• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: 500 stojaków rowerowych stanie na ulicach miasta

25 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Mieszkańcy Trójmiasta coraz chętniej jeżdżą na rowerach, ale z parkowaniem mają problemy. Akcja Gdańska ma to zmienić. Mieszkańcy Trójmiasta coraz chętniej jeżdżą na rowerach, ale z parkowaniem mają problemy. Akcja Gdańska ma to zmienić.

Do końca lipca przy gdańskich ulicach stanie 500 stojaków rowerowych. Każdy mieszkaniec może zamówić taki stojak i poprosić o zainstalowanie go we wskazanym miejscu.



Schemat stojaka rowerowego w kształcie odwróconej litery "U". Schemat stojaka rowerowego w kształcie odwróconej litery "U".
Wygodne i powszechnie dostępne stojaki rowerowe są niezwykle istotnym elementem infrastruktury, ułatwiającym codzienne korzystanie z roweru. Najbardziej oczekiwane przez gdańskich rowerzystów, zadaszone, monitorowane parkingi rowerowe przy przystankach SKM powstaną w ramach projektu "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013". Na realizację tej inwestycji będziemy musieli poczekać około 2-3 lat. Natomiast już w tym roku, w ramach projektu Civitas Mimosa, przy wszystkich wejściach na plażę, od Parku Brzeźnieńskiego po granicę z Sopotem, staną stojaki plażowe.

Akcja "Zamów stojak" ma być uzupełnieniem wymienionych powyżej działań. W jej pierwszym etapie, przy gdańskich ulicach zostanie zamontowanych 500 stojaków rowerowych. Zamówienie może złożyć każdy gdański rowerzysta wypełniając poniższy formularz. W zamówieniu należy możliwie dokładnie wskazać oczekiwaną lokalizację stojaków oraz ich ilość, która powinna odpowiadać liczbie potencjalnych użytkowników. Zamówienie stojaka nie gwarantuje jego montażu we wskazanej lokalizacji, z uwagi na techniczne i prawne uwarunkowania, jak np. własność gruntu. Stojaki będą montowane w pasach drogowych oraz na terenach należących do gminy miasta Gdańska. Nie przewiduje się montażu stojaków na terenach prywatnych.

Stojaki będą miały kształt odwróconej litery "U", który umożliwia wygodne oparcie i prawidłowe zapięcie roweru. Nie wszystkie stojaki znajdą się w zasięgu miejskiego monitoringu, dlatego warto stosować podstawowe zasady bezpiecznego przypinania rowerów. Najpewniejszym zapięciem rowerowym są tzw. U-locki, a największe bezpieczeństwo zapewniają atestowane wyroby renomowanych producentów. Wszelkiego rodzaju stalowe linki, ale również tzw. "kiełbasy" oraz łańcuchy i kłódki są zapięciami o stosunkowo niskiej skuteczności. Do stojaka należy obowiązkowo przypinać ramę roweru oraz przynajmniej jedno koło. - radzi Remigiusz Kitliński, gdański Oficer Rowerowy.

Chcesz zamówić stojak? Najpierw pobierz formularz, wypełnij go i do 21 marca wyślij na adres rowery@gdansk.gda.pl z dopiskiem w temacie "zamawiam stojak".

Remigiusz Kitliński - autor pracuje w Urzędzie Miasta w Gdańsku, odpowiada za rozwój komunikacji rowerowej w mieście. Na swoim rowerze przejechał ponad 70 tys. km. Jest autorem strony Rowerowa Rodzinka.

Opinie (206) ponad 20 zablokowanych

  • bez ubezpieczenia na rower to strach go na balkonie zostawic... a wy mi ze stojakami wyjeżdżacie :)

    • 3 1

  • A ile ukradną?

    • 0 1

  • a gdynia co? sto lat za resztą świata (2)

    a niby-nowoczesna gdynia oczywiście sto lat za resztą świata w budowaniu infrastruktury rowerowej. nie ma sensownych dróg rowerowych (a i tych budowlanych absurdów zwanych szumnie "ścieżkami" niewiele), nowe projekty dróg olewają rowerzystów, a stojaka rowerowego w gdyni jeszcze nie widziałam. to w gdyni powinna wystartować masa krytyczna, tak beznadziejnie nie jest ani w gdańsku ani w sopocie

    • 10 4

    • Czyżby sfrustrowany gdańszczanin się odezwał (1)

      Zdaje się ze na Srebrzysku mogą ci jeszcze pomóc w ramach terapii pompkowej po łbie

      • 1 5

      • jestem gdynianką. lubię moje miasto, ale też patrzę na nie krytycznym okiem. co i panu(i?) polecam.

        niestety, jeżeli chodzi o infrastrukturę rowerową, gdynia naprawdę nie ma się czym pochwalić. jazda na rowerze po mieście to walka o życie.

        • 3 1

  • Potrzebna jest infrastruktura

    Dobrze, że powstają takie inicjatywy, ale to dopiero wierzchołek góry lodowej. Stojaki niewiele dadzą, jeśli nie będzie czym i którędy przyjechać do szkoły. Planowanie należy zacząć od podstaw, a więc od budowy bezpiecznych tras rowerowych. Bo rower to jest świetne urządzenie: zdrowe, bawi i przy tym nie emituje CO2 do atmosfery. Ciekawe informacje o walce z globalnym ociepleniem i jego skutkach można znaleźć w publikacjach krajowych na www.ChronmyKlimat.pl

    • 4 2

  • w Gdańsku umieją robić tylko stojaki na rowery (4)

    juz tysiąc razy gorzej im idzie z parkingami na samochody osobowe, jest tyle miejsc do wykorzystania na parkingi a oni tylko trasy rowerowe i stojaki umieją robić to wstyd i hańba, niech ci samorządowcy sobie w łeb strzela lub z Zielniaka rzuca, bo to co robią jest głupotą, samochodów wiadomo przybywa, miejsca parkigowe ograniczają nie ma już gdzie parkować
    Np za zieleniakiem mogli by zrobić Mega parking piętrowy, tak samo przy hotelu Hewelisz nie wie czym chcą zapraszać turystów bo co jest w gdańsku tylko odstrasza ludzi, aż mi wstyd że jestem Gdańszczaninem. Nie ma czym sie chwalić w Gdańsku

    • 8 16

    • (2)

      Oczywiście najlepiej zabetonować wszystko. Doświadczenia innych krajów pokazują, że nie da się zbudować tylu parkingów i tak szerokich dróg aby każdy bezproblemowo mógł dojechać samochodem pod drzwi. Alternatywy są koniecznością. Jedną z nich jest właśnie rower.

      • 4 1

      • (1)

        ew. można byłoby drogami i parkingami pokryć jakieś 70-80% powierzchni miasta i byłoby całkiem.... do momentu aż samochodów by nie przybyło, o korkach nie wspominający. Ja bym najchętniej połowę Trójmiejskich dróg zmienił w alejki dla pieszych i drogi rowerowe (:

        • 2 0

        • popieram

          mimo, że jezdzę autem, w cieplejsze dni wolę rower

          • 0 1

    • to się wyprowadź

      po się masz wsydzić

      • 1 0

  • nie znasz

    • 1 0

  • Jest jakiś sens w parkingach rowerowych. tylko...

    JEST JAKIŚ SENS W PARKINGACH ROWEROWYCH, TYLKO JAK Z BEZPIECZEŃSTWEM TEGO CO SIĘ ZOSTAWI, PRZECIEŻ TAKI ŁAŃCUCH NA ROWER TO MOŻNA SOBIE AGRAWKĄ OTWORZYĆ... MYŚLĘ, ŻE JEDYNYM WYJŚCIEM BYŁOBY POZOSTAWIANIE ROWERU OBSŁUDZE PRZY WEJŚCIU, TAM ROWER DOSTAWAŁBY NUMER, A WŁAŚCICIEL DOKUMENT Z TYM NUMEREM, ZGŁASZAJĄC SIĘ PO ROWER MUSIAŁBY GO POKAZAĆ I WTEDY OTRZYMYWAŁBY ROWER.

    • 6 2

  • Po co mi stojak...

    ... jeśli nie mam dróżek, żeby jeździć? Adam Owitzowi płacę podatki przez cały rok, miały być ścieżki odśnieżone, i co? Pół metra chodniczka dzielone z pieszymi, albo solone błoto na ulicy przy akompaniamencie klaksonów od przewrażliwionych gdańskich skołowanych. A i to nie wszędzie. "Budyń" zasługuje na twarde śnieżki na kolejnym wiecu ku uciesze ludu.

    • 9 3

  • stojaki

    Postawić pszy złomowcu co by mielim blisko do noszenia

    • 0 2

  • Zdjecie niepochodzi z Polski ale z kraju cywilizowanego w UE

    Widać to nawet dokladnie po rodzaju roweru czyli same typowo miejskie turystyczne !!Unas w 90% to rowery górskie ale co sie dziwic skoro trudno czym innym sie po miescie przedzierac.Gdy bedziemy mieli takie drogi chocby jak w Niemczech to wtedy bedzie tyle ten obrazek bedzie z naszego kraju moze za 20-30 lat .Bo jak widac Plany dla rowerzystów nie są ambitne!!

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum