• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga rowerowa naszpikowana słupkami. Konieczność?

Joanna Karjalainen
26 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Droga rowerowa wzdłuż ul. Rogaczewskiego w Gdańsku
  • Droga rowerowa wzdłuż ul. Rogaczewskiego w Gdańsku

Droga dla rowerów naszpikowana słupkami. Tak inwestycję wzdłuż ul. RogaczewskiegoMapka w Gdańsku określają nasi czytelnicy. Według przedstawicieli miasta słupki to jednak konieczność, bowiem w razie braku fizycznej bariery można byłoby się tam spodziewać samochodów.



Czy prowadząc rower, zdarzyło ci się mieć kolizję z samochodem?

- Wzdłuż ul. Rogaczewskiego powstała ścieżka rowerowa naszpikowana słupkami, które docelowo mają uniemożliwiać wjazd samochodów, lecz mogą też pełnić rolę pala na rowerzystę - pisze do nas pan Piotr, czytelnik. - Ścieżka prowadząca w dół jest naprawdę bardzo wąska. Myślę, że ma maksymalnie 1,5 m, a górka daje możliwość nabrania niezłego rozpędu.
Na wystosowane przez nas pytanie o zasadność takiego wykonania drogi rowerowej odpowiedział pełnomocnik prezydenta miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej:

- Słupki są w tym miejscu niezbędne w celu zablokowania możliwości wjazdu lub parkowania samochodów na drodze rowerowej - informuje Remigiusz Kitliński z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Wlot drogi rowerowej ma 1,5 m szerokości, ponieważ jest to wlot jednokierunkowy. Wymagania dotyczące zarówno szerokości drogi rowerowej, jak i zachowania odpowiedniej skrajni (odległości słupków od krawędzi drogi rowerowej) są w tym miejscu zachowane. Warto zauważyć, że w celu zablokowania samochodom możliwości wjazdu na drogi rowerowe niektóre miasta powszechnie stosują słupki blokujące w osi dróg rowerowych. Ze względu na ryzyko najechania rowerzystów na takie słupki rozwiązania tego typu są stosowane w Gdańsku w ostateczności.
Wygląda więc na to, że w tym wypadku wybrano mniejsze zło, wychodząc z założenia, że ewentualne najechanie na słupek i tak będzie mniej fatalne w skutkach niż kolizja z samochodem.

Dylematy dróg rowerowych



Przykre jest jednak, że miasto musi wybierać pomiędzy rozwiązaniami, z których żadne nie jest pozbawione wad. Wydaje się, że obecnie zaniechanie postawienia przeszkody nie do sforsowania przez kierowców samochodów jest niemalże równoznaczne z przyzwoleniem im na wjeżdżanie na drogę rowerową albo traktowanie jej jako tymczasowy parking.

Droga rowerowa to nie parking. Nawet na chwilę



Obecność barierek, słupków i innych artefaktów przy drodze rowerowej bywa prawdziwą kością niezgody. Z jednej strony mają one poprawić bezpieczeństwo rowerzystów, z drugiej mogą być dla nich zagrożeniem. Mimo wszystko, aby uniknąć zderzenia ze słupkiem drogowym, zwykle wystarczy zachować rozsądną prędkość na rowerze i zwolnić tam, gdzie jest to wskazane. W kontekście kolizji z samochodem nie jest to aż tak oczywiste, gdyż potrącenia rowerzystów przez auta na drogach rowerowych nie są niczym nowym.

Brakuje barierek przy DDR we Wrzeszczu?

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (153)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum