Gdańsk najmniej rowerowym miastem?
W ostatnich dniach w internetowych dyskusjach rowerowych przewija się temat rankingu, w którym Gdańsk uplasował się na dziewiątym, ostatnim miejscu. Stolica Pomorza otrzymała raptem 9 punktów, zaś liderem została Warszawa (43 pkt.). Czy słusznie? Sprawdzamy rzetelność przygotowanego opracowania.
W przypadku rankingu rowerowego autorzy z firmy Morizon kierowali się zaledwie trzema kryteriami ocen, pod kątem których ocenili dziesięć największych miast w Polsce*:
- infrastruktury rowerowej,
- bezpieczeństwa,
- roweru miejskiego.
* Warto odnotować, że już na tym etapie opracowania przyjęto błędne założenia, ponieważ uwzględniono w nim Katowice, a pominięto Białystok, który pod koniec 2017 r. przegonił pod względem populacji stolicę woj. śląskiego.
Infrastruktura rowerowa: Gdańsk na 5. miejscu
Pod względem infrastruktury rowerowej, autorzy wyszli z założenia, że najbardziej pożądaną formą przemieszczania się rowerem po mieście jest jazda jedynie wydzielonymi "ścieżkami rowerowymi" (w opracowaniu nie używa się określenia droga rowerowa), pasami ruchu w jezdni, kontrapasami lub ciągami pieszo-rowerowymi.
Następnie długość tych tras przeliczono na kilometr kwadratowy miasta, nie biorąc przy tym jednak pod uwagę struktury przestrzennej, w tym znajdujących się w granicach miast lasów, akwenów czy terenów niezurbanizowanych.
Najlepszy wynik w tej kategorii osiągnęły: Warszawa (1035 m / km kw.), Katowice (1000 m / km kw.) i Wrocław (990 m / km kw.). Gdańsk zajął piąte miejsce (718 m / km kw.) i został wyprzedzony przez Lublin (959 m kw.). Najgorzej wypadł w tej kategorii Szczecin - 449 m / km kw. powierzchni miasta.
Bezpieczeństwo: Gdańsk na 8. miejscu
Pod hasłem "bezpieczeństwo" brano pod uwagę policyjne statystki wypadków z udziałem rowerzystów w 2017 r. Następnie przeliczano je na każde 100 tys. osób żyjących w mieście. Nie uwzględniano przy tym wyników badań ruchu, czyli ilu rowerzystów każdego dnia wyjeżdża na ulice danego miasta.
Gdańsk, w którym udział rowerów w podziale zadań przewozowych wynosi prawie 6 proc. i jest najwyższy ze wszystkich badanych miast, zajął ósme miejsce (20,2 wypadków na 100 tys. mieszk.), zaś za najbezpieczniejsze miasto uznano Bydgoszcz (5,4 wypadków / 100 tys. mieszk.), w którym udział rowerów w podziale zadań przewozowych wyniósł 1 proc. (badania ruchu z 2010 r.).
Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją
Rower miejski: Gdańsk na ostatnim miejscu
Ostatnie z kryteriów to "rower miejski". Tu, co nie powinno być żadnym zaskoczeniem, Gdańsk zajął ostatnią pozycję. Powód jest oczywisty - brak działającego systemu współdzielonych rowerów.
Wygrała Warszawa, w której system roweru miejskiego jest największy, a cena wypożyczenia jednośladu najniższa w Polsce.
Czytaj też: Zestawienie cen wypożyczenia rowerów miejskich w Polsce
Podsumowanie: Gdańsk najmniej rowerowym miastem?
Ostatecznie w rankingu najwyżej uplasowała się Warszawa, otrzymując od autorów 43 punkty. Drugie miejsce zajął Lublin (34 pkt.), zaś trzecie Łódź (28 pkt.).
Gdańsk zajął dziewiąte, ostatnie miejsce (piąte miejsce ex-aequo zajęły Poznań i Bydgoszcz) z zaledwie 9 punktami, podczas gdy na ósmym miejscu sklasyfikowano Szczecin, który przegonił stolicę Pomorza aż o 8 punktów.
- Póki co brak publicznej wypożyczalni spycha Gdańsk na ostatnie miejsce w naszym rankingu. Na pocieszenie dodajmy, że gdyby system Mevo (bo taką nazwę wybrali w głosowaniu mieszkańcy Trójmiasta) w planowanym kształcie wylądował na Pomorzu już dziś, sytuacja byłaby zupełnie inna... - napisali w podsumowaniu dla Gdańska autorzy rankingu Morizon.
Czytaj też: Podpisano umowę na rower metropolitalny Mevo
Podróże trasami wbrew kryteriom rankingu
Na koniec opracowania zaproponowano trzy trasy rowerowe po Gdańsku i okolicach, które niejako przeczą kryteriom rankingu:
- układem jezdnym wzdłuż Mierzei Wiślanej,
- z dworca głównego w Gdańsku na Westerplatte i z powrotem, prowadząc rowerzystów m.in. brukowanym tzw. Małym Podwalem Grodzkim i Targiem Węglowym, Ogarną w stronę Motławy (czyli po jezdni, a nie wydzielonym pasie), przez Węzeł Ku Ujściu jezdnią, wzdłuż której nie ma nawet chodnika oraz powrót przez m.in. będące w fatalnym stanie technicznym ul. Pokładową i Ku Ujściu, po których jeżdżą TIR-y oraz jezdnią ul. Toruńskiej,
- leśnymi duktami oraz jezdniami ze Złotej Karczmy przez Lasy Oliwskie - osiedlowe drogi Karwin - Wiczlino - Łężyce aż do Wejherowa.
Ranking, które nie odzwierciedla stanu faktycznego?
Czy zatem taki ranking można traktować poważnie? Raczej nie. Temat został potraktowany zbyt pobieżnie i przypomina zestawienie najbardziej zakorkowanych miast Polski, w których porównuje się ze sobą jedynie kryterium prędkości osiągane w układach drogowych wąskich uliczek Krakowa, szerokich arterii Warszawy czy bezkolizyjnej trasy średnicowej w Katowicach.
Można natomiast zgodzić się z niektórymi tezami płynącymi z zestawienia firmy Morizon, w tym przede wszystkim dotyczącymi potrzeby uruchomienia roweru miejskiego, poprawy infrastruktury rowerowej pod kątem bezpieczeństwa na styku ruchu rowerowego i samochodowego oraz rozwojem infrastruktury rowerowej - przede wszystkim na Górnym Tarasie.
Opinie (236) 1 zablokowana
-
2018-07-08 21:57
Wyszło jak wyszło (1)
To było zestawienie suchych faktów, a nie akcji.
- 2 5
-
2018-07-20 13:09
udział tysięcy ludzi w akcji to fakt
materialny fakt w postaci drogi dla rowerów z nikąd do nikąd nie ma żadnego znaczenia.
- 1 0
-
2018-07-08 21:58
psedo rowerzyści (1)
Rowerzyści najpierw powinni nauczyć się odczytywać znaki drogowe i stosować się do przepisów a nie oczekiwać że piesi będą im się usuwać z chodnika...bo królowie chodników jadą zamiast jeździć po ścieżce rowerowej albo po ulicy.
Przykład : wyjazd z galerii Forum w stronę kościoła Mennonickiego nad Radunią...jest ścieżka wyznaczona ale po co po niej jechać trzeba ściąć drogę jadąc po chodniku bo w zakręt nie wjadą...
Kolejny przykład to przystanek autobusowy zlokalizowany przy skm na ul. Okopowej. Wąski chodnik z płyt - 1,5 m , stojący ludzie czekający na autobus , pasażerowie wychodzący z autobusu i pomiędzy nimi przeciskający się jadący rowerzyści...Brak wyobraźni tych ostatnich...
Kolejny przykład przy Krewetce....jest ścieżka dla rowerów ale znak wskazuje na pierwszeństwo pieszych a nie rowerów...a rowerzyści myślą że piesi będą się im usuwać z drogi na żądanie...gdy tylko zadzwonią albo staranują zwyczajnie jak ktoś z pieszych się nie usunie...- 6 19
-
2018-07-09 07:13
dlatego tak jak pisałem wczesniej CPRy powinny byc zdelegalizowane
- 4 4
-
2018-07-09 00:35
Jak czytam że rowery mają w Gdańsku 6% udziału w ruchu przewozowym... (1)
To już wiem że liczny do badania ktoś sobie po prostu wymyślił.
- 7 7
-
2018-07-09 07:14
tak bo ty wiesz lepiej. zbadałes to i wiesz lepiej
- 6 0
-
2018-07-09 05:29
Nie lubię rowerzystów (4)
Jak mi się taki ostatnio jechał środkiem koło dworca a po prawej miał ścieżkę to wyszedłem z siebie co to KKK ma być debil nie dba o własne bezpieczeństwo i innych to samo w Brzeźnie pas po lewej debil środkiem jedzie ..... przypominam jak są pasy dla rowerów to mają oni jeździć pasami dla nich przeznaczonych
- 4 14
-
2018-07-09 08:45
(3)
Przy dworcu nie ma drogi rowerowej. Czasami warto wysiąść z samochodu i się przejść. To samo w Brzeznie.
- 8 1
-
2018-07-09 11:44
Jak to nie ma? (2)
Codzienne tam jeżdzę
- 2 4
-
2018-07-09 12:39
oznakowanie jest? nie ma (1)
- 4 1
-
2018-07-10 15:18
drogi dla rowerów nie ma ale da się jeździć i wolno tam jechać rowerem
rowerem można jechać po autostradzie
jeśli jest w budowie lub jest zamknięta dla ruchu aut.- 1 0
-
2018-07-09 07:28
kolejny (1)
wyścig naszych POpaprańców, na końcu oczywiście wielka kasa od im podobnych brukselczyków
- 2 8
-
2018-07-20 13:10
lepsi brukselczycy niż petersburżanie lub moskale
- 2 0
-
2018-07-09 07:43
Gdansk na 9tym, a Gdynia to pewnie na 100tnym... (1)
Gdynia ma tragiczna infrastrukture dla rowerow!
- 5 0
-
2018-07-09 08:11
Ludzie, nie odmienia się liczebników pisanych cyframi,
nauczcie się w końcu. Niestety w mediach, a nawet w szkołach i na uczelniach to powszechny błąd. Jeśli lepiej brzmi/wygląda w zdaniu liczba odmienione - to pisać słownie. Poza tym zostawiać liczby bez dopisywania jakichś końcówek literami. Można postawić ew. kropkę przy liczebniku porządkowym, jak zrobiono w artykule - pochwała dla pana redaktora z Trojmiasto.pl!
- 1 3
-
2018-07-09 09:24
Wszystko można ustawić pod z góry założoną tezę....
Jeśli PiS udowadnia, że jesteśmy najbardziej demokratycznym krajem w Europie, to czemu nie udowodnić, że Warszawa jest najbardziej rowerowym miastem w Polsce?
- 2 5
-
2018-07-09 09:25
Gdańsk to rowerowe NIC (1)
Nie obrażajcie się na ranking tylko spójrzcie w lustro.
Lata nic nie robienia, brak wizji i zapuszczenia tematu - bo się nie da.- 7 3
-
2018-07-09 21:58
kup sobie okulary i zażyj antydepresant. Może być Prozac
być może wystarczy jednak odstawienie tabletek i wyjście na świeże powietrze.
- 1 2
-
2018-07-09 09:31
Ojej... gdańscy nawiedzeni rowerzyści zderzyli się z rzeczywistością i bańka pękła. (11)
Gdańsk przez ukształtowanie terenu nigdy nie był i nie będzie rowerowym miastem. Po płaskim terenie np. w Warszawie, spokojne przejechanie 15 km nie wymaga tyle wysiłku, co w Gdańsku nieraz pokonanie 3-4 km.
- 6 17
-
2018-07-09 10:02
(2)
z Żabianki do Lipiec jest 16km po płaskim.
Większość Gdańszczan mieszka na dolnym tarasie i nie zapuszcza w "górne" rejony- 9 3
-
2018-07-09 13:04
No i co z tego? (1)
Nie mam potrzeby jechać ani na Żabiankę, ani do Lipiec.
- 1 6
-
2018-07-09 21:58
a skąd odczuwasz potrzebę zabierania głosu tutaj?
- 5 1
-
2018-07-09 10:37
Oslo
Polecam odwiedzić Oslo. Zawsze pod górę. O pogodzie nie wspomnę. A ich system Bysykkel (ok. 3000 rowerów) nie ma rowerów elektrycznych.
- 6 3
-
2018-07-09 11:45
Pojeździłbyś po Norwegii.. (1)
- 2 3
-
2018-07-09 11:58
Mowa jest tu o dużych miastach.
- 2 1
-
2018-07-09 12:07
problem wysiłku załatwia rower wspomagany elektrycznie (4)
takich będą w Gdańsku niedługo setki jeśli nie tysiące.
Duużo więcej niż samochodów elektrycznych.- 3 4
-
2018-07-09 20:19
Budyn oglupia (3)
Zapisz sobie moj post i odczytaj za 3 lata. Popsute i nienaladowane rowery to bedzie hit lata 2021. Tak jest z duzo trwalszymi pseudoinwestycjami jak rzekoma infrastruktura rowerowa. Nikt nie remontuje, to jest do rzyci. Z rowerami bedzie o wiele gorzej.
- 3 3
-
2018-07-09 21:59
samochodoza i żółć uniemożliwia normalne postrzeganie rzeczywistości (2)
porozmawiamy za trzy lata.
- 2 3
-
2018-07-09 22:53
Pudlo (1)
Jezdze rowerem po miescie sporo, wiecej niz autem. To nie zolc tylko realizm, patrzac na caly gdanski smrod wokol rowerow i niby udogodnien.
- 3 2
-
2018-07-10 15:20
tylko współczuć. smród to na tym portalu zdarza się czuć.
karma wraca.
Spróbuj positivum na dobranoc.- 1 1
-
2018-07-09 09:54
Pis to syf
wiadomo
- 3 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.