• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum Gdyni: zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom

Michał Sielski
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo. Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo.

Rewolucja drogowa w centrum Gdyni. Pas do lewoskrętu z ul. 3 Maja w 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zamieniony na drogę dla rowerzystów, którzy będą tam mogli jechać "pod prąd". Dostaną też odrębną sygnalizację, która zatrzyma wszystkie samochody na czas ich przejazdu.



Zamiana trzeciego pasa na ul. 3 Maja w drogę rowerową to dobry pomysł?

Do tej pory szczytem odwagi w zakresie wprowadzania zrównoważonego transportu było dla władz Gdyni wymalowanie kontrapasa rowerowego na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Po niedługim czasie okazało się, że - wbrew obawom - w żaden sposób nie zmniejszyło to bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Nie odnotowano tam dotąd żadnej kolizji z rowerzystą, a coraz rzadziej parkujących na drodze dla rowerów kierowców skutecznie zachęcają do większej rozwagi mandaty od Straży Miejskiej.

Zobacz więcej: Sypią się mandaty za parkowanie na drodze rowerowej.

Postanowiono więc pójść krok dalej. A nawet dwa kroki. Na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni powstanie kolejny kontrapas dla rowerzystów. Będą oni mogli zjechać w dół ulicy po prawej stronie jezdni. Kilkumiejscowy parking na wysokości Cyganerii zostanie przebudowany tak, by samochody zostawiane były wzdłuż jezdni, a nie jak dotychczas - ukośnie. Pozwoli to na wydzielenie drogi dla rowerów.

Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie. Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie.
Największa zmiana czeka nas jednak na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. 10 Lutego oraz za nim. Przed skrzyżowaniem nadjeżdżającego rowerzystę wychwyci specjalna pętla indukcyjna, która zapali dla niego zielone światło.

- Ma się ono świecić przez 10 sekund. W tym czasie wszystkie samochody będą czekać na czerwonym, a zielone będą mieli tylko piesi, przechodzący przez ul. 10 Lutego - mówi Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni za rozwój transportu rowerowego.

Za skrzyżowaniem trzypasmowa droga dla samochodów zostanie natomiast zwężona do dwóch pasów. Dziś z prawego pasa skręca się w prawo, z lewego w lewo, a ze środkowego jedzie prosto. Po zmianach funkcja prawoskrętu zostanie zachowana, ale z pasa środkowego będzie można jechać prosto oraz w lewo. Lewy pas zmieni się w drogę wyłącznie dla jadących "pod prąd" rowerzystów. Będą mogli nim dojechać do kolejnego kontrapasa na ul. Starowiejskiej, w którą będą mogli się włączyć w obu kierunkach.

Na razie rozwiązanie istnieje tylko na papierze, ale wdrażanie może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że początki mogą być trudne.

- W pierwszych tygodniach może tam być "Sajgon", ale kierowcy się przyzwyczają. Pamiętajmy, że dziś sporo osób skręca tam w lewo, bo boi się niebezpiecznego skrzyżowania Dworcowa/Podjazd zobacz na mapie Gdyni, na którym włączenie w stronę centrum jest bardzo trudne. Po jego przebudowaniu problem powinien jednak całkowicie zniknąć - mówi nam jeden z gdyńskich drogowców.

Opinie (459) ponad 10 zablokowanych

  • Prawo dla wybranych (1)

    "Na Starowiejskiej nie było kolizji z rowerzystami" bo jest ich tam jak na lekarstwo. Podejrzewam, że więcej nałożono mandatów karnych za parkowanie, niż rowerzystów jechało Starowiejską w górę.
    Wyznaczmy więc pas dla rowerów na 3 Maja, niech korki większe będą, paliwa zużyjemy więcej, kupimy i podatki zapłacimy. Same PLUSY

    • 15 8

    • W Gdańsku jakoś kontrapasy się sprawdzają i są one wprowadzane sukcesywnie. Jak na razie odnotowano tam jedną kolizję z udziałem rowerzysty. Dlaczego w Gdyni ma się to nie sprawdzić. Nawet Sopot i Pruszcz też wprowadzają kontraruch

      • 5 0

  • w koncu robi się cos w centrum (2)

    wprowadzenie takich rozwiązań jest proste i powinno już dawno zostać wprowadzone. dodam, że na świetojańskiej przy światłach wystarczył by pas z przodu dla ustawienia rowerów i można byłoby śmigać :) oby więcej rozwiązań dla nas- miłośników miast bez aut!

    • 11 13

    • Z tego, co się orientuję, to na Świętojańskiej ( z dużej litery ) obowiązuje zakaz ruchu jednośladów. (1)

      Jednak to nie przeszkadza rowerzystom. Rowerzyści sobie, cała reszta miasta, włącznie z pieszymi i zasadami prawa sobie. Jakiekolwiek zmiany w infrastrukturze nie wystarczyłyby ( razem ), aby coś poprawić, zawsze, niektórym będzie za mało.

      • 2 4

      • cd

        Na Świętojańskiej można poruszać się rowerem właśnie tylko po ulicy. Nie można po chodniku-dostałam upomnienie od Staraży Miejskiej w zeszłym roku, za jazdę po chodniku.

        • 5 0

  • Starowiejska (3)

    Na starowiejskiej taki lad jest i w zyciu roweru tam nie widzialem widac ze na sile robi sie te pasy

    • 35 12

    • :P

      ok, dzisiaj pojadę wolniej to może zobaczysz ;)

      • 5 1

    • (1)

      a ja widzę codziennie

      • 6 8

      • u siebie w piwnicy chyba że...

        • 7 7

  • co to za pomysł?

    komu się tam sufit na łeb spadł?

    • 10 6

  • (1)

    Tylko w Gdyni glupie pomysly

    • 28 19

    • takim jak ty nic nie pasuje :]

      • 2 0

  • Warto wypróbować jak się sprawdzi. (3)

    Im więcej dla rowerzystów tym lepiej :)
    Ps. Jeżdżę tylko rekreacyjnie, ale popieram, bo liczę na to, że kierowcy nauczą się większej kultury.

    • 69 114

    • kultury? (2)

      Sam wczoraj byłem świadkiem jak dwóch rowerzystów na ruchliwej skrzyżowaniu przeleciało na czerwonym, nie zwracając uwagi nawet na tramwaj. To ma być kultura? Kiedy ich dogoniłem i zwróciłem uwagę to standardowo z mordą na mnie ze zawsze mogę się zatrzymać i z nimi pogadać. Jesteście gorsze bydło niż my, kierowcy.

      • 16 12

      • i dlatego trzeba z tym walczyć - również przez udostępnianie coraz większych terenów dla rowerzystów.

        • 1 6

      • burak jest burakiem

        Niezależnie od tego czy jedzie autem, rowerem czy idzie z buta.
        Po prostu.

        Większość rowerzystów jakich znam to także kierowcy. W zasadzie mogę powiedzieć iż na chwile obecna znam tylko jednego co nie ma prawa jazdy i nie ma auta.

        • 17 3

  • Ktoś tu jest nienormalny ... (2)

    Tak długo, jak wjazd na 10 Lutego, od strony dworca nie będzie poprawiony, to przejazd od hali do NSPJu ulicą 3 Maja, jest jedyną możliwością przejazdu w stronę centrum i teraz ktoś chce to ograniczyć ?

    • 14 3

    • (1)

      Ale jak to ograniczyć? Przecież nie ma zakazów.

      • 0 1

      • Nie wiem, ale wydaje mi się, że zmniejszenie ilości pasów ruchu wpłynie na ograniczenie ruchu .. ?

        Zablokuje również ruch na wcześniejszych skrzyżowaniach, jak to zwykle bywa w Gdyni. Chyba nie trzeba dużo wyobraźni i dobrej woli, żeby to stwierdzić ?

        • 1 1

  • Idiotyzm (1)

    na rowerach jezdza 3 miesiace w roku a korki i tak tam są cały rok

    • 19 20

    • 3 miesiące to się najwyżej "NIE DA" jeździć rowerem,a nie odwrotnie.

      • 8 2

  • a czy i tam będzie policja parkowala na kontrpasie, tak jak ma starowiejskiej?

    • 2 2

  • W końcu jakieś pozytywne zmiany

    Pojawiła się nadzieja, że Gdynia będzie gonić Gdańsk, jeśli chodzi o przyjazność dla rowerów.

    • 9 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum