• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: ustawiają podpórki dla rowerzystów

Maciej Naskręt
1 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowe podpórki dla rowerzystów przy głównych drogach.
  • Grawerowana stopka dla rowerzystów.
  • Nowa instalacja dla rowerzystów przy Galerii Bałtyckiej.
  • Nowa instalacja dla rowerzystów przy Galerii Bałtyckiej.

Nie będzie trzeba zsiadać z roweru, czekając na zielone światło. Pomogą w tym podpórki wykonane w ramach budżetu obywatelskiego. Pierwsze z nich - grawerowane - można zobaczyć we Wrzeszczu. Autorom projektu jednak wykonanie nie do końca się podoba, głównie z tego względu, że większy koszt grawerowanych podpórek oznacza mniejszą ich liczbę na ulicach.



Jak oceniasz podpórki dla rowerzystów?

Przy głównych szlakach rowerowych w Gdańsku zaczynają pojawiać się podpórki dla rowerzystów ze stali nierdzewnej. Dzięki nim nie trzeba zsiadać z roweru, wystarczy prawą nogą podeprzeć się i oczekiwać na zielone światło lub wolny przejazd np. przez ulice.

Podpórki można zobaczyć m.in. przy skrzyżowaniu naprzeciwko Galerii Bałtyckiej we Wrzeszczu. zobacz na mapie Gdańska Dodatkowo na stopce wygrawerowano napis "odpocznij" lub "rowerowygdansk.pl".

- W sumie ma się pojawić 108 tego rodzaju udogodnień w ważnych z punktu widzenia natężenia ruchu rowerowego miejscach - mówi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Inwestycja została zrealizowana w ramach ogólnomiejskiego projektu zgłoszonego do budżetu obywatelskiego na 2016 r. Zakładał on poprawę bezpieczeństwa rowerzystów i uwzględnienie ich potrzeb na drogach w Gdańsku. M.in. w jego ramach wymalowano pasy dla rowerzystów i wykonano zjazdy z jezdni na drogę dla rowerów. Jego łączny koszt to 2,2 mln zł.


Warto zaznaczyć, że autorzy projektu rowerowego liczyli jednak na nieco inne, bo tańsze podpórki dla rowerzystów.

- Uważam, że ich grawerowanie to przesada. W mojej ocenie ustawienie takiej jednej podpórki to koszt 1 tys. - 1,5 tys. zł. Składając wniosek do budżetu zakładaliśmy, że pojawi ich 200 i będą bez zbędnych ozdób. Stało się inaczej. Nikt tego z nami nie konsultował - mówi Roger Jackowski, współautor projektu.
Powodem zaistniałej sytuacji jest fakt, że po głosowaniu i wyłonieniu projektów z budżetu obywatelskiego do realizacji, nikt z miasta nie konsultuje zmian w tych projektach z autorami.

- Niestety regulamin budżetu obywatelskiego ogranicza finansowo zakres inwestycji. Z uwagi na zbyt niskie oszacowanie kosztów realizacji zadania na etapie składania wniosku, poszczególne realizacje wykonywane były do wysokości dostępnych środków finansowych. Dlatego też zamówiono 108 szt. podpórek. Również z tej przyczyny, w uzgodnieniu z Wnioskodawcą, stojaki rowerowe zostały zamienione na rzecz podpórek - podkreśla Zakrzacka.
Tego, dlaczego wybrano grawerowanie podpórek zamiast ustawienia większej liczby podpórek niegrawerowanych, nie tłumaczy.

Do artykułu postanowiła się jeszcze odnieść Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Treść ich oświadczenia zamieszczamy w całości.

Miejsca

Opinie (288) 4 zablokowane

  • "Sie nie podoba " - tym ped**arzom malo co sie podoba, najlepiej wydzielic 1 pas grunwaldzkiej dla rowerow (15)

    • 65 58

    • (6)

      No i wtedy byłoby jak w Kopenhadze - tam ostatnio w centrum zmieniono 1 par trójpasmowki na pas rowerowy, bo się rowery już na drodze rowerowej obok nie mieściły.
      I dobrze, u nas kiedyś może też się tak zrobi :)

      • 34 14

      • Ile osób jeździ w Kopenhadze a ile w Gdansku (2)

        Jak wygląda urbanizacja miasta w Danii a jak w Polsce. Co ty porównujesz.

        • 6 2

        • bo u nas nie ma po czym. Tam jest to tak zrobione że szybciej i wygodniej jedzie się rowerem. (1)

          Cała filozofia. U nas infrastrukturę rowerową projektują leśne dziadki którzy nie mają zielonego pojęcia o temacie.
          Unia daje kasę tylko jak będzie infrastruktura rowerowa też, więc na kolanie na szybko coś tam się bazgra. Czy dane rozwiązanie ma sens to już nie ważne.
          Do statystyk można doliczyć.

          • 6 0

          • Infrastructura budowlana

            Patrz jak zabudowana gęsto jest Kopenhaga i tam rower to mus. Gdańsk jest rozlegly i brak komunikacji miejskiej. Amsterdam np to jazda pociągiem do centrum i dalej rowerem . Na tym to polega . Gdańsk to całkiem inne miasto i klimat ostrzejszy. Bez szans na masowe rowery

            • 2 2

      • Skoncz juz z ta Kopenhaga (2)

        A kiedy beda u nas wyzsze pensje i emerytury tak jak na zachodzie??

        • 13 13

        • w Londku też przebudowali masę dróg w centrum i wydzielili szerokie pasy, uwaga - dwukierunkowe dla rowerzystów

          • 8 2

        • zmień pracę weź kredyt

          • 8 4

    • niech płacą także jak inni (3)

      rowerzyści wszystko mają za darmochę. narzekają na kierowców samochodów, ale to oni płacą podatki w paliwie i do tego obowiązkowe ubezpieczenie.

      • 7 11

      • Masz za złe rowerzystom to, że nie płacą za paliwo z którego nie korzystają?

        Czy, że nie są ubezpieczeni od szkód, których nie powodują?

        • 8 1

      • podatek w paliwie idzie do budżetu centralnego z którego co najwżej krajówki są budowane i utrzymywane

        W mieście ulice buduje miasto ze swoich środków. Miasto utrzymuje się z CITów, PITów, i różnych podatków od nieruchomości.

        Także kierowcy nie dokładają się nawet groszem do ulic w mieście, a budowa i utrzymanie infrastruktury pod samochody jest kilkaset razy droższa niż pod rowery.

        Z ubezpieczenia też się nic nie buduje, ani nie utrzymuje. Wszystko idzie na szkody wyrządzane przez kierowców

        • 10 1

      • zapraszamy na rower, nie będziesz musiał płacić biedaczyno,
        skoro cię nie stać

        • 4 4

    • a mowia ze to rowerzysta getry cisna na banie, a tu prosze jaka niespodzianka

      polski komentarze w necie to niezle bagno. jak widac na zalaczonym obrazku

      • 1 0

    • fajny pomysł :) (1)

      • 6 1

      • jestem za

        pas rowerowy po obu stronach grunwaldzkiej był by o niebo lepszy niź ta konfliktogenna śmieszka raz po jednej, raz po drugiej stronie

        • 5 3

    • Dwa. Po jednym w każdą stronę. W ten sposób dla samochodów powstanie bardzo wiele niejsc postojowych w korkach.

      • 10 0

  • Ścieżki rowerowe przy Galerii Błotnickiej to jakaś masakra. (2)

    Co chwila piesi i rowerzyści na siebie wpadają.

    • 16 3

    • to samo przy Operze Błotnickiej

      • 0 1

    • Bo to fuszerka

      • 2 1

  • W Gdyni...

    tez takie mamy

    • 1 1

  • O, będzie jak w Danii! (4)

    Coraz lepiej w Gdańsku, mała rzecz a cieszy!

    • 18 16

    • Hmm (2)

      Tylko że w Danii to rowerzyści są kulturalni i umią jeździć na rowerach

      • 4 5

      • w Danii to kierowcy są kulturalni i umieją kierować samochodami

        • 7 2

      • I to jest argument, zeby nie poprawiac infrastruktury rowerowej?

        • 5 2

    • do Danii to jeszcze mamy lata świetlne.......

      • 3 3

  • I znowu zlecenie dla wybranych a celowość ustawienia nieważna. (1)

    Tak jak na tablice o skrzyżowaniach równorzędnych a że stłuczki zaczęły się sypać,nieważne.
    Najlepsze są tablice w Polsce z informacjami o zjazdach z autostrad,można sobie tylko w łeb strzelić.

    • 3 1

    • "że stłuczki zaczęły się sypać"

      hehe, skrzyżowania równorzędne to podstawa.
      Teraz widać na jakim poziomie mamy kierowców

      • 1 2

  • Podpórki podpórkami, a widzieliście ten koszmar w Pruszczu na zjeździe na Rotmanke? Jaki kretyn tam szlabany postawił, czemu przejazdu przez Radunie nie zbudowano? Gdańsk to jednak metropolia przy innych wsiach okolicznych.

    • 4 0

  • Fajne udogodnienie

    Szczególnie jak ktoś jeździ w butach SPD, nie trzeba się wypinać tuż przed przejściem.

    • 6 1

  • K...2 kafle...

    Za kawał rurki z przyspawanym profilem z Castoramy, ktoś się zdrowo obłowił.

    • 10 2

  • I po uja to??

    Niech się latarni chwycą jak im ciężko
    .

    • 5 3

  • racjonalnie myśląc (3)

    Rowerem jeżdżę i podpieranie jest wygodne, ale nie zawsze. Czasem wole zsiąść, niech ta krew dopłynie tam gdzie ma dopłynąć.
    Zanim jakiś zagorzały rowerzysta da minusa albo zje mnie żywcem pisząc coś, niech pomyśli czy nie lepiej było by wydać tą niemałą kwotę na inne dogodności (ścieżki rowerowe, oznakowanie tras itp.)?

    • 10 5

    • Staz rowerowy to umnie kilkadziesiat lat! Korzystam z roweru cały rok!! (1)

      I mało kto robi tyle kilometrów co ja.I podpórki są rzeczywiście przydatne, ale niekonieczne to taki luksus. Czasami lepiej sobie właśnie stanąć by zmienić pozycje.I dokładnie tak jest bardziej potrzebna jest infrastruktura rowerowa zadaszenia przy stojakach rowerowych, stojaki rowerowe ,drogi rowerowe najważniejsze bo tylko na nich jest bezpiecznie dla wszystkich!!

      • 4 1

      • Czyżby nasz przyjaciel Rysio2436372+ ? ;-)

        Te podpórki są rzeczywiście jedwabną łatą na starym worku po zimniorach,
        a bardziej potrzebne były by setki innych rzeczy, ale każdy by wymyślił inną listę.

        Ja na pewno nie zaczynał bym od śmieszek, wolał bym jednokierunkowe pasy w jezdni, niż dwustronne śmieszki, ale od infry wolał bym cokolwiek do wychowywania śmierdziuszków, jeśli nie policję rowerową, to może kursy dla kierowców jak w Gdyni?

        • 1 1

    • pewnie, że wolał bym dofinansować serio policję rowerową,
      by łapała piratów rowerowych,
      oraz buraków parkingowych i ciemnych zielonostrzałkowców

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum