• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz częstsze korki w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
24 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - głównie w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy - musimy się przyzwyczaić. Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - głównie w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy - musimy się przyzwyczaić.

Dwa lata wystarczyły, by przepustowość tunelu pod Martwą Wisłą została przekroczona. W maju po raz pierwszy podwodną przeprawą przejechało ponad 360 tys. pojazdów. Skutkiem są korki tworzące się w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy. Drogowcy będą próbowali przywrócić płynność ruchu nowym ustawieniem świateł, ale ma to nastąpić dopiero w lipcu. Są też dobre wieści. Od czerwca tunel będzie zamykany już tylko raz na kwartał.



Co robisz, gdy utkniesz w korku?

Na korki i związane z nimi uciążliwości kierowcy zaczęli się skarżyć w ostatnich tygodniach. Większy niż zwykle ruch w tunelu - szczególnie w rurze prowadzącej w kierunku Letnicy - zwrócił także uwagę naszych czytelników. Problem został zdiagnozowany już wcześniej, przypomnijmy że w połowie kwietnia informowaliśmy o pomyśle drogowców, by w czasie porannego szczytu ruch w tunelu pomagały rozładować włączane na kilkadziesiąt minut światła na rondzie przy Marynarki Polskiej.

Kolejne tygodnie pokazały jednak, że problem udało się tylko zminimalizować, a nie rozwiązać. Ruch w tunelu bowiem ciągle rośnie i w maju liczba aut przejeżdżających przekroczyła 360 tys. Dotychczas średnia wynosiła o 20 tys. aut mniej.

- Wygląda na to, że granica przepustowości jest gdzieś pomiędzy tymi liczbami - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Włączane światła pomogły rozwiązać problem, ale tylko w ograniczonym zakresie, bo korków w tunelu nie da się uniknąć. Kłopotem jest łącznica, którą kierowcy wyjeżdżają z tunelu na rondo. Aut jest za dużo i korek wylewa się na prawy pas w tunelu. Czasem zdarza się, że stoją oba pasy. Wówczas musimy zamknąć tunel, by rozładować korek.
W maju padł rekord ruchu w tunelu, którym pojechało już 360 tys. pojazdów. Jak mówią drogowcy, ruch ciągle rośnie. W maju padł rekord ruchu w tunelu, którym pojechało już 360 tys. pojazdów. Jak mówią drogowcy, ruch ciągle rośnie.

Nowe ustawienie świateł pomoże, ale tylko na chwilę



Drogowcy zastanawiali się nad kilkoma rozwiązaniami. Wśród pomysłów przewijała się m.in. reorganizacja ruchu na łącznicy i przemalowanie prawoskrętu w Marynarki Polskiej na pas pozwalający kierowcom także jazdę na wprost. Rozwiązanie okazałoby się jednak kłopotliwe przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej, bo na wylocie mieszałyby się potoki aut jadących w kierunku Nowego Portu (z pasa wewnętrznego) i w stronę stadionu czy centrum (z pasa zewnętrznego).

- Ostatecznie stanęło na opracowaniu nowego projektu ustawienia sygnalizacji świetlnej i wydłużeniu zielonego światła dla kierowców opuszczających tunel. To rozwiązanie najbardziej kompromisowe, bo nie możemy dopuścić, by poprawa warunków w tunelu pogorszyła komfort jazdy na Marynarki Polskiej, którą kursuje przecież komunikacja miejska - przyznaje Wawrzonek.
Jak mówią drogowcy, nowy projekt ma być gotowy za kilka tygodni, bo obejmuje także zmianę lokalizacji detektorów ruchu i wbudowanie w jezdnię nowych pętli indukcyjnych (dotychczasowe nie działały efektywnie m.in. przez duże zaciemnienie jezdni). Po jego wdrożeniu ma być lepiej, ale na jak długo, tego nie wiadomo, bo ruch ciągle rośnie.

Do korków trzeba się przyzwyczaić...



Z analiz wynika, że wiosną ruch znów rośnie, bo do aut wracają osoby, ograniczające podróżowanie samochodem w okresie zimowym. W czerwcu i w wakacje ruch w tunelu nieco spada. Odbicie nastąpi po wakacjach i w październiku, gdy na drogach zrobi się ciaśniej - m.in. ze względu na ruch generowany przez studentów.

Zimą łącznica powoduje z kolei problem dla kierowców aut ciężarowych, które mają problem z podjazdem na rondo. Ten kłopot ma rozwiązać planowana inwestycja w system ogrzewania jezdni. W środę GZDiZ rozpoczął procedurę w ramach zapytania ofertowego na opracowanie dokumentacji projektowej.

Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - podobnie jak na obwodnicy - trzeba się będzie wkrótce przyzwyczaić.

- Tendencja jest nieubłagana. Ruch w tunelu rośnie. Jak pokazał przykład obwodnicy w Osowej, gdzie jakiś czas temu jezdnia została rozbudowana, poprawę da się odczuć, ale tylko na chwilę - dodaje miejski inżynier ruchu.
Jak ominąć korek w tunelu pod Martwą Wisłą? Są na to dwa sposoby. Jak ominąć korek w tunelu pod Martwą Wisłą? Są na to dwa sposoby.

... ale są też na nie sposoby



Warto dodać, że na korki w tunelu i wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej są sposoby.

O ile nie stoją oba pasy, co zdarza się zdecydowanie rzadziej, zator można płynnie ominąć i wyjechać z tunelu lewym pasem. Jeśli jedziemy w kierunku centrum - zjeżdżamy na pierwszym zjeździe na ul. Pokoleń Lechii Gdańsk i przez Żaglową zjeżdżamy na Marynarki Polskiej. Jeśli jedziemy w kierunku Nowego Portu - mijamy wiadukt "harfa" i zawracamy na most czerwony. Dalej do ronda jedziemy ul. Uczniowską.

Będą zamykać, ale tylko 4 razy w roku



Jest też dobra wiadomość dla kierowców. Dotychczas prace serwisowe w tunelu były prowadzone w dwie sobotnie noce w miesiącu, co wiązało się z jego zamknięciem. Od czerwca tunel będzie zamykany zaledwie raz na kwartał.

- Podczas dwuletniego użytkowania zaobserwowaliśmy, że niektóre czynności możemy wykonywać przy zamkniętym jednym pasie - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - W związku z tym, liczba całkowitych zamknięć serwisowych obiektu spadnie do czterech w roku, a większość prac będzie wykonywana w nocy na poziomie jednego wyłączonego z ruchu pasa. Pomiędzy zamknięciami serwisowymi w tunelu dochodzić będzie również do zamknięć jednej nitki, spowodowanych koniecznością naprawy urządzeń w jego wnętrzu. Będą one jednak krótkotrwałe, a kierowcy zostaną o nich powiadomieni z odpowiednim wyprzedzeniem.
Testy systemów przeciwpożarowych w tunelu

W czwartek 24 maja w godz. 22.00 - 00.00 obie rury tunelu będą zamknięte. W tym czasie w tunelu przeprowadzone zostaną testy systemów przeciwpożarowych.

Podczas testów sprawdzane będzie m.in. poprawne działanie systemów przeciwpożarowych w tunelu, szlabanów wjazdowych, a także dźwiękowego systemu ostrzegawczego oraz tablic zmiennej treści. Wezmą w nich udział jednostki Państwowej Straży Pożarnej. Takie testy przeprowadzane są raz w roku.

W związku z ćwiczeniami przeciwpożarowymi w tunelu kierowcy powinni skorzystać z objazdów ulicami: Marynarki Polskiej, Jana z Kolna, Wały Jagiellońskie, Podwale Przedmiejskie i Elbląska. Informacja o zamknięciu tunelu będzie wyświetlona na tablicach zmiennej treści.

Opinie (411) 4 zablokowane

  • I kładka i tunel na uj był potrzebny a kosztował tyle że aż strach napisać w trójmiasto

    • 1 5

  • Tunel z którym są same problemy.

    • 2 1

  • jak zwykle u nas

    żle zaplanowane i wybudowane

    • 4 0

  • rozwiązania na tym rondzie to jakiś koszmar

    wielkie a nieprzepustowe. powinno być normalne. 2 pasy a jeśli się da to dołożony 3ci

    • 2 1

  • To taki przykład dla tych, którzy nie wierzą (2)

    że budowa nowych dróg nie rozwiązuje problemu korków

    • 5 8

    • ja nie biore rzeczy na wiare ani chlopski rozum

      sam juz na studiach budowalem symulatory ruchu drogowego. Masz online, wpisz w google, i zobacz ze zdziwnieniem, ze nowy pas najczesciej nic nie daje, jak prowadzi do waskiego gardla

      • 2 0

    • Oni dalej nie wierzą

      • 1 2

  • kraj w ruinie

    • 4 0

  • Delegacja

    Jakim cudem miejskimi rozwiązaniami drogowymi zarządzają ludzie tego pokroju? Może powinniśmy podpisać kontrakt z jakimś panem Lee z Singapuru?

    • 5 0

  • (7)

    Kierowcy to najbardziej roszczeniowa grupa. Miliard złotych poszedł w piach i nadal są korki. Za ten miliard to można bylo zbudować cały uklad sieci tramwajowej przewidziany do 2145 roku.

    • 28 19

    • (5)

      Kierowcy płacą podatki kupują paliwo i sami sobie płaca na drogi w ten sposób baranku.
      Pewnie powinni dać tobie na bilet lub rower kupić bo całe życie robisz i nic nie masz. A sąsiad złodziej nowym mercedesem jeździ i się nakradł.

      • 9 15

      • koszty budowy i utrzymania infrastruktury drogowej i parkingowej (1)

        są dużo większe niż wpływy z podatków płaconych w paliwie i przy kupnie samochodów.

        Samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po dobrze zarządzanym mieście

        • 4 2

        • Bredzisz

          Wydatki na budowę i utrzymanie dróg to niecałe 40% podatków celowych zawartych w cenie paliwa.

          • 0 0

      • Zwłaszcza kierowcy z gmin ościennych (1)

        Którzy płacą podatki u siebie, tankują na Kaszubach, a nie w Gdańsku. Korzystają z infrastruktury miasta - czas uczciwie zacząć płacić podatki w mieście.

        A po drugie, najważniejsze - zobacz sobie jaki procent tej opłaty idzie na drogi, zdziwisz się.

        Dużo bardziej opłacalni dla miasta są piesi i rowerzyści. Dlaczego ? Bo potrzebują wielokrotnie tańszej infrastruktury.

        Baranku.

        • 2 2

        • więc idąc waszym tokiem rozumowania w jakiś pipidówach nie powinno być ani 1 metra chodnika i drogi bo tam nikt nie płaci podatków. Baranku

          • 0 1

      • Podatki z paliwa nie idą na miejskie drogi

        • 13 4

    • miliard to ok 1200km dróg dla rowerów. Obecnie w Gdańsku jest ok 100km

      • 1 3

  • Bo to nowoczesna myśl technologiczna czyli budowanie uwsteczniona (1)

    zamiast perspektywiczna.
    To samo z "nowymi " autostradami, jeszcze nie minęło dużo czasu od oddania a już zawalone bo tylko dwa pasy!!!!!

    • 4 2

    • W rosji mają po dziewięć i też stoją

      • 1 2

  • Jedyny taki w Polsce (5)

    Tunel świetnie sprawdza się w praktyce, skraca czas przejazdu.

    • 154 16

    • (1)

      Dobrze że w Gdyni nie mamy takich problemów, wszędzie można sprawnie dojechać bez korków.

      • 4 8

      • To prawda

        W Gdyni nie ma korków w tunelach. Może się pojawią, jak będą jakieś tunele...

        • 5 1

    • typowe polskie myślenie, kilka lat szukania lokalizacji, kilka lat papierkowej roboty i kilka lat budowy - tak w skrócie

      • 0 0

    • Szkoda że jedyny (1)

      Ilość samochodów pokazuje jak to było potrzebne. Niestety to za mało. Budyń woli wydać kasę na ruchomą kładkę bo turyście nie chce się iść kilka metrów przez most.

      • 5 9

      • Za cenę tego tunelu można by przykryć całą Motławę kładkami...

        • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum