• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dołącz do Gdyńskiej Masy Krytycznej

Krzysztof Kochanowicz
21 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Dołącz do Gdyńskiej Masy Krytycznej, w piątek 30 marca w godzinach 17.oo - 20.oo Dołącz do Gdyńskiej Masy Krytycznej, w piątek 30 marca w godzinach 17.oo - 20.oo

W przyszły piątek Śródmieście Gdyni zostanie opanowane przez rowerzystów. W ramach tzw. Masy Krytycznej zamanifestują oni swoje niezadowolenie z miejskiej polityki rowerowej i stanu dróg rowerowych. Wydarzenie ma też zachęcić mieszkańców do częstszego wybierania roweru, jako alternatywy dla zatłoczonego i stojącego w korku auta.



Pobierz uśmiech i dołącz do nas podczas! Pobierz uśmiech i dołącz do nas podczas!
Masa Krytyczna przejedzie głównymi ulicami Gdyni. Jak zapowiadają organizatorzy dokładny przebieg będzie podany do publicznej wiadomości na kilka dni przed imprezą. Na razie wiadomo jedynie, że zacznie się przed dworcem Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni o godz. 17. Z pewnością demonstracja spowolni ruch aut w centrum miasta, dlatego inicjatorzy Masy Krytycznej zachęcają żeby tego dnia do pracy, szkoły czy na zakupy wybrać się właśnie rowerem!

- Przejazd jest oficjalnie zgłoszony. Organizatorzy przypominają, że to nie jest wyścig. - Jedziemy tak, by wszyscy, niezależnie od wieku i kondycji, mogli nadążyć. Staramy się utrzymywać prędkość 10-12 km/h, nie przyspieszamy i nie hamujemy gwałtownie, przepuszczamy pojazdy uprzywilejowane i inne wskazane przez organizatorów, nie jeździmy po wysepkach i chodnikach - czytamy na stronie organizatorów.

Czy Masa Krytyczna to dobry sposób na zachęcenie do korzystania z roweru?

Na przejazd warto zabrać migające diody i wszelkie dostępne odblaski. Żaden widok nie może się bowiem równać z kilkuset rowerami po zmroku, z kilkuset migającymi czerwonymi diodami i błyszczącymi odblaskowymi taśmami.

Największą atrakcją ma być wyjątkowy klimat przejazdu w kilkusetosobowym peletonie po ulicach, po których normalnie jeździ się tylko samochodem. Udział zapowiedziały już dziewczyny z 4SKATING TEAM i kilka wyczynowych teamów MTB. Inspiracją będzie atmosfera zeszłorocznego Wielkiego Przejazdu Rowerowego, który w tym roku odwiedzi Gdynię już 3 czerwca. Mimo całkowitej apolityczności imprezy dało się zauważyć zainteresowanie niektórych radnych i osób z pierwszych stron gazet.

Zdaniem członków Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, polityka rowerowa ich miasta niestety nie działa.

- Kilka lat doświadczeń z miastem pozwala nam ocenić, że Prezydent Wojciech Szczurek nie traktuje poważnie idei zrównoważonego transportu. Nie trzeba głębokich analiz, żeby na miejskiej mapie zobaczyć w centrum rowerową czarną dziurę. Przyszłość, czyli nowe projekty inwestycyjne, nawet na etapie koncepcyjnym, promują transport samochodowy, indywidualny. Ewidentne absurdy drogowe tj. Zdublowana Estakada, brak ciągłości dróg dla rowerów na Drodze Gdyńskiej są przykrywane propagandowymi hasłami o zgodności z prawem i mitycznych normach unijnych - stanowisko Rowerowej Gdyni nie pozostawia złudzeń.

Symbolem marcowej Masy Krytycznej będzie sztuczny uśmiech do wykonania we własnym zakresie:
1) wydrukuj uśmiech,
2) wytnij uśmiech,
3) wycięty uśmiech zamontuj na gumce recepturce
4) Ubierz uśmiech jak w  teledysku T.LOVE "Jest super".

Szczegółowe wyzwania Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia opisuje wokół wirtualnych narzędzi prowadzenia polityki rowerowej miasta, tj.:

- Pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej, dr Marcin Wołek sam publicznie deklaruje, że nawał obowiązków (radny, szef komisji, wykładowca, ekspert) nie pozwala mu na zajmowanie się bieżącą polityką rowerową. Zapowiadane projekty strategiczne, tj. uchwała Rady Miasta w sprawie polityki rowerowej pozostała listą życzeń bez rzeczowej debaty.
- Miejska Rada Rowerowa jest ignorowana przez Prezydenta Wojciecha Szczurka. W tym roku już drugi raz nie zebrała się wcale, a ustalenia podejmowane na jej forum są w ogromnej większości niedotrzymywane. Najważniejsze kwestie, np. powołanie Oficera Rowerowego nie są w ogóle na forum Rady omawiane.
- Miejskie drogi rowerowe są projektowane wbrew zamówionym wcześniej przez miasto standardom technicznym. Ogromna większość z inwestycji w ramach dofinansowania unijnego nie była społecznie skonsultowana bądź - jak w przypadku np. ul. Kartuskiej - sugestie SRG zostały całkowicie zignorowane. Jako wymówkę podaje się zbyt niską rangę prawną wspomnianych dokumentów, które zostały przecież przez Gdynię zamówione i opłacone.

Rowerowa Gdynia widzi też plusy:

Chwalimy udaną, na tle bezczynności pełnomocnika, współpracę z ZDiZ - zarządcą miejskich dróg. Spotykamy się regularnie i argumentujemy w sprawach spornych. Każde spotkanie kończy się formalną notatką, dzięki której zachowujemy ciągłość omawianych spraw. Dzięki przychylności dyrektora Macieja Karmolińskiego udało nam się m.in. otworzyć nieużywany od kilku lat parking rowerowy przy SKM Redłowo, zlikwidować kilka absurdów na orłowskim odcinku al. Zwycięstwa. Dzięki rozmowom z ZDiZ jesteśmy też na finiszu oficjalnego przyjęcia Standardów Rowerowych. Chodzi o zalecenia dla projektantów pracujących nad nowymi inwestycjami.

Poprawił się też stan Gdyńskiej Mapy Dróg rowerowych - w tym projekcie współpracowaliśmy z Nadleśnictwem Gdańsk. Z leśnikami pracujemy też razem nad poprawą standardów szlaków leśnych, ponieważ miasto zatrzymało się na etapie stawiania w lesie drewnianych wiat bez śmietników i zachętą, żeby dojeżdżać do pracy i szkoły po trasach dla wyczynowców.

Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia chce organizować Masy Krytyczne w każdy ostatni piątek miesiąca. Czy to wydarzenie stanie się miejską tradycją do czasu, aż Gdynia stanie się rowerową Kopenhagą?

Opracował:

Wydarzenia

Gdyńska Masa Krytyczna (13 opinii)

(13 opinii)
zajęcia rekreacyjne

Opinie (352) ponad 10 zablokowanych

  • Ciągle usiłuję siebie zrozumieć (2)

    Jestem kierowcą, ale w sezonie korzystam z roweru. Szczerze powiem, w ciągu roku głównie korzystam z samochodu, rower to zaledwie 25% moich podróży (szacowałem to w zeszłym roku). Dlaczego więc ja, przede wszystkim kierowca, jakoś nie dostrzegam tych wszystkich wad roweru jako środka transportu, które niektórzy kierowcy próbują tutaj wciskać? Dlaczego nie uważam go za środek niebezpieczny? Dlaczego nie uważam rowerzystów za łamiących przepisy wariatów? No powiedzcie mi dlaczego?

    • 17 2

    • Bo myślisz (1)

      i swoich poglądów nie czerpiesz z telewizji.

      • 10 1

      • bo jesteś dobry i normalny

        a to nieczęste. łatwiej u nas być złym człowiekiem i świrem, kłębkiem emocji

        • 5 1

  • Uśmiechnij się na rowerze jesteś w Gdyni ! - :)

    • 6 2

  • (4)

    Jasny szlag mnie trafia jak widzę tych przemądrzałych kretynów w obcisłych majtkach co nie mają zielonego pojęcia o PoRD, a jacy mądrzy na forach, a jacy oblatani w przepisach, a w rzeczywistości?, dno i paranoja, do nauki kretyni!

    • 17 22

    • jeżdżę w majtkach LUŹNYCH
      bo w nich nosze delikatnego ptaka

      • 2 1

    • Jeżdżę i samochodem i rowerem (więcej samochodem jednak) - i proszę cię, nie rozśmieszaj mnie: tego co wyprawiają kierowcy na naszych drogach, to się z niczym porównać nie da.

      • 12 3

    • Człowieku, nie spinaj się. Wyluzuj trochę. W końcu jest wiosna...

      • 6 3

    • na masę krytyczną przyjeżdżają ludzie w zwykłych ciuchach

      nie każdy rowerzysta jest kolarzem, każdy mieszkaniec może nim być

      • 10 4

  • Fajny termin

    dobrze że nie 31 grudnia. Powozenia

    • 2 6

  • Do autora artykułu: (1)

    Nie wiem jak pisało SRG, ale po jezdniach, gdzie nie ma dróg dla rowerów obok, to normalnie nie jeżdżą tylko samochody, ale rowerzyści też. Jeśli jadą chodnikiem, to znaczy, że się boją, to znaczy że cel masy jest słuszny, bo polityka zrównoważonego transportu nie działa. Skoro rowerzyści uciekają z jezdni, po których powinni jeździć.
    Synchronizacja sygnalizacji na 50 w głównych ciągach i fotoradary! Niech ludzie przekonają się, że jadąc 80 w mieście i tak prędkość średnia nie będzie wyższa jak 40. Całe śródmieście z resztą powinno być jak najszybciej zamknięte dla tirów, a prędkość ograniczona do 30kmph za pomocą lokalnych zawężeń, wysp kanalizujących, ewentualnie progów. Wtedy na niektórych ulicach nawet pasy rowerowe nie byłyby potrzebne.

    • 16 2

    • Racja

      uspokajanie ruchu też jest potrzebne, nie tylko budowa wydzielonych dróg dla rowerów, która nie zawsze jest możliwa czy wręcz potrzebna.

      • 6 0

  • (3)

    fajnie, przyjadę pokazać Szczurescu co myślę o jego pustych obietnicach

    • 45 9

    • wymień parę nie spełnionych.. (2)

      proszę...ale konkrety.

      • 1 1

      • (1)

        dwupasmowa Kwiatkowskiego

        • 1 3

        • łgał jak pies kiedy remontowano ul Wiśniewskiego, ze będzie ścieżka rowerowa. I co ? Nic. Po paru latach postawiono tylko znak, że chodnik to też ścieżka.

          • 2 0

  • Bo wkońcu wszyscy jesteśmy ludźmi

    Organizacja masy krytycznej w Gdyni to rewolucyjny krok. Po pierwsze: ludzie spotykając się razem nabierają pewności, solidarności i pozytywnej energi. Po drugie: symboliczny przejazd pozwoli na uświadomienie pozostałym uczestnikom ruchu oraz władzom miasta jak dużo ludzi wybiera ten środek transportu. Więc należy wkońcu to zaakceptować i zapewnić bezpieczną i wygodną jazdę. Bo wkońcu wszyscy jesteśmy ludźmi.

    • 12 7

  • Najciekawsze byloby polaczenie rowerzysty, kibica i milosnika psów (2)

    • 7 5

    • No i?

      Spełniam dwa z Twoich warunków - jestem właścicielką psa i rowerzystką. Kupy po psie sprzątam, na rowerze staram się jeździć zgodnie z przepisami, choć w Gdyni bywa to frustrujące. Ale wykonalne jest. I co w tym takiego dziwnego?

      • 5 2

    • No to ja mam lepsze połączenie:
      Rowerzysta
      Motocyklista
      Kibic
      Miłośnik zwierząt
      Miłośnik wszelkich aktywności
      Pieczy
      Kierowca
      Wyrozumiały i tolerancyjny opymista
      Gdynianin
      Pozdrawiam wszystkich zżyczeniami miłego dnia!!!

      • 6 2

  • Zgodnie z wola organizacji feministycznych apeluję, aby w masie krytycznej (5)

    zachowano parytet kobiet i mezczyzn 50/50.

    • 7 3

    • w mieście przyjaznym dla rowerów rowerzystek jest zwykle więcej (3)

      bo mają więcej spraw do załatwienia na mieście

      • 3 3

      • to chyba tak samo jak w miescie nieprzyjaznym rowerom, no chyba ze poruszanie (1)

        sie na rowerze powoduje, ze mamy wiecej spraw do zalatwienia ...??

        • 1 2

        • w miastach nierowerowych kobiet jest na rowerach względnie mniej

          ponieważ mają niższą gotowość do podejmowania ryzyka (całe szczęście!) i oczekują na większy komfort, spraw do załatwienia mają więcej - to się daje łatwo zaobserwować.

          • 1 0

      • Nie wiem jak jest w innych państwach, ale rzeczywiście w Danii jest jak mówisz.

        • 3 0

    • Kobiety na rowery!

      • 4 1

  • Rowerzyści (4)

    największe zagrożenie na gdyńskich chodnikach. Przejezdżanie na czerwonym świetle skrzyżowań to normalka. Tak samo wulgaryzmy pod adresem pieszych którzy nie ustąpią z chodnika. Któryś raz proponuje spojrzenia co się dzieje na tzw. scieżkach rowerowych które nie są oznaczone na chodniku w Chyloni na ul> Morskiej na odcinku od Ul. Chylońskiej do ul. Kartuskiej. I to się dzieje za przyzwoleniem i Policji i S.M . nawet widząc przewinienie rowerzysty nie interweniują!!!!!!!!

    • 15 13

    • (1)

      To teraz spójrz w statystyki wypadków i zobacz jaki % wypadków jest powodowany przez rowerzystów.

      • 4 5

      • dużo mniejszy niz ich udział w ruchu

        większość wypadków z udziałem rowerzystów powodują kierowcy - to jest właśnie statystyka

        • 6 2

    • ?

      Hmmm....
      W każdej rodzinie znajdzie się czarna owca!!!
      Wśród pieszych, kierowców aut, tirów, motocyklistów, quadów, motocrossowców, hodowców kaktusów i gołębiarzy!!!
      Nie rozumiem takiej frustracji, zawiści i złości na drugiego człowieka...

      • 4 3

    • zagrożenie bezpieczeństwa to piesi, rowerzyści i drzewa

      tak się tylko wydaje niektórym "ekspertom"

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum