• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Gdańsku do poprawki

Katarzyna Moritz
7 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
W tym miejscu na Podwalu Grodzkim niestety nie da się obecnie zlikwidować konfliktu między pieszymi a rowerzystami. W tym miejscu na Podwalu Grodzkim niestety nie da się obecnie zlikwidować konfliktu między pieszymi a rowerzystami.

Otwarty zaledwie dwa tygodnie temu kontrpas dla rowerzystów na ulicy Ogarnej momentami zaczął przypominać szwajcarski ser. Miasto ma szybko zareagować.



Jak oceniasz jakość trójmiejskich dróg rowerowych?

Pierwszy pas ruchu w Gdańsku, którym rowerzyści mogą bezkarnie jeździć "pod prąd" otwarto na ulicy Ogarnej zobacz na mapie Gdańska 22 września, notabene z okazji Europejskiego Dnia bez Samochodu.

Rowerzyści zyskali możliwość bezpiecznego przejazdu przez Główne Miasto bez mandatu. Odkryli też jednak wadę nowego kontrpasa - poruszanie się nim przypomina jazdę po tarce, jest bowiem kilka dziur, które przecinają go na całej szerokości. Poza tym samochody parkujące przy ul. Ogarnej parkowane są skośnie, a nie równolegle do jezdni, i często wjeżdżają na pas dla rowerów.

Skargi rowerzystów we wtorek weryfikowały służby miejskie. - Trzy największe nierówności będą załatane w przeciągu miesiąca, szczególnie te przy posesjach nr 98, 118 i 119. Ale kompleksową naprawę przeprowadzimy dopiero na wiosnę. Dlaczego? Mamy ograniczone środki finansowe. Poza tym ruch rowerowy zimą będzie ograniczony - przewiduje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

To nie jedyny rowerowy problem w śródmieściu Gdańska, któremu we wtorek przyglądali się urzędnicy. Przy dworcu głównym PKP zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, gdzie ścieżka rowerowa biegnie częściowo po chodniku, stoją przystanki autobusowe prywatnych przewoźników. Efekt: piesi i rowerzyści wzajemnie wchodzą sobie w paradę.

- Niestety, nie możemy tu postawić słupków wydzielających, jest zbyt wąsko. Ich ustawienie wywołałoby protesty pasażerów, ponieważ na przystanku zostałoby za mało miejsca. Namalujemy natomiast nowe oznaczenia na pasie - zapowiada Wawrzonek.

Podobny problem z konfliktem piesi rowerzyści jest po drugiej stronie Podwala Grodzkiego, na wysokości Krewetki. Ale tu już są przygotowane rozwiązania. Ścieżka rowerowa zostanie przesunięta, tak aby nie dzieliła na dwie części ciągów pieszych. Zmiany mają nastąpić najpóźniej na wiosnę przyszłego roku. Co się zmieni?

- Jadąc od strony Wrzeszcza droga rowerowa kończy się przy kościele św. Elżbiety. Chcemy, aby rowerzyści dalej pojechali kontrpasem na ul. Elżbietańskiej i Garncarskiej, którędy dojadą do Targu Drzewnego. Natomiast na wysokości Krewetki nastąpi wygrodzenie drogi rowerowej od chodnika na tym odcinku, gdzie piesi wysiadają z autobusów. Prowadzimy też rozmowy z ZTM o przeniesieniu części przystanków autobusowych, żeby ludzie poruszali się wydzielonym przejściem - zapowiada Remigiusz Kitliński , odpowiedzialny za sprawy rowerowe w gdańskim magistracie.

Jeśli masz jakieś uwagi do dróg rowerowych w Trójmieście napisz do nas, a przekażemy je odpowiednim służbom.

Opinie (278) 8 zablokowanych

  • Ścieżka rowerowa na Podwalu Grodzkim to niewypał. (11)

    Nie mogą jeździć w lesie?

    • 7 14

    • a ty nie możesz jeżdzić lub chodzić po lesie? (10)

      nie chodź tam, nie przyjeżdżaj, będzie więcej miejsca dla innych!

      • 8 4

      • Ale dowcipny (9)

        Przypadkiem Podwale Grodzkie to bardzo ważne miejsce komunikacyjne. A rowery mogą jeździć prawie po wszystkim.

        • 3 6

        • no to zrozum że niektórzy używają rowerów (7)

          do komunikacji. już wiesz dlaczego proponowanie im "jazdy po lesie" jest niepoważne czy dalej nie łapiesz??

          • 5 4

          • Umknął mi ten szczegół. (5)

            Ale i tak jest Was mniej. W ciągu godziny na ścieżce widuje maksymalnie pięciu rowerzystów. W ekstremalnych wypadkach sześciu. Na przystankach przy Gdańsku Głównym są zawsze tłumy.

            • 5 3

            • rowerzystów nikt nie liczy (2)

              i nie stoją w korkach

              to wcale nie znaczy że zawsze jest ich mniejszość

              A mniejszość, tak jak i jednostka, ma prawo mieć prawa

              Kumasz już czy chcesz jeszcze?

              • 1 0

              • Usiądź sobie i policz ilu rowerzystów doliczysz się w godzinę (1)

                koło Gdańska Głównego. I ilu pasażerów na przystankach autobusowych. To nie do pogodzenia.

                • 0 0

              • wystarczy, że jeżdżą dość wolno i wszyscy się mieszczą

                nie bądź taki sterylny.

                Generalnie chyba innych nie lubisz? ciekawe czy sam siebie lubisz z wzajemnością?

                • 1 0

            • (1)

              Jest to powodowane istnieniem stereotypu na który także Ty Gdańszczanine się złapałeś - większość ludzi uważa że rower służy tylko do wypoczynku bądź rozrywki, miasta jak Amsterdam mają duży odsetek komunikacji rowerowej, ale nam jeszcze daleko do nich.

              • 2 1

              • Słyszałem z czwartej ręki, że w Chinach jest więcej rowerów

                niż ludzi. Ale nie w Gdańsku. Mniejszość ma się dostosować!

                • 2 2

          • "Do komunikacji"

            = własna frajda kosztem bezpieczeństwa innych

            • 2 2

        • jak dla wszystkich tak i dla rowerzystów

          • 0 0

  • Apel do trójmieskich rowerzystów. (5)

    Korzystajcie ze ścieżek na Grunwaldzkiej między ulicą Pomorską, a granicą z Sopotem. Oraz między Sopotem, a Kolibkami. Tam przechodnie są jeszcze rzadsi niż Wy. Tam niemal na pewno nikomu nie będziecie przeszkadzać. W Śródmieściu jesteście jak słonie w składzie porcelany.

    • 6 15

    • Jako pieszy czuję się dyskryminowany (2)

      Mam lęki, że po plecach mi zaraz jakiś przejedzie. Chodnik jest dla ludzi! Rowery to najgorsza forma transportu w mieście. Dla niekorzystających. Rowery do wycieczek po lesie!

      • 2 7

      • twoje problemy wynikają często z samochodów parkujących na chodnikach

        nie udawaj, że ci rowerzyści bardziej przeszkadzają w mieście niż samochodziarze

        • 3 0

      • Dokładnie

        Tu Szczurek ma racje z tymi ścieżkami rekreacyjnymi w TPK
        Brawo Gdynia

        • 0 5

    • Dokładnie! Niech nie przeszkadzają sobie wzajemnie (1)

      przechodnie i rowerzyści. Śródmieście jest zbyt ważne dla komunikacji tak pieszej i jak i samochodowej.

      • 0 7

      • are you kidding

        kpisz czy o drogę pytasz?

        samochody w śródmieściu przeszkadzają sobie wzajemnie

        wejdź na www.streetfilms.org i pisz jak zrozumiesz

        • 1 0

  • (1)

    scieszki rowerowe widze tylko w polsce i tutaj jest najwiekszy szum o rowerzystów,którzy wsiadają na rower nieznając przepisów ruchu drogowego jeżdza jak świete krowy nawet na przejsciu dla pierwszych nieprzestrzegaja żadnych przepisów a z tego co wiem one też ich obowiązuja.Scieżek rowreowych niewidziałam w uni europejskiej (Hiszpania,Grecja,Portugalia,Włochy)

    • 0 3

    • kup sobie okulary

      zobacz jakie ściezki są choćby w Mediolanie lub Bolzano

      • 0 0

  • dlaczego drofi rowerowe oddziela chodnik od jezdni u nas?? (6)

    to raczej droga rowerowa powinna być przy jezdni - tak jest bezpieczniej dla pieszych. W Niemczech tak jest - czemu nie u nas?

    • 42 7

    • temu że: (1)

      - trzeba jakoś omijać przystanki autobusowe i wiaty
      - polscy kierowcy włączający się do ruchu lubią stawać przy samym brzegu jezdni głównej i ignorują pierwszeństwo pieszych i rowerzystów na przejściach i przejazdach rowerowych w poprzek
      - są np tunele zejść do przejść podziemnych (np na Zaspie)
      - jest wiele innych uwarunkowań lokalnych na każdej z ulic

      ogółem - NIGDZIE na świecie nie ma bezwzględnej zasady ułożenia jezdnia-droga rowerowa-chodnik

      • 9 4

      • rozpowszechniasz nieprawdę

        świadomie bądź nieświadomie. rowerzyści i piesi NIE MAJĄ pierwszeństwa na przejściach/przejazdach. mają je dopiero, gdy juz są na przejściu. jeśli jednak wejdą, gdy samochód sie zbliża/skręca, a nie ma sygnalizacji świetlnej dającej im pierwszeństwo, to jest to WTARGNIĘCIE. (jedyny wyjątek- drogi wyjazdowe z posesji). faktem jest, ze dawno temu(gdy właściwie nie było ścieżek) było inaczej. faktem jest, ze na całym świecie jest inaczej. ale tu, w polsce prawo stanowi tak, jak napisałem. i nie jest to takie głupie, bo na całym świecie rowerzyści mimo, ze mają pierwszeństwo, zwalniaja, by kierowcy zdążyli ich zobaczyć, a u nas tylko się rozpedzaja, a potem sie dziwią, ze kierowca ich nie zauważył. jadących zza krzaka/budynku 30 km/h.

        reszta postu jak najbardzie sensowna i logiczna. jednak jako osobie lubiącej jazdę na rowerze i popierajacej wszystkie projekty budowy scieżek w gdansku jest mi przykro, ze osoby które reprezentują interesy rowerzystów(gkr) narażają ogół rowerzystów na utratę zaufania przez nakłanianie do nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego.
        '2. Wzrost poziomu akceptacji społecznej i politycznej dla roweru jako środka komunikacji w miescie' jeśli wiesz, z czego to cytat, to zrozum, ze swoim działaniem wprowadzisz odwrotny skutek. rowerzyści nie będą akceptowani, jeśli nie będą przestrzegac przepisów i prowokować wypadki.

        • 2 4

    • pewno dlatego ze autobusy staja...............................................debilu

      • 0 0

    • pewnie ze

      względu na dojście do przystanków autobusowych ...

      projektant miał za mało wyobraźni

      • 5 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • bo to jest Polska

      • 10 2

  • pozdro dla p. Kitlińskiego (5)

    keep up the good job, jest tyle do zrobienia, żeby rowerzystom ułatwić życie w Gdańsku.
    samochodziarze śmierdziuchy won ze sciezek!! :P

    • 21 9

    • (4)

      chciałabym zobaczyc samochód na sciezce rowerowej bo jeszcze nigdy nie widziałam

      po ........... sciezki jak i tak w zime watpie zeby ktos korzystał z tego :/

      wiec chyba lepiej pomóc na drogach przeznaczonych dla pojazdów (samochodów) bo tym się jeżdzi bez wzgledu na pogode :) i pore roku

      • 1 9

      • regularnie

        kolo skrzyżowania słowackiego/grunwaldzka...

        • 0 0

      • zwłaszcza w czasie gołoledzi i duzych opadów śniegu

        pojazdy nie wszędzie wjadą tam gdzie się da wejść i wjechać rowerem

        teraz sobie wjedź na stronę www.streetfilms.org i dopiero mędrkuj

        • 0 0

      • na ścieżkach samochody...

        ...jeżdżą i parkują, widuję często.

        • 5 0

      • (1)Samochody notorycznie jeżdżą ścieżką rowerową wzdłuż zatoki; (2)jeżeli akurat nie ma śniegu to sam jadząc na rowerze widzę kilku śmiałków, co to się nie boją, że ich wiaterek przeleci ;-)

        • 2 0

  • (4)

    najlepiej wszędzie ścieżki rowerowe , pomniki , fontanny i mosty do nikąd i jeszcze ECS , dziękujemy wielki budyniu za to wszystko

    • 18 35

    • (1)

      > najlepiej wszędzie ścieżki rowerowe , pomniki , fontanny i mosty do nikąd i jeszcze ECS

      Gdyby w Gdańsku faktycznie wszędzie byłyby ścieżki rowerowe, sporo fontann "i jeszcze ECS", to mieszkałbym w najfajniejszym i najbardziej europejskim mieście Polski :-) A budyń smaczniejszy jest od kisielu, więc go on, Adamo!

      • 8 4

      • wszystko

        z wyjątkiem ecs...gdyby nie ten koszmarek, możnaby powiedzieć, ze w gdańsku wszystko idzie ku dobremu...

        • 1 0

    • chyba urzędasy pawełka budynia dopadły

      tego posta bo tyle minusów na tyle plusów a takie rzeczy to tylko oni robią ,haha

      • 0 0

    • Zapomniałeś o wieżowcach !

      Więcej wieżowców na starówce! Tego pragnie lud!

      • 3 2

  • (1)

    Moglibyscie dac jakies zdjecie tego kontrapasu bo nie wiem jak to wygląda, a na Ogarną sie nie wybieram w najblizszym czasie !

    • 0 1

    • to se idz na ulce i se zobacz

      jw

      • 1 0

  • nie macie sie czym zajmowac jakimis drogami dla rowerow

    kto dzis jezdzi na rowerze, kazdy ma fure skure i komure i jest lans nie kufa

    • 3 6

  • UM GDANSK = PIC NA WODE FOTOMONTAZ

    • 4 0

  • szkoda komentarza

    Okopowa -> Podwale -> AL Zwycięstwa -> Grunwaldzka = osobna droga dla rowerów TAK
    w pozostałej części miasta NIE
    Stare Miasto bez ograniczeń dla rowerów , a nie tak jak teraz
    rowery są normalnymi pojazdami uczestniczącymi w ruchu drogowym ,podlegającymi takim samym regułom jak wszystkie pojazdy wiec nie ma potrzeby budowy specjalnych dróg dla rowerów .to co jest budowane nie ma na celu ułatwienia życia rowerzystom , ma ich wypchnąć z normalnego ruchu drogowego - usunąć z jezdni .

    Na przełomie lat 80/90 jeździło mi się lepiej po drogach niż dziś po "ścieżkach" , a staruszkowie i dzieci (jeżdżący 3-5 km/h ) i tak jeździli , jeżdżą i będą jeździć po chodnikach

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum