• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy poprawią przyczepność na kolejnych ulicach

Maciej Naskręt
11 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Poprawa bezpieczeństwa po uszorstnieniu ul. Słowackiego była na tyle duża, że drogowcy planują kolejne prace tego typu. Poprawa bezpieczeństwa po uszorstnieniu ul. Słowackiego była na tyle duża, że drogowcy planują kolejne prace tego typu.

Po uszorstnieniu, czyli poprawie nawierzchni, na ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska jest tam wyraźnie mniej kolizji i wypadków. Ponieważ miasto zaoszczędziło na wymianie uszkodzonych barier, może wydać te pieniądze na odświeżenie nawierzchni w innych miejscach. Czy z dobrodziejstwa uszorstniania skorzystają też mieszkańcy Gdyni?



Czy miasta powinny częściej poprawiać przyczepność ulic?

Przypomnijmy: w pierwszej połowie sierpnia, na leśnym odcinku ul. Słowackiego w kierunku Wrzeszcza, wykonano tzw. śrutowanie nawierzchni jezdni. Zrobiła to maszyna, która wyrzucając z siebie metalowy śrut w kierunku nawierzchni, przywróciła jej pierwotną chropowatość, a co za tym idzie - większą przyczepność.

To był pierwszy raz, gdy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni skorzystał z tej nowej - przynajmniej w Trójmieście - metody. Wydał na nią ok. 240 tys. zł.

Pierwsze dane z ul. Słowackiego pokazują, że uszorstnienie jezdni przyniosło efekty.

- Na obiektywne dane dotyczące efektu zleconych przez nas prac trzeba będzie poczekać do lata, aż minie rok od wykonania robót - zastrzega Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Jednak już dzisiaj widać, że na tej ulicy jest bezpieczniej, odnotowujemy tam mniej wypadków i kolizji. Dzięki temu wydajemy też wielokrotnie mniej na wymianę barier zniszczonych podczas wypadków.
Drogowcy szacują, że wydatek na uszorstnienie zwróci się im w ciągu dwóch lat. Warto nadmienić, że firma wykonująca prace udzieliła gwarancji aż na cztery lata.

- Oszczędności powstałe na wymianie barier będzie można przekazać na dalsze prace tego typu. Szykujemy się do uszorstnienia kolejnej nitki ul. Słowackiego - tym razem w kierunku Matarni - zapowiada Kotłowski.
W planach jest też poprawa nawierzchni na ul. Świętokrzyskiej i ul. Spacerowej.

Tak wyglądało śrutowanie



Uszorstnienie przydałoby się także w Gdyni



Kierowcy przekonują, że podobne prace jak na ul. Słowackiego trzeba przeprowadzić w Gdyni - na ul. Sopockiej zobacz na mapie Gdyni i zjeździe do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od strony obwodnicy.

Pytaliśmy o to drogowców z Gdyni, ci jednak nie widzą na razie potrzeby przeprowadzenia podobnych prac.

- Do tej pory nie mieliśmy sygnałów o wątpliwej jakości wspomnianych dróg - mówi Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy gdyńskiego magistratu.
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni monitoruje sytuację na ul. Sopockiej czy Trasie Kwiatkowskiego. Jak przekonują urzędnicy, nie zachodziła tam też potrzeba przeprowadzenia badań laboratoryjnych przyczepności jezdni.

Opinie (133) 7 zablokowanych

  • Nie "przywróciła jej pierwotną chropowatość" tylko wyraźnie ją pokaleczyła. (7)

    Słychać, że opony toczą się głośniej. W takim razie po co robić drogi asfaltowe? Amerykanie (jak zawsze) mają lepsze rozwiązanie - poza terenam zabudowanym robią nawierzchnie betonowe. Szorstkie, długowieczne i co najwazniejsze TANIE.

    • 72 12

    • Szanowny Ekspercie (1)

      Amerykanie mają co prawda baaaardzo rozbudowana siec drogową, ale pod względem nawierzchni są sporo do tyłu w stosunku do rozwiniętych krajów w Europie takich jak Szwecja, Niemcy czy Francja. Nawierzchnie betonowe nie są szorskie tylko bywają sztucznie uszorstniane poprzez odsłanianie kruszywa, szczotkowanie, a w USA nawet frezowania co powoduje, że stają się bardzo hałaśliwe. Nie są równiez tanie w produkcji, wprost przeciwnie. Są rzeczywiście bardziej trwałe od bitumicznych, ale w przypadku USA wiele z nich ma po dłuższym użytkowaniu bardzo duży indeks IRI co powoduje, że samochód podskakuje i galopuje (tak jak na starym odcinku autostrady A6 pod Kołbaskowem). Nowoczesne nawierzchnie to nawierzchnie drenażowe (zapraszamy do Niemiec) i cieńkie dywaniki asfaltowe.

      • 4 1

      • Nawierzchnie drenażowe trzeba czyścic ciśnieniowo regularnie (kosztowne), bo zatykaja się pory i nie spełniają swojej funkcji (odwodnienie powierzchniowe i tłumienie hałasu), natomiast cienkie dywaniki asfaltowe to żadna nawierzchnia, tylko powierzchowny sposób naprawy niemiecki specu

        • 0 1

    • No pudło (2)

      Betonowe są akurat droższe. I wymagają wymagającego reżimu produkcji - tego nie da się poprawić.

      • 17 5

      • Nie masz racji (1)

        Są tańsze. Relatywnie, bo nie wymagają remontów tak często jak asfalt

        • 9 7

        • Ale za to remonty w przypadku nawierzchni betonowych sa wielokrotnie droższe

          • 2 0

    • To chyba nie jechałeś po tym amerykańskim betonie

      Słowackiego po tym śrutowaniu jest cicha i równa w porównaniu z betonem na amerykańskich autostradach (i wcale nie jest zbyt powszechny).

      • 16 4

    • Nawet Fuhrer to wiedział, że drogi betonowe są lepsze i dużo trwalsze

      Nam komuniści nie dawali wyboru - budowaliśmy z asfaltu, który pochodził z jedynie słusznego kierunku, za co płaciliśmy deficytową żywnością.
      Czasy się zmieniły, wiatr zmian zawiał, ale przyzwyczajenia zostały...
      Jakby jeszcze przestali sypać solą drogi betonowe, to by były chyba wieczne.

      • 17 1

  • Proponuję jeszcze zrobić to przed najbardziej niebezpiecznymi przejściami dla pieszych.

    • 0 0

  • (2)

    Czyli to jednak nie brawura kierowców a śliska jezdnia była przyczyną wypadków?! Może warto zacząć lepiej dbać o drogi aby mniej ludzi ginęło.

    • 9 9

    • nie pomyslales ze (1)

      przyczyna wypadkow byla sliska nawierzchnia i brawura kierowcow?

      jadac tam 70 nie wpadniesz w polizg
      jadac tam 110 mozesz wpasc ale teraz po uszorstnieniu nawet przy 110 nie wpadniesz

      teraz rozumiesz?
      zaloze sie ze jak by wprowadzili tam odcinkowy pomiar predkosci to liczba wypadkow spadlaby praktycznie do zera
      przypomnij sobie ile bylo wypadkow jak staly tam 3 fotoradary a wtedy byla przeciez ta "zla" nawierzchnia

      • 1 2

      • Oznacza to, że obecnie droga ma większą tolerancję na asów kierownicy.

        • 0 1

  • lipa

    W Gdyni najpierw to niech ekipa p.Szczurka dziury zaklei w jezdni a nie robi szorstka nawierzchnie jak zwykle robota od d*p.. strony

    • 0 0

  • W gdyni (7)

    zrobią to za pomocą farby

    • 112 12

    • Tylko nie kumam, o jakich badaniach laboratoryjntch tu mowa ? (2)

      Co, będą zrywać asfalt i oglądać przez mikroskop ? Nie wystarcza statystyka wypadków ? Jeśli jest góra z której większość zjeżdża z prędkością przekraczającą dozwoloną, to oczywiste jest, że może się wywalić, jest takie prawdopodobieństwo, ale badania ? Lepiej badania alkomatem przeprowadzać.

      • 1 2

      • janek, janek...

        idź ty lepiej do szkoły a nie się ośmieszasz tutaj

        • 0 0

      • Per rectum, jak Antek Misia. Badać.

        • 0 0

    • I znaków ograniczenia ... (1)

      ... jak na Różowej na szykanie mistrzów pod wiaduktem kolejowym.

      • 17 2

      • W Gdyni pomalują klejem i będzie przyczepność

        • 3 0

    • podpisano

      Hurała

      • 1 1

    • A co się naśmiewasz, mazną farbą, sypną śrutem i będzie szorstko.

      • 4 1

  • bo cioły nie potrafią jeździć i wypadają z drogi (1)

    to ja mam mieć większe spalanie

    • 1 0

    • Co mnie obchodzi twoje spalanie, drobny ciułaczu. Mnie bardziej wkurza obniżony komfort jazdy z powodu większego hałasu. Dobrze, że Słowackiego jeżdżę w porywach raz w tygodniu. Powinni wprowadzić obligatoryjną zmianę opon na nowe max co 2 lata. Nagle by się okazało, że 3/4 "problemów" z przyczepnością zostałoby rozwiązanych.

      • 0 1

  • a wszsytko po to zeby nba gwe gka i gda w passeratti i golfach jeszcze szybciej będziły do fabryk (2)

    • 4 3

    • Których ?

      • 1 0

    • Gdzie masz tam fabryki?

      • 1 0

  • Czyli nie nadmierna prędkość tylko...

    ...stan nawierzchni był przyczyną wypadków. No to teraz posypią się pozwy od ubezpieczycieli do miasta i wszyscy gdańszczanie zapłacą nie tylko za barierki, ale również za zwroty dla ubezpieczycieli. Pięknie...

    • 2 0

  • Zmienili nawierzchnie dla tych co prawko kupili.

    • 1 1

  • Ale dlaczego (5)

    Nie jest wykorzystywany odcinkowy pomiar prędkości na Słowackiego? Jest tam już że dwa lata. Nie ma lepszego leku na głupotę niż słony mandat za każde wykroczenie.

    • 22 15

    • (2)

      żebyś się głupio pytał

      • 8 6

      • Odpowiedź (1)

        typowego faszystowskiego polaka-katolika.

        • 4 3

        • Donald sie odezwal

          • 0 0

    • (1)

      A minusy od debili szeryfów lewego pasa z Kartuz

      • 6 1

      • Minusują

        debile niezależnie od miejsca zamieszkania i pochodzenia.

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum