• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej rowerowym miastem?

Krzysztof Koprowski
8 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W rankingu Gdańsk wypadł słabo przede wszystkim ze względu na brak roweru miejskiego. W rankingu Gdańsk wypadł słabo przede wszystkim ze względu na brak roweru miejskiego.

W ostatnich dniach w internetowych dyskusjach rowerowych przewija się temat rankingu, w którym Gdańsk uplasował się na dziewiątym, ostatnim miejscu. Stolica Pomorza otrzymała raptem 9 punktów, zaś liderem została Warszawa (43 pkt.). Czy słusznie? Sprawdzamy rzetelność przygotowanego opracowania.



Czy Gdańsk słusznie zajął ostatnie miejsce w rankingu rowerowych miast Polski?

Ranking został przygotowany przez firmę Morizon, która na co dzień zajmuje się tematyką nieruchomości. Publikacja różnego rodzaju analiz to jedyne dodatkowa działalność ze sfery blogowej, obok m.in. artykułów z pomysłami na wspólny spacer z psem w Warszawie, porad dotyczącego zdrowego urządzenia mieszkania czy propozycji najlepszych książek architektonicznych, którymi można obdarować bliską osobę.

W przypadku rankingu rowerowego autorzy z firmy Morizon kierowali się zaledwie trzema kryteriami ocen, pod kątem których ocenili dziesięć największych miast w Polsce*:

  1. infrastruktury rowerowej,
  2. bezpieczeństwa,
  3. roweru miejskiego.

* Warto odnotować, że już na tym etapie opracowania przyjęto błędne założenia, ponieważ uwzględniono w nim Katowice, a pominięto Białystok, który pod koniec 2017 r. przegonił pod względem populacji stolicę woj. śląskiego.

Autorzy rankingu skupili się jedynie na długości "ścieżek rowerowych", nie biorąc pod uwagę ich stanu technicznego, zasadności budowy i pomijając liczbę ulic z uspokojonym ruchem. Autorzy rankingu skupili się jedynie na długości "ścieżek rowerowych", nie biorąc pod uwagę ich stanu technicznego, zasadności budowy i pomijając liczbę ulic z uspokojonym ruchem.

Infrastruktura rowerowa: Gdańsk na 5. miejscu



Pod względem infrastruktury rowerowej, autorzy wyszli z założenia, że najbardziej pożądaną formą przemieszczania się rowerem po mieście jest jazda jedynie wydzielonymi "ścieżkami rowerowymi" (w opracowaniu nie używa się określenia droga rowerowa), pasami ruchu w jezdni, kontrapasami lub ciągami pieszo-rowerowymi.

Następnie długość tych tras przeliczono na kilometr kwadratowy miasta, nie biorąc przy tym jednak pod uwagę struktury przestrzennej, w tym znajdujących się w granicach miast lasów, akwenów czy terenów niezurbanizowanych.

Najlepszy wynik w tej kategorii osiągnęły: Warszawa (1035 m / km kw.), Katowice (1000 m / km kw.) i Wrocław (990 m / km kw.). Gdańsk zajął piąte miejsce (718 m / km kw.) i został wyprzedzony przez Lublin (959 m kw.). Najgorzej wypadł w tej kategorii Szczecin - 449 m / km kw. powierzchni miasta.

Bezpieczeństwo: Gdańsk na 8. miejscu



Pod hasłem "bezpieczeństwo" brano pod uwagę policyjne statystki wypadków z udziałem rowerzystów w 2017 r. Następnie przeliczano je na każde 100 tys. osób żyjących w mieście. Nie uwzględniano przy tym wyników badań ruchu, czyli ilu rowerzystów każdego dnia wyjeżdża na ulice danego miasta.

Gdańsk, w którym udział rowerów w podziale zadań przewozowych wynosi prawie 6 proc. i jest najwyższy ze wszystkich badanych miast, zajął ósme miejsce (20,2 wypadków na 100 tys. mieszk.), zaś za najbezpieczniejsze miasto uznano Bydgoszcz (5,4 wypadków / 100 tys. mieszk.), w którym udział rowerów w podziale zadań przewozowych wyniósł 1 proc. (badania ruchu z 2010 r.).

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Rower miejski: Gdańsk na ostatnim miejscu



Ostatnie z kryteriów to "rower miejski". Tu, co nie powinno być żadnym zaskoczeniem, Gdańsk zajął ostatnią pozycję. Powód jest oczywisty - brak działającego systemu współdzielonych rowerów.

Wygrała Warszawa, w której system roweru miejskiego jest największy, a cena wypożyczenia jednośladu najniższa w Polsce.

Czytaj też: Zestawienie cen wypożyczenia rowerów miejskich w Polsce

Podsumowanie: Gdańsk najmniej rowerowym miastem?



Ostatecznie w rankingu najwyżej uplasowała się Warszawa, otrzymując od autorów 43 punkty. Drugie miejsce zajął Lublin (34 pkt.), zaś trzecie Łódź (28 pkt.).

Gdańsk zajął dziewiąte, ostatnie miejsce (piąte miejsce ex-aequo zajęły Poznań i Bydgoszcz) z zaledwie 9 punktami, podczas gdy na ósmym miejscu sklasyfikowano Szczecin, który przegonił stolicę Pomorza aż o 8 punktów.

- Póki co brak publicznej wypożyczalni spycha Gdańsk na ostatnie miejsce w naszym rankingu. Na pocieszenie dodajmy, że gdyby system Mevo (bo taką nazwę wybrali w głosowaniu mieszkańcy Trójmiasta) w planowanym kształcie wylądował na Pomorzu już dziś, sytuacja byłaby zupełnie inna... - napisali w podsumowaniu dla Gdańska autorzy rankingu Morizon.
Czytaj też: Podpisano umowę na rower metropolitalny Mevo

Fragment drogi dla rowerzystów z Westerplatte sugerowanej przez autorów opracowania. Fragment drogi dla rowerzystów z Westerplatte sugerowanej przez autorów opracowania.

Podróże trasami wbrew kryteriom rankingu



Na koniec opracowania zaproponowano trzy trasy rowerowe po Gdańsku i okolicach, które niejako przeczą kryteriom rankingu:

  1. układem jezdnym wzdłuż Mierzei Wiślanej,
  2. z dworca głównego w Gdańsku na Westerplatte i z powrotem, prowadząc rowerzystów m.in. brukowanym tzw. Małym Podwalem Grodzkim i Targiem Węglowym, Ogarną w stronę Motławy (czyli po jezdni, a nie wydzielonym pasie), przez Węzeł Ku Ujściu jezdnią, wzdłuż której nie ma nawet chodnika oraz powrót przez m.in. będące w fatalnym stanie technicznym ul. Pokładową i Ku Ujściu, po których jeżdżą TIR-y oraz jezdnią ul. Toruńskiej,
  3. leśnymi duktami oraz jezdniami ze Złotej Karczmy przez Lasy Oliwskie - osiedlowe drogi Karwin - Wiczlino - Łężyce aż do Wejherowa.

W zestawieniu nie uwzględniano żadnych akcji promujących ruch rowerowy, jak np. Rowerowy Maj ani tym bardziej podziału zadań przewozowych w danych miastach. W zestawieniu nie uwzględniano żadnych akcji promujących ruch rowerowy, jak np. Rowerowy Maj ani tym bardziej podziału zadań przewozowych w danych miastach.

Ranking, które nie odzwierciedla stanu faktycznego?



Czy zatem taki ranking można traktować poważnie? Raczej nie. Temat został potraktowany zbyt pobieżnie i przypomina zestawienie najbardziej zakorkowanych miast Polski, w których porównuje się ze sobą jedynie kryterium prędkości osiągane w układach drogowych wąskich uliczek Krakowa, szerokich arterii Warszawy czy bezkolizyjnej trasy średnicowej w Katowicach.

Można natomiast zgodzić się z niektórymi tezami płynącymi z zestawienia firmy Morizon, w tym przede wszystkim dotyczącymi potrzeby uruchomienia roweru miejskiego, poprawy infrastruktury rowerowej pod kątem bezpieczeństwa na styku ruchu rowerowego i samochodowego oraz rozwojem infrastruktury rowerowej - przede wszystkim na Górnym Tarasie.

Opinie (236) 1 zablokowana

  • Wyszło jak wyszło (1)

    To było zestawienie suchych faktów, a nie akcji.

    • 2 5

    • udział tysięcy ludzi w akcji to fakt

      materialny fakt w postaci drogi dla rowerów z nikąd do nikąd nie ma żadnego znaczenia.

      • 1 0

  • psedo rowerzyści (1)

    Rowerzyści najpierw powinni nauczyć się odczytywać znaki drogowe i stosować się do przepisów a nie oczekiwać że piesi będą im się usuwać z chodnika...bo królowie chodników jadą zamiast jeździć po ścieżce rowerowej albo po ulicy.
    Przykład : wyjazd z galerii Forum w stronę kościoła Mennonickiego nad Radunią...jest ścieżka wyznaczona ale po co po niej jechać trzeba ściąć drogę jadąc po chodniku bo w zakręt nie wjadą...
    Kolejny przykład to przystanek autobusowy zlokalizowany przy skm na ul. Okopowej. Wąski chodnik z płyt - 1,5 m , stojący ludzie czekający na autobus , pasażerowie wychodzący z autobusu i pomiędzy nimi przeciskający się jadący rowerzyści...Brak wyobraźni tych ostatnich...
    Kolejny przykład przy Krewetce....jest ścieżka dla rowerów ale znak wskazuje na pierwszeństwo pieszych a nie rowerów...a rowerzyści myślą że piesi będą się im usuwać z drogi na żądanie...gdy tylko zadzwonią albo staranują zwyczajnie jak ktoś z pieszych się nie usunie...

    • 6 19

    • dlatego tak jak pisałem wczesniej CPRy powinny byc zdelegalizowane

      • 4 4

  • Jak czytam że rowery mają w Gdańsku 6% udziału w ruchu przewozowym... (1)

    To już wiem że liczny do badania ktoś sobie po prostu wymyślił.

    • 7 7

    • tak bo ty wiesz lepiej. zbadałes to i wiesz lepiej

      • 6 0

  • Nie lubię rowerzystów (4)

    Jak mi się taki ostatnio jechał środkiem koło dworca a po prawej miał ścieżkę to wyszedłem z siebie co to KKK ma być debil nie dba o własne bezpieczeństwo i innych to samo w Brzeźnie pas po lewej debil środkiem jedzie ..... przypominam jak są pasy dla rowerów to mają oni jeździć pasami dla nich przeznaczonych

    • 4 14

    • (3)

      Przy dworcu nie ma drogi rowerowej. Czasami warto wysiąść z samochodu i się przejść. To samo w Brzeznie.

      • 8 1

      • Jak to nie ma? (2)

        Codzienne tam jeżdzę

        • 2 4

        • oznakowanie jest? nie ma (1)

          • 4 1

          • drogi dla rowerów nie ma ale da się jeździć i wolno tam jechać rowerem

            rowerem można jechać po autostradzie

            jeśli jest w budowie lub jest zamknięta dla ruchu aut.

            • 1 0

  • kolejny (1)

    wyścig naszych POpaprańców, na końcu oczywiście wielka kasa od im podobnych brukselczyków

    • 2 8

    • lepsi brukselczycy niż petersburżanie lub moskale

      • 2 0

  • Gdansk na 9tym, a Gdynia to pewnie na 100tnym... (1)

    Gdynia ma tragiczna infrastrukture dla rowerow!

    • 5 0

    • Ludzie, nie odmienia się liczebników pisanych cyframi,

      nauczcie się w końcu. Niestety w mediach, a nawet w szkołach i na uczelniach to powszechny błąd. Jeśli lepiej brzmi/wygląda w zdaniu liczba odmienione - to pisać słownie. Poza tym zostawiać liczby bez dopisywania jakichś końcówek literami. Można postawić ew. kropkę przy liczebniku porządkowym, jak zrobiono w artykule - pochwała dla pana redaktora z Trojmiasto.pl!

      • 1 3

  • Wszystko można ustawić pod z góry założoną tezę....

    Jeśli PiS udowadnia, że jesteśmy najbardziej demokratycznym krajem w Europie, to czemu nie udowodnić, że Warszawa jest najbardziej rowerowym miastem w Polsce?

    • 2 5

  • Gdańsk to rowerowe NIC (1)

    Nie obrażajcie się na ranking tylko spójrzcie w lustro.

    Lata nic nie robienia, brak wizji i zapuszczenia tematu - bo się nie da.

    • 7 3

    • kup sobie okulary i zażyj antydepresant. Może być Prozac

      być może wystarczy jednak odstawienie tabletek i wyjście na świeże powietrze.

      • 1 2

  • Ojej... gdańscy nawiedzeni rowerzyści zderzyli się z rzeczywistością i bańka pękła. (11)

    Gdańsk przez ukształtowanie terenu nigdy nie był i nie będzie rowerowym miastem. Po płaskim terenie np. w Warszawie, spokojne przejechanie 15 km nie wymaga tyle wysiłku, co w Gdańsku nieraz pokonanie 3-4 km.

    • 6 17

    • (2)

      z Żabianki do Lipiec jest 16km po płaskim.
      Większość Gdańszczan mieszka na dolnym tarasie i nie zapuszcza w "górne" rejony

      • 9 3

      • No i co z tego? (1)

        Nie mam potrzeby jechać ani na Żabiankę, ani do Lipiec.

        • 1 6

        • a skąd odczuwasz potrzebę zabierania głosu tutaj?

          • 5 1

    • Oslo

      Polecam odwiedzić Oslo. Zawsze pod górę. O pogodzie nie wspomnę. A ich system Bysykkel (ok. 3000 rowerów) nie ma rowerów elektrycznych.

      • 6 3

    • Pojeździłbyś po Norwegii.. (1)

      • 2 3

      • Mowa jest tu o dużych miastach.

        • 2 1

    • problem wysiłku załatwia rower wspomagany elektrycznie (4)

      takich będą w Gdańsku niedługo setki jeśli nie tysiące.

      Duużo więcej niż samochodów elektrycznych.

      • 3 4

      • Budyn oglupia (3)

        Zapisz sobie moj post i odczytaj za 3 lata. Popsute i nienaladowane rowery to bedzie hit lata 2021. Tak jest z duzo trwalszymi pseudoinwestycjami jak rzekoma infrastruktura rowerowa. Nikt nie remontuje, to jest do rzyci. Z rowerami bedzie o wiele gorzej.

        • 3 3

        • samochodoza i żółć uniemożliwia normalne postrzeganie rzeczywistości (2)

          porozmawiamy za trzy lata.

          • 2 3

          • Pudlo (1)

            Jezdze rowerem po miescie sporo, wiecej niz autem. To nie zolc tylko realizm, patrzac na caly gdanski smrod wokol rowerow i niby udogodnien.

            • 3 2

            • tylko współczuć. smród to na tym portalu zdarza się czuć.

              karma wraca.

              Spróbuj positivum na dobranoc.

              • 1 1

  • Pis to syf

    wiadomo

    • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum