• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: rowerzyści również sprawcami kolizji na Piramowicza

Krzysztof
12 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Czytelnik: zdjęcia obrazują dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością.
  • Czytelnik: zdjęcia obrazują dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością.

Nie milkną echa kontrowersyjnej decyzji miasta o odwróceniu ruchu na ul. Piramowicza. Jeden z naszych czytelników, który pracuje w pobliżu, przyznaje, że na skrzyżowaniu Piramowicza z al. ZwycięstwaMapka faktycznie dochodziło do kolizji - nierzadko jednak winę ponosili rowerzyści. Jego list publikujemy poniżej.



*Śródtytuły w liście czytelnika zostały dodane przez redakcję.

Kto w sporze o ul. Piramowicza ma rację?

Bardzo dziękuję za poruszenie w materiale "67 do 0. Zmieniając ruch na ul. Piramowicza wylano dziecko z kąpielą" (który rozpoczął debatę na ten temat), problemu absurdu drogowego, jaki pojawił się w obszarze skrzyżowania ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa.

Poniżej pozwolę sobie przekazać garść ciekawych, w mojej ocenie, informacji.

Pracując w jednym z budynków w okolicy skrzyżowania ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa, mam doskonały obraz prawdziwej sytuacji, jaka miała miejsce w tym miejscu.

Prawdą jest, iż dochodziło tam do wielu potrąceń rowerzystów przez kierowców wyjeżdżających z ul. Piramowicza. Jednak nie zawsze kierowcy byli winni. Jako że monitoring mojego miejsca pracy obejmuje również obręb skrzyżowania, wielokrotnie był on wykorzystywany przez policję do ustalenia przebiegu wypadków.

Rowerzyści skracają drogę i poruszają się z dużą prędkością



Część z tych zdarzeń była spowodowana przez rowerzystów, którzy skracali sobie drogę wyjeżdżając poza ścieżkę rowerową i jadąc z bardzo dużą prędkością, wpadali na samochody opuszczające skrzyżowania. Problem nasilił się po 2015 roku, kiedy to miała miejsce przebudowa skrzyżowania.

Część winnych przy kolizji była niewątpliwie po stronie kierowców, którzy najczęściej "tranzytowo" korzystając ze skrótu byli zdezorientowani brakiem prawidłowego oznakowania w zakresie tego, czy jest tu ścieżka rowerowa, czy tylko przejście dla pieszych.

Wielokrotnie postulowaliśmy do władz miasta, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, o poprawne oznaczenie ścieżki rowerowej, przejścia dla pieszych znakami poziomymi oraz o uspokojenie ruchu rowerowego, kanalizując go do przebiegu zgodnego z przebiegiem ścieżki rowerowej (uniemożliwiając skróty). Postulaty nie odnosiły skutku.

Skrzyżowanie bez oznaczenia poziomego i mikroprogów



Co więcej, zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania, powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów.

Zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów. Na dowód czytelnik przedstawia plan skrzyżowania.
Zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów. Na dowód czytelnik przedstawia plan skrzyżowania.
Niestety, nigdy takiego oznaczenia nie było - mimo naszych wielokrotnych postulatów. Oznaczenie to pojawiło się dopiero podczas bieżącej przebudowy odwracającej ruch. Czyli ok. pięć lat po przebudowie.

Czy poprawnie wymalowane pasy dla pieszych oraz oznakowanie przejazdu dla rowerów są elementem bezpieczeństwa i nie zmieniłyby zachowania kierowców?

Załączam zdjęcia obrazujące dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością (na zdjęciu widoczny brak oznakowania poziomego) - rowerzyści też uznawali, iż płyta postojowa dla samochodów, oczekujących na włączenie się do ruchu, jest ścieżką rowerową (z braku poprawnego oznakowania), co powodowało wiele kłótni pomiędzy kierującymi pojazdami i rowerzystami.

Ruch rowerowy podczas pandemii rósł



Z naszych obserwacji, jak i udostępnionych policji materiałów, wynika, iż w 2018 zanotowaliśmy 18 zdarzeń, w 2019 15 zdarzeń, za to w 2020 r. - trzy zdarzenia. Oczywiście są to nasze wewnętrzne notatki wynikające z zaobserwowanych zdarzeń oraz zabezpieczonego monitoringu - prawdziwe statystyki policyjne mogą się nieco różnić.

Dlaczego tylko trzy zdarzenia w 2020 roku [według stanu na sierpień - red.]? Nie można tu mówić o COVID-19, bo ruch rowerowy w okresie od maja tylko rósł.

Otóż od momentu postawienia żółtej barierki kanalizującej większość rowerzystów wróciła na ścieżkę rowerową, przez co musi zwalniać, za to kierowcy też wykazują dzięki temu większą ostrożność. Dopełnieniem tej zmiany powinno być poprawne oznakowanie poziome (którego do tej pory nie było).

Obydwa rozwiązania zapewne spowodowałyby minimalizację zdarzeń drogowych w tym obszarze.

Dziwnym jest fakt, iż przebudowa związana z odwróceniem ruchu została wykonana bez analizy zmian, jakie dokonano w 2019/2020 w związku z budową wyspy na ul. Piramowicza (tuż przed przejściem) oraz postawieniem barierki kanalizującej ruch.

Dyskusyjne parkowanie na chodnikach



Dodam jeszcze, iż wyjazd z ul. Piramowicza odciążał także skrzyżowanie Miszewskiego/Do Studzienki/al. Grunwaldzka - a dyskusja mówiąca o tym, iż ruch na ul. Piramowicza jest uciążliwy dla mieszkańców jest bezzasadna, bo większość zabudowań wykorzystywanych jest w celach innych niż mieszkaniowe.

Można za to podyskutować nad zasadnością parkowania na chodnikach ul. Uphagena (od mikroronda do skrzyżowania z Piramowicza) - które jest wyjątkowo uciążliwe dla mieszkańców i powinno być zakazane - przez zmianę ruchu na ul. Uphagena na ruch jednokierunkowy z parkowaniem na jezdni.
Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (552) ponad 20 zablokowanych

  • Wszyscy widza jak na drodze zachowuja sie kierowcy (2)

    Razace lamanie przepisow ruchu drogowego = Kierowcy w Gdansku

    • 11 7

    • (1)

      A jeszcze lepiej widzą całkowicie nieodpowiednie zachowania rowerzystów w Gdańsku!

      • 2 4

      • Kierowcy nie respektuja zadnych prepisow. Przkraczaja predkosc i wymuszaja pierwszenstwo

        Rower z kierowca wazy gdzies do 100kg, samochod 1000-2000kg

        • 4 3

  • (1)

    Czytelnik zamiast pisac artykuly powinnien nauczyc sie prowadzic, pewnie mu sie nalerzy

    • 8 8

    • "nalerzy"

      pisze się prawidłowo należy

      • 0 0

  • ot i cała przyczyna

    kierowca ma znak przejścia dla pieszych,
    pieszy nie ma znaku przejście przez jezdnię,
    rowerzysta nie ma znaku przejazd przez jezdnię,
    rowerzysta nie ma znaku przejazd przez przejście dla pieszych.

    • 3 2

  • (3)

    Przecież te zdjęcia są sprzed kilku lat. Dzbany z GZDiZ wstawili tam barierki, by poprawić bezpieczeństwo i co? Nadal kierowcy rozjeżdżali rowerzystów.

    • 17 7

    • Barierki są od 2012 roku (2)

      Nie da się jechać prosto

      • 6 5

      • jest jedna barierka - i da sie jechac prosto

        po prostu jedzie się kawałek po chodniku

        • 3 0

      • bzdura. barierki niedawno wstawili. rok, dwa mają

        • 1 0

  • Ważne kto siedzi za kółkiem roweru bądź samochodu

    Jeżeli trafi d**il na normalnego to wypadku nie będzie bo normalny jeździ tak, że przewiduje zachowania d**ili, nawet mając pierwszeństwo. Problem jest wtedy jak trafi d**il na d**ila bo wtedy nikt nie odpuszcza, ew jak skrajny d**il trafi na normalnego bo bywa i tak, że manewru skrajnego d**ila nie da rady już uratować.

    • 5 2

  • Zgadzam się (3)

    z treścią artykułu. Codziennie chodzę tym odcinkiem ulic Piramowicza - Grunwaldzka i potwierdzam, rowerzyści jeździli i nadal jeżdżą w większości tak jak na zdjęciu. Przy takiej jeździe rowerzystów i dopuszczeniu ruchu rowerowego "we wszystkie strony", kierowcy mają mniejszą widoczność przez łuk drogowy Alei Grunwaldzkiej. Wszystko byłoby dobrze, gdyby rowerzyści trzymali się wyznaczonej ścieżki. Poza tym skoro Policja twierdzi, że obowiązuje reguła "prawej strony" to dlaczego dopuszcza się dowolne kierunki ruchu rowerowego? Dlaczego teraz urzędnicy analizują problem, a nie zrobili tego przed wprowadzeniem "złej zmiany" ?

    • 15 14

    • Nie mogą tak jeździć pod od 8 lat masz tam barierki (1)

      • 3 4

      • masz tylko jedną barierkę

        i wszyscy tną przez chodnik przy płocie !!!

        • 5 1

    • pomijajac ze to stare zdjecie - przeciez tak jak na zdjeciu jest bezpieczniej

      dalej od samochodow z boku i wiecej czasu na bycie zauwazonym

      • 4 3

  • Bardzo dobrze, że zakazali wjazdu (1)

    Kierowcy rozpędzeni zjeżdżali z Hallera ignorując ograniczenie do 30 km/h oraz brak chodnika. Sam, jako pieszy, musiałem wielokrotnie uskakiwać przed pędzącym kierowcą. Skoro nie umieją stosować się do przepisów, to niech nie jeżdżą

    • 10 9

    • Byłes tam ?!

      Po pierwsze jest chodnik a po drugie jak można wpaść rozpędzonym z Hallera w zakręt 120 stopni ??!!

      • 4 2

  • Kiedy wejdzie obowiązkowa karta rowerowa? (2)

    Nad obowiązkowym OC dla rowerzystów też trzeba pomyśleć.

    • 14 12

    • kiedy wejdzie udział własny w szkodzie dla kierowców i egzamin co roku dla kierowców?

      • 4 2

    • A ja proponuję odbierać prawo jazdy za jazdę z telefonem w ręce - i nagle drogi zrobią się puste.

      • 6 4

  • Wyższe mandaty dla rowerzystów

    • 6 8

  • oho, Pan Pracodawca Pomorza (2)

    zabrał głos incoguto.

    • 11 6

    • (1)

      taki sprytny, taki inkoguto, a zdjęcia z własnego monitoringu wrzucił...

      • 4 0

      • wychodiz na to, że to

        zwykły janusz biznesu, a nie prezes pracodawców pomorza

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum