• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: rowerzyści również sprawcami kolizji na Piramowicza

Krzysztof
12 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Czytelnik: zdjęcia obrazują dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością.
  • Czytelnik: zdjęcia obrazują dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością.

Nie milkną echa kontrowersyjnej decyzji miasta o odwróceniu ruchu na ul. Piramowicza. Jeden z naszych czytelników, który pracuje w pobliżu, przyznaje, że na skrzyżowaniu Piramowicza z al. ZwycięstwaMapka faktycznie dochodziło do kolizji - nierzadko jednak winę ponosili rowerzyści. Jego list publikujemy poniżej.



*Śródtytuły w liście czytelnika zostały dodane przez redakcję.

Kto w sporze o ul. Piramowicza ma rację?

Bardzo dziękuję za poruszenie w materiale "67 do 0. Zmieniając ruch na ul. Piramowicza wylano dziecko z kąpielą" (który rozpoczął debatę na ten temat), problemu absurdu drogowego, jaki pojawił się w obszarze skrzyżowania ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa.

Poniżej pozwolę sobie przekazać garść ciekawych, w mojej ocenie, informacji.

Pracując w jednym z budynków w okolicy skrzyżowania ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa, mam doskonały obraz prawdziwej sytuacji, jaka miała miejsce w tym miejscu.

Prawdą jest, iż dochodziło tam do wielu potrąceń rowerzystów przez kierowców wyjeżdżających z ul. Piramowicza. Jednak nie zawsze kierowcy byli winni. Jako że monitoring mojego miejsca pracy obejmuje również obręb skrzyżowania, wielokrotnie był on wykorzystywany przez policję do ustalenia przebiegu wypadków.

Rowerzyści skracają drogę i poruszają się z dużą prędkością



Część z tych zdarzeń była spowodowana przez rowerzystów, którzy skracali sobie drogę wyjeżdżając poza ścieżkę rowerową i jadąc z bardzo dużą prędkością, wpadali na samochody opuszczające skrzyżowania. Problem nasilił się po 2015 roku, kiedy to miała miejsce przebudowa skrzyżowania.

Część winnych przy kolizji była niewątpliwie po stronie kierowców, którzy najczęściej "tranzytowo" korzystając ze skrótu byli zdezorientowani brakiem prawidłowego oznakowania w zakresie tego, czy jest tu ścieżka rowerowa, czy tylko przejście dla pieszych.

Wielokrotnie postulowaliśmy do władz miasta, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, o poprawne oznaczenie ścieżki rowerowej, przejścia dla pieszych znakami poziomymi oraz o uspokojenie ruchu rowerowego, kanalizując go do przebiegu zgodnego z przebiegiem ścieżki rowerowej (uniemożliwiając skróty). Postulaty nie odnosiły skutku.

Skrzyżowanie bez oznaczenia poziomego i mikroprogów



Co więcej, zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania, powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów.

Zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów. Na dowód czytelnik przedstawia plan skrzyżowania.
Zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów. Na dowód czytelnik przedstawia plan skrzyżowania.
Niestety, nigdy takiego oznaczenia nie było - mimo naszych wielokrotnych postulatów. Oznaczenie to pojawiło się dopiero podczas bieżącej przebudowy odwracającej ruch. Czyli ok. pięć lat po przebudowie.

Czy poprawnie wymalowane pasy dla pieszych oraz oznakowanie przejazdu dla rowerów są elementem bezpieczeństwa i nie zmieniłyby zachowania kierowców?

Załączam zdjęcia obrazujące dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością (na zdjęciu widoczny brak oznakowania poziomego) - rowerzyści też uznawali, iż płyta postojowa dla samochodów, oczekujących na włączenie się do ruchu, jest ścieżką rowerową (z braku poprawnego oznakowania), co powodowało wiele kłótni pomiędzy kierującymi pojazdami i rowerzystami.

Ruch rowerowy podczas pandemii rósł



Z naszych obserwacji, jak i udostępnionych policji materiałów, wynika, iż w 2018 zanotowaliśmy 18 zdarzeń, w 2019 15 zdarzeń, za to w 2020 r. - trzy zdarzenia. Oczywiście są to nasze wewnętrzne notatki wynikające z zaobserwowanych zdarzeń oraz zabezpieczonego monitoringu - prawdziwe statystyki policyjne mogą się nieco różnić.

Dlaczego tylko trzy zdarzenia w 2020 roku [według stanu na sierpień - red.]? Nie można tu mówić o COVID-19, bo ruch rowerowy w okresie od maja tylko rósł.

Otóż od momentu postawienia żółtej barierki kanalizującej większość rowerzystów wróciła na ścieżkę rowerową, przez co musi zwalniać, za to kierowcy też wykazują dzięki temu większą ostrożność. Dopełnieniem tej zmiany powinno być poprawne oznakowanie poziome (którego do tej pory nie było).

Obydwa rozwiązania zapewne spowodowałyby minimalizację zdarzeń drogowych w tym obszarze.

Dziwnym jest fakt, iż przebudowa związana z odwróceniem ruchu została wykonana bez analizy zmian, jakie dokonano w 2019/2020 w związku z budową wyspy na ul. Piramowicza (tuż przed przejściem) oraz postawieniem barierki kanalizującej ruch.

Dyskusyjne parkowanie na chodnikach



Dodam jeszcze, iż wyjazd z ul. Piramowicza odciążał także skrzyżowanie Miszewskiego/Do Studzienki/al. Grunwaldzka - a dyskusja mówiąca o tym, iż ruch na ul. Piramowicza jest uciążliwy dla mieszkańców jest bezzasadna, bo większość zabudowań wykorzystywanych jest w celach innych niż mieszkaniowe.

Można za to podyskutować nad zasadnością parkowania na chodnikach ul. Uphagena (od mikroronda do skrzyżowania z Piramowicza) - które jest wyjątkowo uciążliwe dla mieszkańców i powinno być zakazane - przez zmianę ruchu na ul. Uphagena na ruch jednokierunkowy z parkowaniem na jezdni.
Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (552) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Zwolnić barana ktory podejmuje decyzje komplikujące źycie tak wielu ludziom. Kto jest za?

    • 5 5

    • nagradzać urzędników, którzy ułatwiają życie tak wielu ludziom, niekoniecznie kierowcom

      Kto jest za?

      • 4 4

  • Czyli wszystko jasne, urzędnicy winni a kierowców powiesili. (1)

    • 6 9

    • kierowcy sami sobie gotują korki

      jak na razie to w naszym kraju i gdzie indziej na chodnikach więcej osób odnosi obrażenia lub nawet ginie w wyniku nieodpowiedzialnej jazdy kierowców niż w wyniku częstego jakoby korzystania z chodników przez rowerzystów.

      • 2 2

  • (2)

    a czy na Grunwaldzkiej sa progi zwalniajace i szykany ? ogarnijcie sie Rowerzysci maja pierwszenstwo, jada prosto glowna trasa.

    • 13 7

    • (1)

      A czy na Grunwaldzkiej auta jeżdżą pod prąd ? Droga rowerowa.powinna być jednokierunkowa po każdej stronie ulicy.

      • 3 5

      • zależy jakiej ulicy

        można sobie doskonale wyobrazić ulicę bez drogi dla rowerów: z pierwszeństwem dla rowerzystów. Wyobraź sobie także inne ulice: wolne od jeżdżących i parkujących samochodów - z dopuszczeniem ruchu pieszych i rowerzystów. Takich ulic i placów w dobrze zarządzanych miastach jest coraz więcej- również w Polsce i w Trójmieście.

        • 0 0

  • Najważniejsi urzędnicy jeżdżą po mieście służbową limuzyną z wianuszkiem ochroniarzy (13)

    Nigdy nie zrozumieją problemów mieszkańców stojących w korkach.

    • 138 21

    • (1)

      Urzędnicy z wianuszkiem ochroniarzy? Do swojej korporacji możesz jeździć komunikacją lub rowerem. Jeżeli twoi koledzy i koleżanki też tak zrobią to uwierz że korki będą mniejsze, a i mniej będzie też ludzi z nadwagą.

      • 6 6

      • Niektórym paniom za biurka, wydaje się czyś gorszym jazda komunikacją miejską. To już nie dla nich.

        Nawet po chleb 300m jedzie samochodem. Gdy już musi.

        • 4 3

    • piszesz o notablach rządzącej partii?

      wielokrotnie widziałem pracowników Urzędu Miejskiego w Gdańsku włącznie z członkami jego zarządu jeżdżących rowerem, chodzących pieszo lub jadących na rowerze wspomaganym elektrycznie. Nie powodowali żadnych utrudnień w ruchu - rowerzyści nie tworzą w mieście korków. Korki w mieście i poza nim tworzy nadmiar samochodów prywatnych, a nie niedorozwój sieci ulicznej.

      • 4 2

    • W krajach rozwiniętych przy zakupie mieszkania mówi się "lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja" (5)

      A u nas się bierze wszystko jedno co, a potem mówi "korki", "korki", "korki".

      • 4 4

      • w krajach rozwinietych urząd miasta nie wydaje pozwoleń na budowę przy wysypisku (4)

        • 10 2

        • No to powiedz, w którą stronę według Ciebie Gdańsk powinien się rozbudowywać? (2)

          • 2 4

          • dla obecnej władzy w stronę spalarni i wysypiska to słuszny kierunek (1)

            • 4 4

            • Czyli nie potrafisz odpowiedzieć na pytanie, tylko przepisujesz przekaz dnia?

              Pytam jeszcze raz - w którą stronę według Ciebie powinien rozrastać się Gdańsk?

              • 2 4

        • Co prawda to prawda

          Nie pozwala też na zygzakujące ścieżki rowerowe ani na parkowanie na chodnikach. Żadnych.

          • 1 1

    • Brednie

      • 1 1

    • A tak, limuzyny nie stoją w korkach :D (2)

      Chciałeś napisać ładnie, a wyszło Januszowo jak zwykle.

      • 11 12

      • Myślisz że oni jadą na 8 i wracają o 16? (1)

        • 10 6

        • Myślisz że o 10 nie ma korków?

          • 3 6

  • Przecież ci urzędnicy pracują u pani prezydent, która została wybrana większością gdańszczan. Może źle wybraliście?

    • 2 5

  • (1)

    Wśród rowerzystów, tak jak wśród kierowców znajdują się czarne owce. Te "obcisłe gacie" to odpowiednik "sebixa z bwm" - w obu przypadkach część psuje opinie większości. Natomiast nie mogę się pozbyć wrażenia, że w przypadku kierowców ta część jest ogromna (mało kto jeździ przepisowo jeśli nie stoi w korku) a wśród rowerzystów jest więcej takich, co po prostu jadą do celu.

    • 10 2

    • Akurat według moich obserwacji "obcisłe gacie" najrzadziej popełniają takie wykroczenia. Niedzielni rowerzyści są znacznie gorsi pod względem przestrzegania przepisów.

      • 2 3

  • Uwaga, uwaga (1)

    Przejście dla pieszych to dla pana Krzysztofa, cytuję, płyta postojowa dla samochodów, oczekujących na włączenie się do ruchu :D

    • 15 5

    • To nie pan ale kolejny frustrat

      • 5 1

  • Przemyślana decyzja...

    A tramwaje przy operze stoją, samochody stoją, smog jak nie wiem co, coraz mniej rowerów bo zimno, ale upór na zasadzie : nie mam pańskiego płaszcza i co mi pan zrobisz...

    • 5 7

  • W tych całych roważeniach kto mniej zwraca uwagę na bezpieczeństwo, kierowcy czy rowerzyści... mam wrażenie że jest remis. Zobaczcie na te marsze płaskoziemców: zdrowy rozsądek? nie, dziekuję.

    • 4 2

  • Każdy chce przejechać przez to miasto bez stu zatrzymań.

    Dotychczas dotowani byli ogromnymi kwotami kierowcy (np estakada przy Galerii Bałtyckiej, tunel, aleja wyklętych gdzie pobudowano kolejne tunele dla pieszych). Nikt z niesamochodowych użytkowników dróg nie protestował, choć rozwiązania bardzo antymiejskie. Teraz mamy odwrotny przypadek, za promil tych kwot :) Ależ jest krzyk, ależ afera!

    • 13 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum