• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: rowerzyści również sprawcami kolizji na Piramowicza

Krzysztof
12 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Czytelnik: zdjęcia obrazują dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością.
  • Czytelnik: zdjęcia obrazują dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością.

Nie milkną echa kontrowersyjnej decyzji miasta o odwróceniu ruchu na ul. Piramowicza. Jeden z naszych czytelników, który pracuje w pobliżu, przyznaje, że na skrzyżowaniu Piramowicza z al. ZwycięstwaMapka faktycznie dochodziło do kolizji - nierzadko jednak winę ponosili rowerzyści. Jego list publikujemy poniżej.



*Śródtytuły w liście czytelnika zostały dodane przez redakcję.

Kto w sporze o ul. Piramowicza ma rację?

Bardzo dziękuję za poruszenie w materiale "67 do 0. Zmieniając ruch na ul. Piramowicza wylano dziecko z kąpielą" (który rozpoczął debatę na ten temat), problemu absurdu drogowego, jaki pojawił się w obszarze skrzyżowania ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa.

Poniżej pozwolę sobie przekazać garść ciekawych, w mojej ocenie, informacji.

Pracując w jednym z budynków w okolicy skrzyżowania ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa, mam doskonały obraz prawdziwej sytuacji, jaka miała miejsce w tym miejscu.

Prawdą jest, iż dochodziło tam do wielu potrąceń rowerzystów przez kierowców wyjeżdżających z ul. Piramowicza. Jednak nie zawsze kierowcy byli winni. Jako że monitoring mojego miejsca pracy obejmuje również obręb skrzyżowania, wielokrotnie był on wykorzystywany przez policję do ustalenia przebiegu wypadków.

Rowerzyści skracają drogę i poruszają się z dużą prędkością



Część z tych zdarzeń była spowodowana przez rowerzystów, którzy skracali sobie drogę wyjeżdżając poza ścieżkę rowerową i jadąc z bardzo dużą prędkością, wpadali na samochody opuszczające skrzyżowania. Problem nasilił się po 2015 roku, kiedy to miała miejsce przebudowa skrzyżowania.

Część winnych przy kolizji była niewątpliwie po stronie kierowców, którzy najczęściej "tranzytowo" korzystając ze skrótu byli zdezorientowani brakiem prawidłowego oznakowania w zakresie tego, czy jest tu ścieżka rowerowa, czy tylko przejście dla pieszych.

Wielokrotnie postulowaliśmy do władz miasta, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, o poprawne oznaczenie ścieżki rowerowej, przejścia dla pieszych znakami poziomymi oraz o uspokojenie ruchu rowerowego, kanalizując go do przebiegu zgodnego z przebiegiem ścieżki rowerowej (uniemożliwiając skróty). Postulaty nie odnosiły skutku.

Skrzyżowanie bez oznaczenia poziomego i mikroprogów



Co więcej, zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania, powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów.

Zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów. Na dowód czytelnik przedstawia plan skrzyżowania.
Zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów. Na dowód czytelnik przedstawia plan skrzyżowania.
Niestety, nigdy takiego oznaczenia nie było - mimo naszych wielokrotnych postulatów. Oznaczenie to pojawiło się dopiero podczas bieżącej przebudowy odwracającej ruch. Czyli ok. pięć lat po przebudowie.

Czy poprawnie wymalowane pasy dla pieszych oraz oznakowanie przejazdu dla rowerów są elementem bezpieczeństwa i nie zmieniłyby zachowania kierowców?

Załączam zdjęcia obrazujące dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością (na zdjęciu widoczny brak oznakowania poziomego) - rowerzyści też uznawali, iż płyta postojowa dla samochodów, oczekujących na włączenie się do ruchu, jest ścieżką rowerową (z braku poprawnego oznakowania), co powodowało wiele kłótni pomiędzy kierującymi pojazdami i rowerzystami.

Ruch rowerowy podczas pandemii rósł



Z naszych obserwacji, jak i udostępnionych policji materiałów, wynika, iż w 2018 zanotowaliśmy 18 zdarzeń, w 2019 15 zdarzeń, za to w 2020 r. - trzy zdarzenia. Oczywiście są to nasze wewnętrzne notatki wynikające z zaobserwowanych zdarzeń oraz zabezpieczonego monitoringu - prawdziwe statystyki policyjne mogą się nieco różnić.

Dlaczego tylko trzy zdarzenia w 2020 roku [według stanu na sierpień - red.]? Nie można tu mówić o COVID-19, bo ruch rowerowy w okresie od maja tylko rósł.

Otóż od momentu postawienia żółtej barierki kanalizującej większość rowerzystów wróciła na ścieżkę rowerową, przez co musi zwalniać, za to kierowcy też wykazują dzięki temu większą ostrożność. Dopełnieniem tej zmiany powinno być poprawne oznakowanie poziome (którego do tej pory nie było).

Obydwa rozwiązania zapewne spowodowałyby minimalizację zdarzeń drogowych w tym obszarze.

Dziwnym jest fakt, iż przebudowa związana z odwróceniem ruchu została wykonana bez analizy zmian, jakie dokonano w 2019/2020 w związku z budową wyspy na ul. Piramowicza (tuż przed przejściem) oraz postawieniem barierki kanalizującej ruch.

Dyskusyjne parkowanie na chodnikach



Dodam jeszcze, iż wyjazd z ul. Piramowicza odciążał także skrzyżowanie Miszewskiego/Do Studzienki/al. Grunwaldzka - a dyskusja mówiąca o tym, iż ruch na ul. Piramowicza jest uciążliwy dla mieszkańców jest bezzasadna, bo większość zabudowań wykorzystywanych jest w celach innych niż mieszkaniowe.

Można za to podyskutować nad zasadnością parkowania na chodnikach ul. Uphagena (od mikroronda do skrzyżowania z Piramowicza) - które jest wyjątkowo uciążliwe dla mieszkańców i powinno być zakazane - przez zmianę ruchu na ul. Uphagena na ruch jednokierunkowy z parkowaniem na jezdni.
Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (552) ponad 20 zablokowanych

  • zabawne jest ostatnie zdanie

    tłumacząc z polskawego na nasze: po grzyba nam wielopasmowe drogi, zamieńmy większość pasów na parkingi...

    po grzyba te gupie Niemce budowali brukowane uliczki Oliwy takie szerokie, my Polacy zrobimy z jednej strony parking, co parę metrów inną stronę,i to nic że nie ma jak się minąć i dochodzi do gorszących konkursów na długość pindolka gdy dwie pindy drogowe jadą naprzeciw siebie i każdego pierwszejstwo jest "mojsze"

    po grzyba nam dwupasmowa obwodnica, zróbmy z niej rąbutny parking :-)

    • 1 0

  • szanujmy się wszyscy i okazjonalnie używajmy mózgów

    Jeżdżę tamtędy rowerem do pracy. Mam pełne oświetlenie (lampa przód i tył ustawione na max), przed samym przejazdem zwalniam do jakiś 10 km/h a mimo to średnio raz w tygodniu jestem zmuszona do hamowania i ucieczki przed samochodem wpier****** się na przejazd. Któregoś razu usłyszałam od kierowcy samochodu że jakby pani jechała szybciej i nie hamowała to byśmy się minęli
    Z drugiej strony nie da się ukryć że niektórzy rowerzyści jeżdżą tak że aż włos na głowie się jeży. Nie raz widziałam jak w tym miejscu jak ktoś kogoś wyprzedza. Około 50 % nawet nie zwolni przed tym przejazdem. Generalnie prosta rada- szanujmy się wszyscy i używajmy mózgów podczas jazdy

    • 3 1

  • Opublikujcie statystyki policyjne

    To zobaczymy ile razy winni byli rowerzysci

    • 4 0

  • Kiedy bezpieczne ścieżki rowerowe na 25+ km na godzine? (5)

    Hallo, może zacznijmy myśleć w ten sposób,
    Rowerzyści też mają prawo jedchać w rozsądny sposób bez hamowania co chwilę

    • 10 2

    • (4)

      Kiedy tory wyścigowe po mieście. Kierowcy szybkich też mają prawo szybciej jechać po mieście.

      • 2 3

      • Właśnie nie mają prawa (2)

        A robią to

        • 1 0

        • (1)

          to ile palancie mają jechać 10 bo paru kretynów w samochodziku sztuka obrócenia pustego łba w dwie strony przekracza ich możliwości?

          • 1 1

          • Czytaj ze zrozumieniem. I nie obrażaj

            • 0 0

      • haha d**ilu 25 km/h ty porównujesz do czego do 200?

        • 0 0

  • Dwie żółte barierki

    Od skraju ulicy, do skraju drogi rowerowej. To wymusi na rowerzystach prawidlowy przejazd

    • 0 3

  • jak tak bardzo

    chcą przywrócenia poprzedniego ruchu to tak zrobić, ale dać spowalniacze na ścieżce jak to jest w pasie nadmorskim

    • 0 5

  • Straszne (2)

    Rowerzysta na pustej drodze pojechał na wprost, a powinien jechać zygzakiem, tak jak wymyślił urzędas.

    • 6 3

    • 'Czytelnik' podzielił się tym zdjęciem aby umocnić swoją teze, że rowerzyści są winni kolizji.

      Przydałby się jakiś porządniejszy argument, bo gość wychodzi na paranoika

      • 4 1

    • Nikt nie zabroni jechac inaczej, niz wymyslil urzedas, ale odpowiedzialnosc juz zalezy od tego, co wymyslil urzedas.

      • 0 0

  • Światła

    Uwielbiam jazdę na rowerze, uwielbiam jazdę samochodem. Tamtędy jeździłem codziennie samochodem. Władze miasta powinny działać dla społeczeństwa , czemu nie pomyśleli o sygnalizacji świetlnej. Wszyscy byliby zadowoleni. Pozdrawiam.

    • 0 2

  • Jedyna opcja to przywrócenie poprzedniego kierunku jazdy!!!

    Upór urzędników jest bezzasadny

    • 1 2

  • Rowerzyści nie powinni mieć żadnego prawa do przecinania rowerem skrzyżowań, powinni mieć obowiązek zejść z roweru i przeprowadzić go, a nie gnają i nie patrzą ale nie szkoda mi ich życie mają jedno więc sami się wyeliminują.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum