• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy realizacje inwestycji rowerowych zostaną wstrzymane?

Kamila Lulińska
17 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
Panująca pandemia wpływa na wiele sektorów gospodarki. Czy powstrzyma także realizacje inwestycji w infrastrukturę rowerową w Trójmieście? Panująca pandemia wpływa na wiele sektorów gospodarki. Czy powstrzyma także realizacje inwestycji w infrastrukturę rowerową w Trójmieście?

Najgorętszy, nieschodzący ostatnio z ust społeczeństwa temat to wprowadzane regularnie obostrzenia w związku z pandemią. Nie zapominamy także o działaniach cieszących się mniejszym aktualnie zainteresowaniem, a jakże istotnych dla ogólnego rozwoju miast i okolic. Postanowiliśmy sprawdzić, czy i jak koronawirus wpłynął na realizację inwestycji w infrastrukturę rowerową na terenie Trójmiasta.


Trwa kolejny tydzień pandemii koronawirusa. Największym zainteresowaniem społeczeństwa cieszy się temat wprowadzanych coraz to nowych obostrzeń - zdaje się, że nawet powiększająca się każdego dnia liczba zakażonych oraz ofiar wirusa schodzi na dalszy plan. Nieco poza głównym planem na globalnej arenie mediów są działania przez wielu teraz zapomniane, choć odgrywające w życiu społeczeństwa dość istotną rolę, czyli rozwój miast i ich okolic.

Czy bieganie i jazda na rowerze są dozwolone?



Oprócz działań mających na celu spowolnienie i zatrzymanie postępującej zarazy władze miast realizują także wcześniej ustalone plany, w tym m.in. inwestycje. Zapytaliśmy przedstawicieli Gdańska, Sopotu i Gdyni, czy w obliczu aktualnej sytuacji inwestycje w infrastrukturę rowerową realizowane będą według planu, czy może władze miast postanowiły odłożyć je na lepszy do ich realizacji okres.

Gdańsk: realizacja inwestycji zgodnie z założeniami



- Realizowane na zlecenie miasta inwestycje związane z budową dróg rowerowych prowadzone są zgodnie z założeniami i w zakładanym harmonogramie - mówi inspektor Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Biura Prezydenta Miasta Gdańska. - Niemniej należy pamiętać, że sytuacja jest dynamiczna i ze względu na panującą pandemię zakładane terminy realizacji mogą ulec zmianie. Obecnie budowana jest ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Potokowej, w najbliższych dniach rozpoczną się prace na al. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Kołobrzeskiej do ul. Braci Lewoniewskich. Pod koniec kwietnia poznamy również wykonawców ubiegających się o realizację drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego.
  • Aktualnie realizowana jest droga rowerowa wzdłuż ul. Potokowej, od PKM Brętowo do ul. Słowackiego. Na terenie budowy kontynuowane są prace związane z układaniem warstw nawierzchni ścieżki oraz chodników. Ponadto wykonywane są połączenia z istniejącą drogą rowerową na skrzyżowaniu z ul. Słowackiego, miejscami zakładana jest również zieleń. Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem i powinny zakończyć się w sierpniu br.
  • Dodatkowo miasto przygotowuje się do rozpoczęcia robót związanych z budową drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Kołobrzeskiej do ul. Braci Lewoniewskich. Prace na tym odcinku powinny rozpocząć się po Świętach Wielkanocnych. Inwestycja będzie realizowana po prawej stronie jezdni (jadąc w kierunku Oliwy). Wykonawca, oprócz budowy liczącego 2 km odcinka drogi rowerowej, przebuduje również chodniki. W zakresie inwestycji znalazła się także budowa sieci wodociągowych. Prace mają potrwać do końca lipca 2020 r.
  • Na etapie postępowania przetargowego jest przedsięwzięcie budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego. Inwestycja obejmie ok. 500-metrowy odcinek, od Dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz do skrzyżowania z al. Grunwaldzką. Trasa rowerowa powstanie po lewej stronie jezdni. Oprócz budowy ścieżki w zakresie zadania znalazła się także przebudowa chodników i miejsc postojowych. Ponadto zaplanowano budowę nowego oświetlenia i sygnalizacji świetlnej. W ramach zadania posadzone zostaną krzewy i drzewa, a także pojawią się nowe ławki. Prace przy budowie drogi rowerowej na ul. Dmowskiego mają potrwać ok. 6 miesięcy, licząc od daty podpisania umowy. Oferty w przetargu poznamy pod koniec kwietnia br.

Inwestycje te realizowane są w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie gminy miasta Gdańska".

Kto uporządkuje zniszczone ścieżki leśne w Sopocie?



Sopot: nie ma pewności



W tegorocznym budżecie Sopotu zapisano środki finansowe na realizacje następujących inwestycji rowerowych:

  1. Budowa drogi rowerowej wzdłuż alei Niepodległości / Malczewskiego - przetarg właśnie rozstrzygnięty.
  2. Droga rowerowa wzdłuż Armii Krajowej - przetarg rozstrzygnięty.
  3. Leśne drogi rowerowe.

Zaplanowane było również ustawienie wiat rowerowych przy placówkach edukacyjnych - SP1 i SP8. Wiaty są zakupione, czekają na montaż, ale na razie z uwagi na to, że szkoły pracują zdalnie, nie jest to zadanie realizowane.

- W przypadku dwóch pierwszych z wymienionych inwestycji przetargi zostały rozstrzygnięte i inwestycje te będą realizowane - mówi Anna Dyksińska, główny specjalista z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Miasta Sopot. - Co do dróg leśnych, trudno dziś powiedzieć, ponieważ dokonywane są analizy budżetu miasta i być może okaże się, że są inwestycje pilniejsze na ten rok niż dukty leśne. Mamy bardzo trudną sytuację związana z pandemią i nie można dziś założyć, jak długo to potrwa i ile będzie kosztować samorządy. Ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła, ale z tych wszystkich inwestycji ta może nie być zrealizowana w bieżącym roku z uwagi na pilniejsze potrzeby.

Gdynia: prace bez zakłóceń



- Obecnie sytuacja pandemii nie wpływa w żaden sposób na realizowane przez miasto inwestycje, w tym także rowerowe - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. - Prace budowlane, które już się rozpoczęły, przebiegają bez zakłóceń. Również prace projektowe nad nowymi odcinkami są kontynuowane. Końca dobiega projektowanie odcinka łączącego drogi rowerowe wzdłuż ul. Władysława IV na Wzgórzu Św. Maksymiliana. Zależy nam, żeby wybudować go jeszcze w tym roku. Cały czas trwa budowa miejsc wypoczynku przy trasie EuroVelo 10.

Inwestycje rowerowe są bezpieczne



Wygląda na to, że panująca pandemia nie wywarła negatywnego wpływu na realizację inwestycji w infrastrukturę rowerową na terenie Trójmiasta. Prawie wszystkie projekty realizowane są zgodnie z założeniami. To dobry prognostyk dla wszystkich rowerzystów korzystających z DDR - możemy być pewni, że stan dróg przeznaczonych dla fanów dwóch kółek ulegnie poprawie w zakładanym przez władze miasta czasie.

Opinie (21) 3 zablokowane

  • warto pamiętać, że inwestycje w widzialną i niewidzialną infrastrukturę rowerową

    cechują się najwyższymi wskaźnikami efektywności (produktywności) ze wszystkich inwestycji w infrastrukturę komunikacyjną. Widzialna infrastruktura rowerowa to drogi dla rowerów i pasy do jazdy rowerów na jezdniach. Niewidzialna infrastruktura rowerowa to te fragmenty przestrzeni miejskiej, które są wolne od szybko jeżdżących i parkujących samochodów, czyli strefy uspokojonego ruchu, strefy piesze z dopuszczonym ruchem rowerów, ulice rowerowe, woonerfy takie jak np. ulica 6 sierpnia w Łodzi etc. etc.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum