• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczne ulice dla pieszych i rowerzystów w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
11 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prezydent Gdyni wybrał zastępców
Za pięć lat strefy uspokojonego ruchu mają być wprowadzone na wszystkich ulicach lokalnych i dojazdowych - tak proponuje Paweł Adamowicz i jego komitet wyborczy. Za pięć lat strefy uspokojonego ruchu mają być wprowadzone na wszystkich ulicach lokalnych i dojazdowych - tak proponuje Paweł Adamowicz i jego komitet wyborczy.

Gdańsk za pięć lat ma stać się miastem, w którym piesi i rowerzyści nie będą ginęli w wypadkach. Będzie więcej stref uspokojonego ruchu oraz skrzyżowań równorzędnych. Taki plan działań na kolejną kadencję przedstawił Paweł Adamowicz wraz ze swoim komitetem wyborczym.



Jak oceniasz obecną organizację ruchu na ulicach w Gdańsku?

"Zero wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych i rowerzystów" - to jeden z celów, jakie wyznaczył sobie prezydent Gdańska Paweł Adamowicz wraz z radnymi, którzy będą kandydowali z jego komitetu wyborczego w jesiennych wyborach samorządowych z okręgu czwartego, czyli Wrzeszcza Górnego i Dolnego, Brętowa, Strzyży oraz Młynisk.

- Obecnie mamy uspokojony ruch na 60 proc. ulicach Gdańska, dzięki czemu jesteśmy pionierami na tle innych miast Polski. W 2007 i 2009 roku odnotowano 19 ofiar śmiertelnych wśród pieszych i rowerzystów, zaś w ubiegłym roku już tylko osiem. Naszym celem jest jednak zero takich zdarzeń, jak ma to miejsce w Norwegii czy Szwecji - mówi Piotr Grzelak, obecnie zastępca prezydenta Gdańska i kandydat na radnego z komitetu Pawła Adamowicza.
Komitet Pawła Adamowicza planuje postawić na sprawdzone rozwiązania, czyli więcej ulic z maksymalną prędkością 30 km/h, więcej skrzyżowań równorzędnych oraz elementów, które wymuszą zwolnienie w obrębie przejść dla pieszych.

- Chcemy, by wszystkie ulice lokalne i dojazdowe były objęte strefą tempo 30 oraz skrzyżowaniami równorzędnymi, aby kierujący pojazdem musiał zawsze spojrzeć w prawo i upewnić się, czy nic nie nadjeżdża - dodaje Grzelak.
Choć prezydent KW Adamowicza deklaruje udogodnienia dla pieszych, nie podaje się nawet terminów odtworzenia przejścia przy Teatrze Miniatura we Wrzeszczu. Choć prezydent KW Adamowicza deklaruje udogodnienia dla pieszych, nie podaje się nawet terminów odtworzenia przejścia przy Teatrze Miniatura we Wrzeszczu.

Priorytet dla pieszych, lecz wciąż bez przejść dla pieszych



- Idziemy konsekwentnie w kierunku polityki miejskiej, która opiera się na braku ofiar śmiertelnych wśród pieszych i rowerzystów, dająca wyraźny priorytet pieszym, aby "odzyskać" dla nich miasto oraz priorytetowo podchodzimy do komunikacji zbiorowej. To jest szereg działań, które oprócz nakładów finansowych, będą wymagały zmiany mentalności i postaw wśród kierowców - uzupełnia Adamowicz.
Mimo tych haseł, wciąż opóźnia się zapowiadana przez włodarzy miasta budowa przejścia przez al. Grunwaldzką w Oliwie na wysokości biurowców Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska. Nie uwzględniono go nawet w ramach trwającego remontu nawierzchni jezdni al. Grunwaldzkiej.

- Rozmawiamy z inwestorem OBC w zakresie partycypacji finansowej tego przedsięwzięcia. Jeżeli rozmowy te zakończą się sukcesem, przejście będzie wykonane jeszcze w tym roku - deklaruje Piotr Grzelak.
Czytaj też: Ukośne przejście przez Grunwaldzką w Oliwie

Żadnych terminów nie ma natomiast w zakresie przejścia przy Teatrze Miniatura we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, które miało być odtworzone jeszcze w poprzedniej kadencji Pawła Adamowicza.

- Kiedyś funkcjonowało ono w innym reżimie prawnym. Dzisiaj nie możemy go odtworzyć w takiej formie i musi być zbudowane na nowo, od podstaw, co wiążę się z dużym kosztem - tłumaczy Grzelak.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Bez szans na przejście przy Teatrze Miniatura?

  • Liczba ofiar wśród pieszych i rowerzystów w Gdańsku.

Inwestycje na rzecz integracji najmłodszych i seniorów



Wojciech Błaszkowski, obecny na sobotniej konferencji i będący także kandydatem z komitetu Pawła Adamowicza w okręgu czwartym, zapowiedział kontynuację działań na rzecz integracji lokalnej społeczności.

- Potrzebne są kolejne inwestycje, które będą integrowały społeczność lokalną z danym miejscem i ze sobą, ponieważ kiedy społeczność jest zintegrowana, stanowi dużą siłę - mówi Błaszkowski i jednocześnie chwali dotychczasowe działania Pawła Adamowicza - Cieszę się, że powstają inwestycje z myślą o najmłodszych, zwiększa się też dostępność basenów oraz realizowane są kolejne boiska przyszkolne. Dla najstarszych powstają natomiast kluby seniora i kluby sąsiedzkie.

Radni z komitetu Adamowicza zawieszają członkostwo w PO



Błaszkowski oraz Grzelak, w związku ze startem w wyborach z komitetu Adamowicza, złożyli wniosek o zawieszenie członkostwa w Platformie Obywatelskiej.

Wcześniej podobny wniosek złożyła Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska (będzie kandydowała do rady miasta z okręgu drugiego: Śródmieście, Chełm, Ujeścisko i Łostowice), zaś radna Beata Dunajewska została zawieszona przez lokalne władze PO po tym, jak zgodziła się kandydować z listy Adamowicza w okręgu pierwszym, obejmującym m.in. Brzeźno, Nowy Port, Letnicę, Wyspę Stogi, Wyspę Sobieszewską, Rudniki, Olszynkę oraz Orunię.

Opinie (401) 4 zablokowane

  • To naprawdę ciekawe. (5)

    Kiedyś w trosce o bezpieczeństwo ustalano pierwszeństwo przejazdu na poszczególnych ulicach. Teraz w trosce o bezpieczeństwo odtwarza się skrzyżowania równorzędne. Mnie to rybka, bo prawo jazdy robiłem w latach 70 tych i potrafię jeszcze spojrzeć w prawo ale na początku wypadków będzie sporo.

    • 10 3

    • przecież skrzyżowań równorzędnych w Gdańsku jest już cała masa (4)

      liczba wypadków już spadła, więc po co piszesz swoje dyrdymały?

      • 5 4

      • Liczba wypadków spadła bo miasto stoi w korkach (3)

        Jak stanie zupełnie to liczba wypadków spadnie do zera.

        • 3 5

        • miasto stoi w korkach tylko w niektórych miejscach

          i w niektórych porach dnia

          Przeciętna prędkość samochodu w Gdańsku w ostatnich latach dzięki inwestycjom w pseudobezkolizyjne skrzyżowania uległa zwiększeniu (bodajże do 38,5 km/h)

          Liczba wypadków spadła ponieważ wśród decydentów miejskich i pracowników ZDiZ zaczęto rozumieć sens wdrażania systemów uspokajania ruchu i zaczęto te rozwiązania wdrażać.

          Dlatego piszę o odstawieniu tabletek pod opiniami przedpiśców.

          • 1 3

        • jednak tabletki odstawione (1)

          • 2 3

          • U ciebie chyba nie. Ciągle jedziesz na psychotropach.

            • 2 3

  • Czyli pan Adamowicz oficjalnie stał się lewakiem... (6)

    Takie postulaty są, co oczywiste dla każdego myślącego człowieka nie do spełnienia, bo są sytuacje, w których nie da się uniknąć wypadku, gdy np. ktoś pijany wtargnie pod koła, albo gdy rowerzysta zechce sobie przejechać na czerwonym. A trzeba też wspomnieć o tym, że nawet w tak zwanej strefie uspokojonego ruchu może dojść do śmiertelnego wypadku przy 30 km/h.
    Wystarczy właśnie wtargnięcie przed maskę i nieszczęśliwy splot okoliczności czyli np. uderzenie potrąconego pieszego lub rowerzysty głową o krawężnik albo podeszły wiek, bo dla powiedzmy 80 latka nawet potrącenie przy tej prędkości może okazać się śmiertelne.

    Co nie oznacza, że to hasło jest niemożliwe do realizacji, owszem da się, ale musiałby zaistnieć jeden z nierealnych na tą chwilę warunków:

    1. Całkowity zakaz ruchu pojazdów w mieście.
    2. 100 % udział w ruchu miejskim pojazdów w pełni autonomicznych, których AI będzie absolutnie niezawodna (bo niestety dotychczasowe próby z pojazdami autonomicznymi pokazują, że w pełni niezawodna nie jest)

    • 9 3

    • (2)

      typowe jęczenie leniwego człowieka, który po bułki do sklepu na przeciwko jedzie swoim wspaniałym autem

      • 2 3

      • Po codzienne zakupy to ja akurat schodzę po schodach tylko.... (1)

        Mieszkam nad sklepem.

        • 3 2

        • kogo to obchodzi?

          spróbuj myśleć systemowo o mieście, a nie o swoim indywidualnym przypadku

          • 1 1

    • tabletki jednak odstawione (2)

      • 2 3

      • Mówisz o sobie? (1)

        Bo rozumiem dla ciebie jest to hasło w 100 % realne i wcale nie zdarzy się, że ktoś ci wejdzie albo wjedzie kilka metrów przed maską?
        Nie życzę ci takiego przypadku, bo sam 2 lata temu miałem nieprzyjemność doświadczyć czegoś podobnego, tyle że z innym samochodem, którego kierowca uznał, że zdąży wjechać z podporządkowanej, mimo że byłem jakieś 10 metrów od niego i jechałem 50 km/h, ledwie zdążyłem dotknąć hamulca przed uderzeniem, nawet nie próbowałem uciekać na przeciwległy pas, bo nie miałem jak.
        Sporo mnie to kosztowało, 5 letnie auto, które miałem od nowości do kasacji, dwa zęby wybite przez poduszkę powietrzną czyli ponad 4 tys. za wstawienie implantów i złamany nos.

        • 2 3

        • pytanie, na które szukam odpowiedzi to nie kwestia, czy to jest realne

          ale czy to jest sensowny kierunek przekształceń w mieście?

          Na to drugie pytanie odpowiadam: tak i mogą przedstawić argumenty.

          Na razie oczekuję jednak przejawów wyższej jakości refleksji od mojego adwersarza.

          • 1 1

  • Jaja jak ten człowiek wygra wybory to będzie oznaczało że ludzie mają sieczke zamiast mózgu (1)

    • 11 3

    • zastanów się nad swoją własną zdolnością do refleksji

      o zawartości twojego mózgu nie wspominam

      • 0 1

  • Zauważcie (2)

    że najwięcej pieszych ginie POZA przejściami. Może zamiast zmuszać kierowców do zwalniania, warto się zastanowić nad zwiększoną ilością przejść, bądź uświadamianiem pieszych? I mówię tutaj zarówno jako kierowca jak i jako pieszy. Ostatnio dwójka nastolatków przeszła sobie w niedozwolonym miejscu, a nawet się wcześniej nie rozejrzeli. Chociaż nie pobiją babci, która wlazła na Niepołomicką, stanęła na środku jezdni i czekała, aż samochody pojadą w drugą stronę. Co z tego, że tamowała ruch? I co z tego, że kawałek dalej, w obie strony, ma przejścia. Ze światłami.

    Panie Adamowicz, zamiast utrudniać życie kierowcom, może zastanów się nad uświadomieniem pieszych. Może jakby policja tak chętnie wystawiała im mandaty, jak kierowcom, to nie byłoby ofiar śmiertelnych.

    Jakoś, kiedy poruszam się pieszo, to nigdy nie byłam w sytuacji zagrożenia życia. Bo nigdy nie przechodzę w niedozwolonych miejscach.

    Nie mówię, że nie ma kierowców idiotów, bo są. Ale nie zwalajmy wszystkiego na samochody.

    • 8 0

    • Z tym jest problem. (1)

      Wszędzie o tym piszę, szczególnie o art. 14 PoRD i łapię same minusy. W mentalności ludzkiej pieszy stoi ponad prawem. A już na pewno ponad Prawem o Ruchu Drogowym.

      • 1 1

      • tabletki odstawione i kłamstwa

        najwięcej pieszych ginie na przejściach dla pieszych.

        To kierowcy (nadmiar samochodów) najbardziej utrudniają życie innym kierowcom.

        Uspokajanie ruchu generalnie pomaga kierowcom w zachowaniu rozsądnych prędkości. Jest postrzegane jako utrudnienie jedynie przez tych kierowców, którzy mają ograniczoną lub żadną zdolność do refleksji.

        Zwłaszcza tych, którzy chcą jeździć w stylu: wyprzedzam wszystko co się rusza by zdążyć zatrzymać się na czerwonym świetle jako pierwszy.

        • 2 2

  • Kierowcy nie przestrzegają strefy 30 km/h (1)

    Co z tego, że zostają wprowadzane strefy 30 km/h które nie są przestrzegane przez większość kierowców a Policja,Straż Miejska czy Gminna nie kontroluje na nich prędkości.

    • 7 3

    • nieprzestrzegane są limity prędkości nie tylko w strefach 30

      Tym niemniej w strefach Tempo 30 rozwijane prędkości są mniejsze niż na innych ulicach miasta.

      W związku z tym liczba kolizji i wypadków na ulicach, gdzie wprowadzono strefę Tempo 30 uległa zmniejszeniu i dalej maleje. Kierowcy się przyzwyczajają do miarkowania prędkości także w tzw. strefach zamieszkania, których w Gdańsku powinno być więcej.

      Jaki jest sens limitu 30 km/h na ulicy Dubois we Wrzeszczu?

      • 0 0

  • to wszystko fajnie (2)

    ale Adamowicz odejdz juz

    • 13 4

    • Oj Pisuar , pisuar przecieka ci pampers a kościołów w Gdańsku dość (1)

      bo Pis wykonuje klerowe rozkazy

      • 4 3

      • Dlaczego pisuar?

        Kandydatów jest sporo. Nie tylko z pis.

        • 1 2

  • Likwidatorzy pieszych tuneli bredzą o większym bezpieczeństwie!!! (5)

    Warto przypomnieć o genialnych pomysłach ekipy Adamowicza, czyli powrotu do przejść naziemnych w miejscach gdzie doskonale funkcjonują tunele. Dotyczy to najbardziej ruchliwych stref Gdańska, Podwala Przedmiejskiego i rejonu Wałów Jagiellońskich na wysokości Dworca Głównego. Dla nie znających miasta, są to ulice dwu pasmowe, rozdzielone linią tramwajową! W naturalny sposób niesie to za sobą zagrożenie życia i zdrowia potencjalnych przechodniów!!! Szczególnie, że piesze tunele w ww. miejscach funkcjonują b. dobrze. O tworzących się przy okazji tego chorego pomysłu korkach, a co za tym idzie wzmożonej emisji spalin już lepiej nie wspominać. Dlatego dość wyborczego cynizmu rządzącej naszym miastem ekipy, najwyższy czas na zmiany!

    • 15 10

    • idioto to nie są pomysły Adamowicza tylko przykłady stosowane od kilkudziesieciu lat we wszystkich krajach zachodnich (1)

      To ze ty jestes ograniczony umysłowo to juz nie nasza wina:)

      • 4 3

      • Zanim zaczniesz kogoś obrażać to trochę pomyśl

        Ile w tych miastach jest dróg alternatywnego objazdu centrów. Oni pomyśleli o objazdach zanim wprowadzili ograniczenia. A u nas zwalcza się na siłę skutki nie myśląc o przyczynach.

        • 1 1

    • korki już są od dawna

      co konkretnie zaślepiony spalinami proponujesz w zamian?

      W Gdańsku i na całym świecie są setki przejść dla pieszych przez dwupasmowe jezdnie sterowane sygnalizacją świetlną i problemów z zapewnieniem bezpieczeństwa tam nie ma.

      Miasto nie może być kształtowane wyłącznie z myślą o niepogarszaniu przepustowości ruchu pojazdów, a powinno przede wszystkim dążyć do poprawy komfortu i bezpieczeństwa pieszych.

      Jak nie pomyślisz o tym, to nadal będziesz pisał dyrdymały.

      • 3 4

    • Zgadzam się całkowicie !

      Himalaje hipokryzji. Kto Jeszcze wierzy Adamowiczowi, O grzelaku nawet nie wspominam.

      • 4 3

    • Grzelak bredzi

      Popieram w całej rozciągłości. Grzelak to takie wyrośnięte dziecko które nie dorosło nawet do stanowiska kierownika referatu. Plecie głupoty. Likwiduje dzis bezpieczne miejsca i tworzy pseudoudogodniena. Mam nadzieję, że po wyborach zostanie rozliczony za brak kompetencji i arogancję. Nic nie pomogą mu te głupawe uśmiechy wyrażane półgębkiem.

      • 5 3

  • Strefa tempo 30 i skrzyżowania równorzędne to fikcja (3)

    Zapraszam do Wrzeszcza można przekonać się jak to funkcjonuje.

    Polecam skrzyżowanie Wajdeloty i Grażyny na którym 90% kierowców wymusza pierwszeństwo bo jadą prosto.

    Albo ulicę Białą lub Miszewskiego gdzie nawet policja potrafi jechać 70km/h

    Niech Adamowicz lepiej wymusi na SM i policji efektywne działania egzekwujące obowiązujące przepisy prawa, a nie tworzy kolejne martwe rozwiązania które realnie nie wnoszą zmian.

    • 23 3

    • Fakt.

      Mieszkam w pobliżu. Mam identyczne spostrzeżenia.

      • 0 1

    • Kulsony sprawnie posługują się paralizatorem! Dobrze, źe nie okradają nas z adidasów, jak jojo!

      • 1 2

    • SM nie potrafi właściwie interpretować połowy przepisów.

      Ci ludzie potrzebują szkoleń, a komendant powinnien dawno poddać się do dymisji za ich niekompetencje.

      • 2 2

  • budyn ty sie pakuj a nie jakies plany przedstawiasz

    cos ci sie pomieszalo, motlawa ci pokazala co to miasto o tobie mysli , jeszcze ci malo

    • 4 3

  • Nawet jeśli się uda zmienic miasto (8)

    to na zmianę mentalności ludzi trzeba lat

    • 115 9

    • Strefa 30, a i tak (4)

      Jeżdżą 60 np

      • 4 3

      • ostatnio spokojnie bujałem się kolarzówką i spojrzałem na licznik - 35/h (3)

        wyprzedzali mnie wszyscy po kolei z prędkością przekraczającą 50 i nikt nie przejmował żadną strefą. Kilku jeszcze trenowało wyprzedzanie poniżej 1m. Nic bardziej mnie nie irytuje, jak to ryzykowanie cudzym życiem przez bandytę zamkniętego w puszce.
        Jestem też kierowcą, ale jestem za wprowadzeniem totalnych kar za wyprzedzenie poniżej 1m, z absolutną utratą PJ za zejście poniżej 75 cm i nie powinno być dyskusji żadnej w temacie!
        Rowery z pomiarem, to nie jest jakiś duży problem, bo w niektórych krajach jeżdżą takie.

        • 6 2

        • A ty nie jedz przez przejścia dla pieszych. Tylko przez przejazdy. Nie ocierając się o pieszych.

          • 1 0

        • nawet liczniki nie były by potrzebne (1)

          gdyby psiarnia miała psi obowiązek i rozkaz patrolowania na rowerach,
          to wyprzedzania na gazetę nie było by w ogóle, albo było by rzadkie

          zobacz, jak ludzie jadą gdy w pobliżu widzą radiowóz. jak muły, jak święci na drodze beatyfikacji, do momentu aż radiowóz zniknie z pola widzenia. to samo bywa, gdy jedzie radiowóz nieoznakowany, bo w internecie można wykopać ich dane. to samo były by, gdyby rowerzysta był podejrzewany o posiadanie radiostacji policyjnej i lączności z innymi policjantami, w tym w radiowozach z kolczatkami, gdyby kierowca-gazeciarz zdecydował się nie stanąć do kontroli.

          • 4 0

          • To nie było by wyprzedania policji na gazetę

            Tak, jak nikt nie jedzie radiowozom na zderzaku na obwodnicy.

            • 4 0

    • ale obserwuję obecnie (1)

      Że nastąpił wśród kierowców prawdziwy zwrot w mentalności, "w temacie" zatrzymywania się przed przejściami dla pieszych, gdy pieszy chce przejść.
      Moi drodzy, nie wiem co sie stało ale jest dobrze, coraz lepiej: gros kierowcow sie zatrzymuje (niedawno bylo to nie do pomyślenia). Więc jednak chyba się cywilizujemy, a propaganda kultury na drodze zaczyna docierać skutecznie do ludzi...:)

      • 14 1

      • kamery DVR

        to się stanęło

        • 5 0

    • od czegoś trzeba zacząć

      przepisy odpowiednio egzekwowane mają duży wpływ na tzw. kulturę jazdy

      • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum