• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Rower Metropolitalny będzie lepszy od warszawskiego?

Krzysztof Koprowski
29 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
Warszawski Rower Miejski funkcjonuje już od pięciu lat i wciąż cieszy się rosnącą popularnością. Warszawski Rower Miejski funkcjonuje już od pięciu lat i wciąż cieszy się rosnącą popularnością.

Choć system roweru miejskiego na Pomorzu obejmie aż 14 gmin, będzie mniejszy od funkcjonującego w Warszawie. Na jego uruchomienie potrzeba jeszcze ponad roku, podczas gdy w stolicy zajęło to tylko kilka miesięcy. O tym, jak wygląda rower miejski w Warszawie i jak będzie wyglądał w ramach naszej metropolii rozmawiano podczas VIII Kongresu Mobilności Aktywnej.



Czy będziesz korzystał(a) z Roweru Metropolitalnego?

Rower miejski w Warszawie to jeden z najpopularniejszych systemów tego typu w Europie. Obecnie liczy prawie 5 tys. rowerów (w tym 100 rowerów elektrycznych, 60 dziecięcych oraz 45 tandemowych), które wypożyczyć można w 344 stacjach rozlokowanych na terenie całego miasta.

- Rower miejski wdrożyliśmy w kilka miesięcy - umowę podpisaliśmy w marcu 2012 r., a wystartował już w sierpniu tego samego roku. Wiele osób mówiło wówczas, że cały system zostanie natychmiast rozkradziony. Na szczęście prognozy te całkowicie się nie sprawdziły - mówi Marcin Czajkowski z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
Rozbudowa systemu w Warszawie przebiega błyskawicznie. Na początku liczył on zaledwie 55 stacji i 1100 rowerów. Po pięciu latach rowery miejskie stanowią już 12,4 proc. całego udziału w ruchu rowerowym w mieście, a tylko w tym roku odnotowano ponad 3,2 mln wypożyczeń.

- Na fali sukcesu roweru miejskiego, nasza Rada Miasta zdecydowała się przekazać na rozwój infrastruktury rowerowej ponad 100 mln zł - dodaje Czajkowski - Dzisiaj każdego dnia porusza się po Warszawie prawie 75 tys. rowerzystów.
Statystyki warszawskiego systemu roweru miejskiego Veturilo. Statystyki warszawskiego systemu roweru miejskiego Veturilo.
Czy podobny sukces odniesie nasz System Roweru Metropolitalnego? Podczas prezentacji na Kongresie Mobilności Aktywnej wypowiadano się o nim w samych superlatywach.

- Nasz rower miejski będzie naj: największy w Polsce pod względem obszarowym [14 gmin - dop. red.], najnowocześniejszy i najbardziej efektywny poprzez integrację z węzłami przesiadkowymi - wylicza Krzysztof Perycz-Szczepański, koordynator projektu Systemu Roweru Metropolitalnego.
W momencie startu Rower Metropolitalny liczyć ma 3866 rowerów (w tym ok. 10 proc. wszystkich rowerów w Trójmieście będzie elektrycznych) oraz 7732 dedykowanych stojaków. Rower będzie można również zostawiać w tradycyjnym stojaku (tzw. system IV generacji), ponieważ jego wypożyczanie będzie się odbywało z wykorzystaniem telefonu komórkowego lub panelu wbudowanego bezpośrednio w pojazd.

Tegoroczną nowością w Warszawie są pojazdy ze wspomaganiem elektrycznym. Podobne rozwiązanie ma być również wdrożone w Rowerze Metropolitalnym. Tegoroczną nowością w Warszawie są pojazdy ze wspomaganiem elektrycznym. Podobne rozwiązanie ma być również wdrożone w Rowerze Metropolitalnym.
- Wbudowany w rower system GPS pozwoli nie tylko badać potoki ruchu, ale również ułatwi relokację rowerów. Niewykluczone, że operator będzie mógł też promować w jakiś sposób przejazdy rowerem pod górę, aby ograniczyć kosztowny transport rowerów w miejsca o większym zapotrzebowaniu - dodaje Perycz-Szczepański.
Obecnie zakończono konsultacje lokalizacji stojaków rowerowych, w ramach których otrzymano ponad 190 uwag od mieszkańców. Cały system powinien wystartować w "fazie pilotażowej" jesienią przyszłego roku, a w pełnym zakresie na wiosnę 2019 r.

Wydarzenia

Opinie (122) 5 zablokowanych

  • W Warszawie

    działa to naprawdę super

    będąc tam na weekend korzystaliśmy wielokrotnie

    najlepsze jest to, żeby wystarczy 10 zł, żeby zacząć korzystać

    • 6 3

  • (1)

    Jak znam życie to roweru wziętego w Gdańsku nie będzie można odstawić w Sopocie i odwrotnie

    • 5 7

    • No skoro to gdański rowek a nie trójmiejski no to chyba logiczne

      • 1 1

  • Wierze, że różnice polityczne (finansowe), umożłiwią powstanie tego projektu w ciągu 5 lat.

    Należy zwrócić uwagę, że jest zapotrzebowanie na tego typu usługę. W dodatku jest nisza rynkowa na pomorzu. Nextbike był funkcjonalny, ale brakowało stacji w Gdyni i w Gdańsku (na ul. Długiej można było zobaczyć turystów z tymi rowerami).

    • 6 3

  • Będzie jak że wszystkim co mają robić wspólnie.

    Za trzy lata się nie doczekamy a gdy już zrobią to będzie ja z cepikiem no jest i działa ale są błędy i trzeba naprawić a teraz już nie ma komu bo firma się zwinęła.

    • 4 2

  • ile to już lat zapowiedzi? a konkretów zero (1)

    • 5 4

    • Witamy w Gdańsku. U nas zawsze są szumne zapowiedzi, a jedyne co się udaje to powolywanie kolejnych spółek dla kolesi Budynia.

      • 0 4

  • No to...

    Budyń znów że cztery mieszkania nowe kupi dzięki kasie z kolejnych przetargów, które oczywiście wygrają jego kumple z Patologii Oszustów.

    • 20 25

  • Jak w czymś macza palce Budyń, to będzie sprawne jak tramwaje, drogie jak ECS i zarządzane jak tut. Zarząd. Jednym slowem wielka pulpa.

    • 19 22

  • W Warszawie maja dobrego prezydenta miasta

    Więc system rowerowy jest ok

    • 19 26

  • (1)

    Bardzo dobrze że jest taki trend, bo rowery najlepsze.

    • 35 8

    • milcz

      • 0 22

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum