• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś kierowcy mogą podróżować komunikacją za darmo

Maciej Naskręt, kk
22 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 12:42 (22 września 2016)

Dzień Bez Samochodu to dobra okazja, by spróbować zmienić przyzwyczajenia i przesiąść się do komunikacji miejskiej, która w ten dzień dla kierowców jest bezpłatna.

W Trójmieście pod koniec 2015 r. było zarejestrowanych 416,3 tys. samochodów. Ponad połowa mieszkańców ma samochód. Z tego powodu otaczają nas spaliny, dlatego też Europejski Dzień Bez Samochodu jest okazją, by negatywnemu zjawisku choć trochę zapobiec. Do pracy lub szkoły możemy pojechać dzisiaj za darmo na podstawie dowodu rejestracyjnego.



Czym zazwyczaj poruszasz się po Trójmieście?

Europejski Dzień Bez Samochodu jest symbolicznym przejawem dążenia do zrównoważenia rozwoju transportu w miastach i aglomeracjach poprzez wskazywanie niebezpieczeństw, wynikających z niekontrolowanego rozwoju motoryzacji indywidualnej. Wzrost liczby przejazdów, realizowanych samochodami osobowymi negatywnie oddziałuje na jakość i bezpieczeństwo życia w mieście.

Potwierdzają to dane Urzędu Statystycznego w Gdańsku. Samochodów jest coraz więcej, a taboru komunikacji miejskiej ubywa. Pocieszający jest za to rozwój szlaków rowerowych.

Setki tysięcy pojazdów na ulicach Trójmiasta

W samym tylko Trójmieście pod koniec 2015 r. zarejestrowanych było 416,3 tys. samochodów. Najwięcej oczywiście było ich w Gdańsku - 255,2 tys. W Gdyni natomiast było ich ok. 134,2 tys., a w Sopocie 26,9 tys. Sopot bije natomiast inny rekord - na 1 tys. osób przypada tam ok. 750 samochodów. To najwyższy wskaźnik w Polsce, gdzie średnia wynosi 539 aut na 1 tys. osób.

Wzrost liczby aut na przestrzeni lat jest bardzo duży. W 2005 r. na pomorskich drogach było ok. 330 samochodów na 1 tys. osób. Teraz tych pojazdów jest już 536. Odmiennie wygląda statystyka jeśli chodzi o tabor komunikacji miejskiej - tu liczby maleją.

Liczba zarejestrowanych pojazdów w województwie pomorskim z podziałem na powiaty. Liczba zarejestrowanych pojazdów w województwie pomorskim z podziałem na powiaty.
Kurczy się komunikacja miejska

W samym tylko Gdańsku jeszcze w 2005 r. po torach jeździło aż 214 tramwajów, które gwarantowały 27,6 tys. miejsc jednocześnie. Dzisiaj jest ich 171 i zapewniają 24,9 tys. miejsc. Nadmieńmy, że w ostatnich latach znacząco rozwinęła się sieć tras tramwajowych - ze 116 do 162 km.

W Gdyni przez 10 lat również rozwinęła się sieć linii trolejbusowych, ale nieco zmieniła się liczba trolejbusów - z 78 do 86. Niestety, liczba miejsc dla pasażerów spadła o 100.

Komunikacja miejska na Pomorzu w 2005 i w 2010 r. przewoziła w granicach 3 mld pasażerów rocznie. Teraz trudno osiągnąć taki wynik.

Bujny rozkwit komunikacji rowerowej

Cieszyć może, szczególnie rowerzystów, rozwój sieci rowerowej w ostatnich latach. W minionym pięcioleciu podwojono liczbę dróg rowerowych nie tylko w Gdańsku - z ok. 80 km do 167,1 km - ale także w całym województwie - z 495 km do 1051 km.

Gdańsk jednak nie może się wciąż poszczycić wysokim przelicznikiem tras rowerowych na 10 tys. mieszkańców - wynosi on 2,8 km. Dla przykładu, ponad 10 km dróg na 10 tys. mieszkańców znajduje się w powiecie puckim, chojnickim i sztumskim. Białymi plamami na mapie Pomorza są Gdynia i powiat kartuski.

Ścieżki rowerowe w województwie pomorskim. Ścieżki rowerowe w województwie pomorskim.
Od kryzysu naftowego po Dzień bez Samochodu

Pierwsze pomysły organizacji Dnia bez Samochodu narodziły się w związku z kryzysem naftowym lat 70. W tym okresie następowały również zmiany w postrzeganiu rozwoju i funkcjonowania miast. Zaczęto odchodzić od kreowania przestrzeni wyłącznie pod potrzeby kierowców, wracając do (od)budowy sieci tramwajowych (często likwidowanych po wojnie) oraz doceniając rolę roweru jako alternatywy dla innych środków transportu w aglomeracjach.

Formalnie Europejski Dzień bez Samochodu został ustanowiony z inicjatywy Komisji Europejskiej dopiero w 2000 roku, ale jeszcze w latach 90. organizowano podobne wydarzenia w niektórych miastach Wielkiej Brytanii oraz Francji.

Obecnie jednodniowe akcje promujące ograniczenie używania samochodu organizowane są w ponad 1500 miastach Europy, a także w Japonii, Chinach oraz Stanach Zjednoczonych.

Czytaj też: Jak uniknąć błędów USA i nie zakorkować miast?

Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi. Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi.
Darmowe przejazdy komunikacją miejską w Trójmieście

W Trójmieście 22 września, czyli w Europejskim Dniu bez Samochodu, będącym zwieńczeniem Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, każdy właściciel lub współwłaściciel samochodu na podstawie dowodu rejestracyjnego uprawiony jest do darmowych przejazdów komunikacją miejską - tramwajami, autobusami, trolejbusami oraz pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej (w tym po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej).

Darmowe przejazdy nie dotyczą motocyklistów i właścicieli skuterów. Także osoby niebędące właścicielami i współwłaścicielami samochodów, tego dnia nadal muszą posiadać ważne bilety na podróż komunikacją miejską.

Zobacz także

Opinie (362) 4 zablokowane

  • Komunikacja jest w ponad 50% dotowana i to z moich podatków. Jeżdżę samochodem (6)

    i nie korzystam z komunikacji na którą płacę z podatków. Dzisiaj socjaliści dają mi łaskawie za moje podatki jeden dzień przejechać się komunikacją miejska za darmo. To jest kpina.

    • 17 3

    • A mi nawet tego nie dali

      Bo samochód nie jest na mnie. Tak jak ktoś słusznie zauważył, to nie kierowcy jeżdżą za darmo, ale właściciele aut.

      • 4 0

    • Może więc posiadacz auta powinien mieć zniżke 50% na bilet?

      • 0 1

    • Chyba grubo ponad 50%

      biorąc pod uwagę ulgi i prawo do przejazdów darmowych
      a biorąc pod uwagę dotacje na budowę nowych linii
      to przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej chyba w 10% tylko są finansowane z biletów xD
      za to wszystko płacą frajerzy tacy jak my tankując na stacji i kupując fajki czy cokolwiek i przy każdej wypłacie

      • 0 0

    • jedziesz po drodze która powstała też z moich podatków wiec socjalisto nie płacz

      • 0 2

    • Proponuję aby dotacje na komunikacje miejską pochodziły tylko z podatków osób z niej korzystających, a konsekwentnie dotacje na całą infrastrukturę drogową (powiedzmy w wysokości 95%, taki jest na oko stosunek samochodów prywatnych do wszystkich pojazdów na drogach) tylko z podatków osób poruszających się po drogach samochodami. Jako osoba korzystająca z komunikacji miejskiej jestem za.

      • 0 1

    • przygłu22pie wszystkie drogi są dotowane ze wszystkichg podatków

      na drogi panstwo wydaje najwiecej wiec przymknij sie cym@bale

      • 0 0

  • Trzeba wprowadzić opłaty dla kierowców za poruszanie się po mieście !!!!!! (4)

    Komunikacja miejska, w każdym mieście, jest dużo lepsza, niż chociażby 20 lat temu. Obiektywnie patrząc, nie ma co wymyślać, tylko pogonić te leniwe tyłki z samochodów do pojazdów komunikacji miejskiej. Ja jestem z Gdyni i uważam, że jest bardzo dobrze z KM. W Gdańsku chyba też nie najgorzej, a na pewno lepiej niż 20 lat temu!!!! Zawsze można też rowerem, na rolkach, lub pieszo.
    Konieczne są opłaty dla leniwych samochodziarzy !!!!!!!

    • 2 22

    • nie jestem leniwy, jestem inwalidą (2)

      wiesz, że kierowcy samochodów, to również ludzie bez dolnych kończyn ?

      ja i rower/rolki/pieszo
      to tak jak niewidomy i telewizor

      • 5 1

      • I wszyscy kierowcy to inwalidzi bez nóg? (1)

        Świetny argument w dyskusji, nie ma co

        • 0 5

        • Przecież napisał, że również

          czytać tłuku nie umiesz ?
          ale umiesz wszystkich samochodziarzy wrzucać na rowery

          • 6 0

    • Już jest taka opłata

      Nazywa się strefa płatnego parkowania

      • 2 0

  • Beznadziejna sieć połączeń - powód braku popularności komunikacji miejskiej (1)

    Jeżdżąc z Moreny do Sopotu dojeżdżam w 20 minut.

    Czas całkowicie nieosiągalny kiedy się korzysta z komunikacji miejskiej - przejazd autobus + SKM to około 40 minut

    ---
    A tak na marginesie - dziś nie zauważyłem mniejszego ruchu samochodami. Ilość pojazdów na drogach jak zwykle.
    Jest więc jakiś sens tych akcji ? Szkoda kasy na kampanie reklamowe skoro zainteresowanie jest tak małe.

    • 14 1

    • bo pada

      wychodzę z domu biorę parasol, wskakuję do samochodu, jadę, wychodzę z parasolem i jestem w miejscu docelowym

      zaraz jadę do pracy
      wczoraj żona wzięła samochód
      a ja się pier... trajtkiem 40 minut kilka przystanków, bo pan nowy z instruktorem jechał
      samochodem jadę skrótami max 10 minut

      • 4 0

  • I tego dnia jest i tak zawsze więcej samochodów

    Więc po co organizować taki dzień

    • 4 0

  • ooh, wprost urzekła mnie , ta wasza niesamowita promocja...

    • 12 0

  • Głupi Dzień

    Niech pomysłodawca tego wspaniałego dnia przejedzie się z Pogórza do Wejherowa albo z Pogórza na Osową komunikacją to mu sie odechce świętować i wymyślać durnych dni , może lepiej dzień k*tasa

    • 19 0

  • Za drogo... (3)

    Bilet 30 dniowy na ZTM plus PKM normalny to koszt 240zł. Mam trzy osobową rodzine. Ja oraz moja żonka to koszt przejazdu równy 480zł plus ulgowy syna to dodatkowe 120zł. To jest razem 600z!!! i do tego wszystko zgrane tak że trzy razy trzeba się przesiadać autobusy stare i niewygodne a w godzinach szczytu zatłoczone.... a w aucie koszt paliwa podobny skórka pod pupą skrzypi muzyczka gra, zimą grzeje zawsze, latem klima chodzi zawsze.. Niech mi ktoś poda powód racjonalny żeby z rodzina przesiadł sie na komunikacje zbiorową...

    • 22 0

    • (2)

      Skóra nie jest wygodna. W zimie zimno, ale w lecie ciepło. Do tego na skórze tylek co chwilę jeździ. Skórę trzeba konserwowac żeby nie popekala

      • 0 3

      • (1)

        Tak słyszałeś?

        • 3 0

        • Skóra mu mówił

          w jednej celi garowali

          • 0 0

  • Kto to wymyśla tytuły?

    Dzisiaj kierowcy mogą podróżować komunikacją za darmo
    _____

    A może lepiej było napisac:

    Dzisiaj kierowcy mogą podróżować komunikacją bezplatnie
    ______

    Za darmo to nic nie ma panie redaktorze ;-)

    • 6 0

  • (2)

    Ja uzytkuje samochod ktory jest meza i ma jego dane. On nie ma prawa jazdy. I co mi z takiej promocji? Maz ma i tak miesieczny...

    • 6 0

    • zmień męża (1)

      nie ma prawka a auto jest na niego? jakiś tyran!

      • 0 1

      • Może mu zabrali?

        • 0 0

  • W Warszawie miesięczny to 80zł, w Trojmiescie 210zl (2)

    To tyle w temacie, dlaczego po powrocie do Tromiasta ze stolicy zdecydowałem się na zakup samochodu. Prawie 3 razy drożej mamy w Trojmiescie, ceny biletow na całą aglomerację są kosmicznie duże. W dodatku w Warszawie na jednym bilecie pojadę metrem, SKMką, tramwajem, autobusem, nawet tramwajem wodnym, a w Trójmieście dostanę mandat, bo w Sopocie przekroczę jakąś strefę, albo mam nie taki bilet jak potrzeba.

    Weźcie to sobie do serca urzędasy, bo niedługo poniesiecie do 10zł bilet jednorazowy i wtedy będziecie się dziwić, czemu nie przewozicie nawet 100tys rocznie!

    • 30 0

    • (1)

      Dokładnie tak. Do tego w Trójmieście masz stary tabor i brak spornych tras rozkładów. No ale tak to jest jak w niektórych biurach ktoś zamiast pójść na stołek i odejść na emeryturę to...

      • 1 0

      • Stary tabor???

        W Gdańsku masz najnowocześniejszy tabor w całej Polsce. Coś ci się pomyliło, kolego.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum