• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczne ulice dla pieszych i rowerzystów w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
11 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prezydent Gdyni wybrał zastępców
Za pięć lat strefy uspokojonego ruchu mają być wprowadzone na wszystkich ulicach lokalnych i dojazdowych - tak proponuje Paweł Adamowicz i jego komitet wyborczy. Za pięć lat strefy uspokojonego ruchu mają być wprowadzone na wszystkich ulicach lokalnych i dojazdowych - tak proponuje Paweł Adamowicz i jego komitet wyborczy.

Gdańsk za pięć lat ma stać się miastem, w którym piesi i rowerzyści nie będą ginęli w wypadkach. Będzie więcej stref uspokojonego ruchu oraz skrzyżowań równorzędnych. Taki plan działań na kolejną kadencję przedstawił Paweł Adamowicz wraz ze swoim komitetem wyborczym.



Jak oceniasz obecną organizację ruchu na ulicach w Gdańsku?

"Zero wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych i rowerzystów" - to jeden z celów, jakie wyznaczył sobie prezydent Gdańska Paweł Adamowicz wraz z radnymi, którzy będą kandydowali z jego komitetu wyborczego w jesiennych wyborach samorządowych z okręgu czwartego, czyli Wrzeszcza Górnego i Dolnego, Brętowa, Strzyży oraz Młynisk.

- Obecnie mamy uspokojony ruch na 60 proc. ulicach Gdańska, dzięki czemu jesteśmy pionierami na tle innych miast Polski. W 2007 i 2009 roku odnotowano 19 ofiar śmiertelnych wśród pieszych i rowerzystów, zaś w ubiegłym roku już tylko osiem. Naszym celem jest jednak zero takich zdarzeń, jak ma to miejsce w Norwegii czy Szwecji - mówi Piotr Grzelak, obecnie zastępca prezydenta Gdańska i kandydat na radnego z komitetu Pawła Adamowicza.
Komitet Pawła Adamowicza planuje postawić na sprawdzone rozwiązania, czyli więcej ulic z maksymalną prędkością 30 km/h, więcej skrzyżowań równorzędnych oraz elementów, które wymuszą zwolnienie w obrębie przejść dla pieszych.

- Chcemy, by wszystkie ulice lokalne i dojazdowe były objęte strefą tempo 30 oraz skrzyżowaniami równorzędnymi, aby kierujący pojazdem musiał zawsze spojrzeć w prawo i upewnić się, czy nic nie nadjeżdża - dodaje Grzelak.
Choć prezydent KW Adamowicza deklaruje udogodnienia dla pieszych, nie podaje się nawet terminów odtworzenia przejścia przy Teatrze Miniatura we Wrzeszczu. Choć prezydent KW Adamowicza deklaruje udogodnienia dla pieszych, nie podaje się nawet terminów odtworzenia przejścia przy Teatrze Miniatura we Wrzeszczu.

Priorytet dla pieszych, lecz wciąż bez przejść dla pieszych



- Idziemy konsekwentnie w kierunku polityki miejskiej, która opiera się na braku ofiar śmiertelnych wśród pieszych i rowerzystów, dająca wyraźny priorytet pieszym, aby "odzyskać" dla nich miasto oraz priorytetowo podchodzimy do komunikacji zbiorowej. To jest szereg działań, które oprócz nakładów finansowych, będą wymagały zmiany mentalności i postaw wśród kierowców - uzupełnia Adamowicz.
Mimo tych haseł, wciąż opóźnia się zapowiadana przez włodarzy miasta budowa przejścia przez al. Grunwaldzką w Oliwie na wysokości biurowców Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska. Nie uwzględniono go nawet w ramach trwającego remontu nawierzchni jezdni al. Grunwaldzkiej.

- Rozmawiamy z inwestorem OBC w zakresie partycypacji finansowej tego przedsięwzięcia. Jeżeli rozmowy te zakończą się sukcesem, przejście będzie wykonane jeszcze w tym roku - deklaruje Piotr Grzelak.
Czytaj też: Ukośne przejście przez Grunwaldzką w Oliwie

Żadnych terminów nie ma natomiast w zakresie przejścia przy Teatrze Miniatura we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, które miało być odtworzone jeszcze w poprzedniej kadencji Pawła Adamowicza.

- Kiedyś funkcjonowało ono w innym reżimie prawnym. Dzisiaj nie możemy go odtworzyć w takiej formie i musi być zbudowane na nowo, od podstaw, co wiążę się z dużym kosztem - tłumaczy Grzelak.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Bez szans na przejście przy Teatrze Miniatura?

  • Liczba ofiar wśród pieszych i rowerzystów w Gdańsku.

Inwestycje na rzecz integracji najmłodszych i seniorów



Wojciech Błaszkowski, obecny na sobotniej konferencji i będący także kandydatem z komitetu Pawła Adamowicza w okręgu czwartym, zapowiedział kontynuację działań na rzecz integracji lokalnej społeczności.

- Potrzebne są kolejne inwestycje, które będą integrowały społeczność lokalną z danym miejscem i ze sobą, ponieważ kiedy społeczność jest zintegrowana, stanowi dużą siłę - mówi Błaszkowski i jednocześnie chwali dotychczasowe działania Pawła Adamowicza - Cieszę się, że powstają inwestycje z myślą o najmłodszych, zwiększa się też dostępność basenów oraz realizowane są kolejne boiska przyszkolne. Dla najstarszych powstają natomiast kluby seniora i kluby sąsiedzkie.

Radni z komitetu Adamowicza zawieszają członkostwo w PO



Błaszkowski oraz Grzelak, w związku ze startem w wyborach z komitetu Adamowicza, złożyli wniosek o zawieszenie członkostwa w Platformie Obywatelskiej.

Wcześniej podobny wniosek złożyła Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska (będzie kandydowała do rady miasta z okręgu drugiego: Śródmieście, Chełm, Ujeścisko i Łostowice), zaś radna Beata Dunajewska została zawieszona przez lokalne władze PO po tym, jak zgodziła się kandydować z listy Adamowicza w okręgu pierwszym, obejmującym m.in. Brzeźno, Nowy Port, Letnicę, Wyspę Stogi, Wyspę Sobieszewską, Rudniki, Olszynkę oraz Orunię.

Opinie (401) 4 zablokowane

  • To be continued

    Do zmniejszenia liczby takich wypadków wystarczy podtrzymanie obecnego stanu - żadnego roweru miejskiego, a wybór "czy po gęstych gdańskich dziurach wolisz chodzić czy jeździć autem?" - jest prosty. A może by tak jeszcze okroić komunikację miejską? A nie, na to też już wpadli...

    • 3 3

  • Otworzone? Chyba szanowny redaktor nie zna zasad gramatyki

    • 3 2

  • Samochody sukcesywnie od lat niszczą Gdańsk (6)

    W poprzednich latach ta samą ekipa przekształcała miasto w siatkę autostrad, teraz się ocknęli ale niestety za późno. Pobłażliwość dla kierowców, brak mandatów i wieloletnie tolerowanie chamstwa kierowcow spowodowało że:
    1. Na obwodnicy codziennie są wypadki
    2. Każdy chodnik i trawnik jest zawalony szrotem
    3. Rowerzyści boją się jeździć ulicami w obawie o własne życie
    4. Wielu pieszych straciło zycie, nawet na przejściach dla pieszych
    5. Ludzie spychani są do tuneli jak szczury
    6. Nie rozwija się komunikacją publiczną że względu na preferowanie transportu indywidualnego
    7. Gdańsk małże do jednych z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce
    8. Stężenie substancji kancerogennych wzdłuż miejskich autostrad jest ponad normę
    9. Rośnie hałas w miescie

    • 21 11

    • To efekt fatalnej komunikacji miejskiej i braku parkingów na peryferiach. (3)

      A także małej skuteczności Straży Miejskiej która woli nakładać mandaty na babcie dorabiające sprzedawaniem skarpet robionych na drutach.

      • 7 2

      • komunikacja zbiorowa w Gdańsku jest jedną z najlepszych w Europie (1)

        ale skąd ty możesz o tym wiedzieć gdy ciągle jeździsz samochodem i nie myślisz, tylko szukasz argumentów na przywalenie inaczej myślącym?

        • 0 2

        • Zdaniem mieszkańców czy urzędników?

          Bo te dwa zdania są skrajnie różne.

          • 0 0

      • brak parkingów na peryferiach? wolne żarty

        problemem jest nadmiar parkingów w pobliżu centrum.

        Piętrowa makabryła przy bramie oliwskiej wykorzystana w 7%.

        • 4 1

    • Zgadza się (1)

      Najbardziej roszczeniowi jesteśmy my - kierowcy. Chcemy asfaltowych, szerokich dróg, bezkolizyjnych skrzyżowań, miejsc parkingowych, braku ograniczeń prędkości.
      Przepisów nie przestrzegamy. Przejeżdżamy na czerwonych, wymuszamy pierwszeństwo na sobie samych, pieszych i rowerzystach. Potrącamy i zabijamy innych uczestników ruchu.
      Dorośnijmy w końcu i nie bądźmy przekonani, że miasta należą do nas - kierowców. Jesteśmy wielkim obciążeniem dla tych miast, powodując olbrzymie koszty i tragedię wielu ludzi.
      Zabijamy masowo ludzi. Zabijamy więcej niż wszyscy terroryści razem wzięci. Nasze pojazdy przyczyniają się do dewastaci środowiska i wielu poważnych chorób.
      Pamiętajmy - jeden rowerzysta więcej, to jeden samochód mniej na drodze a co za tym idzie mniejszy korek; więc to korzyśćc dla nas - kierowców. Nawet jeżeli jeździ nieprzepisowo, po prostu traktujmy ich dobrze, za to, że nam omagają.

      • 1 1

      • Jesteś takim kierowcą?

        Ja się z tobą nie identyfikuję.

        • 0 1

  • Kij czy marchewka?

    Sprawna i dobrana do potrzeb mieszkańców komunikacja miejska to mrchewka. W Gdańsku preferowany jest kij w postaci kolejnych ograniczeń., bo marchewka u nas cuchnie zgnilizną.

    • 1 4

  • "koła stop - robisz krok" (4)

    W całym Gdańsku widziałam tylko JEDEN taki plakat! Wprowadzanie nowych stref spowolnionego ruchu oczywiście ma sens, ale potrzeba też kampanii skierowanej do pieszych, bo przeświadczenie "jestem na drodze świętą krową" nikomu na dobre nie wychodzi.

    • 8 9

    • we Francji obowiązuje zasada: pieszy potrącony (3)

      do czasu wyjaśnienia szczegółów kierowca jest obciążany pokaźną kwotą.

      Zasada: na silniejszym spoczywa większa odpowiedzialność działa.

      • 5 1

      • Szczególnie dla osób wyłudzających odszkodowania od kierowców i ubezpieczycieli.

        • 1 0

      • I to jest dyskryminacja wobec prawa (1)

        Jednej grupy użytkowników dróg wobec innych.

        • 0 2

        • a twój wpis jest przejawem braku elementarnej empatii

          do osób nie posługujących się w danej chwili samochodem. Poczytaj inne wpisy, może doznasz oświecenia.

          Być może wyjście na spacer pieszy lub przejażdżkę rowerową będzie bardziej płodne w skojarzenia godne cywilizowanego człowieka.

          • 0 2

  • A kiedy edukacja pieszych? (6)

    Polecam znajomość Art. 14 Prawa o Ruchu Drogowym, które obowiązuje wszystkich uczestników ruchu drogowego, także pieszych. Myślę, że znajomość przepisów ruchu drogowego przez pieszych znacznie wpłynęłoby na bezpieczeństwo na drogach i zmniejszyło liczbę wypadków.

    • 8 14

    • Minusiki? (5)

      Fajnie, czyli pieszy może robić co chce na chodniku i na jezdni. A potem szpital albo cmentarz. Mój przekaz to: wszyscy szanujmy się wzajemnie i szanujmy przepisy. Na równych prawach!

      • 8 3

      • w dobrze zarządzanych miastach obowiązuje zasada: (4)

        na silniejszym spoczywa większy obowiązek.

        Dlatego do prowadzenia auta trzeba mieć licencję, a do chodzenia pieszo nie.

        • 5 3

        • Ale trzeba znać przepisy i się do nich stosować! (2)

          • 3 1

          • pieszy ma w dobrze zarządzanych miastach przywileje (1)

            na przykład nie jest karany, gdy przechodzi na czerwonym świetle gdy nie widać żadnego pojazdu w pobliżu.

            rowerzyści mają prawo skrętu w prawo na czerwonym świetle we wszystkich miastach Francji.

            Po prostu piesi i rowerzyści narażają się na ryzyko ale nie stwarzają na jezdni zagrożenia. Jezdnie są nie tylko dla (szybko) jeżdżących pojazdów.

            Tylko tyle i aż tyle. Proszę nie pisać dyrdymałów o konieczności stosowania takich samych rygorów wobec wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej (w tym ulic i parkingów).

            • 3 0

            • We Francji jest najwyższy w Europie odsetek

              ludzi pakujących się umyślnie pod koła w celu wyłudzenia odszkodowania.

              • 1 1

        • Czyli osobówka ma pierwszeństwo przed tirem? Ciekawe!

          W tych miastach

          • 0 2

  • bezpieczeństwo pieszych (5)

    Wszystko fajnie ze strefami 30, ale skrzyżowania równorzędne? Jak to ma niby poprawiać bezpieczeństwo? Większość osób nie korzysta z nich w sposób prawidłowy, bo albo jeżdżą na pamięć, albo się gubią i nie wiedzą, kto ma pierwszeństwo, co kończy się albo zbędnymi zatorami, albo stłuczkami. Niedawno wprowadzili to na parkingu podziemnym pod jedną z galerii - większość kierowców i tak jeździ po staremu...
    Wszystkim, którzy uważają, że strefy 30 w cudowny sposób rozwiążą problem potrąceń pieszych (i rowerzystów) polecam lekturę jakiegokolwiek artykułu na temat drogi hamowania. W najlepszym wypadku (sucha nawierzchnia, sprawne auto) wynosi ona około 18 metrów (słownie: osiemnaście metrów) ! Jeżeli piesi nadal będą notorycznie pakować się pod nadjeżdżające samochody, nawet przestrzeganie limitu 30 im nie pomoże. Ludzie, włączcie instynkt samozachowawczy dla własnego dobra! Jedyny sposób, by zredukować znacząco liczbę wypadków jest taki, żeby wszyscy użytkownicy dróg zaczęli przestrzegać przepisów. wszyscy. dopóki kierowcy będą przekraczać prędkość, a piesi uważać, że mają pierwszeństwo i są ze stali, wypadki będą. Niestety.

    Przykładowy artykuł na temat drogi hamowania:
    https://osp.pl/artykuly/dugosc-drogi-hamowania-jezdzimy-z-gowa,1377/

    • 10 13

    • czy uważasz, że przestrzeganie limitu prędkości (30 km/h) nie wpłynie pozytywnie na liczbę wypadków? (3)

      jeśli tak, to znaczy że niewiele kumasz

      • 1 3

      • (2)

        oczywiście, że wpłynie, ale nie wyeliminuje ich, o ile piesi nie zaczną "współpracować"...

        • 1 2

        • współpracować powinni kierowcy na skrzyżowaniach równorzędnych (1)

          piesi sobie dadzą radę

          • 2 1

          • Wchodząc na jezdnię wpatrzeni w smartfon inie rozglądając się wokół siebie?

            • 1 0

    • na takie dyrdymały mam jedną odpowiedź: nie zaprzeczaj faktom

      • 1 4

  • biedni roweżyści (5)

    to również proszę o wprowadzenie obowiązkowego wykupienia OC na rower bo byłam nie jedno krotnie świadkiem jak rowerzyści jadący na skrzyżowaniach wymuszają pierwszeństwo nawet niestety mi też taki przypadek sie zdarzył na ul Grunwaldzkiej samochody miały zielone i ruszyły a piersi i rowerzyści mieli czerwone ale nic nie przeszkadzało rowerzyście żeby na swoim czerwonym wyjechać komuś na maskę na szczęście mam dobre hamulce i tylko ucierpiało moje auto gigant rysa i jeszcze tekst rowerzysty do aut jadących na zielonym '' gdzie wam sie kur#@$ a śpieszy "" i kto za to zapłaci pan Adamowicz bo z rowerzystów robi św.krowy a oni korzystają na tym soory rowerzyści ale nie żal mi was wyjeżdżając na miasto trzeba znać przepisy ruchu drogowego a ja wnioskuję za tym aby rowerzyści poruszający się po mieście obowiązkowo karta rowerowa za jej brak 250 zł kary oraz papier zdania kursu na przepisy w ruchu drogowym za ich brak kolejne 250 zł oraz ważne wykupione OC na rower jak równo uprawnienie to równo uprawnienie a nie święte Krowy jeżdżą bez karnie pewnie każdy się z tym zgodzi bo większość wypadków jest przez rowerzystów a nie przez kierowców bo rowerzyści wymuszają i rzadko sie kończy to dobrze

    • 10 16

    • ewelina, porównaj energię kinetyczną rowerzysty i samochodu jadącego z prędkością 60 km/h (3)

      (tyle praktycznie dopuszcza nasza policja i radary w mieście)

      Rowerzysta w mieście jeździ zwykle z prędkością mniejszą niż 20 km/h (chyba że z górki)

      Spróbuj zrozumieć, że wymaganie od kierowców większej odpowiedzialności ma sens.

      • 4 0

      • Większa odpowiedzialność sle wszystkich! (1)

        Także pieszych i rowerzystów.

        • 1 2

        • większa odpowiedzialność i wymagania wobec kierowców

          w Polsce dziewczynka w wieku 11 lat z kartą rowerową ma obowiązek korzystania z jezdni jadąc rowerem.

          Ma prawo czuć się na niej bezpiecznie. To poczucie powinni jej zapewnić kierowcy oraz twórcy i egzekutorzy przestrzegania przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Niestety robią wrażenie, że tego nie ogarniają wyobraźnią.

          Kierowcy bardziej uważający na rowerzystów na jezdni będą także bardziej odpowiedzialnie zachowywać się wobec pieszych.

          Proste jak konstrukcja cepa.

          • 2 1

      • roweżyści

        ok ja to rozumiem naprawdę ale nie obarczajmy tylko nią kierowców bo powinniśmy tego wymagać od obydwóch stron

        • 0 4

    • i wtedy się obudziłeś....

      • 5 2

  • Zapraszamy na kokoszki (2)

    Ul Budowlanych wcale nie ma chodnika. A setki ludzi tam pracuje.
    Wezesz i centrum to nie są jedyne dzielnice.

    • 10 2

    • kokoszki są poza Gdańskiem (1)

      • 0 4

      • straszni mieszczanie wszystko widzą oddzielnie

        Kokoszki są lub będą dzielnicą Gdańska

        • 0 1

  • (1)

    Zero wypadkow śmiertelnych z udziałem pieszych- no i co jak ktoś zgińie to pan Grzelak odpowie własnym życiem?

    Takiej bzdury dawno nie słyszałem. Za robotę by sie wziął. Komuńikacja dramat saur neptun stolca do Motławy , gdansk zalewa a on o czymś takim mówi. Ludzie nie dajcie im sie znowu oszukać.

    • 11 4

    • co ty bierzesz?

      Dlaczego uporczywie dajesz wyraz temu, że niewiele kumasz?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum