie w raporcie nie padło praktycznie żadne negatywne zdanie na temat dróg rowerowych w Gdańsku, nie oznacza to jednak, że i u nas nie brakuje absurdalnych rozwiązań.

- Jednym z przykładów nie do końca przemyślanego wykonania nawierzchni może być zbudowany tydzień temu 100-metrowy odcinek drogi wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża. Zastosowano w nim w pobliżu drzew kratkę betonową, dobrze znaną rowerzystom podróżującym drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldziej. Jazda po niej nawet na dystansie kilku metrów jest wyjątkowo nieprzyjemna, a nawet niebezpieczna - mówi Michał Błaut z Obywatelskiej Ligii Ekologicznej, organizacji pozarządowej współpracującej z Urzędem Miejskim przy opracowywaniu dróg rowerowych w Gdańsku.

Urzędnicy na szczęście nie pozostali w tym przypadku obojętni i obiecali podjąć odpowiednie kroki w celu poprawienia błędu.

Jednak nawet w centrum miasta zdarzają się różnego rodzaju wpadki przy projektowaniu dróg. Przy Podwalu Grodzkim wykonano ścieżkę z kostki, zamiast z nawierzchni bitumicznej. Co więcej ze względu na brak porozumienia z PKP, ścieżka przy dworcu urywa się na kilkadziesiąt metrów. Natomiast po drugiej stronie dworca ścieżka kończy się "ślepo" przy budynku prokuratury, gdzie ze względu na wejścia do sklepów nawet piesi z trudem się mieszczą na wąskim chodniku.

Pomimo tych kilku małych - w porównaniu do innych miast Polski - zaniedbaniom, inwestycje w drogi rowerowe zachęcają coraz więcej osób do korzystania z tego ekologicznego środka transportu. Dziesięć lat temu, w 1997 roku, gdy w Gdańsku dopiero rozpoczynano budowę pierwszych ścieżek, z roweru na co dzień korzystało zaledwie 0,5 proc. mieszkańców miasta. W 2007 roku odsetek ten wynosił już 5 proc., zaś w 2010 roku powinien osiągnąć 10 proc..

Opinie (161) 6 zablokowanych

  • Ścieżka przy PKP Gdańsk (1)

    Ścieżka kolo dworca jest tak zbudowana, że wjeżdżajace samochody pod dworzec ścinają zakret i najeżdżaja na scieżkę. Tylko czekac az dojdzie tam do kolizji. Jednym z powodów tego zjawiska są pozostawione samochody zbyt blisko przejścia dla pieszych na samym zakrecie. Straz miejska powinna wiecej uwagii poświęcic temu miejscu. Pozdrawiam b

    • 0 0

    • ta sciezka powinna zostac ogrodzona

      bardziej od samochodow niebezpieczni sa tam piesi ktorzy czekajac na autobusy wchodza na ta sciezke bez odrobiny zastanowienia.

      • 0 0

  • Przestańcie wqy narzekać (1)

    Jak czytam te narzekania ościeżkach rowerowych to mnie krew zalewa. Jakieś 10 lat temu w Gdańsku nie było żadnej ścieżki rowerowej a przejechanie przez Gdańsk byłó wręcz nie możliwe ,teraz jest dużo lepiej i do większości dzielnic można rowerem dojechać , są co prawda braki ale nie narzekajmy cieszmy się z tego co jest . Jak chcecie po narzekać jeźcie do Olsztyna tam prawie wogule ścieżek nie ma

    • 1 0

    • Wojt, nie wiedziałeś?

      Polacy, to przecież MALkontenci!
      Nigdy z niczego nie będą się cieszyć, wiecznie zrzędzić i zrzędzić. Co z tego, że dzieje się coraz więcej, że w Gdańsku z roku na rok powstaje nowy km ścieżki rowerowej, co z tego? Nasi rodacy i tak zawsze będą zrzędzić.
      Na codzień mieszkam w Szwecji, tam ludzie są o wiele bardziej radośni... a przede wszystkim potrafią się cieszyć z tego co mają, a nie wiecznie chcą coraz więcej i więcej! Ludzie zastanówcie się! Uśmiechnijcie się nieco do życia!

      • 0 0

  • Przestańcie wy narzekać

    • 0 0

  • Re:

    biznesmen na rowerze,
    TYLKO rekreacyjnie w TPK - gdyńskich górkach. Należy je odpowiednio zinterioryzować i będą Mistrzostwa Świata w Aktywnym Wypoczywaniu:))

    • 0 0

  • (1)

    raz pojechasłem rowerem z GDa przez Sopot do GDY
    więcej nie pojadę Gdynia tu się żyję jak w Korei ala Płn

    • 0 0

    • I całe szczęście bo my zakompleksionych malkontentów nie potrzebujemy

      Tu się żyje, odpoczywa, ale przede wszystkim jest to miasto biznesu.
      Z rowerami to do Gdańska, chyba, że UE pobuduje nam RoweroStrady:)))
      Gdańsk też by wyglądał nie tak gdyby nie OLE a przez nich znaczące wsparcie fund.ONZ na ten cel

      • 0 0

  • Gdzie moje podatki !!! (1)

    Mieszkam w Sulminie 10 km do centrum miasta a nie mam jak dojechać nawet samochodem.Droga Sulmin -Otomin tragedia sam piach nie można dojechać ani dojśc a Oni mnie drażnią drogą rowerową.

    • 0 0

    • Mieszkam w Sulminie no to mieszkaj zrzuć się

      • 0 0

  • (6)

    w Gdyni może brak ścieżek rowerowych, ale mają za to miejską komunikację, w Gdańsku natomiast brak jednego i drugiego

    • 0 1

    • Zgoda (3)

      Ścieżki rowerowe komunikacyjne w Gdyni niech w co najmniej 70% kosztów pokryje unia i fundusz ekologiczny, na inny wariant nie ma zgody. Gdynia już wiele w tym względzie zrobiła- opracowała potrzeby, itd.

      Co ja bym widział natomiast. Mając na uwadze najnowsze trendy w turystyce, które jednoznacznie wskazują na TURYSTYKĘ i REKREACJE AKTYWNĄ oraz nazywany w Europie Sport dla WSZystkich poza spełnieniem potrzeb typowo rekreacyjnych oczekuje uczty poznawczej a w Gdyni są niesamowite widoki, krajobrazy, itd. Głównym celem takiego opracowania powinno być określenie potrzeb inwestycyjnych i porozumienie w tym względzie z TPK, celem określenia funkcje turystyczno-rekreacyjne oraz funkcje ostoi przyrodniczej i topograficznej. Fakt, że w dalszej kolejności ograniczony to także ruch samochodowy w strefie "ekologicznej" dzięki ew. zorganizowaniu zewnętrznych parkingów, hoteli, warsztatów, dietetycznych potraw, itd. Do tego w Gdyni b.dobrze funkcjonuje Centrum Informacji Turystycznej oraz Ośrodek Społeczno-Kulturalny należałoby jeszcze włączyć organizacje kultury fizycznej, aby ująć to kompleksowo. Każda bogata
      baza turystyczno-rekreacyjna (zarówno w mieście jak i na terenach TPK)oraz infrastruktura, jak i ciekawe spektrum programowe i miejsca wypoczynku z widokiem nad miastem, stadniny koni, kompleksy obiektów sportowych, szlaki
      turystyki pieszej, zaplecze gastronomiczne i hotelowe. Miasto powinno dopracować kalendarz imprez kulturalnych i sportowych zgodnego z jego rangą. Poprzez rozwój i modernizację infrastruktury technicznej w pięknych terenach nadmorskich oraz pagórkach. Powinny zostać stworzone korzystne promocje przyciągające dzieci i młodzież gdzie usługi winny być sprawowane na najwyższym poziomie (punkty naprawy rowerów, parkingi dla rowerów, itd.

      • 0 0

      • Miasto powinno dopracować czyli kto ty? i twoi kolesie?

        • 0 0

      • powinny powinny powinny (1)

        myślał indyk o niedzieli a w sobotę łeb ucieli...

        • 0 0

        • Programy obligatoryjne powinny .....

          Władze Gdyni powinny, koniecznie rozważyć cały zestaw korzyści związanych z aktywną rowerową rekreacją turystyczną, które fachowo nazywane są produktem turystycznym. Trzeba mieć także świadomość, że turysta nie kupuje pojedynczych atrakcji turystycznych dla nich samych, nie korzysta też z miejsc noclegowych tylko dlatego, że chce przenocować.

          Mimo znaczącego zmniejszania się bezrobocia do 1,8%, cały czas problemem do rozwiązania jest aktywizacja osób wykluczonych społecznie i długotrwale bezrobotnych także w Gdyni.
          Szczególnie istotna może okazać się rola samorządów, które mogą zagospodarować te osoby w ramach tzw. „robót publicznych” do uporządkowania i przygotowania bazy rekreacyjno-rowerowej w TPK.

          • 0 0

    • tja...

      Gdynia ma lepsza komunikacje miejska...
      LOL ?

      • 0 0

    • Brak ścieżek rowerowych... Ręce opadają. Gdynia faktycznie ma lepszą komunikację (przynajmniej czystszą i nieco nowszą), ale oddajmy sprawiedliwość. W ścieżkach porównanie zdecydoanie na korzyść Gdańska.

      • 0 0

  • do Ligii Ekologicznej (5)

    Ta betonowa kratka ma umożliwić właściwe doprowadzenie wody do drzew, które już prawie ze wszystkich stron są otoczone betonową lub bitumiczną skorupą (Grunwaldzka).

    • 0 0

    • Co to za Liga Ekologiczna, (4)

      która nie szanuje drzew??

      • 0 0

      • od Ligi Ekologicznej ;) (1)

        ta betonowa kostka niczego nie ulatwia, poniewaz drogi rowerowe sa nachylone (2 - 3%) w kierunku pasow zieleni (standardowe odwodnienie) i calosc wody opadowej z zkrytej powierzchni i tak trafia do drzew (dla porownania np na poludniu europy gdzie opadow jest znacznie mniej, drzewa nieraz oblewa sie asfaltem wokol pni - woda i tak przesiaka - masz takich alei platanowych we francji wloszech mnostwo w kazdym miescie - zaasfaltowanych). natomiast kraty montuje sie po to aby korzenie nie podnosily nawierzchni drogi rowerowej. problem polega na tym ze projektanci ze wzgledow oszczednosciowych zamiast krat metalowych (jak przy szkole budowlanej we wrzeszczu) zaczeli stosowac kraty betonowe MEBA. Byl to eksperyment, naszym zdaniem nieudany, i obecnie MEBY sa juz niedopuszczane w projektach (a te ktore istnieja, beda z czasem wymienione na kraty z metalowej siatki). Mamy nadzieje ze wpadka na obroncow wybrzeza byla ostatnią, tak obiecuje U.M. Pozostaje ich pilnowac (jak z wszystkim innym)

        • 0 0

        • gdyby nie ta "kampania rowerowa" to wszyscy byśmy zginęli z kretesem :/. Gratuluję dobrego samopoczucia - przy krewetce ścieżka to podobno pod waszym naciskiem zbudowana ? Jeszcze raz gratulacje - oby tak dalej - rowerzyści górą a pieszych zabetonować!

          Podoba mi się zdanie z powyżej "Pozostaje ich pilnowac (jak z wszystkim innym)" - bez komentarza.

          • 0 0

      • szanują, ale (1)

        kratkę można wykonać tak, że i wodę przepuści i w rowerze kół nie pognie.

        • 0 0

        • No a te wycięte?

          (jak mój poprzedni post w tej sprawie?)

          Chodzi mi o setki drzew i tysiące krzewów koło nadmorskiego deptaka. I te wymyślne zakosy i skosy utrudniających jazdę?

          • 0 0

  • Bardzo proszę władze miasta o spowodowanie przy ścieżkach rowerowych obcięcie żywopłotów iinnych zwisających gałęzi.To bardzo niebezpieczne.Proszę.

    • 1 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum