Centrum Gdyni: zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom

Michał Sielski
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo. Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo.

Rewolucja drogowa w centrum Gdyni. Pas do lewoskrętu z ul. 3 Maja w 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zamieniony na drogę dla rowerzystów, którzy będą tam mogli jechać "pod prąd". Dostaną też odrębną sygnalizację, która zatrzyma wszystkie samochody na czas ich przejazdu.

Zamiana trzeciego pasa na ul. 3 Maja w drogę rowerową to dobry pomysł?

Do tej pory szczytem odwagi w zakresie wprowadzania zrównoważonego transportu było dla władz Gdyni wymalowanie kontrapasa rowerowego na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Po niedługim czasie okazało się, że - wbrew obawom - w żaden sposób nie zmniejszyło to bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Nie odnotowano tam dotąd żadnej kolizji z rowerzystą, a coraz rzadziej parkujących na drodze dla rowerów kierowców skutecznie zachęcają do większej rozwagi mandaty od Straży Miejskiej.

Zobacz więcej: Sypią się mandaty za parkowanie na drodze rowerowej.

Postanowiono więc pójść krok dalej. A nawet dwa kroki. Na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni powstanie kolejny kontrapas dla rowerzystów. Będą oni mogli zjechać w dół ulicy po prawej stronie jezdni. Kilkumiejscowy parking na wysokości Cyganerii zostanie przebudowany tak, by samochody zostawiane były wzdłuż jezdni, a nie jak dotychczas - ukośnie. Pozwoli to na wydzielenie drogi dla rowerów.

Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie. Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie.
Największa zmiana czeka nas jednak na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. 10 Lutego oraz za nim. Przed skrzyżowaniem nadjeżdżającego rowerzystę wychwyci specjalna pętla indukcyjna, która zapali dla niego zielone światło.

- Ma się ono świecić przez 10 sekund. W tym czasie wszystkie samochody będą czekać na czerwonym, a zielone będą mieli tylko piesi, przechodzący przez ul. 10 Lutego - mówi Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni za rozwój transportu rowerowego.

Za skrzyżowaniem trzypasmowa droga dla samochodów zostanie natomiast zwężona do dwóch pasów. Dziś z prawego pasa skręca się w prawo, z lewego w lewo, a ze środkowego jedzie prosto. Po zmianach funkcja prawoskrętu zostanie zachowana, ale z pasa środkowego będzie można jechać prosto oraz w lewo. Lewy pas zmieni się w drogę wyłącznie dla jadących "pod prąd" rowerzystów. Będą mogli nim dojechać do kolejnego kontrapasa na ul. Starowiejskiej, w którą będą mogli się włączyć w obu kierunkach.

Na razie rozwiązanie istnieje tylko na papierze, ale wdrażanie może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że początki mogą być trudne.

- W pierwszych tygodniach może tam być "Sajgon", ale kierowcy się przyzwyczają. Pamiętajmy, że dziś sporo osób skręca tam w lewo, bo boi się niebezpiecznego skrzyżowania Dworcowa/Podjazd zobacz na mapie Gdyni, na którym włączenie w stronę centrum jest bardzo trudne. Po jego przebudowaniu problem powinien jednak całkowicie zniknąć - mówi nam jeden z gdyńskich drogowców.

• zła kolejność

Może jednak najpierw warto przebudować skrzyżowanie dworcowa/podjazd a nie klinować skrzyżowanie..?

• oj Panie Prezydencie...

Szczurek... czy Tobie już władza za bardzo do głowy uderza.... budujesz budynki dla celebrytów... pieniądze miasta ładujesz w imprezy i do tego zrobiłeś przekręt z lotniskiem na grube miliony... a ulice są dalej zniszczone na "zapomnianych" dzielnicach przez Ciebie... nie wspominając o płytach położonych ponad 20 lat temu.... one też są popękane... a kiedyś na Ciebie głosowałem...

• Jestem rowerzysta ale to glupi pomysl

na sile pod publike, a trzeba rowerowo dzialac w tragicznej pod tym wzgledem gdyni ...... jak w gdansku ( z glowa ) badzmy obiektywni

• moja Gdynia robi się coraz bardziej zacofana.

żal

• Bardzo zły pomysł (1)

Może lepiej byłoby w pierwszej kolejności zabrać się właśnie za skrzyżowanie Podjazd/Dworcowa, a potem likwidować jeden pas ruchu na 3-go maja !!

• "Przebudowa Podjazd/Dworcowa to kwestia tygodni"

tak powiedział jakiś wyrób szczuropodobny na parę dni przed wyborami. Nie wspomniał przezornie, ile tych tygodni, ale wiemy przecież, że każdy rok ma ich 52...

co za bezsens

• powiedział co wiedział

• Brawo Brawo czemu tak późno?

WOW w końcu wyższa cywilizacja w Gdyni. Brawo

• pas dla osób z psami

postuluję o wprowadzenie oddzielnego lewoskrętu dla osób z psami żeby nie musieli chodzić po chodnikach ze swoimi ulubieńcami. Niech zielone światło pali się dla nich przez 15 sekund tak żeby nawet mopsy zdążyły przejść

• Gdynia XXI w.

Czekamy na cywilizowane ścieżki Kacze Buki/Orłowo/Sopot.

• Fatalny pomysł

Nie da się porównać ruchliwego skrzyżowania 3Maja z małym odcinkiem jednokierunkowej Starowiejskiej, gdzie wprowadzono kontrpas , fatalny pomysł.

Rowerowy Rajd AZS

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew