• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy droga rowerowa musi być wrogiem kiosku, stojącego od 45 lat?

Krzysztof Koprowski
19 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Kiosk na skrzyżowaniu ul. Jaśkowa Dolina z al. Grunwaldzką, który stoi na przeszkodzie realizacji nowej inwestycji (obecnie zamknięty na kilka dni ze względu na urlop).
  • Podczas modernizacji torowiska tramwajowego dokonano też remontu przejścia, ale nie uwzględniono w nim przejazdu dla rowerów.
  • Parkowanie na chodniku zostanie zabronione. Parking po prawej nie wchodzi w zakres inwestycji.
  • Parkowanie na chodniku zostanie zabronione. Po lewej wejście do budynku Zakładu Komunikacji Miejskiej.
  • Obecny koniec drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina.

Plany budowy brakującego fragmentu drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina wywołały pewne emocje u mieszkańców Wrzeszcza. Zakładają one bowiem likwidację jedynego kiosku na tym skrzyżowaniu, istniejącego nieprzerwanie od ponad 45 lat. Po naszej interwencji urzędnicy jeszcze raz przyjrzą się projektowi.



Co robisz, gdy nagle kończy się droga rowerowa wzdłuż ruchliwej ulicy?

Droga rowerowa wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina urywa się dzisiaj przed skrzyżowaniem z ul. Sienkiewicza zobacz na mapie Gdańska. Rowerzyści mają do wyboru przejazd przez trzypasmową ulicę, na której pas do jazdy prosto do drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej jest zlokalizowany pośrodku jezdni lub nie do końca legalną podróż po wąskim chodniku, zastawionym w połowie autami.

Wkrótce ta sytuacja ma się zmienić na lepsze. Droga rowerowa wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina zostanie wydłużona do ul. Konopnickiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie połączy się z drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Zostanie też wykonany przejazd przez aleję, który nie powstał mimo przebudowy przejścia w 2011 r. podczas remontu torowiska tramwajowego.

Problem w tym, że przedłużenie drogi rowerowej może skutkować usunięciem kiosku, który na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny i al. Grunwaldzkiej stoi od 45 lat,

- Byłaby to bardzo nieprzemyślana decyzja, gdyż jest to jedyny punkt handlowy tego typu na tym skrzyżowaniu [najbliższe kioski znajdują się na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska - dop. red.], a ponadto szkoda byłoby likwidować przez taką inwestycję miejsce pracy - mówi Arkadiusz Kowalina, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny, który poinformował nas o planowanej inwestycji.

Urzędnicy uspokajają jednak, że ostateczne decyzje w tej sprawie nie zapadły. Obecnie inwestycja jest na etapie przygotowania projektu przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Prace budowlane mogłyby się rozpocząć przypuszczalnie dopiero w przyszłym roku.

- Faktycznie, w projekcie kiosk był wskazany do likwidacji, ale zleciłem jeszcze raz przeanalizowane tego obszaru, aby mógł on tam dalej funkcjonować. Tym bardziej, że akurat w tym miejscu będzie istniał ciąg pieszo-rowerowy [rozwiązane stosowane w wielu miejscach w Gdańsku m.in. wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska lub w rejonie "Krewetki" zobacz na mapie Gdańska - dop. red.], a nie wydzielona droga rowerowa i osobno chodnik - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

O ile kiosk ma szansę na dalszą działalność, to wiadomo już, że zostanie zlikwidowanych ok. dziesięciu miejsc parkingowych na chodniku wzdłuż Jaśkowej Doliny, między ul. Sienkiewicza a al. Grunwaldzką. Fizycznie, nie ma tutaj miejsca, by zmieścić zarówno drogę rowerową, jak i miejsca parkingowe.

Warto mieć jednak na uwadze, że po drugiej stronie ulicy, jak wynika z tablic parkingowych Tristaru, zawsze jest wielokrotnie więcej wolnych miejsc w garażu podziemnym centrum handlowego Manhattan.

Miejsca

Opinie (291) 3 zablokowane

  • Fight!:)

    Wg mnie tam jest miejsce na ścieżkę obok, ciekawe czy urzędnicy mają podobną koncepcję....

    • 3 1

  • Absurd! Ten kiosk jest bardzo potrzebny (2)

    w pobliżu mieszka wielu starych ludzi, dla których przejście 1000 metrów do innych kiosków to duże utrudnienie.
    Szkoda, że nikt o nich nie myśli.
    A droga dla rowerów jest po drugiej stronie Grunwaldzkiej!

    • 11 7

    • Racja

      Droga rowerowa powinna być po obu stronach grunwaldzkiej.

      • 1 1

    • Nie zrozumiałeś artykułu - nie komentuj

      "A droga dla rowerów jest po drugiej stronie Grunwaldzkiej!" - nie w tym sedno nowego założenia rowerowego.

      • 2 2

  • (5)

    dlaczego przy glownej ulicy miasta ma powstac sciezka rowerowa?
    czy ktos mysli w polskich urzedach czy tylko debile dla kaski tam siedza przydupasy budynia i innych swoloczy...

    • 9 11

    • A gdzie ma powstać? (3)

      Przecież to oś transportowa miasta.
      Tramwaj przy głównej ulicy tez cie dziwi?

      • 1 4

      • Tak, dziwi mnie (2)

        Dlaczego do wymyślonej niedawno dzielnicy Strzyża jeździ 3x więcej tramwajów niż na Zaspę czy Przymorze?
        Może dlatego właśnie ruch samochodowy nie maleje, mimo rozbudowy ścieżek rowerowych i torowisk?

        • 1 0

        • (1)

          Strzyża istnieje od średniowiecza. Poczytaj coś o historii miasta.

          • 2 0

          • Jako potok chyba

            To zawsze był Wrzeszcz:

            http://www.mapywig.org

            • 1 0

    • bo jak powstanie przy bocznej to rowerzyści będą nadal jechać po chodniku i ulicy głównej, bo im będzie bliżej.

      • 1 0

  • Pieprzyc rowerzystow! (3)

    Zeby dosadniej nie powiedziec!

    • 24 16

    • Ja bym wolal rowerzystki

      No, ale kto co lubi.

      • 4 0

    • Zamęczysz się! (1)

      Człowieku!

      • 3 8

      • wszystkich? ty promiskuito!

        • 2 1

  • przesada (2)

    juz nie moge sluchac i czytac o tym ze wszystko dla rowerzystow!!!!! juz bez przesady kiedys nie bylo tylu drog i ludzie sobie radzili a teraz rowerzysci sa rozbestwieni mysla ze wszystko im wolno jezdza po drogach , chodnikach a najmniej po sciezkach rowerowych. nie zsiadaja z rowerow na pasach tylko pchaja sie po ludziach albo nagle wyskakuja za zakretu i trzeba nagle hamowac bo po co zwolnic i zejsc krol drog jedzie i jeszcze pyskuja (wiem ze nie wszyscy ale wiekszosc juz tak) wymieniac tak mozna w nieskonczonosc ale pewnie usuwajmy kioski bo rower jedzie a tam to jest duzy ruch pieszy i moim zdaniem wogole tam nie powinno byc drogi rowerowej bo bedzie duzo wypadkow usuwajmyyyy wszystko dla nich a na koniec .....pozdrawiam

    • 15 3

    • Przesada? (1)

      Kiedyś nie było tylu dróg??

      Kiedyś nie było też tylu ludzi, samochodów, rowerów, samolotów, statków.

      Możemy sobie tutaj narzekać, ale i tak ciągle priorytetem są samochody więc możemy spokojnie się odprężyć i wyluzować.

      Dla tych co jeszcze mają w sobie jakieś napięcie w tę cudowną sobotę - w Azji wprowadza się na chodnikach pasy dla przechodniów używających smartfony. Dobre co?

      Faktem natomiast, że właściciel biznesu jakim jest kiosk - powinien mieć zapewnione miejsce zastępcze, co moim zdaniem w tej sytuacji jest możliwe.

      • 0 3

      • ewentualnie przecież mamy wolny rynek. Może sobie to rozebrać i przenieść gdzie chce na nowy najem gruntu.

        • 0 0

  • Celowo " pompuje się " rowerzystów m.in poprzez budowę ścieżek kosztem pieszych

    by skłócić ludzi. Typowy temat zastepczy.

    • 7 3

  • co to ma być kiosk ma zostać (1)

    Czy wszyscy już powariowali Duda rządzi i tak właśnie jest heh hehehe

    • 3 7

    • Osiem lat rządzi po a ty dalej bredzisz farmazony.

      To nie pis doprowadził ten kraj przez 8 lat do ruiny, ale ty pierdo... Jak niesiołowski. Tego się słuchać już nie da.
      po następnych dwudziestu latach rządów po też byś gadał że to wina pisu.

      tak jak nie lubię pisu, tak gardzę poglądami takimi jak te twoje.

      • 3 1

  • do autora - Panie Koporowski

    Jak chce Pan uczciwie napisać artykuł?
    Warto mieć na uwadze i nie pomijać faktu, że po drugiej stronie ulicy, wielokrotnie więcej kosztuje miejsce postojowe w garażu podziemnym centrum handlowego Manhattan niż na zewnątrz!

    • 7 0

  • "wjeżdżam na ulicę z nadzieją, że nie rozjadą mnie kierowcy aut"

    Ja w takim razie proponuję również opcję "wjeżdżam na drogę z nadzieją, że pamiętam jeszcze cokolwiek odnośnie zasad ruchu drogowego żeby nie sprawiać problemu".

    • 9 2

  • Strasznie roszczeniowe towarzystwo (5)

    ci rowerzyści.

    • 11 6

    • Roszczenia? (4)

      Czy dodatkowe drogi albo lotniska powstają dlatego, że tego żądają kierowcy lub pasażerowie? Nie. Tylko skala jest inna. Nie działa żadna zorganizowana grupa kierowców żądająca nowych dróg - organizacją tego zajmują się po prostu urbaniści.

      Tak działa urbanistyczne: popyt i podaż. Ruch (pieszy, rowerowy, samochodowy) nasila się i trzeba go gdzieś zmieścić. Dlatego miasta rosną w górę i wtedy kioski gdzieś się mieszczą :) np. na parterach wysokich budynkach

      To - wbrew pozorom - proces bardziej samoistny.

      Podam jeden z najbardziej znanych przykładów. Badania dowodzą, że budowa dodatkowych pasów ruchu nie likwiduje korków. Ludzie zachęceni dodatkowymi możliwościami zwiększają ruch samochodowy. Nikt nikogo do niczego nie zmusza.

      • 2 4

      • (3)

        Jakie badania? Kiedy i przez kogo wykonane?

        • 1 2

        • To tzw. Paradoks Braessa (2)

          Szerszy opis, źródła, przykłady badań są tutaj - http://urbnews.pl/paradoks-braessa/

          • 3 1

          • (1)

            Czyli kolejny bosowski w wydaniu zagranicznym. Zenada nie zrodlo

            • 0 5

            • Chyba nie przeczytałeś artykułu...

              ... strona to jedno, ale swoim komentarzem ignorujesz dorobek wielu naukowców z różnych dziedzin, z różnych krajów, za badaniami których poszły liczne badania rzeczywistości.

              Co w takim razie by Cię zadowoliło i przekonało??? No co? Proszę, opisz, cóż takiego by Cię przekonało. Do czegokolwiek. Poza bronią przy skroni oczywiście.

              • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum