• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej rowerowym miastem?

Krzysztof Koprowski
8 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W rankingu Gdańsk wypadł słabo przede wszystkim ze względu na brak roweru miejskiego. W rankingu Gdańsk wypadł słabo przede wszystkim ze względu na brak roweru miejskiego.

W ostatnich dniach w internetowych dyskusjach rowerowych przewija się temat rankingu, w którym Gdańsk uplasował się na dziewiątym, ostatnim miejscu. Stolica Pomorza otrzymała raptem 9 punktów, zaś liderem została Warszawa (43 pkt.). Czy słusznie? Sprawdzamy rzetelność przygotowanego opracowania.



Czy Gdańsk słusznie zajął ostatnie miejsce w rankingu rowerowych miast Polski?

Ranking został przygotowany przez firmę Morizon, która na co dzień zajmuje się tematyką nieruchomości. Publikacja różnego rodzaju analiz to jedyne dodatkowa działalność ze sfery blogowej, obok m.in. artykułów z pomysłami na wspólny spacer z psem w Warszawie, porad dotyczącego zdrowego urządzenia mieszkania czy propozycji najlepszych książek architektonicznych, którymi można obdarować bliską osobę.

W przypadku rankingu rowerowego autorzy z firmy Morizon kierowali się zaledwie trzema kryteriami ocen, pod kątem których ocenili dziesięć największych miast w Polsce*:

  1. infrastruktury rowerowej,
  2. bezpieczeństwa,
  3. roweru miejskiego.

* Warto odnotować, że już na tym etapie opracowania przyjęto błędne założenia, ponieważ uwzględniono w nim Katowice, a pominięto Białystok, który pod koniec 2017 r. przegonił pod względem populacji stolicę woj. śląskiego.

Autorzy rankingu skupili się jedynie na długości "ścieżek rowerowych", nie biorąc pod uwagę ich stanu technicznego, zasadności budowy i pomijając liczbę ulic z uspokojonym ruchem. Autorzy rankingu skupili się jedynie na długości "ścieżek rowerowych", nie biorąc pod uwagę ich stanu technicznego, zasadności budowy i pomijając liczbę ulic z uspokojonym ruchem.

Infrastruktura rowerowa: Gdańsk na 5. miejscu



Pod względem infrastruktury rowerowej, autorzy wyszli z założenia, że najbardziej pożądaną formą przemieszczania się rowerem po mieście jest jazda jedynie wydzielonymi "ścieżkami rowerowymi" (w opracowaniu nie używa się określenia droga rowerowa), pasami ruchu w jezdni, kontrapasami lub ciągami pieszo-rowerowymi.

Następnie długość tych tras przeliczono na kilometr kwadratowy miasta, nie biorąc przy tym jednak pod uwagę struktury przestrzennej, w tym znajdujących się w granicach miast lasów, akwenów czy terenów niezurbanizowanych.

Najlepszy wynik w tej kategorii osiągnęły: Warszawa (1035 m / km kw.), Katowice (1000 m / km kw.) i Wrocław (990 m / km kw.). Gdańsk zajął piąte miejsce (718 m / km kw.) i został wyprzedzony przez Lublin (959 m kw.). Najgorzej wypadł w tej kategorii Szczecin - 449 m / km kw. powierzchni miasta.

Bezpieczeństwo: Gdańsk na 8. miejscu



Pod hasłem "bezpieczeństwo" brano pod uwagę policyjne statystki wypadków z udziałem rowerzystów w 2017 r. Następnie przeliczano je na każde 100 tys. osób żyjących w mieście. Nie uwzględniano przy tym wyników badań ruchu, czyli ilu rowerzystów każdego dnia wyjeżdża na ulice danego miasta.

Gdańsk, w którym udział rowerów w podziale zadań przewozowych wynosi prawie 6 proc. i jest najwyższy ze wszystkich badanych miast, zajął ósme miejsce (20,2 wypadków na 100 tys. mieszk.), zaś za najbezpieczniejsze miasto uznano Bydgoszcz (5,4 wypadków / 100 tys. mieszk.), w którym udział rowerów w podziale zadań przewozowych wyniósł 1 proc. (badania ruchu z 2010 r.).

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Rower miejski: Gdańsk na ostatnim miejscu



Ostatnie z kryteriów to "rower miejski". Tu, co nie powinno być żadnym zaskoczeniem, Gdańsk zajął ostatnią pozycję. Powód jest oczywisty - brak działającego systemu współdzielonych rowerów.

Wygrała Warszawa, w której system roweru miejskiego jest największy, a cena wypożyczenia jednośladu najniższa w Polsce.

Czytaj też: Zestawienie cen wypożyczenia rowerów miejskich w Polsce

Podsumowanie: Gdańsk najmniej rowerowym miastem?



Ostatecznie w rankingu najwyżej uplasowała się Warszawa, otrzymując od autorów 43 punkty. Drugie miejsce zajął Lublin (34 pkt.), zaś trzecie Łódź (28 pkt.).

Gdańsk zajął dziewiąte, ostatnie miejsce (piąte miejsce ex-aequo zajęły Poznań i Bydgoszcz) z zaledwie 9 punktami, podczas gdy na ósmym miejscu sklasyfikowano Szczecin, który przegonił stolicę Pomorza aż o 8 punktów.

- Póki co brak publicznej wypożyczalni spycha Gdańsk na ostatnie miejsce w naszym rankingu. Na pocieszenie dodajmy, że gdyby system Mevo (bo taką nazwę wybrali w głosowaniu mieszkańcy Trójmiasta) w planowanym kształcie wylądował na Pomorzu już dziś, sytuacja byłaby zupełnie inna... - napisali w podsumowaniu dla Gdańska autorzy rankingu Morizon.
Czytaj też: Podpisano umowę na rower metropolitalny Mevo

Fragment drogi dla rowerzystów z Westerplatte sugerowanej przez autorów opracowania. Fragment drogi dla rowerzystów z Westerplatte sugerowanej przez autorów opracowania.

Podróże trasami wbrew kryteriom rankingu



Na koniec opracowania zaproponowano trzy trasy rowerowe po Gdańsku i okolicach, które niejako przeczą kryteriom rankingu:

  1. układem jezdnym wzdłuż Mierzei Wiślanej,
  2. z dworca głównego w Gdańsku na Westerplatte i z powrotem, prowadząc rowerzystów m.in. brukowanym tzw. Małym Podwalem Grodzkim i Targiem Węglowym, Ogarną w stronę Motławy (czyli po jezdni, a nie wydzielonym pasie), przez Węzeł Ku Ujściu jezdnią, wzdłuż której nie ma nawet chodnika oraz powrót przez m.in. będące w fatalnym stanie technicznym ul. Pokładową i Ku Ujściu, po których jeżdżą TIR-y oraz jezdnią ul. Toruńskiej,
  3. leśnymi duktami oraz jezdniami ze Złotej Karczmy przez Lasy Oliwskie - osiedlowe drogi Karwin - Wiczlino - Łężyce aż do Wejherowa.

W zestawieniu nie uwzględniano żadnych akcji promujących ruch rowerowy, jak np. Rowerowy Maj ani tym bardziej podziału zadań przewozowych w danych miastach. W zestawieniu nie uwzględniano żadnych akcji promujących ruch rowerowy, jak np. Rowerowy Maj ani tym bardziej podziału zadań przewozowych w danych miastach.

Ranking, które nie odzwierciedla stanu faktycznego?



Czy zatem taki ranking można traktować poważnie? Raczej nie. Temat został potraktowany zbyt pobieżnie i przypomina zestawienie najbardziej zakorkowanych miast Polski, w których porównuje się ze sobą jedynie kryterium prędkości osiągane w układach drogowych wąskich uliczek Krakowa, szerokich arterii Warszawy czy bezkolizyjnej trasy średnicowej w Katowicach.

Można natomiast zgodzić się z niektórymi tezami płynącymi z zestawienia firmy Morizon, w tym przede wszystkim dotyczącymi potrzeby uruchomienia roweru miejskiego, poprawy infrastruktury rowerowej pod kątem bezpieczeństwa na styku ruchu rowerowego i samochodowego oraz rozwojem infrastruktury rowerowej - przede wszystkim na Górnym Tarasie.

Opinie (236) 1 zablokowana

  • Gdyby wygrał to było by Ah Oh na froncie portalu.

    a tak to gdzieś na dole, w dziale sport - że niesłusznie przegrał

    nie ma to jak samokrytyka....

    • 3 3

  • (5)

    Kiedy rowerzyści zaczną opłacać OC?

    • 19 27

    • (1)

      A co - dobrowolone OC dla rowerzysty nie jest drogie (200 za rok?) tylko u nas dziwna alergia na ubezpieczenia jest.

      Tak, mam. Włącznie z ubezpieczeniami innymi.

      • 1 2

      • Ja kupiłem za 50/rok, więc tanio, jak barszcz

        Szkoda tylko, że ponad 1/3 kierowców OC nie płaci...

        • 4 0

    • z przymusu? nigdy

      prezes jednego z towarzystw ubezpieczeniowych podsumował kiedyś temat. Parafrazując: koszty obsługi tych ubezpieczeń przerosną wpływy. Poza tym rodzinne ubezpieczenie na rower dorzucają teraz do OC w życiu prywatnym, właśnie po to, żeby nie mnożyć produktów i kosztów.

      • 5 0

    • Jak kierowcy zaczną.

      • 7 0

    • Ta oraz piesi rolkarze i wozki dzieciece.

      • 15 1

  • (1)

    Prawda boli. "Rowerową stolicą Polski" to mogliśmy się tytułować w 1995 bo gdzie indziej to nawet nie malowali farbą rowerków na chodnikach. Pierwsze znane mi za dzieciaka "drogi dla rowerów" (nie będę pisał ścieżki bo zaraz mi ktoś wytknie) wzdłuż Al. Rzeczypospolitej właśnie tak wyglądały. W 2018 to co mamy (poprzerywane, chaotyczne odcinki z różnych materiałów upstrzone np betonowymi kratkami czy nieudolnie połatane polbrukiem) to niestety za mało.

    • 8 3

    • cały czas tak wyglądają po zachodniej części Al. Rzeczpospolitej.

      • 3 1

  • Jak to jest (1)

    Że trojmiasto.pl wogóle nobilituje taki bezwartościowy ranking, na który tak na prawde nikt nie zwróciłby uwagi gdyby o nim nie napisano?

    • 5 8

    • artykuł uruchomił proces refleksji - bez niej nie ma szansy na poprawę sytuacji

      • 3 0

  • Precz z rowerami do Chin ludowych! (3)

    • 3 18

    • Tourist (1)

      Chiny likwidują rowery i przechodzą na auta oraz metro. Rower to symbol biedy i zacofania.

      • 1 7

      • napisał globtroter ostatnio widziany na plaży nad jeziorem Otomin

        • 3 0

    • i z blachosmrodami!!!

      • 7 2

  • Na Ogarnej w Gdańsku jest wzorcowy przykład strefy uspokojonego ruchu i kontrapasu rowerowego. (6)

    kontrapas zastawiony stolikami barowymi a teraz jeszcze jakimiś lawetamiz doniczkami. No i ten 50 metrowy fragment bruku ze szlifowanymi poboczami (dla rowerów) zagrodzone na klońcu betonowymi donicami.

    • 63 5

    • srower (2)

      i słusznie, że zastawiony żeby te bezmyślne czuby na z ramą pomiędzy kroczem i pustką pod kaskiem nie stwarzały zagrożenia w ruchu

      • 4 16

      • milutki trollik promujący kulturę na jezdni?

        mamusia nie nauczyła utrzymywać równowagi?

        • 2 0

      • wsiądź czubie do samochodu

        zamknij garaż i odpal silnik

        • 7 1

    • a gdzie Ty masz tam kontrapas?

      resztki farby nim nazywasz?

      • 6 4

    • (1)

      i do tego żeby wjechac na ogarną trzeba wskoczyć na chodnik bo na pasie jezdnym janusze zrobili sobie parking na całej szerokosci

      • 16 3

      • zgadza sie ale to akurat wina parkujących, którzy łamia zakaz z przyzwoleniem SM

        • 15 2

  • Nie uwzględniono też chyba(nie chce mi się czytać tego art) stojaków rowerowych

    Najlepsze są przy Lidlach i takie powinny być wszędzie.
    W wielu miejscach są niskie lub w formie spirali, które są bardzo niewygodne do zapięcia. Chyba je wymyślili ludzie nie jeżdzący na rowerze.
    No i nowootwarte Forum. Jest tam za mało stojaków i w niewygodnych miejscach.
    Dlaczego ochroniarze nie pozwalają przypiąć do ogrodzenia na lewo od rzeźby lwa? Tam jest dobry kącik na stojaki rowerowe, skoro wymyślono zakaz przypięcia przed wejściem, gdzie nikomu nie przeszkadzają. Zarządcy Forum nie lubią rowerzystów?

    • 9 0

  • Chyba jednak słuszna ocena, bo to 9. miejsce się należy. (1)

    W W-wie rower miejski jest od 2012 toku, a Sopocie zbankrutował. Ogólnie ścieżki rowerowe są pozbawione gospodarza. często krzewy obok są nieprzycinane i wchodzą w światło ścieżek jak się interweniuje do ZDiZ to wycinają zamiast przycinać. Sama powierzchnia chyba od paru lat nie była naprawiana o sprzątaniu szkoda gadać. Są różne sposoby, by rowery włączyć w miejski system ruchu w Gdańsku wgląda to mało professional. Drogi rowerowe wytyczane były głównie z chodnika, a ta z jezdni na Zaspie to paraliżuje ze strachu. Np. Berlin nie wyznacza oddzielnych dróg rowerowych, tylko wytycza tzw. strefy ruchu uspokojonego, gdzie rowerzyści jeżdżą obok samochodów. Na Zaspie nie dość że jeżdżą jak szaleńczy to na dodatek jest tam tyle TiR-ów, wywrotek, że płuca rowerzysta może wypluć. Gdzie indziej zjazdy są szersze i bezpiecznie można jeździć po nich rowerem tu jak samochód dociśnie rowerzystę do wysokiego krawężnika to szczęści jak się cały wyłoży.
    Można by wiele, ale i tak nic to nie pomoże ?

    • 14 3

    • W Sopocie nie było roweru miejskiego

      Tylko miejska wypożyczalnia rowerów. Różnica, jak między taksówką, a wypożyczalnią samochodów. Jednym się przemieszczasz, drugie bierzesz żeby sobie pojeździć.

      • 4 0

  • ktos tu ma bol tylka :)

    • 2 3

  • "W zestawieniu nie uwzględniano żadnych akcji promujących ruch rowerowy, jak np. Rowerowy Maj ani tym bardziej podziału zadań przewozowych w danych miastach"

    Dlatego że nie liczą *ściemy*, tylko to jak można się bezpiecznie przemieszczać rowerem ?

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum