• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyskomfort podczas jazdy rowerem - jak z nim walczyć?

Magdalena Belof
22 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ból i dyskomfort potrafi skutecznie zabrać przyjemność z jazdy na rowerze. Ból i dyskomfort potrafi skutecznie zabrać przyjemność z jazdy na rowerze.

Mogłoby się wydawać, że problemy związane z dyskomfortem odczuwanym podczas jazdy na rowerze dotyczą wąskiej grupy osób. Ci, którzy wsiadają na jednoślad sporadycznie, nie zdążą go przecież odczuć, z kolei zawodowych kolarzy chroni opieka fizjoterapeutów. Jednak kontuzje i urazy związane z jazdą na rowerze to kłopot bardzo powszechny.




Wyżej wspomniane problemy roboczo możemy podzielić na dwie grupy - te wynikające z naszej winy i te, którym nie mogliśmy zapobiec. Ta pierwsza grupa jest całkiem obszerna, bo wbrew pozorom ogromna część z nas wciąż nie chce uczyć się na czyichś błędach i nie korzysta z dobrodziejstw dostępnej literatury czy internetu.

Według dostępnych badań, inaczej wygląda podział urazów wśród zawodowców, a inaczej wśród amatorów. Aż 70 proc. urazów u profesjonalnych kolarzy to obrażenia przewlekłe, związane np. z dysfunkcjami stawów, a tylko 30 proc. to obrażenia ostre, będące wynikiem wypadków, takie jak złamania czy stłuczenia. Wśród rekreacyjnych rowerzystów jest odwrotnie. 76 proc. to obrażenia ostre, a tylko 24 proc. to przewlekłe. Skąd taka różnica? Nie traktujemy wystarczająco poważnie przygotowania się do tego sportu, zarówno kondycyjnie, jak i w kwestii zadbania o dobry sprzęt.

Co może być źródłem bólu? Zacznijmy od tego, na czym jeździmy.

Po pierwsze: rower



Czy każdy może jeździć na takim rowerze, na jakim chce? Tak i nie. Jeśli jazdę na rowerze traktujemy wyłącznie amatorsko, dobrze dobrany rozmiar roweru to wszystko, o co musimy się martwić. Każdy pracownik sklepu rowerowego bez zawahania powie, że nie ma większej zbrodni niż kupowanie roweru w ciemno przez internet. Owszem, będzie taniej, ale czy jesteśmy pewni, że za tę różnicę nie przyjdzie nam zapłacić zdrowiem?

- Rowery bardziej wyścigowe - szosowe, szosowe aerodynamiczne, triathlonowe i czasowe - wymuszają na użytkowniku bardziej ekstremalną sylwetkę - opowiada Łukasz Szczęsny, fizjoterapeuta, terapeuta manualny i specjalista do spraw bikefittingu z VeloLAB. - Wymaga ona bardziej obszernego ruchu w stawach biodrowych i kręgosłupie. Osoby chcące kupić rower tego typu powinny być wcześniej zbadane przez fizjoterapeutę. Takie rowery mają dalej i niżej ustawioną kierownicę i po prostu mogą nie pasować do możliwości ruchowych danej osoby. Często porównuję zakup roweru z zakupem garnituru. Czy kupiłbyś garnitur "od Armaniego" jeśli ma nogawkę o 5 cm za krótką i marynarkę, w której nie jesteś w stanie zapiąć guzików? Przecież sprzedawca namawia, że da doskonały rabat i zachęca do zakupu, bo to piękny garnitur. Tylko co z tego, jeśli nie będzie na ciebie pasował? Analogia wydaje się oczywista, tym bardziej, że nieodpowiedni rower przyczyni się do powstania kontuzji.
- W trakcie bikefittingu rower zawsze dostosowujemy do kolarza, a nie na odwrót - tłumaczy Adam Żabiński, Retül Fitter z gdańskiej Wysepki. - Jeśli u kogoś występują jakieś skrzywienia, np. koślawość kolan, to bikefitter powinien wziąć to pod uwagę i nie próbować "prostować" ich na siłę, a znaleźć przyczynę, dlaczego tak się dzieje. Problemy bólowe najczęściej pojawiają się z takich powodów jak źle dobrany rozmiar roweru, złe ustawienie i wybór siodła, za szeroka kierownica w rowerach szosowych czy buty niedobrane do budowy naszej stopy. Teoretycznie każdy rower można dopasować, ale trzeba pamiętać, że jeżeli przekroczymy pewne rozmiary czy długości komponentów, takich jak kierownica czy jej wspornik, to mogą one w drastyczny sposób zaburzyć prowadzenie i zachowanie roweru. Producenci udostępniają tabele, według których zalecają wybieranie rozmiaru. Tabele opierają się na wzroście i długości nogi, ale przecież nie tylko te wartości są istotne, bo można mieć stosunkowo długie nogi, a krótki tułów i ręce, a to będzie wymagało zupełnie innej pozycji. Jeśli szukamy dla siebie idealnego roweru, można wykonać symulację na specjalnym przyrządzie imitującym rower, dzięki któremu wybierzemy nie tylko dobry rozmiar, lecz nawet producenta, którego rowery są kompatybilne z budową naszego ciała.

Po drugie: odzież



- Możemy jeździć, w czym chcemy; ważne jest, aby ubrać się warstwowo, tak aby było nam wygodnie, żeby się nie przegrzać i w razie potrzeby móc zdjąć lub rozpiąć wierzchnią warstwę - mówi Artur OsojcaEpicentrum. - Jednak im więcej i bardziej intensywnie zaczynamy jeździć, tym ważniejszą rolę będzie odgrywała odzież. Źle dobrany rozmiar i krój to najpopularniejsze błędy wśród rowerzystów, którzy robią zakupy przez internet. Każdy element odzieży trzeba przymierzyć, żeby upewnić się, że dobrze leży, a co za tym idzie - spełnia swoje właściwości. Niewygodne ubrania z niskiej jakości materiałów mogą spowodować bolesne i trudne do leczenia odparzenia lub otarcia okolic intymnych.
Producenci oferują wiele rozwiązań, od wkładek, które można wpiąć do zwykłych codziennych spodni, przez bieliznę z wbudowaną wkładką, po profesjonalne bezszwowe spodenki na szelkach, których ceny zaczynają się od 500 zł. Wszystko zależy od tego, jak często i intensywnie jeździmy. Przy wyborze spodenek z wkładką należy kierować się kilkoma ważnymi aspektami. Wybierajmy dobrej jakości materiały - syntetyczne, bo te najlepiej absorbują wilgoć i odprowadzają ją na zewnątrz. Wkładka powinna być sprężysta i dobrze układać się w pachwinach. Im bardziej miękka wkładka, tym szybciej się zużyje. Podsumowując temat odzieży - zastanówmy się, co jest nam potrzebne, być może na początek wystarczy nam dobre i wygodne siodło.

Bikefitting jest coraz bardziej popularną usługą, która pomaga poradzić sobie z wieloma problemami bólowymi na rowerze. Bikefitting jest coraz bardziej popularną usługą, która pomaga poradzić sobie z wieloma problemami bólowymi na rowerze.

Po trzecie: trening



Co dalej? Wiosna sprzyja wspaniałym weekendowym wycieczkom, podczas których spędzimy kilka godzin w tej samej pozycji. Czy nasze ciała są na to przygotowane?

- Zacznij małymi krokami, od krótkich dystansów, które będziesz stopniowo wydłużać. Wzmocnij swój organizm, zadbaj o mięśnie głębokie, mięśnie brzucha, pleców i nóg, pamiętaj o ćwiczeniach stabilizacyjnych. Rozciągaj się przed i po jeździe. Jeśli solidnie pracowałeś nad siłą nóg, ale pominąłeś pracę nad mięśniami brzucha, to bardzo możliwe, że prędzej czy później pojawi się ból w okolicach kręgosłupa, który nie będzie gotowy na taki wysiłek - radzi Katarzyna Lewandowska, fizjoterapeutka z FizjoFemina Active.

Kobiece sprawy



Czy kobiety powinny bardziej na siebie uważać? Zależy to od intensywności naszych przejażdżek. Kobiety, które jeżdżą wyłącznie amatorsko, np. dojeżdżając do pracy, prawdopodobnie nie odczuwają żadnego związanego z tym dyskomfortu. Jeśli natomiast zaczynamy jeździć częściej i dłużej, na rowerze spędzamy jednorazowo nawet kilka godzin, nie możemy lekceważyć żadnych nieprzyjemnych symptomów.

- Rzeczywiście, pod wpływem długotrwałego ucisku na okolicę krocza może dojść do neuralgii nerwu sromowego, który zaopatruje tę okolicę - mówi fizjoterapeutka Joanna Piórek. - Możemy wtedy odczuwać takie dolegliwości, jak uczucie drętwienia, ból okolicy narządów płciowych czy też problem z załatwianiem potrzeb fizjologicznych. Odpowiednio dobrane siodełko na pewno zminimalizuje ryzyko ucisku na tkanki. Trzeba jednak zaznaczyć, że dolegliwość ta nie zdarza się często, szczególnie jeśli jeździmy na rowerze rekreacyjnie. Jazda na rowerze raczej nie jest czynnikiem ryzyka, jeśli chodzi o wystąpienie nietrzymania moczu u kobiet, przynajmniej w większości przypadków. Natomiast jeśli w grę wchodzi kolarstwo wyczynowe, może to być jednym z czynników wystąpienia tego problemu.
Wnioski nasuwają się same - jeśli poczujemy jakikolwiek dyskomfort, coś zaczyna nas boleć, zgłośmy się do specjalisty i skonsultujmy swój problem. Jazda na rowerze powinna być przyjemna, poprawiać samopoczucie i rozwijać naszą aktywność fizyczną. Nie ma żadnych przeciwwskazań do uprawiania tego sportu!

Miejsca

Opinie (95) 2 zablokowane

  • nie boli to, czego sie nie używa (2)

    u rowerzystów - mózg

    • 5 7

    • nawet mama cię nie lubi? (1)

      • 2 1

      • Nawet pies go nie lubi, a u matki w nogach śpi

        • 0 1

  • Trzeba założyć siodelko

    Huehue

    • 4 0

  • jak ktoś pedałuje bez siodełka to nie dziwne że boli

    • 4 0

  • (5)

    Mam tak ciasne rowerowe gacie, że aż mi mózg uciskają

    • 38 28

    • hi hi (1)

      dobry tytuł , na początek proponuję założyć siodełko ,żeby nie bolało

      • 1 3

      • żart cepa. Już tak ograny i prymitywny, że śmieszy tylko jełopa.

        • 2 1

    • fetyszyści..

      długo na pierwszego fetyszystę nie trzeba było czekać ;)

      • 12 0

    • Powinieneś iść z tym do lekarza.
      To nie jest do końca ok nosić ciasne gacie na głowie.

      • 21 0

    • Przecież Ty nie masz mózgu.

      • 9 9

  • "co robic gdy boli na rowerze?"

    Zainstalowac siodelko.

    • 4 1

  • po "specjalistach" z wysepki

    dostaniesz wysypki na szczescie od 30 lat jezdze i w rowerze wszystko robie sam lacznie z przeplataniem szprych !

    • 1 3

  • pare ważnych rzeczy: (3)

    1. trzeba mieć dobry rower z właściwą ramą, wygodną. Np. dobre rowery mają zupełnie inne kąty w ramach niż tanie rowerki z marketów,
    2. masa ramy nie powinna być duża,
    3. przerzutki sprawne, nieduża ilość biegów. To pomaga.
    4. siodełko wygodne, baaaaardzo wygodne. dobrać sobie w sklepie, zapytać się, dowiedz2ieć, poczytać przed zakupem.
    4. dbać o rower, przeglądac, smarować, czyścić. Taki rower też jest przyjemniejszy.
    5. dobre pedały, platofrmy, a nie malutkie śliskie pedałki.
    6. dobre opony, szersze, najlepiej plusy, na polskie drogi najlepsze.
    7. ćwiczyć, powoli, systematycznie i nie przeciążać się, nie skakać jak żabka.
    8. rozgrzewac się, gimnastykowac, co kilka kilosków. Pozycja na rowerze jest zbyt sztywna. Chyba, że co chwilę wstawać na rowerze, rozprostować nóżki, poskręac się w lewo, prawo, machać łapkami, itd.
    9. wybierać przyjemniejsze drogi, lasy, łaki, rzeki, a nie tylko po sztywnym asfalcie i to dziurawym.

    pozdrowionka. miłej zabawy.

    • 29 10

    • Opis mojego auta

      • 0 0

    • co do opon to się nie zgadzam (1)

      szeroka opona to duże opory toczenia. No chyba ze komuś zależy na spalaniu kalorii a nie na pokonywaniu trasy.

      • 4 4

      • Przy tym samym ciśnieniu, bieżniku i mieszance szersza (grubsza) opona ma mniejsze opory toczne i wynika to z praw fizyki.
        Jeżeli porównujesz oponę szosową nabitą do 8 bar z oponą terenową z głębokim bieżnikiem i napompowaną nie więcej niż 2 bar, to wtedy masz rację.

        Popatrz jaki jest trend w zawodowym kolarstwie szosowym, odchodzi się od opon 23-25mm na rzecz 28mm, a przecież tam leci się tylko na wynik, a nie komfort.

        • 4 2

  • (2)

    Artykul sponsorowany

    • 6 3

    • Bo są w nim opinie specjalistów? (1)

      • 1 4

      • taa specjaliści z Wysepki haha

        • 3 0

  • bez przesady (2)

    kolarze zawodowi przeszli z 23 na 25, a 28 to tylko na etapy z kiepską nawierzchnią. To peawda, że opory toczenia są mniejsze dla opony szerszej, ale wzrasta waga, mom bezwładności kół i opory powietrza. Dlatego przy dystansach i prędkościach z wyścigów optymalne, wg współczesnych wyliczeń (a te, oprócz pomiarów uwzględniają komfort na dystansie 200km, dający mniejsze wyczerpanie i więcej siły na finisz) to 25. 28 jest zalecane dla szosowców amatorów, 35 jest standardem dla graveli, ale tu też trzeba uwzględnić proporcje szosa-teren. Ja na razie poprzestanę na swoich 23, następne kupię 25, ale w gravelu pocienię na 32.

    • 0 2

    • (1)

      A ja ciągle na moim trailowym 3"

      • 0 0

      • zależy do czego. jeśli po gładkich asfaltach to nie warto targać tyle gumy. jeśli po plaży to jak najbardziej.

        • 0 0

  • Siwek (1)

    Ja mam składak koła 20 ale to rower elektryczny ze spomaganiem i jestem z niego bardzo zadowolony

    • 1 2

    • wspomaganiem

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum