• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: rowerzyści również sprawcami kolizji na Piramowicza

Krzysztof
12 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Czytelnik: zdjęcia obrazują dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością.
  • Czytelnik: zdjęcia obrazują dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością.

Nie milkną echa kontrowersyjnej decyzji miasta o odwróceniu ruchu na ul. Piramowicza. Jeden z naszych czytelników, który pracuje w pobliżu, przyznaje, że na skrzyżowaniu Piramowicza z al. ZwycięstwaMapka faktycznie dochodziło do kolizji - nierzadko jednak winę ponosili rowerzyści. Jego list publikujemy poniżej.



*Śródtytuły w liście czytelnika zostały dodane przez redakcję.

Kto w sporze o ul. Piramowicza ma rację?

Bardzo dziękuję za poruszenie w materiale "67 do 0. Zmieniając ruch na ul. Piramowicza wylano dziecko z kąpielą" (który rozpoczął debatę na ten temat), problemu absurdu drogowego, jaki pojawił się w obszarze skrzyżowania ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa.

Poniżej pozwolę sobie przekazać garść ciekawych, w mojej ocenie, informacji.

Pracując w jednym z budynków w okolicy skrzyżowania ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa, mam doskonały obraz prawdziwej sytuacji, jaka miała miejsce w tym miejscu.

Prawdą jest, iż dochodziło tam do wielu potrąceń rowerzystów przez kierowców wyjeżdżających z ul. Piramowicza. Jednak nie zawsze kierowcy byli winni. Jako że monitoring mojego miejsca pracy obejmuje również obręb skrzyżowania, wielokrotnie był on wykorzystywany przez policję do ustalenia przebiegu wypadków.

Rowerzyści skracają drogę i poruszają się z dużą prędkością



Część z tych zdarzeń była spowodowana przez rowerzystów, którzy skracali sobie drogę wyjeżdżając poza ścieżkę rowerową i jadąc z bardzo dużą prędkością, wpadali na samochody opuszczające skrzyżowania. Problem nasilił się po 2015 roku, kiedy to miała miejsce przebudowa skrzyżowania.

Część winnych przy kolizji była niewątpliwie po stronie kierowców, którzy najczęściej "tranzytowo" korzystając ze skrótu byli zdezorientowani brakiem prawidłowego oznakowania w zakresie tego, czy jest tu ścieżka rowerowa, czy tylko przejście dla pieszych.

Wielokrotnie postulowaliśmy do władz miasta, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, o poprawne oznaczenie ścieżki rowerowej, przejścia dla pieszych znakami poziomymi oraz o uspokojenie ruchu rowerowego, kanalizując go do przebiegu zgodnego z przebiegiem ścieżki rowerowej (uniemożliwiając skróty). Postulaty nie odnosiły skutku.

Skrzyżowanie bez oznaczenia poziomego i mikroprogów



Co więcej, zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania, powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów.

Zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów. Na dowód czytelnik przedstawia plan skrzyżowania.
Zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów. Na dowód czytelnik przedstawia plan skrzyżowania.
Niestety, nigdy takiego oznaczenia nie było - mimo naszych wielokrotnych postulatów. Oznaczenie to pojawiło się dopiero podczas bieżącej przebudowy odwracającej ruch. Czyli ok. pięć lat po przebudowie.

Czy poprawnie wymalowane pasy dla pieszych oraz oznakowanie przejazdu dla rowerów są elementem bezpieczeństwa i nie zmieniłyby zachowania kierowców?

Załączam zdjęcia obrazujące dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością (na zdjęciu widoczny brak oznakowania poziomego) - rowerzyści też uznawali, iż płyta postojowa dla samochodów, oczekujących na włączenie się do ruchu, jest ścieżką rowerową (z braku poprawnego oznakowania), co powodowało wiele kłótni pomiędzy kierującymi pojazdami i rowerzystami.

Ruch rowerowy podczas pandemii rósł



Z naszych obserwacji, jak i udostępnionych policji materiałów, wynika, iż w 2018 zanotowaliśmy 18 zdarzeń, w 2019 15 zdarzeń, za to w 2020 r. - trzy zdarzenia. Oczywiście są to nasze wewnętrzne notatki wynikające z zaobserwowanych zdarzeń oraz zabezpieczonego monitoringu - prawdziwe statystyki policyjne mogą się nieco różnić.

Dlaczego tylko trzy zdarzenia w 2020 roku [według stanu na sierpień - red.]? Nie można tu mówić o COVID-19, bo ruch rowerowy w okresie od maja tylko rósł.

Otóż od momentu postawienia żółtej barierki kanalizującej większość rowerzystów wróciła na ścieżkę rowerową, przez co musi zwalniać, za to kierowcy też wykazują dzięki temu większą ostrożność. Dopełnieniem tej zmiany powinno być poprawne oznakowanie poziome (którego do tej pory nie było).

Obydwa rozwiązania zapewne spowodowałyby minimalizację zdarzeń drogowych w tym obszarze.

Dziwnym jest fakt, iż przebudowa związana z odwróceniem ruchu została wykonana bez analizy zmian, jakie dokonano w 2019/2020 w związku z budową wyspy na ul. Piramowicza (tuż przed przejściem) oraz postawieniem barierki kanalizującej ruch.

Dyskusyjne parkowanie na chodnikach



Dodam jeszcze, iż wyjazd z ul. Piramowicza odciążał także skrzyżowanie Miszewskiego/Do Studzienki/al. Grunwaldzka - a dyskusja mówiąca o tym, iż ruch na ul. Piramowicza jest uciążliwy dla mieszkańców jest bezzasadna, bo większość zabudowań wykorzystywanych jest w celach innych niż mieszkaniowe.

Można za to podyskutować nad zasadnością parkowania na chodnikach ul. Uphagena (od mikroronda do skrzyżowania z Piramowicza) - które jest wyjątkowo uciążliwe dla mieszkańców i powinno być zakazane - przez zmianę ruchu na ul. Uphagena na ruch jednokierunkowy z parkowaniem na jezdni.
Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (552) ponad 20 zablokowanych

  • Niestety, w dobie rosnącej liczby pojazdów samochodowych (3)

    (za które płaci się słone podatki, akcyzy, itp. z czego pieniądze wpływają też do kasy miasta)), podejmuje się decyzje komplikujące sytuację na drogach, i to w środku miasta. Byłem świadkiem tego jak pod mostem kolejowym na Hallera w kierunku do Opery jechała karetka na sygnale... Mam nadzieję, że pacjent przeżył, bo oprócz niezwykłych zabiegów kierowcy ambulansu, aby omijając auta, odbywało się to dość wolno. Dlaczego ? O to zapytajmy 'geniuszy' od organizacji ruchu drogowego w Gdańsku

    • 38 20

    • akcyza nie wpływa do kasy miasta

      drogi w miastach budowane są głównie z PITów

      • 1 0

    • szkodniku straty i koszty jakie powodujesz to twoje oplaty tozaledwie 0,001% Jak byc miał placic za to wszystko

      to bys musiał 1000 zł podatklu miesięcznie płacic

      • 5 2

    • płacisz w podatkach 10zł ciągniesz 500zł

      taka korzysc z twoich podatków

      • 11 4

  • Za głowę się tylko można złapać

    patrząc na co ludzie marnują czas. Stoi jeden w oknie i robi zdjęcia rowerzystom... Weźcie się do jakiejś normalnej roboty

    • 10 1

  • 80% chce powrotu normalnosci (4)

    A urząd swoje

    • 14 22

    • Zrobie ci ankiete i w wynikach 80% bedzie za utrzymaniem aktualnej organizacji ruchu

      • 4 0

    • no niestety, nie jest to normalne.

      • 2 1

    • 99% nie chce płacić podatków

      • 8 0

    • to jak zrobic ankiete wsrod dzieci czy wola slodycze czy cos zdrowego

      • 11 3

  • Było lepiej. Jest gorzej. Im gorzej tym lepiej. (1)

    • 8 9

    • Nie. Nie bylo lepiej. Chyba, zedla kierowcow co nie respektowali znakow i praepisow

      • 0 1

  • Kolejny kwik kierowcow bo oni musza pedzic zawsze i wszedzie i najlepiej wszedzie 10 pasow i zielone swiatlo

    • 9 1

  • No przecież reguła prawej strony tak mówiła Policja - jak czytaliśmy niedawno o rowerzystach na Myśliwskiej. (5)

    Rowerzysta ma prawo zajechać, objechać, wjechać, wszystko. O ile z prawej strony. No więc jak to jest ?

    • 90 15

    • zdałbyś maturę na 6tkę to byś lepiej jeździł ;))

      • 0 0

    • nie byłbyś karany to byś lubił Policję ;))

      • 1 0

    • nie wygrałbyś samochodu na loterii to byś nie jeździł :)))

      • 0 1

    • zdałbyś uczciwie prawko to byś taki zdziwiony nie był ;) (1)

      • 14 4

      • nie okradałbyś sąsiadów to z twoją inteligencją nie zarobiłbyś na komputer

        • 2 15

  • Rowerzyści niestety uważają że ich jako uczestników ruchu drogowego, zasada zachowania szczególnej ostrożności nie obowiązuje.

    • 3 10

  • Czas przywrócić poprzednią organizację ruchu na tym skrzyżowaniu. Rowerzyści muszą pamiętać, że są jednymi z uczestników ruchu drogowego, a nie jedynymi. Ich, podobnie jak pozostałych uczestników ruchu, obowiązują określone przepisy, nie są żadnymi wyjątkami.

    • 2 11

  • ta cała Piramowicza to typowy przejaw arogancji władzy (11)

    na pierwszym miejscu postawiono prawa rowerzystów którzy w tym mieście są mniejszością, władze olały potrzeby kierowców czyli większości... taka tendencja w Gdańsku występuje od wielu lat, w zasadzie od momentu powołania do życia stanowiska oficera rowerowego, od tego momentu z jakiegoś tajemniczego powodu nikt nie zwraca uwagi na rosnąca ilość samochodów w mieście a jedynie na fanaberie rowerzystów...
    druga sprawa to błąd urzędasów - jak wiadomo każdy się myli ale tylko urzędas ma prawo za to nie przeprosić... baaaaa on nawet nie musi naprawiać swojego błędu, on nie ma obowiązku powiedzieć że się pomylił, on ma prawo iść w zaparte bo za nim stoi cała machina władz, która przyklepuje jego absurdalne decyzje a jak trzeba to nawet wynajmie kancelarie prawną i wizerunkową aby bronić swojego człowieka na stołku....
    to jest obraz tego miasta, za kilka lat obudzicie się w totalnie zakorkowanym mieście, gdzie godzina parkingowa w centrum będzie kosztował 20 PLN a na głównej ulicy miasta do dyspozycji kierowców będzie tylko jeden pas bo po drugim będą jeździły autobusy a po trzecim rowerzyści...
    i na koniec - kierowcy przestańcie tankować paliwo na gdańskich stacjach paliwowych, niech miasto odczuje potrącenie we wpływach z podatków, tankujcie za miastem tak aby wasza kasa nie zostawała w Gdańsku, niech zasili inne gminy to może władze miasta otrzeźwieją

    • 24 32

    • Weź pod uwagę, że znaczna część rowerzystów ma samochody i jest kierowcami, ale nie używa ich na krótkich miejskich trasach, bo m.in. są korki . Gdyby oni też wsiedli w samochody korki byłyby jeszcze większe! Rozumiem, że niektórzy nie mogą przesiąść się na rower ze względu na wiek, stan zdrowia lub zbyt daleką trasę. No bo szybkość przejazdu jest już powodem mocno dyskusyjnym. Właściwie kierowcy powinni być wdzięczni, że niektórzy samochodziarze jeżdżą po mieście rowerami i odstępują cząstkę miejsca na jezdni. Miasto chce zachęcić innych do nieużywania samochodu (tak się dzieje we wszystkich większych europejskich miastach!), dlatego nie będzie bez końca budować nowych dróg, poszerzać istniejących i tworzyć kolejnych ułatwień dla kierowców, bo obudzimy się na środku skrzyżowania autostrad a nie w mieście, w którym da się mieszkać.

      • 5 0

    • (9)

      "na pierwszym miejscu postawiono prawa rowerzystów którzy w tym mieście są mniejszością" - to mniejszość nie ma praw, ma się podporządkować, a jak nie to zostanie rozjechana? Jakie to zgodne z myślą władzy.

      • 11 6

      • tam akurat jest zdecydowanie więcej rowerzystów niż chętnych na przejazd Piramowiczem.

        • 6 1

      • demokracja to głos większości (7)

        kiedy liczy się głos mniejszości a nie większości wtedy mówimy o dyktaturze...

        • 7 9

        • demokracja to jest wtedy, kiedy liczy sie kazdy, ale wiekszosc wskazuje keirunek (2)

          jak wiekszosc decyduje, ze nie obchodza ich prawa mniejszosci, to jest totalitaryzm

          • 7 1

          • A co.gdy mniejszość decyduje że nie obchodzą ich prawa większości?

            • 0 1

          • Przykro mi... Mylicie się obaj.

            Są różne rodzaje demokracji, a dokładniej w demokracji można podejmować decyzje przez większość (co efektywnie oznacza i tak zawsze mniejszość z uwagi na brak przymusu głosowania i zmienną frekwencję), można podejmować decyzję różnymi rodzajami faktycznej większości (przy wymaganej jakiejś minimalnej frekwencji) lub podejmować decyzję jednogłośnie (np. szlacheckie liberum veto). W żadnej z tych opcji (oprócz może liberum veto) nie liczy się pojedynczy człowiek.
            Demokracja jest dyktaturą i jest totalitarna z samej swojej natury... bo w demokracji można przegłosować dokładnie wszystko - nawet krzywdzące i bezlitosne pseudo-prawa.
            Ustrój gwarantujący prawa jednostek to nomokracja, która z reguły najwydajniej działa w przypadku monarchii dziedzicznej.

            • 1 2

        • (3)

          kiedy nie liczy się głos mniejszości to mówimy o dyktaturze - tak na zdrowy rozsądek, proszę...

          • 7 2

          • W demokracji nigdy nie liczy się głos mniejszości... Dlatego mówimy, ze demokracja jest dyktatura większości! (2)

            To jest najgorszy system sprawowania rządów.

            • 4 3

            • (1)

              tak, bo monarchia, przykładowo, słynęła z posłuchu dla głosu mniejszości

              • 1 3

              • Wbrew pozorom tak. Monarcha słuchał każdego. Oczywiście pomijając patologie które przeszły do historii.

                • 2 1

  • (8)

    Dokładnie.
    Sam jeżdzę rowerem i widać jak duża część rowerzystów nie zwraca uwagi na przede wszystkim swoje bezpieczeństwo. Dlaczego tak jest? Dlatego, że pędzą czasami szybciej od samochodów.
    Dobry przykład ulica łostowicka albo jaśkowa z samego rana. A póżniej pretensje do wszystkich, że nogi połamane.

    • 233 41

    • Kolejny burak podszywajacy sie pod rowerzyste.A teksty jak u zwykłego buraka z blachosmroda. (3)

      Buraczku Jaśkowa Dolina obowiązkiem kierowcy jest się zatrzymać i upewnić czy może wjechać bo jak nie to ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa identycznie Łostowicka .
      I ja na tych ulicach jade 45 maks wiec nie więcej niż blachosmrody i trwa to może z 2 minuty zjazdu i nie pisz ze ktoś jedzie szybciej bo większość rowerzystów i pieszych wie jak wielu piratów drogowych jest w trójmieście wiec jadą wolniej niż mogą.

      • 8 9

      • (2)

        Drogi rowerzysto - a raczej potencjalny samobójco. Rozumiem, że drogę hamowania w nagłej sytuacji też masz taką, jak samochody? Jesteś świadomy, co z Tobą będzie, gdy uderzysz w coś jadąc te 45 km/h? Ja jestem rowerzystą i jeżdżę prawie codziennie. Jestem tez kierowcą. Zarówno rowerzysta jak i kierowca musi brać pod uwagę innych uczestników ruchu i ich niezgodne z zasadami zachowania - nazywa się to "zasadą ograniczonego zaufania".

        • 6 4

        • Zabijesz rowerzystę to pójdziesz siedzieć (1)

          • 0 0

          • 2 lata w zawieszeniu to max. Jakie siedzieć...

            • 3 0

    • Masz rację - ja też jeżdżę na rowerze i jestem świadomy, że przy spotkaniu z samochodem mam nikłe szanse, a na cmentarzu jest wielu takich, który "mieli pierwszeństwo". Lepiej zwolnić i tyle.

      • 7 3

    • Jeździsz chyba na rowerze stacjonarnym. Twoje przykłady akurat nie mają nic wspólnego z opisywaną sytuacją bo podajesz przykłady gdzie zjeżdża się z góry i jest tam niewiele miejsc kolidujących z jezdnią. Na Łostowickiej np. tylko jeden wyjazd z os. Mickiewicza i jeden ze stacji paliw, a przed nimi rowerzyści akurat przyhamowują.

      • 15 4

    • jak stoisz w korku

      to i dziecko na trzykołowcu będzie jechać szybciej

      • 17 2

    • pozdrawiam rowerzystę

      Jeśli to ty człowieku zawsze zawlaniasz i często zatrzymujesz się jadąc na rowerze gdy wyjeżdżam na Jaśkową to serdecznie Cię pozdrawiam. Ja uważam, Ty także więc trochę jeszcze pożyjemy.
      Szanujmy się wzajemnie. Miłego dnia.

      • 20 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum