Pięć ekostrad, czyli międzydzielnicowych tras rowerowych najwyższego standardu, może powstać za kilka - kilkanaście lat w Gdańsku. Miasto przygotowuje się do zaprojektowania ich przebiegu. Na obecnym etapie zidentyfikowano już pierwsze potencjalne problemy w realizacji.
Choć do dzisiaj nie zrealizowano, określanej wówczas jako priorytet do 2023 r., drogi rowerowej wzdłuż al. Armii Krajowej (Trasy W-Z), miasto przystępuje do analizy wykonania pięciu zupełnie nowych korytarzy:
- wzdłuż szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odc. Brętowo - Kiełpinek,
- wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna (GP-W) na odc. zbiornik Wileńska - Adamowicza,
- w rezerwie terenowej Drogi Czerwonej na odc. Droga Zielona - Brama Oliwska,
- wzdłuż Kanału Raduni na odc. Śródmieście SKM - Starogardzka,
- wzdłuż PKM Południe (tzw. Trasa Oruńska) na odc. Kanał Raduni - Kowale
W każdym z pięciu wariantów zidentyfikowano szereg problemów, wobec których wykonawca opracowania będzie musiał:
- przeanalizować możliwości budowy ekostrady,
- przygotować szacunkowy kosztorys realizacji z ewentualnymi wariantami przebiegu,
- pozyskać wstępne wytyczne od jednostek i gestorów sieci,
- uzyskać wymagane opinie do analiz.
Pomorska Kolej Metropolitalna odc. Brętowo - Kiełpinek
Proponowana trasa prowadzona jest drogą technologiczną wzdłuż torów kolejowych. Wykonawca opracowania będzie musiał dokonać rozeznania, na ile możliwe jest przekazanie gruntu kolejowego na rzecz miasta.
Trasa Nowa Politechniczna odc. zbiornik Wileńska - Adamowicza
Wykonawca opracowania zobligowany jest do przygotowania analizy realizacji ekostrady bez budowy układu drogowego, który jest narzucony planem zagospodarowania. Należy zatem tak wykonać trasę rowerową, aby była ona zgodna z planem i pozostałymi przepisami.
Rezerwa terenowa Drogi Czerwonej:
Należy przewidzieć kładkę nad ul. Piastowską oraz przejazdy pod ul. Braci Lewoniewskich, Trasą Słowackiego oraz linią kolejową w pobliżu przystanku SKM Gd. Politechnika na teren zieleni wzdłuż al. Zwycięstwa (tzw. stara rezerwa Drogi Czerwonej).
Na ul. Białej przewiduje się realizację ekostrady w formie ulicy rowerowej. Na odcinku Wyspiańskiego - Hallera możliwe jest wydzielenia drogi rowerowej z ulicy, natomiast na odcinku równoległym do al. Zwycięstwa poprzez przekształcenie alejek parkowych.
Jak przebudować rejon węzła Kliniczna?
Wzdłuż Kanału Raduni na odc. Śródmieście SKM - Starogardzka:
Przewiduje się wykorzystanie istniejącego układu ulicznego i jego dostosowanie do potrzeb rowerzystów oraz użytkowników UTO.
Niezbędna jest zmiana organizacji ruchu na ulicach równoległych do Kanału Raduni oraz budowa w odpowiednim standardzie fragmentu ul. Brzegi - połączenia z ul. Raduńską.
Wzdłuż planowanej trasy PKM Południe (Trasa Oruńska)
Proponuje się wykorzystanie planowanej drogi technologicznej wzdłuż infrastruktury kolejowej pod trasę rowerową. W rejonie ul. Białowieskiej należy przewidzieć łącznik z trasą rowerową wzdłuż Potoku Oruńskiego.
Ponadto w dolnym odcinku, w pobliżu Traktu św. Wojciecha, rozważane są dwa warianty przebiegu z włączeniem do ekostrady wzdłuż Kanału Raduni. Dalszy przebieg w kierunku Żuław Gdańskich proponuje się "w zredukowanych parametrach" do ul. Nowej Sandomierskiej.
Za trzy lata gotowy projekt PKM Południe
Dwie oferty w postępowaniu przetargowym
Na wykonanie pełnej analizy wszystkich pięciu ekostrad przewidziano 44 tygodnie od dnia zawarcia umowy. W postępowaniu przetargowym prowadzonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęły dwie oferty:
- Green Cities Infrastructure sp. z o.o. z Gdańska na kwotę 690 000 zł
- Infra - Centrum Doradztwa sp. z o.o. z Warszawy na kwotę 1 168 500 zł
Budżet rezerwowany na to zadanie wynosi 800 tys. zł, co oznacza, że tylko gdańska oferta spełnia to kryterium. Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem formalno-prawnym.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-12-29 20:35
Czy naprawdę nikt nie dostrzega tych ogromnych (28)
Korków samochodowych które zabierają nam czas który moglibyśmy spędzić z rodziną? Nie żyjemy w Miami tutaj nie będzie 25 stopni zimą abyśmy mogli śmigać na naszych rowerach, przez 7 miesięcy pogoda jest nie sprzyjająca i nikt rowerem jeździć nie będzie.
- 66 149
-
2024-01-23 17:37
Owszem !
będzie !
- 1 0
-
2024-01-03 12:29
Korków nie da się pozbyć nawet jakbyśmy całe miasto zamienili w ulice i parkingi po prostu samochodów jest za dużo. - patrz USA. Dlatego nie idźmy w tą stronę.
- 2 0
-
2024-01-01 11:26
(1)
Co do pogody to akurat nie jest argument bo za kołem podbiegunowym ludzie poruszają się rowerami i to przy mrozach przekraczających 30 stopni na minusie. Ale wszystko zależy od chęci, dystansu do pokonania i dobrej infrastruktury. Bo wiedząc, że np. 3/5km do pracy pokonasz w 10 czy 15min rowerem czy komunikacją miejską a autem np. 30czy 45min bo
Co do pogody to akurat nie jest argument bo za kołem podbiegunowym ludzie poruszają się rowerami i to przy mrozach przekraczających 30 stopni na minusie. Ale wszystko zależy od chęci, dystansu do pokonania i dobrej infrastruktury. Bo wiedząc, że np. 3/5km do pracy pokonasz w 10 czy 15min rowerem czy komunikacją miejską a autem np. 30czy 45min bo każdy jedzie i korki. Można się zastanawiać nad zmianą formy dojazdu po mimo nie pogody. Gdzie zyskują i kierowcy z uwagi, że z ruchu wypada parę aut oraz dostarczamy sobie trochę ruchu fizycznego w świecie siedzącego trybu życia. Jak będzie dobra infrastruktura rowerowa to wiele osób postawi sobie pytanie, że może faktycznie tym rowerem będzie szybciej i taniej.
- 2 1
-
2024-01-01 12:54
ja nie robię 3/5km dziennie
a 100 km.
Podobnie jak większość ludzi przemieszczających się codziennie wzdłuż jednej osi wioski, ulicówki Trójmiasto.- 0 3
-
2023-12-31 23:08
Nie 7 miesięcy ale max 5-7 tygodni w roku bywa trudno
- 2 3
-
2023-12-30 09:32
Siedem? Bliżej dziewięciu. Co gorsza, na chłód to jeszcze można się jakoś ubrać, ale w Gdańsku na okrągło leje i wieje.
- 2 12
-
2023-12-30 08:04
Zabawnie piszesz. (5)
I pewnie Twoim zdaniem dobudowaniem kolejnej ulicy korków się pozbędzie?
Tak jak to sie stało dzięki alei Adamowicza, alei Żołnierzy Wyklętych i innych nowych ulic?- 15 3
-
2023-12-30 15:32
To oczywistość (4)
Sieć dróg, którymi można płynnie dojechać w każde miejsce w mieście spowoduje likwidację korków. Po to są drogi, żeby sprawnie się przemieszczać. Telepanie się autobusem to nie szczyt marzeń przeciętnego człowieka.
- 6 15
-
2023-12-31 14:32
takie poglądy dominowały mniej więcej pięćdziesiąt lat temu (3)
Żadne miasto stawiające głównie na rozbudowę sieci drogowej nie zredukowało korków. Korki można minimalizować jedynie przez radykalne postawienie na zaspokajanie potrzeb ludzi chcących poruszać się pieszo, rowerem lub przy pomocy tych sposobów poruszania się docierać do stacji lokalnej kolei miejskiej i regionalnej.
- 11 3
-
2024-01-01 12:40
"zaspokajanie potrzeb ludzi chcących poruszać się... "
Ale nie przez ograniczenie tych chęci, a przez zaspokojenie potrzeb na przestrzeni mitycznych 15 minut.
Rozwój cywilizacji od 100 lat idzie w przeciwnym kierunku i zmieniając jeden z czynników, celu się nie osiągnie...- 0 1
-
2023-12-31 14:39
On tego nie zrozumie (1)
Jak zapewne większość poruszających się rowerami po mieście posiadam samochód. Zawsze wybieram najszybszy wariant przemieszczania się i 3 na 5 przypadków jest to rower elektryczny. Z Moreny do Wrzeszczą czy do Głównego mam 10-15 minut. Z powrotem dzięki wspomaganiu elektrycznemu góra 5 minut więcej. Ile ostatnimi laty mamy śnieg na ścieżkach? Może z 4-6 tygodni w roku.
- 3 1
-
2024-01-01 12:41
to ty nic nie rozumiesz z tego, co tak żarliwie cytujesz
z podsuniętej książki...
- 0 2
-
2023-12-29 22:47
Nie wiesz co mówisz. (2)
Korki to są w Tokio, Bombaju czy Stambule. W Tokyo są miejsca gzie stoi się z wyłączonym silnikiem nawet ponad godzinę. Byłem w szoku jak tam byłem i na estakadzie kierowcy wychodzili, oglądali filmy w swoich autach bo staliśmy 1,5 godziny. I w nim powszednie tak zawsze min 50 min postoju.
- 5 7
-
2023-12-30 13:27
Rozumiem, że chcesz ten sam poziom osiągnąć w Gdańsku? Jeszcze troszkę i tak będzie.
- 6 2
-
2023-12-30 07:24
Pewnie
Ciekawe jakie korki by były w Gdańsku, gdyby miał tyłu mieszkańców co Tokio :) Japończycy na bank wycisnęli z systemu co można.
- 7 4
-
2023-12-29 20:44
Masz absolutną rację. dlatego samochodów z miast należy się pozbyć. (11)
nic tylko z pomocą kierowców:
-smrodzą
-niszczą zieleń, chodniki
-trują
-masowo powodują wypadki
-zabijają ludzi i zwierzęta
-paraliżują miasto w tym komunikacje publiczną oraz służby niosące pomoc
-terroryzują innych uczestników ruchu
-utrudniają innym poruszanie się po mieście
-są głównymnic tylko z pomocą kierowców:
-smrodzą
-niszczą zieleń, chodniki
-trują
-masowo powodują wypadki
-zabijają ludzi i zwierzęta
-paraliżują miasto w tym komunikacje publiczną oraz służby niosące pomoc
-terroryzują innych uczestników ruchu
-utrudniają innym poruszanie się po mieście
-są głównym beneficjentem przestrzeni miejskiej jak i budżetu, a nie płacą żadnych podatków
przy odpowiedniej infrastrukturze jak i odpowiednim utrzymaniu jej zimą można bez problemu cały rok jeździć rowerem. wystarczą chęci.- 50 30
-
2024-01-01 02:05
Co za i..ta
- 1 3
-
2023-12-30 15:28
Wariaci też mają głos
- 4 4
-
2023-12-29 22:45
Zdecydowanie jestem za
Wprowadzić zakaz poruszania się samochodów po ulicach miasta, również taksówek. Tylko komunikacja miejska, straż pożarna, karetki. Policja może również jeździć rowerami.
- 12 10
-
2023-12-29 22:06
demagogia... (7)
...na usługach interesów...
- 9 21
-
2023-12-29 22:32
Ach te przepotężne lobby rowerowe xD (6)
Baroni paliwowi mogą jedynie się schować przed władcami dętek i pedałów. Pewnie boją się z domu wyjść bo nie wiedzą czy po powrocie nie będzie już wykupiony przez jakiegoś producenta rowerów.
- 31 9
-
2023-12-30 11:08
Jak widać w tym artykule - lobby rowerowe jest w Gdańsku przepotężne (4)
a jeśli uważasz że nie, to podaj mi 5 przykładów nowych autostrad dla samochodów w Gdańsku. Dla ciasnych gaci wszystko, dla kierowców tylko utrudnianie życia.
- 7 23
-
2023-12-31 14:29
źródłem największych utrudnień życia kierowców są inni kierowcy
- 5 1
-
2023-12-30 18:49
(2)
tunel za 2mld zł
Sucharskiego za 1mld zł
południowa za 1mld zł
metropolitalna 3mld ?
kartuska 500mln
za tą kasę można być 1000km tras rowerowych najwyższego standardu wybudować
poza tym czy ty na pewno jesteś zdrowy na umyśle? "autostrady" w mieście? Takich rzeczy nie ma nawet w Moskwie!
Najbardziej zakorkowanym i najbardziej przyjaznym kierowcom mieście świata.- 14 4
-
2024-01-01 12:36
ale dlaczego porównujesz sę do Moskwy? Porównaj się do Pekinu...
30 lat temu były tam "rowerowe autostrady"...
Dzisiaj ich nie ma...
Za to są drogi, koleje (szybkie), metro...
Rowerem to sobie możesz komunikować wioskę 2 na 2 km.
Ja dziennie robię 100 km, aby zarobić na chleb i załatwić "wszystkie nasze dzienne sprawy". I nikogo nie obchodzi, że każda z tych spraw jest30 lat temu były tam "rowerowe autostrady"...
Dzisiaj ich nie ma...
Za to są drogi, koleje (szybkie), metro...
Rowerem to sobie możesz komunikować wioskę 2 na 2 km.
Ja dziennie robię 100 km, aby zarobić na chleb i załatwić "wszystkie nasze dzienne sprawy". I nikogo nie obchodzi, że każda z tych spraw jest umiejscowiona w innej części miasta. Wręcz przeciwnie, scentralizowano zaopatrzenie i koniecznością jest robienie wielu kilometrów, aby komuś logistykę potanić...
Więc rowerowe "pomysły" są propozycjami socjopaty, który nie wie, jak funkcjonuje społeczeństwo.
Ale z bolszewickim uporem usiłuje je sformatować na swoją modłę.- 1 5
-
2023-12-31 15:07
Pomyliłeś się co najmniej o jedno zero
Nie 1000km, ale 10000km dróg rowerowych. Trzeba by też doliczyć koszt utrzymania dróg dla samochodów, nie tylko koszt budowy. To są następne setki milionów.
- 5 2
-
2023-12-30 10:59
jakie byznesy
taka demagogia...
- 2 1
-
2023-12-29 20:41
Wystarczy się odpowiednio ubrać i jeździsz rowerem cały rok
- 45 25
-
2023-12-31 08:41
Kiedy droga rowerowa na Kołobrzeskiej?
Planowana droga rowerowa na Kołobrzeskiej miała powstać już dawno temu, a nikt jeszcze jej nie widział. To realna szansa na poprawę bezpieczeństwa pieszych, kierowców i rowerzystów, którzy często albo ryzykują swoje życie jadąc prawidłowo ulica, albo życie pieszych, jadąc chodnikiem
- 11 3
-
2023-12-30 01:29
Proponuje zlecić to Nuemcom czy Duńczykom (3)
Jak to będzie jak z systemem Fala to na 2050 może ktoś się przejedzie. Tymczasem proszę postawić się w roli potencjalnego mieszkańca i pojechjeździć po Głownym Mieście Disneyland dla turystów. Nikt z Radnych czy Pani Prezydent rowerem nie jezdzi nawet nie używają komunikacji miejskiej i nie znają jej problemów.
- 24 9
-
2024-01-01 12:50
Duńczycy właśnie zostali "uszczęśliwieni" podobnym wynalazkiem jak "Fala"
Działa to topornie i jest źródłem dyskomfortu, którego Dunowie nie lubią. Opinie są bardzo podobne jak o Fali.
Tylko znaczące obniżenie kosztów przejazdu "na kartę" powoduje zainteresowanie mieszkańców. Bo oszczędzać Dunowie lubią, a system zbudowany jest znacznie bardziej fair niż Fala. W Pomorskim bilety ulgowe są droższe od "normalnych".Działa to topornie i jest źródłem dyskomfortu, którego Dunowie nie lubią. Opinie są bardzo podobne jak o Fali.
Tylko znaczące obniżenie kosztów przejazdu "na kartę" powoduje zainteresowanie mieszkańców. Bo oszczędzać Dunowie lubią, a system zbudowany jest znacznie bardziej fair niż Fala. W Pomorskim bilety ulgowe są droższe od "normalnych". Jak to wpływa na wiarygodność oferty i zaufanie??! No i dostępność komunikacji publicznej w Danii jest dużo bardziej problematyczna, więc skala rozwiązania nie jest duża.
Kopenhaga to nie Dania.- 0 0
-
2023-12-30 10:42
(1)
Prezydencina mialaby z plebejuszami jezdzic? Wolne zarty
- 5 4
-
2023-12-30 15:26
Mieszka 500 metrów od urzedu
Wiec dziwńe ze samochodem jeździ
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.