• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: rowerzyści również sprawcami kolizji na Piramowicza

Krzysztof
12 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Czytelnik: zdjęcia obrazują dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością.
  • Czytelnik: zdjęcia obrazują dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością.

Nie milkną echa kontrowersyjnej decyzji miasta o odwróceniu ruchu na ul. Piramowicza. Jeden z naszych czytelników, który pracuje w pobliżu, przyznaje, że na skrzyżowaniu Piramowicza z al. ZwycięstwaMapka faktycznie dochodziło do kolizji - nierzadko jednak winę ponosili rowerzyści. Jego list publikujemy poniżej.



*Śródtytuły w liście czytelnika zostały dodane przez redakcję.

Kto w sporze o ul. Piramowicza ma rację?

Bardzo dziękuję za poruszenie w materiale "67 do 0. Zmieniając ruch na ul. Piramowicza wylano dziecko z kąpielą" (który rozpoczął debatę na ten temat), problemu absurdu drogowego, jaki pojawił się w obszarze skrzyżowania ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa.

Poniżej pozwolę sobie przekazać garść ciekawych, w mojej ocenie, informacji.

Pracując w jednym z budynków w okolicy skrzyżowania ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa, mam doskonały obraz prawdziwej sytuacji, jaka miała miejsce w tym miejscu.

Prawdą jest, iż dochodziło tam do wielu potrąceń rowerzystów przez kierowców wyjeżdżających z ul. Piramowicza. Jednak nie zawsze kierowcy byli winni. Jako że monitoring mojego miejsca pracy obejmuje również obręb skrzyżowania, wielokrotnie był on wykorzystywany przez policję do ustalenia przebiegu wypadków.

Rowerzyści skracają drogę i poruszają się z dużą prędkością



Część z tych zdarzeń była spowodowana przez rowerzystów, którzy skracali sobie drogę wyjeżdżając poza ścieżkę rowerową i jadąc z bardzo dużą prędkością, wpadali na samochody opuszczające skrzyżowania. Problem nasilił się po 2015 roku, kiedy to miała miejsce przebudowa skrzyżowania.

Część winnych przy kolizji była niewątpliwie po stronie kierowców, którzy najczęściej "tranzytowo" korzystając ze skrótu byli zdezorientowani brakiem prawidłowego oznakowania w zakresie tego, czy jest tu ścieżka rowerowa, czy tylko przejście dla pieszych.

Wielokrotnie postulowaliśmy do władz miasta, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, o poprawne oznaczenie ścieżki rowerowej, przejścia dla pieszych znakami poziomymi oraz o uspokojenie ruchu rowerowego, kanalizując go do przebiegu zgodnego z przebiegiem ścieżki rowerowej (uniemożliwiając skróty). Postulaty nie odnosiły skutku.

Skrzyżowanie bez oznaczenia poziomego i mikroprogów



Co więcej, zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania, powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów.

Zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów. Na dowód czytelnik przedstawia plan skrzyżowania.
Zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów. Na dowód czytelnik przedstawia plan skrzyżowania.
Niestety, nigdy takiego oznaczenia nie było - mimo naszych wielokrotnych postulatów. Oznaczenie to pojawiło się dopiero podczas bieżącej przebudowy odwracającej ruch. Czyli ok. pięć lat po przebudowie.

Czy poprawnie wymalowane pasy dla pieszych oraz oznakowanie przejazdu dla rowerów są elementem bezpieczeństwa i nie zmieniłyby zachowania kierowców?

Załączam zdjęcia obrazujące dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością (na zdjęciu widoczny brak oznakowania poziomego) - rowerzyści też uznawali, iż płyta postojowa dla samochodów, oczekujących na włączenie się do ruchu, jest ścieżką rowerową (z braku poprawnego oznakowania), co powodowało wiele kłótni pomiędzy kierującymi pojazdami i rowerzystami.

Ruch rowerowy podczas pandemii rósł



Z naszych obserwacji, jak i udostępnionych policji materiałów, wynika, iż w 2018 zanotowaliśmy 18 zdarzeń, w 2019 15 zdarzeń, za to w 2020 r. - trzy zdarzenia. Oczywiście są to nasze wewnętrzne notatki wynikające z zaobserwowanych zdarzeń oraz zabezpieczonego monitoringu - prawdziwe statystyki policyjne mogą się nieco różnić.

Dlaczego tylko trzy zdarzenia w 2020 roku [według stanu na sierpień - red.]? Nie można tu mówić o COVID-19, bo ruch rowerowy w okresie od maja tylko rósł.

Otóż od momentu postawienia żółtej barierki kanalizującej większość rowerzystów wróciła na ścieżkę rowerową, przez co musi zwalniać, za to kierowcy też wykazują dzięki temu większą ostrożność. Dopełnieniem tej zmiany powinno być poprawne oznakowanie poziome (którego do tej pory nie było).

Obydwa rozwiązania zapewne spowodowałyby minimalizację zdarzeń drogowych w tym obszarze.

Dziwnym jest fakt, iż przebudowa związana z odwróceniem ruchu została wykonana bez analizy zmian, jakie dokonano w 2019/2020 w związku z budową wyspy na ul. Piramowicza (tuż przed przejściem) oraz postawieniem barierki kanalizującej ruch.

Dyskusyjne parkowanie na chodnikach



Dodam jeszcze, iż wyjazd z ul. Piramowicza odciążał także skrzyżowanie Miszewskiego/Do Studzienki/al. Grunwaldzka - a dyskusja mówiąca o tym, iż ruch na ul. Piramowicza jest uciążliwy dla mieszkańców jest bezzasadna, bo większość zabudowań wykorzystywanych jest w celach innych niż mieszkaniowe.

Można za to podyskutować nad zasadnością parkowania na chodnikach ul. Uphagena (od mikroronda do skrzyżowania z Piramowicza) - które jest wyjątkowo uciążliwe dla mieszkańców i powinno być zakazane - przez zmianę ruchu na ul. Uphagena na ruch jednokierunkowy z parkowaniem na jezdni.
Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (552) ponad 20 zablokowanych

  • Niestety, w dobie rosnącej liczby pojazdów samochodowych (3)

    (za które płaci się słone podatki, akcyzy, itp. z czego pieniądze wpływają też do kasy miasta)), podejmuje się decyzje komplikujące sytuację na drogach, i to w środku miasta. Byłem świadkiem tego jak pod mostem kolejowym na Hallera w kierunku do Opery jechała karetka na sygnale... Mam nadzieję, że pacjent przeżył, bo oprócz niezwykłych zabiegów kierowcy ambulansu, aby omijając auta, odbywało się to dość wolno. Dlaczego ? O to zapytajmy 'geniuszy' od organizacji ruchu drogowego w Gdańsku

    • 38 20

    • płacisz w podatkach 10zł ciągniesz 500zł

      taka korzysc z twoich podatków

      • 11 4

    • szkodniku straty i koszty jakie powodujesz to twoje oplaty tozaledwie 0,001% Jak byc miał placic za to wszystko

      to bys musiał 1000 zł podatklu miesięcznie płacic

      • 5 2

    • akcyza nie wpływa do kasy miasta

      drogi w miastach budowane są głównie z PITów

      • 1 0

  • "duża prędkość" to ile?

    szybciej jadą niż kierowcy obok?
    jeżeli jest to poniżej 70kmh to jest dozwolona prawidłowa predkość dla tej drogi w tym miejscu

    • 26 17

  • (1)

    Panie Krzysztofie.
    Proponuję zbudować szykany drogowe dla samochodów na Piramowicza i na grunwaldzkiej, co by drajwerzy musieli zwolnić do 5km/h celem poprawy widoczności i zachowania bezpieczeństwa.

    Zwłaszcza, że w czasie covid ruch prywatnymi samochodami wzrósł.

    Szerokości panie Krzysztofie!

    • 35 26

    • Popieram

      • 2 0

  • Tego nie da się czytać (7)

    Widać że czytelnik nastawiony negatywnie jest do ruchu pieszego i rowerzystów

    • 47 76

    • (3)

      Przedstawienie faktów to negatywne nastawienie? Współczuję ograniczenia w myśleniu

      • 18 15

      • przedstawienie czegoś, ale nie faktów (1)

        Czytelnik pomija fakt, że w tym miejscu jest przerwana ciągłość jezdni. To oznacza, że oznakowanie tam jest niepoprawne - nie ma tu przejazdu rowerowego, a kierowcy przejeżdżają przez ciągłą drogę rowerową.

        • 6 1

        • do tego często się na niej zatrzymują i blokują DDR

          ta zmiana organizacji ruchu to jedna z lepszych rzeczy jakie zrobił GZDiZ

          • 0 0

      • Nie przedstawienie faktów

        Ale nazywanie przejścia dla pieszych "płyta postojowa dla samochodów" :D To już bardzo świadczy o podejściu.

        • 5 0

    • Jeżeli fakty działają na niekorzyść to gorzej dla faktów

      • 4 3

    • Zapraszam na Jaśkową między 6 a 7 rano zmienisz zdanie.

      • 1 3

    • zgadza sie dodatkowo pokazuje zmyslone bzdury o rowerzystach

      • 7 2

  • Co za bzdura (5)

    Rowerzyści często ratując się przed kolizją muszą uciekać ze ścieżki na przejście lub poza przejazd. Czasami muszą też omijać samochody, które robią sobie tymczasowy postój na środku przejazdu rowerowego. Szykany czy progi na drodze rowerowej to pomysł najgłupszy z możliwych. Prosta droga umożliwia przewidywalną jazdę dla wszystkich uczestników ruchu. Nagłe skręty, wymijanie się na zakrętach z innymi rowerzystami, konieczność hamowania tylko potęgują zagrożenie i niebezpieczne sytuacje.

    • 36 56

    • (3)

      Jasne... Tak jak widzimy na zdjęciu numer 2 - musiał uciekać przed kolizją

      • 2 5

      • no i co?

        Jak nic nie jedzie to po jakiego wała ma wykonywać dwa ostre skręty? Żeby ryzykować upadek ?

        • 2 10

      • infrastruktura w Polsce jest do bani

        Zobacz sobie jak to jest zrobione np w Danii. Pasy rowerowe albo droga rowerowa idzie zawsze obok jezdni i jest tak samo prosta jak jezdnia. Nie ma tam żadnych ostrych zakrętów czy pułapek w poprzek w postaci barierek albo wystających krawężników. Rower jest pojazdem i dobra nawierzchnia należy mu się tak samo jak samochodom. Pasy są przeważnie jednokierunkowe i idą po obu stronach zgodnie z kierunkiem ruchu. To jest czytelne i intuicyjne dla wszystkich. A w Polsce jesteśmy z tym 40 lat zapóźnieni, co nie oznacza że teraz przez 40 lat musimy testować złe rozwiązania.

        • 10 0

      • a ten na zdjęciu nr 1?

        Widać że motocyklista wjechał na drogę dla rowerów i nie mógł jej prawidłowo opuścić i zastawił tylnym kołem. Tak samo bym zrobił na miejscu tego rowerzysty. Nie chciał bym ryzykować uderzenia w tylne koło motocykla.

        • 4 2

    • rowerzysta na Grunwaldzkiej (skrzyż. z Piramowicza) jedzie z pominięciem wyznaczonej drogi czyli celowo zjeżdża ze swojej jezdni. To tak gdyby rowerzysta stał na jezdni blokując ruch a kierowca pojechał chodnikiem. Cykliści zawsze mają usprawiedliwienie dla łamania zasad ruchu drogowego. Generalnie 50 % przejeżdża na czerwonym świetle bo zaczekanie na swoje zielone to dla nich męka i strata czasu.

      • 5 4

  • czy zna ktos miasto gdzie wygina sie trasy rowerowe przed skrzyzowaniem? (4)

    pół europy przejechałem ale takie cuda jeszcze nie widziałem. Wszedzie robią to prosto, przy samej krawędzi. Dlaczego u nas wszystko robi się na odwrót?

    • 48 13

    • Dlatego, że "geniuszom" projektantom wydaje się to bezpieczniejsze

      A jest dokładnie na odwrót.

      • 14 2

    • Proponuję samochodom wygiąć. Zapraszam do komentowania i likowania :)

      • 4 0

    • (1)

      a widziałeś takie cudo jak dwukierunkowa ścieżka przy głównej ulicy ? Wszędzie są jednokierunkowe zgodne z kierunkiem jazdy !!!

      • 3 1

      • Holandii to częsty widok. dwukierunkowe drogi dla rowerów z obu stron jezdni. są są

        • 2 0

  • Taki ruch i aż jedno sensowne zdjęcie dało się zrobić

    to między motocyklistami bo to drugie na pustej drodze, litości p. Krzysztofie.

    • 16 15

  • Jedno widac wyraznie,rowerzysci sa jacys ograniczeni umyslowo. Bo jadac po kolorowej sciezce, nie wudza ,ze ona lekko skreca i (2)

    aut wjezdzajacych na grunwaldzka. Tylko jak bezmyslne stado, jada prosto miedzy samochody. Albo pędzą i ani myśla zwolnić i wymuszają, bo "im sie nalezy", albo sa zbyt tepi,zeby jechac tak jak prowadzi sciezka rowerowa. A do tego, przy innych kolorach sciezek, a innych chodnikow, nie potrzeba znakow itp, jazda po sciezce wynika z logiki i patrzenia przed siebie.

    • 30 27

    • to jak kierowcy

      widzą chodnik a i tak na nim parkują zastawiając przejście. A jeszcze na krawężnik trzeba wjechać i co nie czują tego?

      • 6 1

    • wymuszają?

      nie można wymuszać, jeśli się ma pierwszeństwo...

      • 4 0

  • Uprawnienia nadaje sie kierowcom, a nie pieszym czy rowerzystom (3)

    Dlatego kierowcy powinni być najlepiej wyedukowano i ostrożni. Nawet mały samochód waży tonę, więc jest jak broń

    • 28 14

    • (1)

      Brak posiadanych uprawnień nie zwalnia Cię, jako pieszego czy rowerzysty, z przestrzegania przepisów ruchu drogowego, którego jesteś uczestnikiem

      • 5 4

      • Posiadanie prawo jazdy obliguje do wiekszej odpowiedzilnosci

        • 6 5

    • Piszesz bzdury

      "Nawet mały samochód waży tonę, więc jest jak broń" dawno nie czytałem tak i**otycznej uwagi. Kijem od miotły też można kogoś uderzyć i zrobić mu krzywdę, czy więc kij od miotły też nazwiesz bronią? Rozpędzony rowerzysta jak wjedzie w pieszego to też może go nieźle poturbować. Czy więc rower to też broń? Zarówno samochód jak i rower to tylko przedmioty których po prostu trzeba umieć używać.
      "Dlatego kierowcy powinni być najlepiej wyedukowano i ostrożni" kolejna błyskotliwa uwaga :-) a piesi i rowerzyści mogą być niewyedukowani i nieostrożni, bo za wszystkie zdarzenia na drodze i tak będzie zawsze odpowiadał kierowca. Jak się czyta takie opinie to po prostu ręce opadają ......

      • 1 0

  • Wiecej szacunu

    Ludzie nie szanuja sie , Kierowcy wjezdzaja na przejazy rowerowe z duza predkoscia wjezdzaja na czerwone drogi dla rowerow i stoja tam , czesto i sa agresywni , Rowezysci jakas czesc za szybko jezdza , na hulajnogach przejezdzaja z ogromna predkoscia obok pieszych , piesi chodza po chodnikach nie szanujac innych pieszych , nie chodza prawa strona stoja w poprzek chodnika i rozmawiaja a inny pieszy musi ich omijac po jezdni , i jeszcze sa zdziwieni .

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum