• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz częstsze korki w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
24 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - głównie w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy - musimy się przyzwyczaić. Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - głównie w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy - musimy się przyzwyczaić.

Dwa lata wystarczyły, by przepustowość tunelu pod Martwą Wisłą została przekroczona. W maju po raz pierwszy podwodną przeprawą przejechało ponad 360 tys. pojazdów. Skutkiem są korki tworzące się w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy. Drogowcy będą próbowali przywrócić płynność ruchu nowym ustawieniem świateł, ale ma to nastąpić dopiero w lipcu. Są też dobre wieści. Od czerwca tunel będzie zamykany już tylko raz na kwartał.



Co robisz, gdy utkniesz w korku?

Na korki i związane z nimi uciążliwości kierowcy zaczęli się skarżyć w ostatnich tygodniach. Większy niż zwykle ruch w tunelu - szczególnie w rurze prowadzącej w kierunku Letnicy - zwrócił także uwagę naszych czytelników. Problem został zdiagnozowany już wcześniej, przypomnijmy że w połowie kwietnia informowaliśmy o pomyśle drogowców, by w czasie porannego szczytu ruch w tunelu pomagały rozładować włączane na kilkadziesiąt minut światła na rondzie przy Marynarki Polskiej.

Kolejne tygodnie pokazały jednak, że problem udało się tylko zminimalizować, a nie rozwiązać. Ruch w tunelu bowiem ciągle rośnie i w maju liczba aut przejeżdżających przekroczyła 360 tys. Dotychczas średnia wynosiła o 20 tys. aut mniej.

- Wygląda na to, że granica przepustowości jest gdzieś pomiędzy tymi liczbami - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Włączane światła pomogły rozwiązać problem, ale tylko w ograniczonym zakresie, bo korków w tunelu nie da się uniknąć. Kłopotem jest łącznica, którą kierowcy wyjeżdżają z tunelu na rondo. Aut jest za dużo i korek wylewa się na prawy pas w tunelu. Czasem zdarza się, że stoją oba pasy. Wówczas musimy zamknąć tunel, by rozładować korek.
W maju padł rekord ruchu w tunelu, którym pojechało już 360 tys. pojazdów. Jak mówią drogowcy, ruch ciągle rośnie. W maju padł rekord ruchu w tunelu, którym pojechało już 360 tys. pojazdów. Jak mówią drogowcy, ruch ciągle rośnie.

Nowe ustawienie świateł pomoże, ale tylko na chwilę



Drogowcy zastanawiali się nad kilkoma rozwiązaniami. Wśród pomysłów przewijała się m.in. reorganizacja ruchu na łącznicy i przemalowanie prawoskrętu w Marynarki Polskiej na pas pozwalający kierowcom także jazdę na wprost. Rozwiązanie okazałoby się jednak kłopotliwe przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej, bo na wylocie mieszałyby się potoki aut jadących w kierunku Nowego Portu (z pasa wewnętrznego) i w stronę stadionu czy centrum (z pasa zewnętrznego).

- Ostatecznie stanęło na opracowaniu nowego projektu ustawienia sygnalizacji świetlnej i wydłużeniu zielonego światła dla kierowców opuszczających tunel. To rozwiązanie najbardziej kompromisowe, bo nie możemy dopuścić, by poprawa warunków w tunelu pogorszyła komfort jazdy na Marynarki Polskiej, którą kursuje przecież komunikacja miejska - przyznaje Wawrzonek.
Jak mówią drogowcy, nowy projekt ma być gotowy za kilka tygodni, bo obejmuje także zmianę lokalizacji detektorów ruchu i wbudowanie w jezdnię nowych pętli indukcyjnych (dotychczasowe nie działały efektywnie m.in. przez duże zaciemnienie jezdni). Po jego wdrożeniu ma być lepiej, ale na jak długo, tego nie wiadomo, bo ruch ciągle rośnie.

Do korków trzeba się przyzwyczaić...



Z analiz wynika, że wiosną ruch znów rośnie, bo do aut wracają osoby, ograniczające podróżowanie samochodem w okresie zimowym. W czerwcu i w wakacje ruch w tunelu nieco spada. Odbicie nastąpi po wakacjach i w październiku, gdy na drogach zrobi się ciaśniej - m.in. ze względu na ruch generowany przez studentów.

Zimą łącznica powoduje z kolei problem dla kierowców aut ciężarowych, które mają problem z podjazdem na rondo. Ten kłopot ma rozwiązać planowana inwestycja w system ogrzewania jezdni. W środę GZDiZ rozpoczął procedurę w ramach zapytania ofertowego na opracowanie dokumentacji projektowej.

Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - podobnie jak na obwodnicy - trzeba się będzie wkrótce przyzwyczaić.

- Tendencja jest nieubłagana. Ruch w tunelu rośnie. Jak pokazał przykład obwodnicy w Osowej, gdzie jakiś czas temu jezdnia została rozbudowana, poprawę da się odczuć, ale tylko na chwilę - dodaje miejski inżynier ruchu.
Jak ominąć korek w tunelu pod Martwą Wisłą? Są na to dwa sposoby. Jak ominąć korek w tunelu pod Martwą Wisłą? Są na to dwa sposoby.

... ale są też na nie sposoby



Warto dodać, że na korki w tunelu i wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej są sposoby.

O ile nie stoją oba pasy, co zdarza się zdecydowanie rzadziej, zator można płynnie ominąć i wyjechać z tunelu lewym pasem. Jeśli jedziemy w kierunku centrum - zjeżdżamy na pierwszym zjeździe na ul. Pokoleń Lechii Gdańsk i przez Żaglową zjeżdżamy na Marynarki Polskiej. Jeśli jedziemy w kierunku Nowego Portu - mijamy wiadukt "harfa" i zawracamy na most czerwony. Dalej do ronda jedziemy ul. Uczniowską.

Będą zamykać, ale tylko 4 razy w roku



Jest też dobra wiadomość dla kierowców. Dotychczas prace serwisowe w tunelu były prowadzone w dwie sobotnie noce w miesiącu, co wiązało się z jego zamknięciem. Od czerwca tunel będzie zamykany zaledwie raz na kwartał.

- Podczas dwuletniego użytkowania zaobserwowaliśmy, że niektóre czynności możemy wykonywać przy zamkniętym jednym pasie - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - W związku z tym, liczba całkowitych zamknięć serwisowych obiektu spadnie do czterech w roku, a większość prac będzie wykonywana w nocy na poziomie jednego wyłączonego z ruchu pasa. Pomiędzy zamknięciami serwisowymi w tunelu dochodzić będzie również do zamknięć jednej nitki, spowodowanych koniecznością naprawy urządzeń w jego wnętrzu. Będą one jednak krótkotrwałe, a kierowcy zostaną o nich powiadomieni z odpowiednim wyprzedzeniem.
Testy systemów przeciwpożarowych w tunelu

W czwartek 24 maja w godz. 22.00 - 00.00 obie rury tunelu będą zamknięte. W tym czasie w tunelu przeprowadzone zostaną testy systemów przeciwpożarowych.

Podczas testów sprawdzane będzie m.in. poprawne działanie systemów przeciwpożarowych w tunelu, szlabanów wjazdowych, a także dźwiękowego systemu ostrzegawczego oraz tablic zmiennej treści. Wezmą w nich udział jednostki Państwowej Straży Pożarnej. Takie testy przeprowadzane są raz w roku.

W związku z ćwiczeniami przeciwpożarowymi w tunelu kierowcy powinni skorzystać z objazdów ulicami: Marynarki Polskiej, Jana z Kolna, Wały Jagiellońskie, Podwale Przedmiejskie i Elbląska. Informacja o zamknięciu tunelu będzie wyświetlona na tablicach zmiennej treści.

Opinie (411) 4 zablokowane

  • Ruch w tunelu bowiem ciągle rośnie i w maju liczba aut przejeżdżających przekroczyła 360 tys. Dotychczas średnia wynosiła o 20 tys. aut mniej.

    po krótkich rachunkach - 30 samochodów więcej na godzinę =- olbrzymi wzrost

    • 2 1

  • masakra w tunelu (2)

    W razie pożaru samochodu w tunelu nastąpi totalna katastrofa, a spalonych ludzi w samochodach będą dziesiątki. Służby ratownicze nie maja szans na dojazd do pożaru samochodów w tunelu. Mister Wawrzonek, a gdzie jest tunel awaryjny dla służb ratowniczych. Początkowo miał być, a później jakiś decydent go wykreślił z budowy. Poczekamy, zobaczymy. Następny złom z Niemiec jedzie.

    • 9 7

    • W razie pożaru robi się dziurę w suficie i następuje samougaszenie poprzez zalanie tunelu.

      • 2 0

    • Tunelem awaryjnym jest tunel w drugą stronę,

      zamyka się ruch i służby wjeżdżają pod prąd.

      • 4 1

  • Sygnalizacja Świetlna kontra ludzie.

    Problem jest taki, że ludzie to debile i niestety 3/4 jeździ na pamięć nie zwracając uwagi na sygnalizacje świetlną na wylocie. W ten sposób jadący rondem przelatują na czerwonym, a wyjeżdżający z tunelu stoją jak debile na zielonym czekając, aż będzie droga wolna. Tak samo błędem jest sygnalizator ostrzegający przed tramwajem. Działa on tak, że jak jedzie tramwaj zapala się czerwone (i tu jest ok), ale w wypadku, gdy zostaje uruchomiona sygnalizacja wylotowa z tunelu, to sygnalizator miga na pomarańczowo jak jedzie tramwaj i ludzie stają, aby go przepuścić (a tramwaj ma wtedy czerwone !!). Spowalnia to okropnie ruch. Sygnalizator powinien zostać zmieniony na 3 barwowy, aby dawał zielone kiedy sygnalizacja zostaje uruchomiona. To bardzo zwiększy przepustowość ronda.

    • 5 0

  • Ten tunel (9)

    zarządzany jak za komuny-my władza rządzimy i decydujemy kiedy otwierać, jak przepuszczać ruch.

    W sobote o 22 zamykają bo muszą być prace serwisowe-kto wie, może przecieka. Ale chodzi o tryb zamykania obu rur-czy nie można zamknąć jeden tunel a drugim w tym czasie puścić ruch dwukierunkowy?w nocy aut jedzie mało. A poźniej odwrotnie z drugą rurą? Po prostu zastosować zmienną fazę ruchu-takie rzeczy widziałem u zachodnich sąsiadów, ale u nas to problem

    • 61 111

    • (1)

      Tylko jak ? Barierki ciągną się na jezdni ;p

      • 1 0

      • A przebudować

        Tunel ma byc dla nas a nie mu dla tunelu albo i nie

        • 1 1

    • A, ty debilu, masz prawo jazdy??????

      • 3 2

    • pomyśl... (3)

      .. kołku jak rozwiązałbyś wjazd na rondo z tego przeciwległego pasa na przykład. poza tym masz barierki poza tym masz debili którzy by tego w życiu nie ogarnęli i stłuczka za stłuczką... demokracja może i jest ok ale nie wszystko możesz oddać w "ręce mas"

      • 35 9

      • Ty kołek, bo rodzice ci tak wmawiali od małego (2)

        wystarczyło zaplanować to od razu przy budowie, a nawet teraz można-odpowiednio poprowadzić pasy tymi barierkami i będzie git kołku. Jak ktoś chce znajdzie sposób jak ktoś nie chce znajdzie powód.

        Tak na marginesie, akurat jak zamykają tunel to więcej zarabiam bo jadę przez centrum i mam kilka km więcej. Niech pozostanie jak jest-komuna i żenada, bravo kołki

        • 10 25

        • Zdziwiło mnie to miłosierdzie złotówy. (1)

          I jego troska o portfel klienta. I raczej się nie mylę.
          Panie złotówo , dla ciebie o dużo lepiej mieć dwóch nowych klientów na krótkich dystansach niż stać z tym jednym w korku.
          Oto cała tajemnica twojego miłosierdzia.

          • 16 6

          • Panie złotówo

            Ale ty mądry jesteś, że tak mnie nazywasz. Myślisz tak: sam kradniesz, kombinujesz to wszyscy tak samo robią...zazdroszczę ci takiego prostego a wręcz prostackiego toku myślenia...
            Weź pod uwagę, że nie zależy mi aby wyciągnąć z klienta jak najwięcej choć powinno być odwrotnie. Zatkało kakao...
            Idź do gimabzy doucz się, powtórz kilka klas to może zmadrzejesz

            • 4 10

    • haha po melanży nie możesz pojechac na wioskę

      co te prowincjały to ja nie wiem

      • 2 3

    • No tak, w sobotę o 22 korki takie, że jedziesz do domu półtorej godziny dłużej. Jak za komuny.

      • 23 6

  • Wiadukt na AK ... przy Łostowicach (2)

    Kiedy wreszcie powstanie tam wiadukt? Na kogo mam zagłosować aby go wybudował?

    • 11 5

    • Kacperek Pomorze

      Yeah!

      • 0 0

    • Wiadukt jest tam konieczny!

      A matoły, które piszą, ze korek przeniesie się w inne miejsce, nie maja pojęcia o ruchu drogowym w mieście. Przecież nie wszystkie samochody jadą na ostanie skrzyżowanie - niektóre skręcają wcześniej!

      • 2 2

  • Jak widać kolejny tunel jest nieodzowny.

    To podstawa komunikacji w Gdansku. Kolejny tunel bardzo potrzebny.

    • 2 0

  • To pokazuje jak potrzebne są nowe drogi, mosty, wiadukty (4)

    Ale budyń woli kładki dla pieszych i to jeszcze ruchome by koszty zwiększyć .

    • 8 5

    • gimbusie niema miejsca na nowe drogi wynocha do komunikacji miejskiej (2)

      • 0 0

      • Jak ci życie zbrzydło to jeździj komunikacja (1)

        Normalny człowiek który płaci podatki chce mieć dobre drogi, wiadukty, tunele, mosty i chce sobie jeździć swoim luksusowym samochodem. By tak żyć potrzeba wypier.... Ludzi z urzędu miasta i postawić tam takich którzy za moje podatki wybudują dobre drogi. Komunikację zostawię dla plebsu

        • 0 0

        • chce mieć

          typowy komuszy pomiot.
          To se zbuduj, jak chcesz.

          • 0 0

    • Kładkę ruchomą nad Motławą finansuje inwestor budujący na Wyspie Spichrzów.

      • 0 1

  • Prom

    Znaczy się że już najwyższa pora uruchomić nowy prom

    • 8 1

  • Co na to Kacper? (8)

    Czy wyraził już poparcie dla korków w tunelu?

    • 37 17

    • O ciągle trole od budyniowego waginosceptyka (1)

      • 6 3

      • d*pki z pisuaru już wyglądają i mącą wodę.

        • 1 1

    • Ale d*pka szczypie POwiaków haha (4)

      Tak młody chłopak i może wygrać z wami. Mi wystarczy tylko tyle że nikt z bandy nie będzie prezydentem.
      On jest z Gdańska i nie jest uwikłany a więc będzie działał na naszą korzyść.

      • 6 18

      • tiaaa... populistyczny wpychacz i wylizywacz...

        Młody gowniak bez większego poprawia.
        PIS sobie go obciąże wokół palca i tyle będziesz miał z "suwerenności rządzenia" ;-)
        Prezes mówi siad, to trzeba siad.
        Z resztą przykład idzie z Góry. Beatka miała być taka niezależna, to jej łeb też ukręcili ;) i Mateusza posadzili ;)
        W Gdańsku byliby podobnie jeśli Kacperek doszedł by na stołek (bo przecież nie do władzy!!! ;-))

        • 0 0

      • (1)

        pissuarowa menda ktora doi kase z energi...kacperek

        • 10 6

        • Co ci ugniata kopułkę?

          • 1 3

      • Budyń czekoladowy kazał lemingom trollowac to trollują

        • 7 6

    • Sam się zakorkował hehe

      • 5 4

  • Jak są korki to powinni się napić wody z Motławy (1)

    Paul Adamowitz

    • 10 1

    • Twoje złote myśli są na poziomie debila.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum