• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum Gdyni: zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom

Michał Sielski
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo. Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo.

Rewolucja drogowa w centrum Gdyni. Pas do lewoskrętu z ul. 3 Maja w 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zamieniony na drogę dla rowerzystów, którzy będą tam mogli jechać "pod prąd". Dostaną też odrębną sygnalizację, która zatrzyma wszystkie samochody na czas ich przejazdu.



Zamiana trzeciego pasa na ul. 3 Maja w drogę rowerową to dobry pomysł?

Do tej pory szczytem odwagi w zakresie wprowadzania zrównoważonego transportu było dla władz Gdyni wymalowanie kontrapasa rowerowego na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Po niedługim czasie okazało się, że - wbrew obawom - w żaden sposób nie zmniejszyło to bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Nie odnotowano tam dotąd żadnej kolizji z rowerzystą, a coraz rzadziej parkujących na drodze dla rowerów kierowców skutecznie zachęcają do większej rozwagi mandaty od Straży Miejskiej.

Zobacz więcej: Sypią się mandaty za parkowanie na drodze rowerowej.

Postanowiono więc pójść krok dalej. A nawet dwa kroki. Na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni powstanie kolejny kontrapas dla rowerzystów. Będą oni mogli zjechać w dół ulicy po prawej stronie jezdni. Kilkumiejscowy parking na wysokości Cyganerii zostanie przebudowany tak, by samochody zostawiane były wzdłuż jezdni, a nie jak dotychczas - ukośnie. Pozwoli to na wydzielenie drogi dla rowerów.

Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie. Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie.
Największa zmiana czeka nas jednak na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. 10 Lutego oraz za nim. Przed skrzyżowaniem nadjeżdżającego rowerzystę wychwyci specjalna pętla indukcyjna, która zapali dla niego zielone światło.

- Ma się ono świecić przez 10 sekund. W tym czasie wszystkie samochody będą czekać na czerwonym, a zielone będą mieli tylko piesi, przechodzący przez ul. 10 Lutego - mówi Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni za rozwój transportu rowerowego.

Za skrzyżowaniem trzypasmowa droga dla samochodów zostanie natomiast zwężona do dwóch pasów. Dziś z prawego pasa skręca się w prawo, z lewego w lewo, a ze środkowego jedzie prosto. Po zmianach funkcja prawoskrętu zostanie zachowana, ale z pasa środkowego będzie można jechać prosto oraz w lewo. Lewy pas zmieni się w drogę wyłącznie dla jadących "pod prąd" rowerzystów. Będą mogli nim dojechać do kolejnego kontrapasa na ul. Starowiejskiej, w którą będą mogli się włączyć w obu kierunkach.

Na razie rozwiązanie istnieje tylko na papierze, ale wdrażanie może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że początki mogą być trudne.

- W pierwszych tygodniach może tam być "Sajgon", ale kierowcy się przyzwyczają. Pamiętajmy, że dziś sporo osób skręca tam w lewo, bo boi się niebezpiecznego skrzyżowania Dworcowa/Podjazd zobacz na mapie Gdyni, na którym włączenie w stronę centrum jest bardzo trudne. Po jego przebudowaniu problem powinien jednak całkowicie zniknąć - mówi nam jeden z gdyńskich drogowców.

Opinie (459) ponad 10 zablokowanych

  • Mniejszość wymusza swoje rozwiązania na większości (2)

    Dlaczego mniejszości jaką z ogółu mieszkańców Gdyni stanowią aktywni, roweżyści, pozwala się dyktować warunki wszystkim mieszkańcą.
    Po wynikach sondażu widać, że nastawienie do takiego rozwiązania nie jest przychylne, a mimo to na siłę jest kontrapas forsowany.
    A tak na marginesie za rejestrację samochodu itp czynności właściciele aut dokładają się poprzez opłaty do kasy miasta,a jaki wkład mają rowerzyści?

    • 19 8

    • To rowerzyści rządzą a nie UM i pr. Szczurek ? Od kiedy to ? Mnie nikt nie pytał

      się o zdanie, niemniej jednak jakieś DR powinny być w centrum.

      Do jakich opłat rowerzyści mają się dokładać ? A dlaczego mają ? Trują spalinami ? Są tak ciężcy że niszczą jezdnie ? I nic zupełnie nie płacą ? A podatki od nieruchomości to nic (lub pośrednio przez czynsze) ? A piesi coś płacą ? Budowa i utrzymanie chodników kosztuje.

      I proszę korzystać ze słownika ortograficznego - ja uznaję choroby, ale nie zwalniają one z korzystania ze słownika. Mam w rodzinie dwóch ludzi z wyższym wykształceniem co robią błędy, a raczej robili bo nauczyli się mieć przy sobie słowniki.

      • 0 3

    • po komentarzach widać, że jeden analfabeta zaspamował pół forum

      • 2 6

  • Idiotyczny pomysł.

    Nie jestem przeciwnikiem ułatwiania życia rowerzystom. Sam jeżdżę na rowerze, tak więc niech robią ścieżki i kontrapasy - ale niech robią to w miejscach, w których nie będzie to kaleczyć istniejącej (i i tak kulawej jak na spore miasto) infrastruktury drogowej.

    Nie mam nic przeciwko pasowi na Starowiejskiej. Ulica szeroka, jednokierunkowa, z małym natężeniem ruchu. Kontrapas powstał i nikomu raczej nie przeszkadza. Ale wpychanie kontrapasa na siłę na 3 maja kosztem jednego pasa to porażka. Proponuję jeszcze, aby w ogóle uspokoić ruch w mieście (znaczy wygenerować ekologiczny korek przez większość doby) zrobić również kontrapasy na całej długości Morskiej (w końcu ścieżka rowerowa na tej ulicy to kpina, kto jechał od dworca głównego do Chyloni ten wie), na Władysława IV też jest spory ruch i za dużo pasów, więc tam też będzie OK, można przedłużyć przez całą Zwycięstwa (będzie dobry dojazd do Sopotu), nie można zapomnieć o Wielkopolskiej, żeby tam korków zbyt małych nie było.

    I w taki sposób niewielkim nakładem (chociaż to sporne, wiadomo ile wymalowanie kreski i wstawienie kilku znaków może kosztować) można całe miasto uzbroić w ścieżki rowerowe. I jeszcze pewnie na tak zacny cel unia coś sypnie.

    A ja sobie będę klął z resztą kierowców w korkach spalając rocznie dodatkowo litry paliwa - by było bardziej ekologicznie :)

    I niech mi nikt nie mówi, że mam jeździć do pracy rowerem. Jak ktoś zechce za mną jeździć i wozić mi narzędzia i inne niezbędne rzeczy przez cały dzień, a także ciuchy na przebranie - to wtedy o takiej opcji pomyślę. A na razie ze względów praktycznych zostanie znienawidzony przez ekstremistów proekologicznych diesel.

    • 2 2

  • południk Gdynia (2)

    Idiotyzm. Jedyna możliwość przejazdu samochodem przez centrum Gdyni w kierunku południowym ( poza zatkaną i pełną świateł Świętojańską.)

    • 9 5

    • No strasznie dużo ludzi skręca w lewo z 3 Maja w 10 Lutego, jakby niepomni byli

      tego co dzieje się na tej drugiej przed Władysława IV. A dzieje się tyle, iż często gęsto na środkowym pasie na 3 Maja ustawia się nawet za trzema autobusami z 15 aut aby jechać na wprost, gdy na lewym ustawią się może jeden może dwa których kierowcy liczą na to, iż na 10 Lutego przed Wł. IV będzie mniej aut i szybko skręcą z niej w prawo w kierunku Orłowa.

      Skąd to wiem ? Bo samochodem skręcałem w z 3 M. na 10 L. lewo tysiące razy - po prostu widząc zapchany środkowy pas z autobusami i wolny lewy zjeżdżam na niego, bo jadąc na wprost nie zawsze da radę przejechać na pierwszym zielonym światle i zawsze jest nadzieja że przed krzyżówką 10 L i W IV nie jest tak źle i że szybko skręci się na niej w prawo w kierunku Sopotu. I nie zawsze bywało źle, ale w szczytach krótki odcinek 10 L. między 3 M. a Wł. IV jest zapchany i wolny (wtedy jak nie ma zbyt dużej ilości autobusów czekam na 3 M w kolejce i jadę na wprost).

      • 0 0

    • Z tego co wiem to od przyszłego roku Świętojańska w końcu będzie deptakiem, a na pewno zakaz jazdy samochodami (tylko trolejbusy).

      • 3 2

  • mój typ (1)

    na bzdurę roku. 100m ścieżki o szerokości pasa dla kilku rowerzystów tamtędy jeżdżacych.

    • 15 9

    • Na pewno kilku ? Nie wiesz gdzie mieszkasz ? Bo widzę masz z tym problemy.

      • 0 0

  • a ja mam gdzies ten pas i bede jezdzil tak jak do tej pory,mam takie prawo (1)

    • 2 8

    • A ja mam prawo jeździć 160 km/h Świętojańską ? Po co gadasz głupoty.

      • 1 0

  • Coś nowego (3)

    Szkoda pieniędzy i roboty .Na Starowiejskiej zrobiony specjalny pas na jezdni a rowerzyści dalej śmigają po chodnikach.

    • 11 6

    • to takiemu co po chodniku, gdy obok pas na jezdni... (1)

      ... kijek w szprychy :)

      • 1 2

      • Uśmieszek ? A z tobą to będzie się można spotkać w Sądzie.

        • 1 1

    • Facet, skończ waść z głupim szablonem - jest DR a obok rowerzyści jadą

      jezdnią. Te bajeczki opowiadaj gdzie indziej.

      • 0 2

  • Brak kolizji - bo tam nie ma rowerzystów (5)

    Brak kolizji, nie dlatego że ta ścieżka jest taka bezpieczna , tylko dlatego, że praktycznie żaden roweżysta z niej nie korzysta.
    Proponuje policzyć ilu roweżystów jeździ wytyczonym pasem i podjąć racjonalne , zdroworozsądkowe decyzje i zlikwidować tą karykaturę ścieżki rowerowej, zamiast dalej brnąć z absurdalnymi pomysłami, które tylko utrudniają życie mieszkańców i firm ze śródmieścia.
    Jakim cudem jeden nawiedzony rowerowo urzędnik może terroryzować swoimi pomysłami większość społeczności, a te proporcje są jasno widoczne.
    Temu Panu już dziękujemy

    • 19 9

    • O jaką ścieżkę chodzi ? O ten kontrapas na Starowiejskiej ? Ja tam jeżdżę celowo

      nakładając drogę - bowiem nie jest skorelowany z innymi DR, których tam jeszcze nie ma. Rozumiem o co chodzi władzom i jeśli to przyszły szlak rowerowy: Władysława IV - Armii Krajowej - 3 Maja - Starowiejska - Pl. Konstytucji to pojawi się więcej rowerzystów, zdecydowanie więcej. A na razie jadę z DR z Władysława IV przy Armii Krajowej na jezdnię, nią do Jana z Kolna, 3 Maja i Starowiejską na Pl. Konstytucji i dalej Janka Wiśniewskiego - większość rowerzystów nie jeździ jak ja naokoło Starowiejską tylko od razu z Jana z Kolna wjeżdżają z tyłu Sądu na Wiśniewskiego - robię to celowo, abyś nie narzekał że nikt tędy nie jeździ.

      Co do firm - coraz więcej ludzi jeździ do pracy rowerami, bo mają dość stania w korkach.

      I nie narzucaj się środkiem transportu - ja się nie narzucam, jestem przeciwnikiem prawnego zabraniania jazdy samochodem do centrów itp. regulacjom. Jeżdżę i tym i tym, samochodem po znacznie duże i cięższe przedmioty (np. meble do skręcenia lub z żoną bo nie może za bardzo jeździć rowerem). W zeszłym roku np. z chęcią jechałem rowerem z Redłowa do OBI na Chylonię po parę rzeczy i taki np. 50 m cieńszy zielony wąż ogrodniczy ładnie fabrycznie zapakowany zmieścił się w całości w większym takim codziennym plecaku. Po licho miałem jechać po niego sam samochodem, zwiększając ruch i ponosząc koszty paliwa ?

      • 0 0

    • roweRZytsa, bo roweR (1)

      chcesz się wypowiedzieć publicznie i PISEMNIE - przynajmniej sugeruj się czerwonymi podkreśleniami.....
      oczy bolą od Twoich pseudo-polskich wypocin

      • 3 0

      • Przyganiał kocioł garnkowi, RowerzYSTa , bo tak jest po kolei , nie działają podkreślenia ?

        a do ubliżania od pseudopolaków mnie nie sprowokujesz , pozdrawiam

        • 2 0

    • roweżyści faktycznie jerzdzą jak porąbani, ale rowerzystom taki pas bardzo się przyda

      • 4 5

    • to czas, aby zaczęli bez obaw korzystać

      • 1 6

  • No i wspaniale! (4)

    To są prawdziwe metody radzenia sobie z korkami w mieście.
    Bo dawno już udowodniono że dokładanie kolejnych pasów korków nie zmniejsza (a nawet zwiększa), natomiast korki zmniejszają się po ograniczeniu ruchu.
    Jest to prosta zasada - w momencie kiedy taki kierowca ma do wyboru, albo spędzać każdego dnia 2 godziny w korku, albo szybciej podjechać komunikacją zbiorową czy rowerem, to naturalnie wybierze rower.
    Ważne żeby wytrącić kierowcą ich argument, że samochodem są oni szybciej - w w prosty sposób można udowodnić że będą samochodem wolniej i wtedy naturalnie przesiądą się do bardziej efektywnych ekologicznie środków transportu.

    Bardzo pozytywne zmiany!
    Chcemy więcej!

    • 14 11

    • A rozmawiałeś już o tym z psychiatrą? (1)

      • 2 3

      • Twoja "ulubiona" odpowiedź rowerzystom ? Gratuluję "kultury".

        • 0 0

    • Chyba "wytrącić kierownicą"?

      • 1 0

    • kierowcą wytrącić jechać w smrodzie

      jestę polakię

      • 2 1

  • (3)

    No kolejny pomysł aby dobrze zrobić jakieś mniejszości co ciągle krzyczy. Krzyczą, krzyczą a przepisów to nie znają. W jakich chorych głowach rodzą się takie pomysły?! Przecież w końcu trzeba powiedzieć stop dla tych fanatyków dwóch kółek co ciągle nam opowiadają, że jak to fajnie sobie pojeździć obok spalin. Przecież to takie zdrowe i rekreacyjne. Zabierać jeden pas bo jaśnie Pan rowerzysta chce sobie pojeździć. Chcą jeździć to do lasu a nie na ulice.

    • 13 5

    • Ignorancie - czytasz z uwagą ? To jest pomysł UM, a nie lobby rowerowego.

      To po pierwsze.

      A po drugie - ty do lasu zasuwaj ! Jakim prawem narzucasz się ludziom. Bronię ci jazdy samochodem ? Nie. Więc i ty mi nie narzucaj czym mam się poruszać załatwiać sprawy, robić zakupy itp. Ja nie mam czasu na stanie w korkach czy na szukanie miejsca dla auta w centrum. I szkoda mi też kasy - mam pewne nie tanie hobby i w związku z tym wolę kupować kolejne przedmioty do kolekcji aniżeli paliwo. Część tych przedmiotów sprzedaję na Allegro (dublety) i dla moich kupców w Trójmieście jest opcja odbioru osobistego zupełnie bez kosztowego co zapewnia rower - chętnie nim podjeżdżam od Pruszcza po Wejherowo. Tylko nieliczni od razu płacą mi za przesyłkę pocztą - no cóż nie narzucam im się, ale szkoda kopert i innych materiałów do pakowania skoro mogę nawet zimą podjechać we wskazane miejsce.

      I jeszcze taka sprawa - jest w Redłowie przy Zwycięstwa "Biedronka" wraz z paroma bankami i innymi sklepami - parking przy niej czasami jest pełny i niektórzy muszą się obejść ze smakiem i jadą gdzie indziej - nie czekają na zwolnienie miejsca. Niekiedy jednak są puste miejsca, a to dlatego że niektórzy mieszkańcy dzielnicy przyjeżdżają tu rowerami (a nie autami) i jadący samochodami od razu zaparkują.

      • 1 1

    • jak patrzę na kierowców to większość ostatnio do przepisów stosowała się na egzaminie

      nawet Policja łapie głównie tych którzy jadą wyjątkowo przepisowo... U rowerzystów jest to samo. W końcu KRD to zbiór represji i tortur prawda?

      • 0 0

    • Oczywiscie, ze nie jest fajnie jezdzic obok spalin, ale tak samo nie jest fajnie zyc w takim samochodowo-spalinowym miescie. Wiec ludzi nalezy do niego zniecheacac i oferowac alternatywe, zdrowsze srodki transportu.

      • 1 1

  • Dosyć!!! (1)

    Dosyć tych dziwactw na ciasnych ulicach centrum Gdyni!! Stop biketerrorowi!

    • 16 10

    • Ty nie będziesz decydował o tym. A stop to chamom w samochodach, którzy

      nie szanują mnie jako pieszego - o mały włos jedna pani nie przejechałaby lewymi kołami swego auta po moich stopach na wylocie Abrahama przy 10 Lutego - byłem już na jezdni nie na chodniku (więc miałem pierwszeństwo) , a babsztyl uparty jedzie.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum