• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi i rowerzyści tracą na nowych miejskich i prywatnych inwestycjach?

Krzysztof Koprowski
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Droga rowerowa na ul. Rakoczego została zlikwidowana ze względu na budowę prawoskrętu do nowego osiedla. Zdaniem RM może to grozić koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego. Droga rowerowa na ul. Rakoczego została zlikwidowana ze względu na budowę prawoskrętu do nowego osiedla. Zdaniem RM może to grozić koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego.

Czy podczas inwestycji deweloperskich i miejskich remontów w Gdańsku dochodzi do niszczenia chodników i dróg rowerowych? Tak uważają działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia, którzy zapowiedzieli poinformowanie o tym nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących wydatkowanie środków unijnych. Urzędnicy miejscy uspokajają, że nic takiego nie ma miejsca.



Czy miasto powinno zgadzać się na zwężanie chodników dla potrzeb inwestycji deweloperskich?

W tym tygodniu działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia przedstawili kilka przykładów przebudowy chodników i dróg rowerowych, odbywających się w ramach inwestycji miejskich i prywatnych deweloperów. Ich zdaniem przebudowy te zostały zrealizowane niezgodnie z prawem i stworzyły przestrzeń niezgodną z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

- W Gdańsku dochodzi do łamania prawa przez urzędników, którzy wydają zgody na zwężanie chodników w ramach przebudowy ulic związanych z prywatnymi inwestycjami - mówi Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Jednocześnie włodarze chwalą się tytułem "Rowerowej Stolicy Polski" i mówią o "przywracaniu miasta pieszym".
Działacze RM jako przykłady takich działań podają:

Nowy, wąski przystanek autobusowy przy ul. Okopowej to zdaniem RM jeden z przykładów budowy infrastruktury w ramach porozumienia miasta z deweloperem kosztem wygody pieszych. Nowy, wąski przystanek autobusowy przy ul. Okopowej to zdaniem RM jeden z przykładów budowy infrastruktury w ramach porozumienia miasta z deweloperem kosztem wygody pieszych.

Zwrot dofinansowania unijnego za przebudowę ul. Rakoczego?



- W przypadku ul. Rakoczego zdewastowano kluczową drogę rowerową z Moreny do Śródmieścia, która została wykonana niecałe trzy lata temu dzięki unijnemu wsparciu finansowemu [w ramach budowy trasy tramwajowej na Piecki-Migowo - dop. red.]. Oznacza to ingerencję w tzw. okres trwałości projektu, czyli czas, w którym nie wolno dokonywać istotnych zmian w inwestycji, która mogłaby zagrozić jej skutkom i celom. W tym przypadku okres ten obowiązuje co najmniej do grudnia br. - zwraca uwagę Jackowski.
Miejscy urzędnicy informują, że na ul. Rakoczego wciąż nie dokonano odbioru robót, a projekt prac w pasie drogowym "nie zakładał przerwania ciągłości ruchu rowerowego". Ponadto, zdaniem urzędników, tylko Centrum Unijnych Projektów Transportowych może wyrokować, czy trwałość projektu została przerwana.

- Przebudowywany odcinek w nie został odebrany przez zarządcę drogi, czyli Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a prace w tym miejscu nie zostały zakończone. Odbiory zweryfikują poprawność realizacji inwestycji. W tej sytuacji nie można mówić o naruszeniu trwałości projektu. Nowy projekt w najbliższych dniach trafi do uzgodnienia w GZDiZ. Zakładamy, że do połowy października prace zostaną zakończone - mówi Olimpia Schneider z biura prezydenta Gdańska ds. komunikacji i marki miasta.
Na ul. Chłopskiej stary asfaltowy chodnik z drogą rowerową, wyznaczoną białą farbą, został zwężony, aby wybudować nowe miejsca parkingowe, z których - zdaniem działaczy RM - korzystają mieszkańcy pobliskiego budynku deweloperskiego. Na ul. Chłopskiej stary asfaltowy chodnik z drogą rowerową, wyznaczoną białą farbą, został zwężony, aby wybudować nowe miejsca parkingowe, z których - zdaniem działaczy RM - korzystają mieszkańcy pobliskiego budynku deweloperskiego.

Aktywiści domagają się przeprowadzenia kontroli



W przypadku zlikwidowanej trasy rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej miasto planuje wykonanie oznakowania, które dopuści do wspólnego poruszania się po chodniku pieszych i rowerzystów.

- Złożymy wnioski do organów kontroli nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących trwałość projektów unijnych. Liczymy również na naprawę infrastruktury, która powstała z naruszeniem prawa oraz wyciągnięcie konsekwencji wobec urzędników, którzy nie dopełnili swoich obowiązków i pozwolili na złamanie prawa - zapowiada Roger Jackowski.
Przesuń aby
porównać

Opinie (195) 4 zablokowane

  • Roger Maruda

    MOze być lepiej, to jasne. Ale ten gość działa przez konflikt - nic już nie zmieni.

    • 6 7

  • (3)

    Uphagena? "niewielu klientów dociera do sklepu samochodem."
    Przez cały dzień parking jest pełen...

    • 6 8

    • Bo jest parking. Jakby był szeroki chodnik to by jeździli inaczej. (1)

      Ilośc klientów x3, potwierdzone na całym zachodzie Europy.

      • 4 1

      • Zwłaszcza w marketach budowlanych

        Liczba klientów rośnie razy 10, potwierdzone info.

        • 0 3

    • pełen od pracowników pobliskiego biurowca. Ruch na Uphagena na pewno nie wymusza skrzyżowania jak wjazd na autostrade.

      • 11 2

  • Zawężony chodnik przy Sosnowej na rogu Partyzantów

    Tam też inwestor osiedla na Batorego, róg z Sosnową dostał zgodę na przebudowę ronda przy Partyzantów, na wylocie Sosnowej. Zawęzil chodnik do 1,2 m, choć standard jest minimum 2 metry.
    Przebudowa już dawno skończona, ale
    ZDiZ twierdzi, że ciągle trwa i odbiór będzie do grudnia 2018.
    Teraz piesi tłoczą się na wąskim chodniczku, już od roku. Czy ZDiZ wymusi na inwestorzr, by poszerzył ten chodnik?

    • 11 0

  • Nie szkodzą!!!!

    • 2 2

  • Oczywiście że tracą podam przykład: (1)

    Jak na mojej ulicy wyremontowanej za kasę z UE został złożony wniosek przez mieszkańców żeby zamontować parkometry, bo miejsca parkingowe są zajmowane przez pracowników pobliskiego biurowca to ZDiZ odpowiedział że nie można wprowadzać zmian przez 5 lat, bo projekt z dotacji i będzie trzeba pieniądze zwracać.

    A jak kierowcy rozjechali słupki na chodniku i ZDiZ je wyciął nie wstawiając nowych, to postawili znak i dopuścili parkowanie na chodniku.

    • 36 6

    • DRMG i ZDiZ do wymiany po wyborach.

      • 2 2

  • (1)

    Najpiekniej dewelorper - EuriStyl - zrobil na rogu Hynka i jpii. była ulica dojazdowa do Dywizjonu 303. Teraz jest tylko dojazd do owego osiedla a reszta drogi zamknieta...to jest ingerencja. Nowi maja fajnie a cala reszta blokow musi jezdzic na okolo, choc ulica istniala od zawsze. A kto zgodzil sie na takie zagospodarowanie i projekt - Budyń Investment :)

    • 15 4

    • Kwestia do kogo należ teren.

      • 1 0

  • Jak zwykle wina dewelopera. Ja odebrałem właśnie kluczyki do mojego mieszkanka. Co prawda nie duże, ale wybudował je deweloper a nie jakiś rowerzysta!

    • 6 10

  • (3)

    "Odbiory zweryfikują poprawność realizacji inwestycji. W tej sytuacji nie można mówić o naruszeniu trwałości projektu." Pani Olimpia z UM stosuje jakąś nowomowę. Ile tych odbiorów musi być, aby stwierdzić, że droga jest przerwana? Wg nich wszystko jest w porządku, a jednocześnie wspomina coś o nowym projekcie.
    O co tu chodzi? Brak tu logiki, a może chodzi o to, aby powiedzieć coś nic nie mówiąc. Bełkot urzędniczy.

    • 44 5

    • (2)

      Ktoś już podpisał zgodę na projekt, który został wykonany w obecnej formie. A teraz się tłumaczą, że póki nie ma odbioru to się nie liczy! Dobre

      • 9 3

      • Skąd wiesz jak wygląda projekt (1)

        Puki co poprowadzili pas dla aut, bo im ułatwi prace budowlane i pewnie dopóki jest tam budowa, to prace nie będą odebrane i tu akurat dobrze.
        Bo póki jeżdżą ciężkie pojazdy nie ma co odbierać prac drogowych.

        • 2 3

        • ja wiem jak wygląda projekt

          a wygląda dokładnie tak, jak został zrealizowany. Teksty uskuteczniane przez ZDiZ i UM to jakaś parodia.

          • 4 1

  • Urzedasy miasta czyli ci z BRMG blokowali wszystkie inwestycje rowerowe i likwidowali istniejace zwerzali chodniki (1)

    Rower nie powinien jeżdżąc po chodniku dlatego potrzeba jak najwięcej dróg rowerowych !
    A obecny prezydent jest ich szefem podobnie jak radni którzy nie reagowali na interwencje . dlatego urzędasy robiły co chciały.
    Dlatego nie zagłosuje na obecnego prezydenta i na tych co byli radnymi w jego ekipie!
    Wszyscy radni są za to odpowiedzialni łącznie z prezydentem .Trzeba ich wszystkich wymienić!!

    • 10 5

    • Kolego, co to jest to "zwerzanie"?

      • 3 1

  • To jest duze przegiecie ze strony miasta, Takie sytuacje powoduja, ze nie wierze w uczciwosc Urzedu Miasta (1)

    • 105 12

    • A kiedykolwiek wierzyłeś?

      • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum