Gdańsk. Inwestycje rowerowe na 2020 rok
Rowerzystów na drogach coraz więcej - nie tylko w Gdańsku. Tydzień temu sprawdziliśmy, jakie inwestycje rowerowe planowane są na 2020 rok w Sopocie. Tym razem, aby dowiedzieć się, co w tym sektorze planuje Gdańsk, pytaliśmy pełnomocnika Prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, co takiego miasto planuje w tym roku.
Pięć głównych projektów wartych prawie 50 mln złotych oraz sześć tras rowerowych realizowanych w ramach inwestycji drogowych - takie plany rysuje Gdańsk na rok bieżący. Poniżej przedstawiamy każdy z projektów. Już dziś wiemy, które z dróg rowerowych powstaną niedługo, a które z istniejących zostaną zmodernizowane.
Nowe trasy rowerowe w ramach węzłów integracyjnych
Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska - 30 mln 20 tys. 280 zł. Zadania planowane do realizacji:
- trasa rowerowa wzdłuż ul. Podwale Przedmiejskie, III etap (0,4 km);
- droga rowerowa wzdłuż ul. Potokowej, odcinek od PKM Brętowo do ul. Słowackiego (1,2 km);
- droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej, strona wschodnia od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej (1,5 km);
- droga rowerowa wzdłuż ulicy Dmowskiego, odcinek od al. Grunwaldzkiej do dworca PKP Wrzeszcz (0,3 km);
- trasa rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej, strona wschodnia (0,5 km);
- trasa rowerowa wzdłuż ulicy Nowatorów od ulicy Budowlanych do ulicy Kartuskiej (1,1 km), rozpoczęcie realizacji;
- trasa rowerowa wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie i Hucisko od ul. Podwale Grodzkie do ul. Elżbietańskiej (0,4 km), rozpoczęcie realizacji;
- trasa rowerowa wzdłuż ulicy Budowlanych od ul. Jesiennej do ul. Nowatorów (1,5 km);
- pasy rowerowe w ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk-Osowa (0,1 km).
Drogi dla rowerów o "większym znaczeniu"
Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9 - odcinek R-9 Wiślana Trasa Rowerowa - 9 mln 899 tys. 471 zł. Zadania planowane do realizacji:
- droga rowerowa na koronie wałów wiślanych od granicy z gminą Cedry Wielkie do Świbna, wraz z łącznikiem do przystani w Błotniku oraz miejscem odpoczynku (6,6 km).
Więcej szlaków rowerowych w TPK
Szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami - 3 mln 847 tys. 184 zł. Zadania planowane do realizacji:
- trasa turystyczna o nawierzchni szutrowej, częściowo asfaltowej od granicy z gminą Kolbudy do granicy z Sopotem; rozpoczęcie realizacji.
Budżet Obywatelski i kilka nowych dróg rowerowych
Budżet Obywatelski - 1 mln 619 tys. 600 zł. Zadania planowane do realizacji:
- budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Jana z Kolna - etap I: od węzła Kliniczna do biurowca C200 (Stocznia Północna) (0,3 km);
- 3 drogi rowerowe do Parku Reagana wzdłuż ulic: Jagiellońskiej, Obrońców Wybrzeża i Kołobrzeska - Czarny Dwór (1,4 km);
- trasa rowerowa Śródmieście - Chełm wzdłuż al. Armii Krajowej; dokumentacja techniczna.
Nie tylko infrastruktura, lecz także bezpieczeństwo
Rozwój Komunikacji Rowerowej - 1 mln zł. Planowane zadania:
- realizacja kolejnych zadań programu poprawy bezpieczeństwa w ruchu rowerowym.
Mandat dla rowerzysty - za co i ile?
Kilkanaście kilometrów nowych tras rowerowych w ramach inwestycji drogowych
Ponadto w ramach inwestycji drogowych zostaną zrealizowane następujące trasy rowerowe:
- trasy rowerowe w ramach budowy ulicy Nowej Bulońskiej (5 km);
- trasy rowerowe w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka (1,5 km);
- przebudowa drogi rowerowej wzdłuż ulic: Wosia Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej w ramach modernizacji linii tramwajowej na Stogi (3,4 km);
- pas rowerowy w ul. Barniewickiej od ul. Kielnieńskiej do ul. Niedziałkowskiego (0,6 km);
- budowa drogi rowerowej wzdłuż linii tramwajowej w ulicy Nowej Warszawskiej (1,8 km), rozpoczęcie realizacji;
- trasy rowerowe w ramach rozbudowy ulicy Kartuskiej na odcinku od ulicy Nowatorów do ulicy Jaśminowy Stok (2 km), rozpoczęcie realizacji.
- Wśród realizowanych i planowanych inwestycji należy wyróżnić dwie: drogę rowerową wzdłuż alei Adamowicza oraz drogę wzdłuż linii tramwajowej w ulicy Nowej Warszawskiej - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej. - To bardzo ważne połączenia międzydzielnicowe, komunikujące rowerowo południowe dzielnice Gdańska: Jasień, Ujeścisko czy okolice ulicy Jabłoniowej. Wyczekiwanymi połączeniami są również trasy wzdłuż ulicy Budowlanych i Kartuskiej, włączające dzielnicę Kokoszki do sieci tras rowerowych.
Opinie (125)
-
2020-02-06 09:58
a kołobrzeska?!?!?!?!?!
Od kilku lat ten projekt leży i czeka w urzędzie miasta! A nie ma potrzebniejszej trasy w Gdańsku niż ta.
- 14 1
-
2020-02-06 08:55
a kiedy 1 pas ścieżki w obie strony w tunelu mod Martwą Wisłą?
W zależności od natężenia ruchu, rano (6-12)- na wyjeździe z centrum, po południu (12-6)- w stronę Sucharskiego - mogliby się poruszać rowerzyści.
- 6 1
-
2020-02-06 07:41
Dlaczego nie ma w planach kładki nad obwodnica dla rowerzystów ? (2)
Dlaczego nie ma w planach kladki nad obwodnica dla rowerzystów ?
Obecnie trzeba jeździć spacerową gdzie jest bardzo duży ruch i niestety często kierowcy nie zachowują wymaganego odstępu 1m.- 40 1
-
2020-02-06 08:32
(1)
Bo to było w tych pięknych czasach, kiedy wszyscy pragnęli mieć samochody i żeby jeździć autem na drugą stronę ulicy. Tam nawet nie ma chodnika i z osowy do marketu trzeba jeździć autobusem albo autem.
Takie myślenie jest niestety do dziś - patrz wiadukt nad Jana z Kolna.- 13 0
-
2020-02-06 08:44
To raczej miasto to promuje samochody nie budując infry dla pieszych d**ile
- 3 3
-
2020-02-06 08:39
farbom po betonie, czy na serio ?
a może w końcu zakaz poruszania się rowerem po Spacerowej, nie ma to jak sznur aut ciągnących się za "kolarzem"
- 2 11
-
2020-02-06 08:26
kiedy taki artykuł o Gdyni??? (1)
- 1 0
-
2020-02-06 08:36
Proszę bardzo: "Farby brak"
- 1 1
-
2020-02-06 08:35
Prosze o tunel dla rowerow pod ul.Spacerowa
taki sam jak jest pod ul.Słowackiego.
No i dobrze by było jakoś móc przejechać pod/nad obwodnicą wyjeżdżając z lasu na Małym Kacku, tak by móc bez przechodzenia przez jezdnie przejechać rowerem cała drogę lasami ze Złotej Karczmy do Witomina (i dalej).- 6 0
-
2020-02-06 08:34
ilustracja do artykułu ze hoho.
szkoda ze nie jest to 2000 kolumbijskich pesos.
- 1 1
-
2020-02-06 07:52
Nom (1)
A w Gdyni nic
- 3 1
-
2020-02-06 08:33
Zabrakło farby
- 1 1
-
2020-02-06 08:02
Ścierzki są dla lamusów
Co się bojom jeździć ulicom.
- 2 8
-
2020-02-06 07:36
Największa inwestycja w budyniowie
Przewóz rowerów w komunikacji miejskiej !!!! daje do myślenia co ......
- 7 12
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.