• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Rower Metropolitalny będzie lepszy od warszawskiego?

Krzysztof Koprowski
29 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
Warszawski Rower Miejski funkcjonuje już od pięciu lat i wciąż cieszy się rosnącą popularnością. Warszawski Rower Miejski funkcjonuje już od pięciu lat i wciąż cieszy się rosnącą popularnością.

Choć system roweru miejskiego na Pomorzu obejmie aż 14 gmin, będzie mniejszy od funkcjonującego w Warszawie. Na jego uruchomienie potrzeba jeszcze ponad roku, podczas gdy w stolicy zajęło to tylko kilka miesięcy. O tym, jak wygląda rower miejski w Warszawie i jak będzie wyglądał w ramach naszej metropolii rozmawiano podczas VIII Kongresu Mobilności Aktywnej.



Czy będziesz korzystał(a) z Roweru Metropolitalnego?

Rower miejski w Warszawie to jeden z najpopularniejszych systemów tego typu w Europie. Obecnie liczy prawie 5 tys. rowerów (w tym 100 rowerów elektrycznych, 60 dziecięcych oraz 45 tandemowych), które wypożyczyć można w 344 stacjach rozlokowanych na terenie całego miasta.

- Rower miejski wdrożyliśmy w kilka miesięcy - umowę podpisaliśmy w marcu 2012 r., a wystartował już w sierpniu tego samego roku. Wiele osób mówiło wówczas, że cały system zostanie natychmiast rozkradziony. Na szczęście prognozy te całkowicie się nie sprawdziły - mówi Marcin Czajkowski z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
Rozbudowa systemu w Warszawie przebiega błyskawicznie. Na początku liczył on zaledwie 55 stacji i 1100 rowerów. Po pięciu latach rowery miejskie stanowią już 12,4 proc. całego udziału w ruchu rowerowym w mieście, a tylko w tym roku odnotowano ponad 3,2 mln wypożyczeń.

- Na fali sukcesu roweru miejskiego, nasza Rada Miasta zdecydowała się przekazać na rozwój infrastruktury rowerowej ponad 100 mln zł - dodaje Czajkowski - Dzisiaj każdego dnia porusza się po Warszawie prawie 75 tys. rowerzystów.
Statystyki warszawskiego systemu roweru miejskiego Veturilo. Statystyki warszawskiego systemu roweru miejskiego Veturilo.
Czy podobny sukces odniesie nasz System Roweru Metropolitalnego? Podczas prezentacji na Kongresie Mobilności Aktywnej wypowiadano się o nim w samych superlatywach.

- Nasz rower miejski będzie naj: największy w Polsce pod względem obszarowym [14 gmin - dop. red.], najnowocześniejszy i najbardziej efektywny poprzez integrację z węzłami przesiadkowymi - wylicza Krzysztof Perycz-Szczepański, koordynator projektu Systemu Roweru Metropolitalnego.
W momencie startu Rower Metropolitalny liczyć ma 3866 rowerów (w tym ok. 10 proc. wszystkich rowerów w Trójmieście będzie elektrycznych) oraz 7732 dedykowanych stojaków. Rower będzie można również zostawiać w tradycyjnym stojaku (tzw. system IV generacji), ponieważ jego wypożyczanie będzie się odbywało z wykorzystaniem telefonu komórkowego lub panelu wbudowanego bezpośrednio w pojazd.

Tegoroczną nowością w Warszawie są pojazdy ze wspomaganiem elektrycznym. Podobne rozwiązanie ma być również wdrożone w Rowerze Metropolitalnym. Tegoroczną nowością w Warszawie są pojazdy ze wspomaganiem elektrycznym. Podobne rozwiązanie ma być również wdrożone w Rowerze Metropolitalnym.
- Wbudowany w rower system GPS pozwoli nie tylko badać potoki ruchu, ale również ułatwi relokację rowerów. Niewykluczone, że operator będzie mógł też promować w jakiś sposób przejazdy rowerem pod górę, aby ograniczyć kosztowny transport rowerów w miejsca o większym zapotrzebowaniu - dodaje Perycz-Szczepański.
Obecnie zakończono konsultacje lokalizacji stojaków rowerowych, w ramach których otrzymano ponad 190 uwag od mieszkańców. Cały system powinien wystartować w "fazie pilotażowej" jesienią przyszłego roku, a w pełnym zakresie na wiosnę 2019 r.

Wydarzenia

Opinie (122) 5 zablokowanych

  • ile to już lat zapowiedzi? a konkretów zero (1)

    • 5 4

    • Witamy w Gdańsku. U nas zawsze są szumne zapowiedzi, a jedyne co się udaje to powolywanie kolejnych spółek dla kolesi Budynia.

      • 0 4

  • Tylko Polskie Rowery. (2)

    Jestem za, tylko pod jednym warunkiem. Że dostawcą rowerów ma być polski producent.

    • 9 2

    • (1)

      polska marka chciałeś napisać. z producentami może być ciężko

      • 6 1

      • np. wigry żyje jako marka z chin

        • 1 1

  • W Warszawie to rzeczywiście działa. (3)

    Dedykowane stojaki są w bardzo wielu miejscach i z tego co widziałem procedura wypożyczenia jest szybka i prosta. No ale tam ktoś po prostu wziął i to zrobił a w Trójmieście (nie ważne w sumie czy Gdynia czy Gdańsk) o projektach bardzo dużo się mówi, konsultuje, zapowiada, wizualizuje itd. a ostatecznie otrzymujemy coś drogiego i niedopracowanego (np. PKM). W Warszawie rowerom pomaga jednak też ukształtowanie terenu i co najistotniejsze - system sprawnie i relatywnie tanio funkcjonującej komunikacji miejskiej. Stacje przesiadkowe typu parkuj i jedź przy metrze po prostu pękają w szwach. Metro na pierwszej linii kursuje co 2,5 minuty czyli generalnie na kolejny pociąg prawie się nie czeka a każdy rodzaj komunikacji publicznej (metro, autobusy, tramwaje, WKD, SKM) obsługiwany jest jednym biletem, który generalnie wychodzi taniej niż nasz metropolitalny. Po prostu tam szybciej i taniej jest zostawić auto przy stacji metra i w centrum poruszać się dalej tramwajem lub rowerem. W Trójmieście często jest zupełnie odwrotnie, biletów jest bez liku a np. w Gdyni nie ma ani jednego biletomatu, SKM co 20 minut...

    • 22 1

    • Następny "dedykant".

      • 2 3

    • bilety

      Dokładnie. Mamy koniec 2017 roku a w Gdyni Bilet kupujesz u kierowcy. Przy mnie Pani 0 7:00 rano chciała u kierowcy kupić karnet ale miała całe 100 zł niestety nie kupiła.

      • 2 2

    • S-Bahn

      Jeżeli Niemcy wypłacą nam reparacje w naturze znowu będzie szansa na SKM co 5 minut.

      • 1 2

  • Będzie jak że wszystkim co mają robić wspólnie.

    Za trzy lata się nie doczekamy a gdy już zrobią to będzie ja z cepikiem no jest i działa ale są błędy i trzeba naprawić a teraz już nie ma komu bo firma się zwinęła.

    • 4 2

  • (1)

    Jak znam życie to roweru wziętego w Gdańsku nie będzie można odstawić w Sopocie i odwrotnie

    • 5 7

    • No skoro to gdański rowek a nie trójmiejski no to chyba logiczne

      • 1 1

  • Wierze, że różnice polityczne (finansowe), umożłiwią powstanie tego projektu w ciągu 5 lat.

    Należy zwrócić uwagę, że jest zapotrzebowanie na tego typu usługę. W dodatku jest nisza rynkowa na pomorzu. Nextbike był funkcjonalny, ale brakowało stacji w Gdyni i w Gdańsku (na ul. Długiej można było zobaczyć turystów z tymi rowerami).

    • 6 3

  • Po co buduje się ścieżki rowerowe, skoro (6)

    rowerzyści wolą jechać ulicą np spacerowa. Wybierają też chodniki po ciężko im przejechać na drugą stronę ulicy aby dalej jechać ścieżką. Kiedy zacznie policja karać rowerzystów za brak oświetlenia po zmroku, przejazdu przez pasy itd?

    • 11 20

    • (1)

      A jaką alternatywę proponujesz względem Spacerowej? Błoto w lesie? Był pomysł budowy drogi rowerowej śladem Kościerskiej, to rady dzielnic Oliey i Osowej uwaliły.

      • 13 3

      • czekaj, czekaj, ten ludzik twierdzi, że rowerzyści jeżdżą jednią po Spacerowej
        MIMO że tam jest droga dla rowerów

        zapewne chodzi mu o górny odcinek, od obwodnicy do leśniczówki

        i ma rację tak, jak by mówił że nie da się dojechać do Gdańska bo autostrada się kończy się w Rusocinie, a obwodnica w Osowej, a on chce tak do centrum i się nie da, teleportować się nie umie, więc jak się nie da jeździ innymi rodzajami dróg.

        dokładnie tak samo rowerzyści, chcieli by drogami dla rowerów i dają radę tylko do leśnictwa. a potem jest kiszka, wspólna droga. teleportów rowerowych nie ma tak samo jak samochodowych...

        ale o tym może ten nieuk nie wie. niniejszym doinformowuję go więc

        • 1 1

    • (1)

      Zacznie karać jak tylko upora się z samochodami zastawiającymi chodniki i trawniki

      • 11 2

      • i przekraczającymi prędkość
        i nie zatrzymującymi się na "zielonych strzałkach"
        i wymuszającymi pierwszeństwo
        ..... można by tak długo

        • 9 0

    • (1)

      skoro chodniki są po obu stronach
      skoro jezdnie są dwie. Jedna w jednym druga w drugim kierunku
      baaa nawet torowiska są zawsze dwa
      pytanie dlaczego "ścieżki" u nas są tylko z jednej strony?

      no sorry nikt nie będzie czekał na światłach żeby przejechać sie 50m.
      Bo pewnie za te 50m znowu będzie trzeba wrócić na pierwotną stronę,

      Nie oszukujmy się. Drogi rowerowe nie są u nas budowane dla rowerzystów. Są budowane dla kierowców. W tym problem

      • 15 3

      • na alei Jana Pawła II pasy dla rowerów są po obu stronach ulicy

        Podobnie na Wita Stwosza.

        Problemem jest brak konsekwentnej polityki redukowania miejsc do parkowania samochodów na chodnikach a nie brak dwukierunkowych dróg rowerowych po obu stronach ulicy Grunwaldzkiej.

        • 0 2

  • A co ma Gdańsk do pieprzonej warszawy (1)

    W Gdańsku będzie zarąbista rzecz czyli rower miejski i nie rozumiem jaki jest sens porównywać go do Warszawy????? Co autor miał na myśli

    • 3 9

    • Płaski dowcip

      W Warszawie nie mają tylu węzłów przesiadkowych i tyle górek do pokonania.

      • 2 0

  • Wypożyczalnie dla turystów (2)

    To wypożyczalnie będą musiały obniżyć ceny jak wejdzie nowy system

    • 4 3

    • Kisiel (1)

      Nie. Wypożyczalnie podniosą ceny do nowego poziomu.

      • 1 1

      • z wypożyczalni wypożyczasz na dobę
        z systemu na pół godziny
        widzisz różnicę?

        by nie brali na dobę wystarczy taryfa progresyjna

        • 1 0

  • (2)

    Ja mam gdzieś taki rower metropolitalny.
    Przecież w trójmieście jest blinkee pl
    I to jest lepsze bo tańsze i przynajmniej nie trzeba bedałowac. A ich skutery elektroniczne są najlepsze i nie zawodne.

    Ja nawet ich skuterami lubię sobie jeżdzic po lesie. Bo to jest skuter elektryczny więc ekologiczny i można nim wszędzie wjechac.

    • 3 9

    • Jak Cię zobaczę w lesie na skuterze, to dostaniesz gałęzią i spadniesz. (1)

      .

      • 4 2

      • Ja mam wylane co ty gadasz. Prawo nie zabrania jeżdżenia skuterem elektronicznym po lesie dlatego że taki skuter ma śilnik elektryczny i jest zupełnie eko.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum