Gdańsk. Inwestycje rowerowe na 2020 rok
Rowerzystów na drogach coraz więcej - nie tylko w Gdańsku. Tydzień temu sprawdziliśmy, jakie inwestycje rowerowe planowane są na 2020 rok w Sopocie. Tym razem, aby dowiedzieć się, co w tym sektorze planuje Gdańsk, pytaliśmy pełnomocnika Prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, co takiego miasto planuje w tym roku.
Pięć głównych projektów wartych prawie 50 mln złotych oraz sześć tras rowerowych realizowanych w ramach inwestycji drogowych - takie plany rysuje Gdańsk na rok bieżący. Poniżej przedstawiamy każdy z projektów. Już dziś wiemy, które z dróg rowerowych powstaną niedługo, a które z istniejących zostaną zmodernizowane.
Nowe trasy rowerowe w ramach węzłów integracyjnych
Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska - 30 mln 20 tys. 280 zł. Zadania planowane do realizacji:
- trasa rowerowa wzdłuż ul. Podwale Przedmiejskie, III etap (0,4 km);
- droga rowerowa wzdłuż ul. Potokowej, odcinek od PKM Brętowo do ul. Słowackiego (1,2 km);
- droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej, strona wschodnia od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej (1,5 km);
- droga rowerowa wzdłuż ulicy Dmowskiego, odcinek od al. Grunwaldzkiej do dworca PKP Wrzeszcz (0,3 km);
- trasa rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej, strona wschodnia (0,5 km);
- trasa rowerowa wzdłuż ulicy Nowatorów od ulicy Budowlanych do ulicy Kartuskiej (1,1 km), rozpoczęcie realizacji;
- trasa rowerowa wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie i Hucisko od ul. Podwale Grodzkie do ul. Elżbietańskiej (0,4 km), rozpoczęcie realizacji;
- trasa rowerowa wzdłuż ulicy Budowlanych od ul. Jesiennej do ul. Nowatorów (1,5 km);
- pasy rowerowe w ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk-Osowa (0,1 km).
Drogi dla rowerów o "większym znaczeniu"
Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9 - odcinek R-9 Wiślana Trasa Rowerowa - 9 mln 899 tys. 471 zł. Zadania planowane do realizacji:
- droga rowerowa na koronie wałów wiślanych od granicy z gminą Cedry Wielkie do Świbna, wraz z łącznikiem do przystani w Błotniku oraz miejscem odpoczynku (6,6 km).
Więcej szlaków rowerowych w TPK
Szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami - 3 mln 847 tys. 184 zł. Zadania planowane do realizacji:
- trasa turystyczna o nawierzchni szutrowej, częściowo asfaltowej od granicy z gminą Kolbudy do granicy z Sopotem; rozpoczęcie realizacji.
Budżet Obywatelski i kilka nowych dróg rowerowych
Budżet Obywatelski - 1 mln 619 tys. 600 zł. Zadania planowane do realizacji:
- budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Jana z Kolna - etap I: od węzła Kliniczna do biurowca C200 (Stocznia Północna) (0,3 km);
- 3 drogi rowerowe do Parku Reagana wzdłuż ulic: Jagiellońskiej, Obrońców Wybrzeża i Kołobrzeska - Czarny Dwór (1,4 km);
- trasa rowerowa Śródmieście - Chełm wzdłuż al. Armii Krajowej; dokumentacja techniczna.
Nie tylko infrastruktura, lecz także bezpieczeństwo
Rozwój Komunikacji Rowerowej - 1 mln zł. Planowane zadania:
- realizacja kolejnych zadań programu poprawy bezpieczeństwa w ruchu rowerowym.
Mandat dla rowerzysty - za co i ile?
Kilkanaście kilometrów nowych tras rowerowych w ramach inwestycji drogowych
Ponadto w ramach inwestycji drogowych zostaną zrealizowane następujące trasy rowerowe:
- trasy rowerowe w ramach budowy ulicy Nowej Bulońskiej (5 km);
- trasy rowerowe w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka (1,5 km);
- przebudowa drogi rowerowej wzdłuż ulic: Wosia Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej w ramach modernizacji linii tramwajowej na Stogi (3,4 km);
- pas rowerowy w ul. Barniewickiej od ul. Kielnieńskiej do ul. Niedziałkowskiego (0,6 km);
- budowa drogi rowerowej wzdłuż linii tramwajowej w ulicy Nowej Warszawskiej (1,8 km), rozpoczęcie realizacji;
- trasy rowerowe w ramach rozbudowy ulicy Kartuskiej na odcinku od ulicy Nowatorów do ulicy Jaśminowy Stok (2 km), rozpoczęcie realizacji.
- Wśród realizowanych i planowanych inwestycji należy wyróżnić dwie: drogę rowerową wzdłuż alei Adamowicza oraz drogę wzdłuż linii tramwajowej w ulicy Nowej Warszawskiej - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej. - To bardzo ważne połączenia międzydzielnicowe, komunikujące rowerowo południowe dzielnice Gdańska: Jasień, Ujeścisko czy okolice ulicy Jabłoniowej. Wyczekiwanymi połączeniami są również trasy wzdłuż ulicy Budowlanych i Kartuskiej, włączające dzielnicę Kokoszki do sieci tras rowerowych.
Opinie (125)
-
2020-02-06 11:18
(2)
W d... Mam tych obcisloposladkowcow. Ja chce chodniki. O pieszych nikt już k. nie myśli.
- 3 8
-
2020-02-08 20:41
duża część chodników w Gdańsku zyskała na jakości dzięki realizacji programu budowy dróg dla rowerów
niestety brak w Gdańsku spójnej polityki parkingowej, której elementem powinno być stopniowe eliminowanie prawa kierowców do parkowania na chodnikach.
- 0 0
-
2020-02-06 17:41
Jak zbuduja chodnik to od razu jest zastawiony przez samochody
- 2 0
-
2020-02-06 10:55
lepiej wyremontowć drogi (2)
- 2 9
-
2020-02-08 20:40
remonty istniejącej sieci drogowej powinny mieć pierwszeństwo przed budową nowych elementów tej sieci
wydatki na udogodnienia do jazdy rowerem okazują się jednak dużo bardziej produktywne niż wydatki na jakiekolwiek inne elementy sieci ulicznej miasta: bez względu czy mówimy o ich budowie czy ich remontach.
- 0 0
-
2020-02-06 12:25
lepiej zezłomuj swojego blachoszrota
- 1 1
-
2020-02-06 18:50
Fajnie że powstają anty pieszo-rowerowe "ścieżki rowerowe" dla kierowców. (1)
Ja czekam jednak na pierwszą w 3mieście prawdziwą drogę dla rowerów.
Zaskakuje jedynie ankieta. Widocznie większość głosów to "niedzielni" rowerzyści co kilka razy do roku wyciągają rower by sobie pojeździć bez celu. Bo ja nie znam ani jednego komunikacyjnego rowerzysty który byłby zadowolony z gdańskiej śmieciowej infrastruktury rowerowej.- 9 3
-
2020-02-08 20:38
sprawdź środowisko rowerzystek
większość kobiet chcących korzystać z roweru w celach użytkowych nie czuje się bezpiecznie na pasie rowerowym wygospodarowanym z jezdni. Znam wiele osób (nie "kolarzówek) które są zadowolone z wielu elementów widzialnej infrastruktury rowerowej Gdańska. Statystyki to potwierdzają.
- 1 0
-
2020-02-06 17:00
(1)
W wiekszosci sa to zwykle chodniki rowerowe czyli cos po czym rowerem jechac sie nie da
- 5 1
-
2020-02-08 20:36
wiele osób tam jeździ rowerem więc na pewno się da
cokolwiek jest, jest możliwe
- 0 0
-
2020-02-06 07:18
ścieżki (6)
Jako pieszy uważam, że ścieżki rowerowe są niezbędne, ale należy usunąć z nich ruch rowerowy, bo coraz ciężej się po nich spaceruje i zatacza
- 32 14
-
2020-02-06 15:31
w każdym normalnym kraju infrastruktura rowerowa jest częścią jezdni. (1)
czemu w Polsce jest na odwrót? Czemu u nas trasy rowerowe to zwykłe chodniki?
Wiadomo, u nas najważniejszy jest kierowca. "Ścieżki" nie buduje się dla rowerzystów czy pieszych tylko dla kierowców. Mają wtedy całą jezdnie tylko dla siebie.- 6 1
-
2020-02-08 20:32
w wielu miastach Europy
podstawową częścią infrastruktury, z której korzystają rowerzyści w mieście są strefy wolne od jeżdżących i parkujących samochodów. Kolejną częścią tej infrastruktury są tzw. ulice rowerowe, na których kierowcy mają obowiązek jechać tak, by nie przeszkadzać innym użytkownikom. Następnie tworzone są strefy uspokojonego ( i zredukowanego ) ruchu samochodów. W Gdańsku wiele tras przy głównych arteriach tworzone są kosztem szerokich chodników jako drogi dla rowerów i pieszych. Głównym wyzwaniem jest likwidacja wielu miejsc do parkowania samochodów gdzie można tworzyć wygodne dwukierunkowe drogi dla rowerów, takie jak w wielu miastach Niderlandów. W Gdańsku miejscem, na które warto zwrócić uwagę to odcinek wzdłuż Wałów Jagiellońskich od Huciska do placu przed kościołem św. Elżbiety - tam warto zlikwidować miejsca do parkowania samochodów prostopadle do osi jezdni.
- 0 1
-
2020-02-06 16:14
No jak jest przestrzeń o szerokości 3m i tą szerokość dzieli się na 1m chodnika i 2m różowych esów floresów jak np. na opata to
co się dziwić.
Ważne że jezdnia jest szeroka. piesi i rowerzyści niech się męczą na wspólnym chodniczku pieszo-rowerowym- 5 1
-
2020-02-06 08:53
dziadowska prowokacja (1)
- 3 3
-
2020-02-06 09:00
Żadna prowokacja, to prawda.
- 3 3
-
2020-02-06 07:36
Poniekąd masz rację - ścieżki pieszo-rowerowe to jeden z głupszych wymysłów.
- 9 3
-
2020-02-06 07:08
Bezsensowne wydawanie pieniędzy. (4)
Ja mój rower wożę autobusem i nie potrzebuję dróg rowerowych.
- 20 70
-
2020-02-07 23:12
A auto furmanką?
- 1 0
-
2020-02-06 08:55
Niech nie malują śliskich pasów!!
Bardzo proszę, by pasy na drogach rowerowych nie były wykonane ze śliskiej farby. W tym tygodniu, jadąc Jaśkową Doliną, na "zebrze" tylne koło "uciekło" i poleciałem z hukiem. Pas był śliski jak lód. A dużej prędkości nie miałem.
A ponoć pasy mają służyć zwiększeniu bezpieczeństwa...- 6 1
-
2020-02-06 08:52
marne prowo
- 3 1
-
2020-02-06 07:27
To prawda. Przejdźmy od słów do czynów.
- 0 1
-
2020-02-06 12:23
Panie Oficerze Kitliński! (3)
Czy "wytrząsarka plomb" przy ul Obrońców Wybrzeża 4 doczeka dziesięciolecia hańby ? To tylko 80 m betonowych dziur!
Wstydź się Pan.- 9 1
-
2020-02-06 16:01
Ta prowizorka zostaje (2)
W stronę morza wyremontowano chodnik bez wydzielenia już "ścieżki".
Po południowej stronie będzie docelowo tylko chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego, mimo że trasa w połowie jest zrobiona (jest wydzielony różowy pasek z chodnika). Jak widać bardziej gospodarnie jest zlikwidować niż dokończyć.
Różowy pasek rowerowy będzie jedynie po północnej stronie obrońców na całej długości.- 2 1
-
2020-02-06 18:45
(1)
co ciekawe po drugiej stronie falowca jest kompletna (na całej długości falowca ) trasa w standardzie sopockim (czerwona kostka), straszna tandeta ale na cele rekreacyjne z dziećmi się nada.
- 0 0
-
2020-02-07 19:12
kostka lub wręcz trylinka typu dy-dy-dy-dy
a nawet skrajny prypadek oliwskich kocich łbów,
które koń serwator ludziom zgotował ten los
to jest zaproszenie do technologicznego wyścigu zbrojeń
oni nam koskę Dauna
my im... full suspension
oni nam trylinkę
my im... fatbike
oni nam kocie łby z dziurami
my im... semtex w urzędzie?- 0 1
-
2020-02-07 18:55
Co z dojazdem od Chłopskiej do Grunwaldzkiej?
Szkoda, że znowu nie ma tego ważnego kawałka ścieżki w planach. A przed wyborami Pani Dulkiewicz publicznie (podczas odpowiedzi na pytania na FB) zapewniała, ze ścieżką ta powstanie w 2019/2020......ehhh...
- 2 0
-
2020-02-07 12:04
Na Grunwaldzkiej to powinno być zrobione od Braci Lewoniewskich do Żabianki po jednej stronie brakuje nadal odcinka za Kołobrzeską a miejsca jest bardzo dużo
- 1 0
-
2020-02-06 08:29
(1)
Jedna rzecz pomogłaby mi jako rowerzyście. Kontrole prędkości samochodów na ulicach Gdańska. Strach jeździć teraz.
- 15 0
-
2020-02-07 07:22
i miernik odległosci od wyprzedzanego roweru i kontrole wymuszeń pierwszeństwa
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.