• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: dlaczego remontu Grunwaldzkiej nie można robić nocą?

Maciej Korolczuk, kk
16 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Pod koniec przyszłego tygodnia Grunwaldzka zostanie na jedną noc całkowicie zamknięta, by drogowcy mogli wykonać warstwę ścieralną.
  • Przebudowa niespełna 2 km odcinka kosztowała ponad 10 mln zł.
  • Zwężenie do jednego pasa w Oliwie potrwa do poniedziałku.
  • Do zakończenia przebudowy Grunwaldzkiej pozostały jeszcze 2 tygodnie.

Zwężenie al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska między Oliwą a Strzyżą w czwartek rano sprawiło kierowcom niemiłą niespodziankę. Część z nich dopytuje, dlaczego najbardziej uciążliwe prace na głównej arterii nie są prowadzone w nocy, inni zastanawiają się, dlaczego na kluczowych skrzyżowaniach zabrakło policjantów, którzy w trakcie porannego szczytu kierowaliby ruchem. Utrudnienia potrwają do poniedziałku. Do tego czasu zmienionymi trasami kursować będą autobusy komunikacji miejskiej.



Czy prace drogowe na głównych arteriach w Trójmieście powinny być prowadzone także nocą?

Nowa organizacja ruchu na Grunwaldzkiej od skrzyżowania z ul. Opacką zobacz na mapie Gdańska do ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska oraz od okolic Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska do Alchemii zobacz na mapie Gdańska obowiązuje od środy 15 sierpnia. W czwartek o uciążliwościach związanych ze zwężeniem jezdni przekonało się mnóstwo kierowców, którzy utknęli w korkach sięgających Drogi Zielonej na granicy Gdańska i Sopotu.

Czytelnicy od samego rana informowali w Raporcie z Trójmiasta o dużych utrudnieniach, część z nich dopytywała o to, dlaczego prace nie mogą być prowadzone w nocy, inni krytykowali policję, że zabrakło jej na miejscu, by kierować ruchem.

- W związku z robotami drogowymi, które są prowadzone na terenie Trójmiasta, może warto zapytać urzędników, dlaczego pewne prace na głównych drogach w mieście nie są prowadzone w trybie 24/7? Znacznie przyspieszyłoby to ich wykonanie i zmniejszyło korki. W cywilizowanych krajach tak przecież robią - zauważył pan Piotr, czytelnik Trojmiasto.pl.
  • Do poniedziałku Grunwaldzką w Oliwie w kilku miejscach pojedziemy tylko jednym pasem.
  • Kierowcy narzekali w czwartek na większe korki i brak informacji zarówno ze strony drogowców, jak i ZTM, organizatora komunikacji miejskiej.

Pytamy więc dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, zlecającej prace nie tylko na Grunwaldzkiej, ale i na pozostałych ulicach w Gdańsku, czy część prac nie mogłaby być prowadzona w godzinach nocnych.

- Ale część prac na Grunwaldzkiej była i będzie prowadzona w nocy. Na takie rozwiązanie wykonawca decyduje się wówczas, gdy jest to technologicznie uzasadnione - podkreśla Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG. - Trzeba pamiętać, że nie wszystko da się zrobić w godzinach nocnych. Takie prace generują zwiększony hałas, są uciążliwe dla mieszkańców, wymagają też wielu uzgodnień ze służbami, m.in. policją czy zarządcą drogi, a więc Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni.
Innym - nie mniej ważnym - czynnikiem jest kwestia finansowa. Roboty prowadzone w nocy mogłyby skrócić czas prac i związanych z nimi utrudnień, ale - jak podkreśla Bartosiewicz - zdecydowanie wpłynęłyby na koszty całej inwestycji.

Utrudnienia na Grunwaldzkiej potrwają co najmniej do poniedziałku 20 sierpnia. Utrudnienia na Grunwaldzkiej potrwają co najmniej do poniedziałku 20 sierpnia.
- Gdyby już na etapie postępowania przetargowego wpisać do specyfikacji jeszcze bardziej wyśrubowany termin oddania inwestycji, to niemal na 100 procent na przetarg nie odpowiedziałaby ani jedna firma. Już teraz jest z tym wielki kłopot, bo rynek w ostatnich dwóch latach bardzo się zmienił. Przez wyższe koszty budowy nie możemy realizować nawet 30 proc. zaplanowanych inwestycji. Firmy budowlane mierzą się z dużym brakiem rąk do pracy i to one de facto stawiają warunki nam, a nie my im. Musimy się do tego dostosować - tłumaczy dyrektor DRMG.
Jak dodaje, dyskusja o tym, w jakich miesiącach i o jakich porach prowadzić prace drogowe toczy się od lat. Doświadczenie pokazuje, że mieszkańcy i turyści są bardziej wyrozumiali, gdy większość inwestycji realizowana jest w czasie wakacji.

- Rok szkolny ma to do siebie, że wszyscy się gdzieś spieszą i nie tyle chcą, co muszą zdążyć na czas. W wakacje próg bólu jest większy, jesteśmy w stanie znieść te uciążliwości, choć na pewno nie jest to przyjemne. Ja sam także to odczuwam, poruszając się po Gdańsku, ale kiedyś trzeba to zrobić. Wakacje to najlepszy czas. Wytrzymajmy jeszcze te dwa tygodnie.
  • Przy skrzyżowaniu z Kołobrzeską widać już pierwszą warstwę nowej nawierzchni.
  • Sporo do zrobienia wciąż pozostało na odcinku przy pętli tramwajowej w Oliwie.
  • Remont Grunwaldzkiej rozpoczął się w połowie lipca i potrwa jeszcze dwa tygodnie.

Gdzie się podziała policja?



Dlaczego w trakcie porannego szczytu na newralgicznych skrzyżowaniach zabrakło policjantów?

Jak tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, zmiany organizacji ruchu, jak i związane z nimi oznakowanie, były opiniowane przez gdańskich policjantów uczestniczących w komisji ds. tymczasowych organizacji ruchu drogowego przy Miejskim Inżynierze Ruchu.

- Na pewno te pierwsze dni po zmianie organizacji ruchu są zawsze najtrudniejsze. Stąd apel, aby nie jeździć na pamięć i patrzeć na obowiązujące oznakowanie. Dodatkowo na stronach internetowych Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańsk, a także GZDiZ umieszczane są aktualne komunikaty o zmianach w organizacji ruchu i o objazdach związanych z remontem ul. Grunwaldzkiej. Będziemy przyglądać się sytuacji na tej ulicy, jeśli zmiany te doprowadzą do paraliżu i blokowania skrzyżowań, to będziemy w newralgicznych miejscach interweniować i kierować samochody na drogi objazdowe - tłumaczy Ciska.

Grunwaldzka gotowa do końca sierpnia



Remont al. Grunwaldzkiej prowadzony jest na odcinku 1,9 km. Prace rozpoczęły się w połowie lipca i pochłoną 10,7 mln zł. W ramach inwestycji przeprowadzony zostanie także remont kanalizacji deszczowej, wymiana nawierzchni i krawężników zatok autobusowych oraz budowa i odtworzenie istniejącej opaski wzdłuż ul. Grunwaldzkiej.

Utrudnienia - podobne do tych z czwartkowego poranka - mają potrwać do poniedziałku 20 sierpnia. Pod koniec przyszłego tygodnia główna arteria między Oliwą a Strzyżą zostanie całkowicie zamknięta dla ruchu, by drogowcy mogli wykonać ostatnie warstwy ścieralne. Prace mają odbyć się w nocy.

Przejezdność całego odcinka między Opacką a Abrahama ma zostać zapewniona do końca sierpnia. Po 1 września będą prowadzone prace wykończeniowe, ale jak zapewniają urzędnicy - nie będą już miały wpływu na utrudnienia w ruchu.

W najbliższych dniach niemożliwe będzie parkowanie na placu Inwalidów Wojennych. W najbliższych dniach niemożliwe będzie parkowanie na placu Inwalidów Wojennych.
Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

W związku z remontem al. Grunwaldzkiej zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu autobusów. Ruch tramwajów będzie prowadzony bez zmian.

Po raz pierwszy w historii na potrzeby tymczasowej pętli autobusowej - placu technicznego w ruchu liniowym zostanie wykorzystany plac Inwalidów Wojennych zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej, do roku 1948 funkcjonowała tutaj pętla tramwajowa, która została ostatecznie przeniesiona w obecne miejsce przy al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska.

Pasażerowie autobusów z/do Osowej oraz ogrodu zoologicznego (linie: 169, 171, 179, 622) będą wsiadali i wysiadali z pojazdów tuż przed wjazdem na plac, na tymczasowych przystankach w ciągu ul. Opata Rybińskiego.

- Komunikację miejską chcemy traktować priorytetowo, stąd decyzja o tymczasowym zamknięciu parkingu w tym miejscu i utworzeniu placu do zawracania autobusów. Dzięki temu możliwe będzie utrzymanie istniejącego rozkład jazdy, podczas gdy skierowanie autobusów trasą objazdową przez ul. Czyżewskiego oznaczałoby znaczne opóźnienia na wszystkich liniach - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
Plac Inwalidów Wojennych będzie wykorzystany na potrzeby komunikacji miejskiej od piątku (17 sierpnia) od godz. 4 do wczesnych godzin porannych w poniedziałek (20 sierpnia). Niewykluczone, że podobna organizacja ruchu będzie wprowadzona również w kolejny weekend 24-26 sierpnia.

Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Koncepcje zmian na placu Inwalidów Wojennych

Pozostałe zmiany w związku z remontem nawierzchni al. Grunwaldzkiej

Linia 117: w kierunku Jelitkowo Kapliczna, od przystanku Sopot Hospicjum [4036] do przystanku Droszyńskiego [1532] objazd ulicami: Grunwaldzka - Piastowska. Obowiązywać będzie obsługa wszystkich przystanków na trasie objazdowej. W kierunku przeciwnym trasa bez zmian.

Linia 149: od przystanku Bażyńskiego [1894] do przystanku Przymorze SKM [1792] objazd ulicami: Wita Stwosza - Derdowskiego - Grunwaldzka - Kołobrzeska. Na trasie objazdowej nie będzie obowiązywać obsługa dodatkowych przystanków.

Linie 249, N13: w kierunku Wrzeszcz PKP, Olimpijska od przystanku Przymorze SKM [1791] do przystanku Uniwersytet [1623] objazd ulicami: Kołobrzeska - Grunwaldzka - Derdowskiego - Wita Stwosza. Obowiązywać będzie obsługa przystanku Bażyńskiego [1621] (jak dla linii N4 w kier. Wrzeszcza).

Linia N13: w kierunku Żabianka SKM od przystanku Bażyńskiego (n/ż) [1894] do przystanku Przymorze SKM (n/ż) [1792] przejazd ulicami: Wita Stwosza - Derdowskiego - Grunwaldzka - Kołobrzeska, bez obsługi dodatkowych przystanków na trasie objazdowej.

Linia N1: w kierunku Jaworzniaków, od przystanku Cystersów (n/ż) [1504] do przystanku "Oliwa PKP" (n/ż) [118] objazd ulicami: Stary Rynek Oliwski - Polanki - Derdowskiego - Grunwaldzka - Piastowska. Obowiązywać będzie obsługa przystanku Oliwa Pętla Tramwajowa [1778] jako przystanku stałego (jak dla linii 122 w kier. Sopotu). W kierunku przeciwnym trasa bez zmian.

Linia N4: w kierunku Jelitkowo, od przystanku Bażyńskiego (n/ż) [1624] do przystanku Droszyńskiego (n/ż) [1528] objazd ulicami: Derdowskiego - Grunwaldzka - Piastowska. Obowiązywać będzie obsługa przystanku Oliwa Pętla Tramwajowa [1778] jako przystanku stałego (jak dla linii 122 w kier. Sopotu). W kierunku przeciwnym trasa bez zmian.

Utrudnienia nie obejmą linii 199315, które będą kursowały na dotychczasowych trasach według stałych rozkładów jazdy.

kk
06:27 17 SIERPNIA 18 (aktualizacjaakt. 07:02)

Chaos na pętli w Oliwie (17 opinii)

Chaos na petli w Oliwie. Absurdalne oznakowanie sprawia ze ludzie przedzieraja sie pod prad zeby wjechać z Opata w Grunwaldzka. Autobusy nie maja jak wykręcić i stoją. Lada moment wielki paraliz tam.bedzie-radze omijac.
Chaos na petli w Oliwie. Absurdalne oznakowanie sprawia ze ludzie przedzieraja sie pod prad zeby wjechać z Opata w Grunwaldzka. Autobusy nie maja jak wykręcić i stoją. Lada moment wielki paraliz tam.bedzie-radze omijac.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • (1)

    A co z robotami na Bażyńskiego czy Tetmajera. Ta ostatnio to istne kuriozum - 130 m ulicy i ponad 2 i półmiesiąca i końca nei widać. Ale tam szanuje sie pracę, kilku pracowników tak do 17 pracuje. W końcu mieszkańcy mogą pocierpieć....

    • 12 5

    • W Gdyni skrzyżowanie przy dworcu już rok robią

      • 4 0

  • (1)

    Ciekawe dlaczego " te brakujące ręce do pracy" budują tańsze i lepsze drogi np. w Niemczech zarabiając 3 razy więcej ..? Normalnie cud!

    • 11 3

    • A do tego robią w dwa tygodnie to, co u nas robi się przez pół roku. Dlaczego? Bo jest lepsza organizacja pracy, lepsze płace i nie ma złodziejstwa i korupcji.

      • 1 0

  • (4)

    K...dwie godziny jade 3km

    • 11 6

    • A komunikacji miejskiej słyszał?

      • 5 5

    • (1)

      No to będziesz wiedział, żeby jutro wziąć rower a nie samochód.

      • 9 2

      • d**ile nie uczą się na błędach

        • 4 0

    • To twoja sprawa znajdź wyjście awaryjne

      • 1 0

  • (1)

    A z sopotu do Gdanska moreny wracam przez gdynie.k absurd.kto zwroci za paliwo?

    • 9 10

    • To ściółki nie jedz blachsmrodem a jedz komunikacja miejska nimoto

      • 5 0

  • co za bzdura!!! (1)

    Kilka kłamst nasze miasta po 1
    1. Problemy z przetargiem na remonty i brak rąk do pracy. Mam wątpliwości do waszysch przetargów gdybyście płacili więcej to by było zrobione szybciej.
    2. Praca na 3 zmiany w krajach zachodnich ( czyt rozwiniętych) na tak ważnych i kluczowych odcikach miasta robi się prace 24/7 i nie ma zmiłój to jest kluczowe w przetargu. Nie można sobie od tak zakorkować i rozkopać główną arterie miasta"? sic.
    3. Pomysł z wyznaczeniem planu prac budowlanych. Co za kasztan wyznacza roboty w tym samym czasie na obu arteriach miasta czyli grunwaldziej i chłopskiej przecież nawet "rowerzysta" wie że jak zapchana jest jedna to wszyscy jadą na drugą. Nie jesteśmy Dzierżożnem koło kartuz że w lato są pustki na ulicach bo dzieci nie chodza do szkoły tylko miastem turystycznym gdzie żesza ludzi ze skandynawii i całej polski wlewa się co weekend do trójmiasta.
    4. Mam nadzieje że prezydent wel BUDYŃ otrzyma stosowne popracie w wyborach za tę męke którą serwuje swoim mieszczuchom.
    Można to zrobić z głową tyle że mądre głowy to pracują w tych szklanych budynkach na przymorzu a u siebie w ratuszy ma się kasztanów miernych ale Wiernych. Dziękuje i pozdrawiam przymorzanin

    • 12 4

    • Polska to kraj przesiąknięty idiotyzmem i korupcją

      Zero planowania, zero szacunku. Najgorsze jest to, że jak budyń spadnie, to przyjdzie jakiś klon pisowski i pozamiata w Gdańsku w najgorszy mozliwy sposób.

      • 0 1

  • Czemu ten gościu jeździ w dzień, a nie w nocy głupek

    • 10 1

  • Może niech zatroskany czytelnik pracuje nocą? (1)

    A dlaczego to pracownicy remontowi mają pracować nocą?

    Może niech nasz czytelnik "ku chwale ojczyzny" weźmie sobie na te dni nocne zmiany w swojej pracy - same zyski, bo nie będzie stał w żadnych korkach dojeżdżając o 22 do pracy i wracając o 6 rano.

    • 13 8

    • Kluczowe inwestycje, a taka jest remont głównej arterii powinien się odbywać w trybie priorytertowym

      Dyskomfort kilkuset mieszkańców to mniejsze zło w porównaniu z paraliżem tysięcy kierowców, którzy muszą godzinami tkwić w korkach z powodu nieudolnie prowadzonego remontu tylko za dnia.

      • 1 0

  • A to nowość (1)

    Te same prace w nocy generują większy hałas niż za dnia? Interesujace

    • 8 6

    • Tak bo jest cicho , i ludzie chcą spać , a poza tym
      trzeba trochę odpocząć od hałasu

      • 1 0

  • betoniarki blokujące pas ruchu (1)

    Dlaczego nikt nie zwraca uwagi na betoniarki notorycznie blokujące pas ruchu przed Alchemią. Nie dość, że korek przed skrętem to jeszcze trzeba omijać samochody. Może deweloper budujący kolejny budynek zajmie łaskawie swój teren

    • 6 3

    • Ty zwracasz a co cię obchodzą inni ich sprawa czy zwracają czy nie

      • 1 0

  • Sas

    A ty pracujesz w nocy ?

    • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum