• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum Gdyni: zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom

Michał Sielski
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo. Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo.

Rewolucja drogowa w centrum Gdyni. Pas do lewoskrętu z ul. 3 Maja w 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zamieniony na drogę dla rowerzystów, którzy będą tam mogli jechać "pod prąd". Dostaną też odrębną sygnalizację, która zatrzyma wszystkie samochody na czas ich przejazdu.



Zamiana trzeciego pasa na ul. 3 Maja w drogę rowerową to dobry pomysł?

Do tej pory szczytem odwagi w zakresie wprowadzania zrównoważonego transportu było dla władz Gdyni wymalowanie kontrapasa rowerowego na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Po niedługim czasie okazało się, że - wbrew obawom - w żaden sposób nie zmniejszyło to bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Nie odnotowano tam dotąd żadnej kolizji z rowerzystą, a coraz rzadziej parkujących na drodze dla rowerów kierowców skutecznie zachęcają do większej rozwagi mandaty od Straży Miejskiej.

Zobacz więcej: Sypią się mandaty za parkowanie na drodze rowerowej.

Postanowiono więc pójść krok dalej. A nawet dwa kroki. Na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni powstanie kolejny kontrapas dla rowerzystów. Będą oni mogli zjechać w dół ulicy po prawej stronie jezdni. Kilkumiejscowy parking na wysokości Cyganerii zostanie przebudowany tak, by samochody zostawiane były wzdłuż jezdni, a nie jak dotychczas - ukośnie. Pozwoli to na wydzielenie drogi dla rowerów.

Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie. Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie.
Największa zmiana czeka nas jednak na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. 10 Lutego oraz za nim. Przed skrzyżowaniem nadjeżdżającego rowerzystę wychwyci specjalna pętla indukcyjna, która zapali dla niego zielone światło.

- Ma się ono świecić przez 10 sekund. W tym czasie wszystkie samochody będą czekać na czerwonym, a zielone będą mieli tylko piesi, przechodzący przez ul. 10 Lutego - mówi Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni za rozwój transportu rowerowego.

Za skrzyżowaniem trzypasmowa droga dla samochodów zostanie natomiast zwężona do dwóch pasów. Dziś z prawego pasa skręca się w prawo, z lewego w lewo, a ze środkowego jedzie prosto. Po zmianach funkcja prawoskrętu zostanie zachowana, ale z pasa środkowego będzie można jechać prosto oraz w lewo. Lewy pas zmieni się w drogę wyłącznie dla jadących "pod prąd" rowerzystów. Będą mogli nim dojechać do kolejnego kontrapasa na ul. Starowiejskiej, w którą będą mogli się włączyć w obu kierunkach.

Na razie rozwiązanie istnieje tylko na papierze, ale wdrażanie może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że początki mogą być trudne.

- W pierwszych tygodniach może tam być "Sajgon", ale kierowcy się przyzwyczają. Pamiętajmy, że dziś sporo osób skręca tam w lewo, bo boi się niebezpiecznego skrzyżowania Dworcowa/Podjazd zobacz na mapie Gdyni, na którym włączenie w stronę centrum jest bardzo trudne. Po jego przebudowaniu problem powinien jednak całkowicie zniknąć - mówi nam jeden z gdyńskich drogowców.

Opinie (459) ponad 10 zablokowanych

  • kolejny chory pomysł tych przyspawanych do stołków dzięki gdyńskim lemingom (1)

    bravo :) mam nadzieje ze elektorat szczura zadowolony :D

    • 9 4

    • Rowerzyści to lemingi ? To żegnaj się z moim głosem na PiS !!!

      • 0 0

  • (2)

    W ciągu godziny ile przejedzie tam rowerów ? Jeden? Taki kawałek itak nic im nie da.

    • 11 6

    • Jeden rower ? Tak się przyspawałeś do auta że świata nie widzisz ?

      Podejrzewam iż dla ciebie ulice nie są odśnieżane, bo ty MUSISZ ZOBACZYĆ pługo-piaskarkę, nie wystarczy że będzie jechała przed tobą z kilka minut czy za tobą.

      • 1 0

    • wykop tam rów w poprzek
      a potem licz ile samochodów tamtędy przejedzie ;-)

      • 4 5

  • (1)

    Dlaczego miasto nie buduje sciezek rowerowych w miejscach bezproblemowych, gotowych do szybkiego zainwestowania pieniedzy.
    Zwlaszcza tych bezkolizyjnych, ktore az czekaja na powstanie sciezek, jak np: zadrzewiona aleja wzdluz torow PKP, pomiedzy Wzgorzem, a Gdyna Glowna.

    • 8 4

    • Mi ona nie po drodze - jadę do centrum załatwiać sprawy rowerem. Może

      wtedy zgłosisz postulat aby np. banki się tam przeniosły ?

      • 0 0

  • Niech mnie KTOS wyjasni, po co tam sa te pojedyncze drzewa ??? (3)

    Jaka funkcje one tam pelnia, w zakopconym centrum ?
    Na pewno nie zamieniaja CO2 w tlen. Raczej same umieraja od spalin.
    Zajmuja idealne miejsce wlasnie na sciezki rowerowe, poprowadzone rownolegle do jezdni.

    • 2 6

    • Powinno być więcej drzew. Za to mniej egoistycznych pajaców na 2 kółkach. (2)

      • 5 3

      • Drzewa posadź gdzie indziej - jako uzupełnienie a nie w miejscu gdzie powinna

        biec DR.

        • 0 1

      • Zgadzam się, więcej drzew!

        • 0 2

  • Są wazniejsze inwestycje (1)

    1. Wyremontować chodnik kolo SKM wzgórze , aby połączyć ścieżki z redlowa do centum.
    2. Wyremontować ścieżkę na Morskiej - kolo jusk'a jest nawet 4-pasmowka :D ( stare malowanie zostalo )
    3. Zrobić dalszą ścieżkę przez park Plymouth.

    • 6 3

    • Centrum też jest ważne - jest dziurą rowerową. Pora aby Gdynia zrobiła

      połączenie DR terminala promowego z DR biegnącą do Sopotu jeśli nie chce oszukiwać pasażerów promów - na mapkach podają iż żadnej dziury nie ma.

      • 1 0

  • (3)

    Nie mam nic przeciwko powstawaniu nowych dróg dla rowerów tylko nie rozumiem dla czego rowerowy Mikołaj chcąc zrobić dobrze jednym zabiera drugim! Może lepiej stworzyć coś nowego niż tylko namalowac biała linie na jezdni.
    Postępując takim tokiem rozumowania, skoro rowerzyści zabiorą mi pas drogi to ja zacznę jeździć samochodem po chodniku!
    Szczytem braku rozsądku w szale pedalowej rozrzutnosci jest ul. Wita Stwosza za hala Olivia. Tam wydzielone zostały w każda stronę pasy dla rowerów kosztem mieszkańców, którzy teraz swoje samochody maja parkować niewiadomo gdzie a na skrzyżowaniach powstały jakieś autorskie czerwone placki śliskie po deszczu.
    Tragedii dopełnia fak, ilekroć przyjeżdżam tamtędy trudno wypatrzec rowerzyste. Nawet w środku lata.
    Szanuje nowa inicjatywę i dobre chęci ale niech bedą oparte na rozsądku i z zyskiem dla ogółu. "Pedalowe lobby" powinno zaczac analizować własna sytuacje, w ktorej jest opluwane na prawo i lewo w opiniach pod kazdym artykulem i wyciągnąć wnioski.

    • 14 14

    • Opluwa się to rowerzystów drogi Panie. I wyzywa od ped... jak samemu w aucie

      ma się trzy pedały. Aby zobaczyć rowerzystów to stój Pan tam dłużej a nie krótką chwilę.
      A tragedii w Gdyni nie będzie - z pasa do skrętu w lewo z 3 Maja w 10 Lutego korzystam od 30 lat i mało kto z niego skręca - zna Pan sytuację na 10 Lutego na odcinku od 3 Maja do Władysława IV jadąc w stronę Świętojańskiej i Skweru ? W godzinach szczytu oba pasy są pełne aut - lewy pas jest blokowany już przy Mściwoja przez skręcających w tę ulicę tuż przy przystanku gdzie autobusy i trolejbusy nie mają zatoki, co powoduje iż już tu czasami jazda na wprost jest blokowana. Dalej - pełno ludzi skręca w lewo w Władysława IV ku Jana z Kolna i jadący na wprost schodzą na prawy pas, który czasami też jest przyblokowany przez skręcających z kolei w prawo w kierunku Orłowa a to z powodu obowiązku przepuszczenia pieszych mających zielone światło. Więc większość jadących 3 Maja jedzie na wprost nawet za 3 autobusami aby tylko nie skręcić w lewo w 10 Lutego. Ja jadę prosto wtedy kiedy nie ma autobusów, jak są to niejako automatycznie zjeżdżam na zazwyczaj pusty pas do lewoskrętu bo niekiedy jest za duże towarzystwo jadących na wprost - niekiedy ich koniec jest tuż za Starowiejską to wolę przemęczyć się 10 Lutego - raz że przejadę zielone światło za pierwszym zamachem (bo na wprost w kolejce aut nawet za drugim razem nie da rady, ale to rzadko) i a nuż może będzie mniej aut przed Władysława IV i jest tak w połowie przypadków.

      • 1 1

    • (1)

      Chodniki to w PL w zasadzie parkingi, wiec sa juz dawno zawlaszczone i zdewastowane przez samochody.

      • 4 2

      • Skandal!

        • 0 0

  • Pętla indukcyjna dla rowerzystów... (3)

    A były w tej bajce smoki?

    • 10 4

    • Nie wierzysz w postęp naukowo-techniczny ? Urwałeś się z XIV wieku ?

      • 0 0

    • W gdyni ro nawet pentle do motocyklistów nie zawsze dzialaja :)

      • 0 0

    • w Gdańsku nowe pętle działają

      • 1 0

  • Dość terroru rowerzystów. (1)

    Jeżdżą po chodnikach nie zachowując elementarnych zasad bezpieczeństwa.
    Za nic maja przepisy ruchu drogowego. Zwęża się dla nich chodniki do 0,5m szerokości aby można było wybudować ścieżkę rowerową (okolice Klifu)
    A teraz będą zabierane pasy ruchu aby mogli jeździć po prąd.
    A i tak będą z....ć w tym miejscu po chodniku bo jest szeroki i jeździ im się bezpieczniej. Na pieszym wymuszą wszystko - na samochodzie już nie.
    Na siłę wprowadzane są rozwiązania dla rowerów w miejscach gdzie nie ma takich możliwości. Ale na papierze ładnie brzmi oddaliśmy do użytku 2km ścieżki, a w rzeczywistości namalowaliśmy 2km linie na chodniku (zwężając chodnik) - Morska w Gdyni.

    • 15 15

    • W okolicach Klifu ? To może przesuniesz budynki na przeciwko poczty przy

      Przebendowskich do tyłu - konkretnie Zwycięstwa 257 i 259 ? Tak cię boli ten jeden fragmencik ? Dla mnie z takimi poglądami nie jesteś rowerzystą, co najwyżej kimś jeżdżącym na rowerze - przypadkową osobą.

      • 0 1

  • Rowerzysta i kierowca samochodu. (1)

    Lipne rozwiązanie dla pasa prosto i w lewo.
    Jeśli będzie dużo aut w lewo to utkną, aby przepuścić pieszych, chyba, że zielone dla pieszych będzie tylko i wyłącznie jak zielone dla rowerów.

    • 4 3

    • Mało ludzi autami z tego pasa skręca w lewo - zniechęca ich sytuacja na

      10 Lutego przed Władysława IV, gdzie skręcający w kierunku Jana z Kolna blokują lewy pas, a wcześniej skręcający w lewo w Mściwoja II gdzie tu w połączeniu ze stojącymi opodal na przystanku autobusami i trolejbusami w ogóle na krótki czas blokują przejazd 10 Lutego od 3 Maja w stronę Skweru Kościuszki. Przed Władysława IV większa liczba samochodów skręcająca w prawo w Władysława IV zmuszona ustąpić pieszym mającym zielone światło też czasami blokują z tymi skręcającymi w lewo przejazd na wprost.
      W związku z tym większość jadących 3 Maja woli odstać swoje i jechać prosto i przeciąć 10 Lutego.

      • 0 0

  • Jeszcze wieksze korki! (6)

    Gratulacje, jeżdżę tamtędy codziennie i to właśnie w lewo bo środkowy pas jest tak zawalony, ze się stoi kilka zmian świateł. Gratuluję naprawdę idiotycznych pomysłów dla garstki rowerzystów (nie widziałam nigdy w tym rejonie rowerów) . Poszerzcie chodniki, wydzielcie ścieżki na chodnikach, które owszem trzeba będzie wyremontować zamiast jeszcze bardziej utrudniać poruszanie się po centrum Gdyni, w której nie ma parkingów!

    • 21 14

    • (3)

      Masz problem z brakiem miejsca do parkowania w centrum? Hmmm... szkoda,że nie przyjechałeś rowerem, to byś nie miał tego problemu ;)

      • 6 4

      • Dokładnie - ostatnio autem po 18:00 mam problemy z zaparkowaniem przy

        DH Batorym. Rowerem nigdy.

        • 1 0

      • (1)

        Gdybym przyjechal rowerem to nie mialbym go tez gdzie postawic albo by mi go ukradli...

        • 2 5

        • No tak, bo samochodów nie kradną. Tylko koniecznie trzeba postawić na trawniku,tuż na przeciw okna sypialni...

          • 2 0

    • Tak ? Właśnie ja korzystam z tego pasa i zawsze jest tam mało chętnych

      do skrętu w lewo, których odstraszają auta stojące na 10 Lutego przed Władysława IV. Większość woli z tego względu jechać prosto.

      • 0 0

    • Chodniki powinni byc dla pieszych i zagrodzone dla samochodow. Remonty tak, ale jednoczesnie zakaz parkowania. Drogi rowerowe wydzielone w chodniku sa niebezpieczne. Zawalone miasto samochodami to smrod i halas, lepiej redukowac ruch samochodowy. Nie wiem po co w ogole poruszac sie po centrum samochodem. Przeciez tam sa male odleglosci?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum