• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brak chętnych do burzenia lokali i budowy parkingu rowerowego w tunelu pod dworcem PKP

Szymon Zięba
14 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Tunel przy dworcu PKP w Gdańsku. Tu wybudowany zostanie parking dla rowerów.
 Tunel przy dworcu PKP w Gdańsku. Tu wybudowany zostanie parking dla rowerów.

Milion złotych oferowali miejscy urzędnicy z Gdańska dla firmy, która podejmie się zaprojektowania i budowy parkingu rowerowego w przejściu podziemnym przy dworcu PKP w GdańskuMapka. Nie było jednak żadnych chętnych. Inwestycja będzie się wiązała z wyburzeniem części pawilonów handlowych. Sam przetarg najpewniej zostanie powtórzony.



Podoba ci się pomysł parkingu rowerowego w tunelu?

Przypomnijmy: w czerwcu ujawniliśmy, że są plany budowy parkingu rowerowego w tunelu przy ul. Podwale GrodzkieMapka.

Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku potwierdził nasze informacje, tłumacząc, że przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach projektu "Węzły integracyjne Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańsk."

Ten unijny projekt zakładał budowę 500 miejsc parkingowych dla rowerów w okolicach dworców. W toku przygotowywania inwestycji analizowanych było kilka lokalizacji parkingu rowerowego.

- Te najlepiej skomunikowane znajdowały się na terenach należących do PKP, niestety miasto nie uzyskało zgody PKP na realizację parkingu na terenach kolejowych. W ramach budowy parkingu rowerowego planowana jest rozbiórka kiosków w tunelu przy ul. Podwale Grodzkie. To jedyne, będące w dyspozycji miasta miejsce, gdzie możliwe było wybudowanie zgodnych z projektem parkingów rowerowych - wyjaśniał urzędnik.
Wykonanie inwestycji planowane było w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Prace projektowe miały potrwać 19 tygodni, a realizacja robót - 39 tygodni od daty podpisania umowy.

Milion złotych na inwestycję, ale nie było chętnych



We wtorek, 13 września, otwarto oferty na wykonanie zadania.

Jak się okazało - nie było żadnych chętnych do wykonania zaplanowanych przez miasto prac. Dowiedzieliśmy się jednak, że na inwestycję zarezerwowano niebagatelną kwotę miliona złotych (brutto).

W Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska usłyszeliśmy, że formalna decyzja o powtórzeniu przetargu jeszcze nie zapadła, wiele jednak wskazuje na to, że tak się stanie.

W ramach inwestycji planowany był:



  • montaż i instalacja stojaków rowerowych "jednopoziomowych" (na minimalną liczbę rowerów 120) w tunelu przy PKS oraz tunelu przy PKP,
  • demontaż istniejącej zabudowy handlowej (boksów handlowych),
  • estetyzacja i remont istniejących pomieszczeń techniczno-socjalnych w przejściu podziemnym,
  • estetyzacja i remont przejścia w ww. obszarze zarządzanym przez GZDiZ,
  • wykonanie podjazdów umożliwiających bezpieczne sprowadzenie rowerów do przejścia podziemnego,
  • wykonanie monitoringu i oświetlenia dla obszaru realizacji parkingu wraz z zasilaniem.

Miejsca

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • O co chodzi? (7)

    O co chodzi z tym fetyszem budowania parkingów i wpychania specjalnych torów jazdy dla rowerów?To jakaś mania i nieprawdopodobne marnotractwo pieniędzy....A to wszytko po to ,aby obcisłogalotowy rowerofczyk(w sezonie letnim )zaparkował swój jednoślad (sic)Nie wiem dlaczego akurat w tunelu?Czyżby aż tak szykowali się na pozbawienie nas własnego środka transportu,że zostaną nam tylko rowery i hulajnogi?

    • 16 5

    • Chodzi o kasę. Unia daje na takie cele bardzo chętnie i to duże kwoty. Jest okazja - jest biznes.

      • 0 0

    • Dyziu: samochodozę i cyklofobię się leczy (5)

      proponuję skorzystać z terapii. Mamusia na jowejku nie nauczyła jeździć czy też jakieś inne kompleksy antyrowerowe powstały w starszym wieku?

      • 3 3

      • (2)

        A samochodofobię i cyklofilę?

        • 3 3

        • samochodofobia wśród cyklistów nie występuje (1)

          80% cyklistów w Gdańsku to posiadacze prawa jazdy i osoby mające dostęp do samochodu w swoim gospodarstwie domowym

          • 2 0

          • Nie, w ogóle nie występuje. Wyzywanie na każdym kroku od "blachosmrodów" to wpływ światła Wenus, albo urojenie czytających. Wybitnie uprzejmy i pełen szacunku dla rozmówcy był chociażby komentarz "Dyziu: samochodozę i cyklofobię się leczy". Ale on też pewnie mi się uroił.

            • 0 1

      • Właśnie idealnie ukazałeś stan umysłowy jednostek, które zabiegają o takie duperele na koszt miasta! (1)

        Cyklofil który jeździ na rowerku,przepocony ,zdyszany , przemoknięty,nabuzowany, sfrustrowany,a do tego roszczeniowy.Chyba ci siodełko za bardzo gniecie bo ktoś pisze co myśli .Kup sobie auto i zacznij podróżować jak cywilizowany człowiek ,zamiast bić pianę .

        • 1 3

        • Dyzio- cyklofob nie potrafi zrozumieć, że jak się ktoś przesiądzie z samochodu na rower

          to Dyzio mniej czasu spędzi w korku lub też w poszukiwaniu miejsca do zaparkowania swojego paserati

          • 2 1

  • Sklepiki są bardziej potrzebne (6)

    A komu będzie sie chciało specjalnie zjeżdżać do tunelu żeby parkować rower ?

    • 65 7

    • (5)

      tym którzy dalej pojadą kolejką

      • 8 2

      • (4)

        Po co by mieli schodzić do tunelu? Do peronów 3-5 można dojść górą. Do tramwajów też będzie można dojść górą.

        • 1 2

        • (3)

          Żeby zostawić rower, którym przyjechali na dworzec. Czego jeszcze nie rozumiesz?

          • 1 0

          • Zostawić rower bez nadzoru na pół dnia w tym tunelu? Czy ty się dobrze czujesz?

            • 2 0

          • (1)

            A to nie lepiej kontynuować podróż od docelowej stacji do docelowego miejsca rowerem?

            • 1 0

            • Oczywiście, że lepiej!

              Właśnie dlatego budowa tego parkingu jest bez sensu

              • 1 0

  • Ale jak parking w tunelu? Dla kogo? Po co? (1)

    Kolejny wałek i utrudnianie życia mieszkańcom. Przecież tam panuje ogromny ruch. Jakie rowery pod ziemią i w ogóle jakie rowery w tym miejscu? Czy kogoś już do reszty POgięło? Pawilony przeszkadzają? Komu? Przecież to bardzo przydatne kioski z różnymi usługami, itd.

    Ludzie, organizujcie się, myślcie o wniosku o zarząd komisaryczny w mieście. To samo Gdynia.

    • 4 1

    • Jak są sklepiki to oznacza to, że ktoś tam prowadzi działalność, utrzymuje się z tego i zatrudnia ludzi. Nie mówiąc o wpływach do kasy miasta. Komu zależy tak bardzo na niszczeniu drobnej przedsiębiorczości w mieście? Wywalić na zbity dziób przedsiębiorców z kolejnego miejsca, żeby dać śmieszne stojaki na rowery? Naprawdę nie ma gdzie ich ustawić? Moim zdaniem to jest przymiarka do czegoś grubszego w tym tunelu, etapowanie jak zwykle.

      Powinno się poprawić estetykę tego miejsca co najwyżej, a nie niszczyć je i tworzyć kolejną pustą, bezsensowną przestrzeń w tak ważnym punkcie.

      • 1 1

  • Nawet ten od owiec się nie zgłosił? (2)

    • 33 3

    • Sądzę, że tak - dlatego "nikt się nie znalazł", kurz po ostatnim musi opaść, dostaniemy jakiś ochłap, o który będziemy się żreć między sobą, a wtedy Owca 2: Zemsta i będzie tunel usiany pustymi stojakami.

      • 2 0

    • ale ty dałes głos

      • 2 3

  • parking rowerowy tam to chyba nieporozumienie, zamiast zrobic estetyczne sklepy to takie cos, kiedy zaczna pytac ludzi czego potrzebuja a nie wciskaja os na sile

    • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Brak zgody PKP (14)

    Na stacji Gdańsk Główny istnieje peron nr 5 oraz 3 tory zamknięte z uwagi na niedostateczny stan techniczny. Komu potrzebny jest ten teren z którego PKP nie korzysta?

    • 141 15

    • A co to cię obchodzi jak to ich teren ? (5)

      • 17 14

      • a PKP to prywatne jest? (4)

        • 20 7

        • Państwowe (2)

          i miasto Gdańsk nic nie może zrobić

          • 7 2

          • Miasto Gdańsk jest prywatne, samorządowe i całe szczęście że nie ma nic do państwowego PKP

            • 3 2

          • Na szczęście

            • 2 9

        • Mają robić co ty chcesz?

          Ogarnij się dzbanku.

          • 8 14

    • Haha (4)

      A coś pisali ostatnio że muszę zmieniać okolice aby zrobić ścieżki rowerowe, przedłużyć perony. To nie jest tak że jak jest projekt unijny i dopiszą ścieżki rowerowe to dają więcej kasy? I jest gwarancja wypłaty? Później jakiej przejście na ziemne, trochę białej farby....

      PAL licho tysiące aut, które co chwilę ruszają, hamują. Hałas, zużyte klocki hamulcowe, spaliny...

      • 17 5

      • (3)

        Przejście tam nic nie zmieni, bo o rzut beretem w obie strony też są światła.

        Przykład jest przy Forum - miała być drogowa apokalipsa, a jest bez zmian między Toruńską i Huciskiem

        • 10 9

        • No i jest apokalipsa. Chyba o północy tamtędy jeździsz, że nie widzisz. Albo wcale.

          • 6 0

        • Żart ?

          Przejście przy Bramie Wyżynnej zablokowało skrzyżowanie Podwale Przedmiejskie z Okopową. Korki są teraz nawet w godzinach " niekorkowych"

          • 16 4

        • Lol

          Ty to chyba prawa reka Olki ze takie bzdury piszesz

          • 7 5

    • Korzysta.

      Z piątego peronu jeżdżą pociągi na mecze w Bursztynki, na targi w Amber Expo itp.

      • 13 0

    • Tam PKP zrobiło parking samochodowy

      Dla sokistów
      W sumie miasto powinno postawić tam słupki - przy wiatach autobusowych, aby samochody nie mogły tam wjeżdżać :-)

      • 9 3

    • Akurat na peronie 5 to PKP chciało postawić biurowce.

      • 10 5

  • to ju z lepiej zrobić tam noclegownie - hotel kapsułkowy

    • 1 1

  • Poczekajcie z tą budową do przyszłego roku. (7)

    Budowlanka hamuje , w przyszłym roku ci zejdą obecnie realizowanych budów nie rozpoczną następnych. Przyjdzie taki czas że z pól tych pieniędzy będą się zabijać jeden przez drugiego .Kwestia czasu.

    • 38 9

    • nikt nie będzie sie zabijał bo warunki są śmieszne (2)

      pewnie wygra zagraniczna firma krzak i w połowie roboty uciekną z placu budowy

      • 2 3

      • Kryzys w branży budowlanej. (1)

        W przyszłym roku około 100,000 ludzi bez pracy. Będzie komu te budki rozbierać.

        • 3 3

        • co z tego?

          kompletnie nie wiesz jak działa gospodarka i przetargi publiczne, nikt nie dopuści do postępowania mietków bo są na bezrobociu, startują tylko firmy z referencjami

          • 0 0

    • Zobaczysz, że się mylisz. (3)

      Firmy mają już zakontraktowane budowy/przebudowy na 5 lat do przodu.
      Sam pracuję w jednej z większych firm budowlanych. Mamy już podpisane umowy na rozpoczęcie budowy w 2031 roku.

      • 5 2

      • Budownictwo mieszkaniowe wrzuca wsteczny bieg . Wiele firm nie zacznie nowych inwestycji , zwłaszcza te mniejsze. (2)

        Przed nami recesja i spore spowolnienie gospodarcze . To że masz podpisaną umowę nie świadczy o tym że ją zaczniesz
        .To oczywiste że nie stanie cała budowlanka , ale wielu ludzi niestety straci pracę i jak przewidują ekonomiści będzie to około 30% ludzi zwiazanych z branżą .

        • 4 3

        • A jacy ekonomiści przewidują? (1)

          Może glapiński?

          • 4 1

          • Nie potrzeba tu ekonomistów.

            Udzielane kredyty w mieszkaniówce szorują po dnie , kto miał kupić tu za gotówkę to kupił a najbogasi to kupują nieruchomości za granicą. Brak kasy z KPO z UE zrobi też swoje.

            • 4 3

  • Chory pomysł

    Ale co ja tam wiem

    • 2 1

  • Żeby złodzieje mieli gdzie kraść rowery?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum