Drogi, dróżki i bezdroża w okolicach Trójmiasta

20 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat)
Migawki z rowerowej wycieczki w środku tygodnia po pracy, organizowanej przez Grupę Rowerową 3miasto. Migawki z rowerowej wycieczki w środku tygodnia po pracy, organizowanej przez Grupę Rowerową 3miasto.

Układając trasy naszych wycieczek staramy się by wiodły one z dala od cywilizacji i wszelakiego ruchu drogowego. Mieszkając i pracując w dużym mieście to trudne zadanie, ale po części wykonalne. Wokół naszej aglomeracji rozciągają się wspaniałe tereny pod rekreację, jak i różnorodne sporty. Kilkanaście kilometrów dalej rozciągają się przepiękne łąki i lasy, a pomiędzy nimi mnóstwo jezior, więc wybór trasy, to tylko kwestia dobrego pomysłu.

Idea wycieczek rowerowych "po pracy":

W weekendy coraz częściej wypadają nam różnorodne imprezy sportowo-rekreacyjne, spotkania z rodziną i przyjaciółmi, dlatego postanowiliśmy część wycieczek rowerowych przenieść na środek tygodnia po pracy. Popołudniowe wypady mają charakter turystyczno-krajoznawczy, a w cieplejsze dni pozwolimy sobie także na leżenie plackiem na plaży, czy kąpiel w jeziorze. Po całym dniu siedzenia za biurkiem nie mamy ochoty wracać z powrotem w "cztery ściany". Ostatnie godziny dnia zamierzamy więc wykorzystać na odrobinę ruchu na powietrzu, udając się do lasu, czy nad morze, jezioro... w każdym razie gdzieś z dala od cywilizacji.

Trasa i wrażenia z ostatniej wycieczki:

Głównym celem ostatniej naszej wycieczki było Jezioro Tuchomskie. Byliśmy nad nim już kilkakrotnie zarówno rowerem jak i  pieszo, i niemalże o każdej porze roku, jednak okolica jest na tyle interesująca i bogata w mnóstwo rzadko uczęszczanych dróg gruntowych, że wypady w tamtym kierunku można realizować na wiele sposobów.

Tym razem wyruszyliśmy z Gdańska Oliwy i udaliśmy się w górę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. By wydostać się z Trójmiasta obraliśmy dość długi, ale spokojny podjazd pod Owczarnię. Na tym odcinku mamy dość szeroką drogę gruntową, która pnie się wzdłuż Prochowego Potoku Doliną Ewy, a następnie Doliną Świeżej Wody. Chcąc kontynuować trasę nadal wśród przyrody warto przedostać się przez obwodnicę, po czym na początku ul. Nowy Świat odbić w drogę gruntową - ul. Meteorytową. Początkowo wiedzie ona wzdłuż działek, ale z każdym kilometrem pozostawia Trójmiasto daleko z tyłu. Drogą tą dojeżdżamy do Barniewic, a następnie odbijamy w kolejną szutrówkę wiodącą w kierunku jeziorek powyrobiskowych w Borowcu.

Żwirownię pozostawiamy jednak z boku i udajemy się nad Jezioro Tuchomskie. W ostatnich latach trochę się tu pozmieniało: powstały nowe osiedla, przez co zmuszeni jesteśmy na ponowny mały kontakt z cywilizacją. To jednak nie to samo, co jazda przez zatłoczone miasto.
Chcąc spędzić jak najwięcej czasu nad jeziorem postanawiamy okrążyć je wielokrotnie sprawdzoną ścieżką, która wiedzie nad samym jego brzegiem, a następnie kieruje się do Warzna. Idąc pieszo można ściąć tę drogę udając się bliżej wody, rowerem jednak przy tak wysokiej trawie byłoby to zbyt uciążliwe. Droga do Warzna prowadzi malowniczymi łąkami. Przed samą osadą mamy do pokonania spore wzniesienie, to jednak dodaje trochę pikanterii naszej wycieczce.

W Warznie zataczamy także koło co by przed zmrokiem wrócić do Trójmiasta. Obieramy więc kierunek do Chwaszczyna. Na tym odcinku towarzyszy nam rowerowy Szlak Błękitny, który wiedzie z Gdańska Osowy do Sianowa. Stąd do Trójmiasta jest już z górki, chcąc ominąć jednak dość ruchliwą i niebezpieczną ul. Kielnieńską odbijamy w polne drogi. Jedna z nich okazuje się trochę nieprzejezdna, a to z uwagi na kwitnący rzepak ;)))

• Migawki z rowerowej wycieczki w środku tygodnia po pracy, organizowanej przez Grupę Rowerową 3miasto.

Rodzaj podłoża:

Przeważały drogi szutrowe oraz leśne dukty, miejscami także drogi asfaltowe.
Trasę pokonać można rowerem górskim, crossem lub trekkingiem.

Statystyki wycieczki:

- Całkowity dystans: 40 km
- Łączny czas wycieczki: 3h11min
- Średnia prędkość: 12,51 km/h
- Przewyższenia: 146,52 m n.p.m.

Ślad GPS wycieczki

Do realizacji trasy wykorzystaliśmy mapę "Nadleśnictwo Gdańsk" wyd. Eko-Kapio.pl

Wycieczkę prowadzili:
Krzysztof Kochanowicz i Iza Walczak [GR3miasto]

Mając co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie, czy to po pracy, czy w wolny weekend, nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas, to nic nie kosztuje!

O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

• zrobiłem tą trasę. dzięki za pomysł i opis

ale muszę przyznać że jak dla osoby, która od święta wsiada na rower nie było to taka łatwizna.