• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz częstsze korki w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
24 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - głównie w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy - musimy się przyzwyczaić. Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - głównie w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy - musimy się przyzwyczaić.

Dwa lata wystarczyły, by przepustowość tunelu pod Martwą Wisłą została przekroczona. W maju po raz pierwszy podwodną przeprawą przejechało ponad 360 tys. pojazdów. Skutkiem są korki tworzące się w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy. Drogowcy będą próbowali przywrócić płynność ruchu nowym ustawieniem świateł, ale ma to nastąpić dopiero w lipcu. Są też dobre wieści. Od czerwca tunel będzie zamykany już tylko raz na kwartał.



Co robisz, gdy utkniesz w korku?

Na korki i związane z nimi uciążliwości kierowcy zaczęli się skarżyć w ostatnich tygodniach. Większy niż zwykle ruch w tunelu - szczególnie w rurze prowadzącej w kierunku Letnicy - zwrócił także uwagę naszych czytelników. Problem został zdiagnozowany już wcześniej, przypomnijmy że w połowie kwietnia informowaliśmy o pomyśle drogowców, by w czasie porannego szczytu ruch w tunelu pomagały rozładować włączane na kilkadziesiąt minut światła na rondzie przy Marynarki Polskiej.

Kolejne tygodnie pokazały jednak, że problem udało się tylko zminimalizować, a nie rozwiązać. Ruch w tunelu bowiem ciągle rośnie i w maju liczba aut przejeżdżających przekroczyła 360 tys. Dotychczas średnia wynosiła o 20 tys. aut mniej.

- Wygląda na to, że granica przepustowości jest gdzieś pomiędzy tymi liczbami - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Włączane światła pomogły rozwiązać problem, ale tylko w ograniczonym zakresie, bo korków w tunelu nie da się uniknąć. Kłopotem jest łącznica, którą kierowcy wyjeżdżają z tunelu na rondo. Aut jest za dużo i korek wylewa się na prawy pas w tunelu. Czasem zdarza się, że stoją oba pasy. Wówczas musimy zamknąć tunel, by rozładować korek.
W maju padł rekord ruchu w tunelu, którym pojechało już 360 tys. pojazdów. Jak mówią drogowcy, ruch ciągle rośnie. W maju padł rekord ruchu w tunelu, którym pojechało już 360 tys. pojazdów. Jak mówią drogowcy, ruch ciągle rośnie.

Nowe ustawienie świateł pomoże, ale tylko na chwilę



Drogowcy zastanawiali się nad kilkoma rozwiązaniami. Wśród pomysłów przewijała się m.in. reorganizacja ruchu na łącznicy i przemalowanie prawoskrętu w Marynarki Polskiej na pas pozwalający kierowcom także jazdę na wprost. Rozwiązanie okazałoby się jednak kłopotliwe przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej, bo na wylocie mieszałyby się potoki aut jadących w kierunku Nowego Portu (z pasa wewnętrznego) i w stronę stadionu czy centrum (z pasa zewnętrznego).

- Ostatecznie stanęło na opracowaniu nowego projektu ustawienia sygnalizacji świetlnej i wydłużeniu zielonego światła dla kierowców opuszczających tunel. To rozwiązanie najbardziej kompromisowe, bo nie możemy dopuścić, by poprawa warunków w tunelu pogorszyła komfort jazdy na Marynarki Polskiej, którą kursuje przecież komunikacja miejska - przyznaje Wawrzonek.
Jak mówią drogowcy, nowy projekt ma być gotowy za kilka tygodni, bo obejmuje także zmianę lokalizacji detektorów ruchu i wbudowanie w jezdnię nowych pętli indukcyjnych (dotychczasowe nie działały efektywnie m.in. przez duże zaciemnienie jezdni). Po jego wdrożeniu ma być lepiej, ale na jak długo, tego nie wiadomo, bo ruch ciągle rośnie.

Do korków trzeba się przyzwyczaić...



Z analiz wynika, że wiosną ruch znów rośnie, bo do aut wracają osoby, ograniczające podróżowanie samochodem w okresie zimowym. W czerwcu i w wakacje ruch w tunelu nieco spada. Odbicie nastąpi po wakacjach i w październiku, gdy na drogach zrobi się ciaśniej - m.in. ze względu na ruch generowany przez studentów.

Zimą łącznica powoduje z kolei problem dla kierowców aut ciężarowych, które mają problem z podjazdem na rondo. Ten kłopot ma rozwiązać planowana inwestycja w system ogrzewania jezdni. W środę GZDiZ rozpoczął procedurę w ramach zapytania ofertowego na opracowanie dokumentacji projektowej.

Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - podobnie jak na obwodnicy - trzeba się będzie wkrótce przyzwyczaić.

- Tendencja jest nieubłagana. Ruch w tunelu rośnie. Jak pokazał przykład obwodnicy w Osowej, gdzie jakiś czas temu jezdnia została rozbudowana, poprawę da się odczuć, ale tylko na chwilę - dodaje miejski inżynier ruchu.
Jak ominąć korek w tunelu pod Martwą Wisłą? Są na to dwa sposoby. Jak ominąć korek w tunelu pod Martwą Wisłą? Są na to dwa sposoby.

... ale są też na nie sposoby



Warto dodać, że na korki w tunelu i wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej są sposoby.

O ile nie stoją oba pasy, co zdarza się zdecydowanie rzadziej, zator można płynnie ominąć i wyjechać z tunelu lewym pasem. Jeśli jedziemy w kierunku centrum - zjeżdżamy na pierwszym zjeździe na ul. Pokoleń Lechii Gdańsk i przez Żaglową zjeżdżamy na Marynarki Polskiej. Jeśli jedziemy w kierunku Nowego Portu - mijamy wiadukt "harfa" i zawracamy na most czerwony. Dalej do ronda jedziemy ul. Uczniowską.

Będą zamykać, ale tylko 4 razy w roku



Jest też dobra wiadomość dla kierowców. Dotychczas prace serwisowe w tunelu były prowadzone w dwie sobotnie noce w miesiącu, co wiązało się z jego zamknięciem. Od czerwca tunel będzie zamykany zaledwie raz na kwartał.

- Podczas dwuletniego użytkowania zaobserwowaliśmy, że niektóre czynności możemy wykonywać przy zamkniętym jednym pasie - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - W związku z tym, liczba całkowitych zamknięć serwisowych obiektu spadnie do czterech w roku, a większość prac będzie wykonywana w nocy na poziomie jednego wyłączonego z ruchu pasa. Pomiędzy zamknięciami serwisowymi w tunelu dochodzić będzie również do zamknięć jednej nitki, spowodowanych koniecznością naprawy urządzeń w jego wnętrzu. Będą one jednak krótkotrwałe, a kierowcy zostaną o nich powiadomieni z odpowiednim wyprzedzeniem.
Testy systemów przeciwpożarowych w tunelu

W czwartek 24 maja w godz. 22.00 - 00.00 obie rury tunelu będą zamknięte. W tym czasie w tunelu przeprowadzone zostaną testy systemów przeciwpożarowych.

Podczas testów sprawdzane będzie m.in. poprawne działanie systemów przeciwpożarowych w tunelu, szlabanów wjazdowych, a także dźwiękowego systemu ostrzegawczego oraz tablic zmiennej treści. Wezmą w nich udział jednostki Państwowej Straży Pożarnej. Takie testy przeprowadzane są raz w roku.

W związku z ćwiczeniami przeciwpożarowymi w tunelu kierowcy powinni skorzystać z objazdów ulicami: Marynarki Polskiej, Jana z Kolna, Wały Jagiellońskie, Podwale Przedmiejskie i Elbląska. Informacja o zamknięciu tunelu będzie wyświetlona na tablicach zmiennej treści.

Opinie (411) 4 zablokowane

  • Port to chcą rozbudowywac do najwiekszedo w Europie (2)

    ale po 2 pasy razem z ruchem miejskim to dużo za mało

    • 7 0

    • Ale port w tej chwili i po rozbudowaniu faktycznie jest i będzie po jednej wschodniej stronie Wisły

      Po tejże stronie są dojazdy do najważniejszych szlaków komunikacyjnych.
      Kto przy zdrowych zmysłach pchałby się TIRem na Zaspę , Przymorze, Sopot itd żeby dotrzeć do obwodnicy i dalej, tym bardziej ze jest zakaz.
      Czy ty w ogóle ogarniasz infrastrukturę drogową w mieście?

      • 0 0

    • proste rozwiazanie tiry na tory i drogi do portu niepotrzebne wystarczy kolej

      • 1 0

  • (1)

    A po co na wyjezdzie z Uczniowskiej sa swiatla i zatrzymuja jadacych z tunelu skoro z boku nic nie wyjezdza. Jest tak nawet w nocy?

    • 4 2

    • I pomimo świateł doszło tam do śmiertelnego wypadku, co oznacza że kierowcy i tak jadą jak chcą.

      • 0 0

  • To moze obok drugi tunel? (2)

    A jak sie zatka to trzeci? Itd. Zrobmy taka unikalna wielotunelowa przeprawe. Zeby kazdy mogl sobie postac.

    • 14 3

    • I oddzielny tunel dla rowerow (1)

      • 5 0

      • Coś mi mówi, że tam nie będzie korka :D

        • 1 0

  • Wiadukt na Hallera (2)

    Plus szeroka droga zielona

    • 10 9

    • Pomyślmy.

      Trasa Słowackiego - korek jak był, tak jest.
      Trasa Armii Krajowej - korek jak był, tak jest.
      Trasa Sucharskiego - korek jak był, tak jest.
      Tunel pod Wisłą - korka NIE BYŁO, a jest :D

      Ile jeszcze razy musimy się pomylić za kasę podatników? Kto za to bierze nasze pieniądze?

      • 5 0

    • I przesuwamy korek w kierunku przymorza

      • 5 4

  • Skutki niebudowania skrzyżowań wielopoziomowych (2)

    Wszędzie światła pomimo, że nowo-wybudowane drogi główne. Miejsca było sporo, czemu nie zbudowano "koniczynki"?

    • 26 24

    • (1)

      Oszczędności, oszczędności.Byle szybko i z pompą.

      • 6 6

      • Gdyby na newralgicznych skrzyżowaniach były "koniczynki", czyli bezkolizyjne skrzyżowania dwupoziomowe, nie byłoby korków

        A w temacie przecinania wstęgi z pompą, to - dla przykładu - niedawno remontowana Mickiewicza, gdzie trochę lepszy asfalt, krawężniki, ale całość jak za Gomułki.

        • 2 2

  • Potrzebny trzeci pas w każdej rurze

    albo drugi tunel

    • 5 0

  • Jak zwykle (4)

    Czemu panaceum na korki to są zawsze światła? Może by tak w końcu budować skrzyżowania bezkolizyjne? Aż prosi się za miast ronda na wyjeździe z tunelu, a tu niespodzianka , cyk światełka. Centrum Gdańska koło dworca mało się korkuje, to co zrobić ? Cyk światełka dorzucimy. Tak samo na Armi Krajowej z Łostokwicką można by zrobić ładny wiadukt. Nasypy już są z reszta dawno to było planowane lecz tylko na papierze - cyk światełka. Mało korków w centrum no to cyk nowe centrum handlowe no i cyk więcej swiatelek.
    Nosz k....... ileż jeszcze i jak długo . Już to ktoś powiedział ,, jak zyc’’?

    • 26 6

    • Korzystaj z roweru (2)

      Hahahahaha

      • 1 7

      • Cóż za życiowa rada! (1)

        • 5 1

        • na odległości do 5 km jak znalazł

          na dalsze rower plus SKM plus Mevo

          To ostatnie dopiero za rok

          • 0 0

    • nasypy zostały przygotowane dla dzieci, na okres zimowy. Spadnie śnieg, można zjeżdżać na sankach

      • 0 1

  • aż prosiło sie zrobić bezkolizyjne, dwupoziomowe przejazdy (3)

    w prostopadłych relacjach Marynarki Polskiej i Uczniowskiej.
    Korzystne ukształtowanie terenu i wyjazd z tunelu też za tym przemawiają a przy kosztach calej inwestycji miałoby to znikomy wpływ. No i te bezsensowne rondo nie byłoby potrzebne.
    Ale to jakiś problem mentalny chyba bo przecież Armii Krajowej i Łostowicka też ze zrozumiałych względów nie może się od kilkunastu lat doczekać nawet pomysłu na takie rozwiązanie. Zamiast tego manipuluje się śiwatlami i dzielnie walczy o dodatkowe 2-3 metry jakiegoś lewo lub prawoskrętu

    • 44 18

    • (2)

      no to korek sie przesunie kawalek dalej

      • 10 5

      • Gdyby była "koniczynka" (bezkolizyjne skrzyżowanie dwupoziomowe) w ogóle nie byłoby korków, bo pojazdy nie napotykając czerwonego światła będąc w ciągłym ruchu rozjeździłyby się, a to w kierunku Nowego Portu, a to w kierunku Przymorza, Zaspy czy Wrzeszcza. Ilość pojazdów na następnym skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną byłaby mocno zredukowana.

        • 2 2

      • Idiota nie zrozumie

        • 4 3

  • Budować siatkę ulic! (1)

    Gdańsk do dzis nie ma docelowej siatki ulic, wtedy częśc osób pojechalaby innymi ulicami

    • 9 5

    • uspokajać ruch i rozbudowywać sieć połączeń drogami rowerowymi do stacji SKM i PKM

      zwiększać częstotliwość pociągów SKM i PKM

      zbudować kolejny tor do Pruszcza i Tczewa: przedłużyć tam linię SKM

      • 1 0

  • Jaka przepustowość tunelu, (2)

    niewydolne jest rondo, a nie tunel.

    • 18 1

    • Ale wiesz, że za tym rondem jest skrzyżowanie? A potem jeszcze 10? (1)

      I jak już wszystkie poszerzycie, rozlejecie asfalt i zablokujecie ruch pieszy, to staniecie w korku przy wyjeździe z parkingu.

      Wydacie przy tym miliony, a potem wszyscy zachorujemy od spalin. Wydamy miliony na leczenie. Do tych co wyleczą raka dotrze, że to było bez sensu.

      • 3 5

      • do mnie to już dotarło

        pacjent onkologii

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum