Autobus dla rowerzystów zniknął do marca
- Mieszkańcy, w tym rowerzyści, zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych - obiecywał w ubiegłym roku zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak. Tymczasem w poniedziałek zawieszono na pół roku funkcjonowanie przyjaznej dla rowerzystów linii kursującej tunelem pod Martwą Wisłą. Z dwóch dotychczasowych linii pozostała już tylko jedna.
Autobus zniknął z dnia na dzień
- Linia 258 dla rowerów pod tunelem została zawieszona?!?! Pomóżcie mi, do kogo mogę to zgłosić? 4 rowerzystów stoi i nie wiemy, co teraz zrobić. Jechać tunelem? Autobus 158 nas nie wpuścił. Dwóch już odpuściło i pojechali, z czego jeden w kierunku tunelu! Jak odjeżdżaliśmy, to stał jeden rowerzysta, którego autobus też nie wpuścił. Nie wiem, jak sobie ostatecznie poradził, ale ok. 7:30 ja ostatecznie zadzwoniłam po kolegę, który specjalnie po mnie przyjechał i wziął rower na pakę. Niestety i tak spóźniłam się do pracy - pisała na gorąco w serwisie społecznościowym Marta.
Faktycznie, trójmiejscy rowerzyści zostali zaskoczeni nagłą likwidacją linii, która powstała po to, by nie dopuścić do tak niebezpiecznych sytuacji, jak przejazd rowerem tunelem pod Wisłą.
- Tak ciężko jednemu z oficerów było "wrzucić" ten artykuł np. tutaj lub na inne podstrony dla rowerowców? W i po maju grzejecie się w blasku wykręcanych przez nas kilometrów, a w takich podbramkowych sytuacjach zostawiacie nas na lodzie... Zapamiętamy - zżymał się Łukasz Franczak.
Rowerzyści mieli pretensje, że w dobie emaili, SMS-ów, messengerów, telefonów i portali społecznościowych, nie powinno być problemem, aby tak istotną zmianę zapowiedziano wcześniej, a nie informowano o niej po fakcie.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz tak tłumaczy decyzję o zawieszeniu kursowania "rowerowej" linii 258:
- Bywały dni, że na jednym kursie podróżował tylko jeden pasażer przewożący rower, a w skali dnia przeważały kursy puste. O ile w typowy dzień powszedni wiosenny, w skali całego dnia przewożonych było przeciętnie około 13 rowerów, o tyle zimą średnio przewożono przeciętnie 4-5 rowerów. Dlatego podjęliśmy decyzję o przesunięciu pracy przewozowej z tej linii na inne, oblegane linie autobusowe, zwiększając tam liczbę połączeń. Autobusy "rowerowe" z większą liczbą miejsc dla rowerów zostały włączone do obsługi drugiej linii tunelowej, tj. 158. Ponadto, zwiększeniu ulegnie liczba kursów na linii 158, tak, aby więcej rowerzystów mogło skorzystać z przeprawy tunelowej. Linia autobusowa 258 ponownie zacznie funkcjonować wiosną przyszłego roku, kiedy naturalnie wzrośnie liczba rowerzystów, chcących z niej skorzystać.
Rowerzystów to nie przekonało.
- Rozumiem, że może się nie opłacać, jak w ciągu dnia autobus jeździ pusty, ale rano bardzo dużo osób korzystało z tego środka transportu. Zawsze też o tej 7 rano, gdy podjeżdżał autobus, to wsiadali do niego rowerzyści. Teraz zostaje jazda naokoło, a rano nie zawsze jest na to czas. W zeszłym roku we wrześniu, pamiętam, że mało było rowerzystów w tym autobusie, ale w tym roku dużo więcej, więc nie powinno się przywoływać ubiegłorocznych statystyk - przekonuje Marta.
Autobus przez cały dzień, ale w kratkę
Obecnie w dni robocze między godz. 6 a godz. 8 rano autobus linii 158, kursujący przez tunel od ul. Zimnej na Stogach w kierunku Dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz, jeździ co 20 minut. Podobna częstotliwość utrzymana jest między 14 i 18. Przez resztę dnia autobus kursuje 1-2 razy na godzinę. Od teraz do wiosny na tej linii będą realizowane dwa dodatkowe kursy w porannym szczycie. Zmiany wejdą w życie w ciągu kilku najbliższych dni.
Zobacz rozkład jazdy linii 158
- We flocie pojazdów obsługujących linię 158 wykorzystywane mają być odtąd autobusy z wewnętrznymi wieszakami na rowery, które pozwalają na jednorazowe przewiezienie ośmiu jednośladów - informuje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku. - Jeśli chodzi o kursowanie autobusu linii 158 w popołudniowych godzinach szczytu, póki co dodatkowe kursy nie są przewidywane. Wynika to z mniejszego zainteresowania "rowerowych" pasażerów powrotem z pracy na pokładzie autobusu. Sytuację będziemy monitorować na bieżąco i w razie potrzeby również o tej porze zwiększymy liczbę kursów.
Linia 258 zostanie przywrócona w marcu.
Tunele i mosty buduje się na kilkadziesiąt lub nawet sto kilkadziesiąt lat. W fazie planowania jest czas na to, żeby opracować normalny przejazd dla rowerzystów, budując dla nich i dla pieszych osobną nitkę, umożliwiając im korzystanie z tunelu serwisowego, bądź wprowadzając inne rozwiązanie. Zamiast myśleć przyszłościowo i od razu tworzyć spójną rowerową ramę komunikacyjną miasta, nieudolnie próbujemy coś sztukować. W Gdańsku mamy w ostatnim czasie cały szereg inwestycji opracowywanych wyłącznie lub głównie dla zmotoryzowanych i to błędne, nieaktualne już podejście do tworzenia miasta, mści się każdego dnia w postaci hałasu, ruchu, korków i na koniec w formie długich kolejek do aptek i lekarzy. Oprócz tunelu możemy wymienić choćby wiadukt na ul. Popiełuszki bez wytyczonych pasów rowerowych i chodnika. To nowoczesność na miarę lat 50. ubiegłego wieku.
Opinie (129) 5 zablokowanych
-
2017-10-25 15:45
(5)
Urzędnik zawsze wie lepiej. To niech przypną tą przyczepkę za grubą kasę do 158. Pewnie za trudne.
- 46 10
-
2017-10-25 15:56
(1)
Jakby miasto w okolicy sprzedało teren pod osiedle to od razu by autobus jeździł.
- 20 2
-
2017-10-25 19:24
Ale czy to właśnie nie jest idea autobusu?
- 2 0
-
2017-10-25 16:40
Masz rower możesz się bujnąć dookoła... (1)
- 8 13
-
2017-10-25 17:41
Masz samochód możesz bujnąć się do okoła
- 15 4
-
2017-10-25 16:15
Za drogie . Homologacja kosztuje
- 2 0
-
2017-10-25 16:20
po autobus masz rower (2)
to pedałuj
- 24 26
-
2017-10-25 19:02
pamiętasz jaki jest raban jak tunel jest zamknięty z powodu awarii albo kolizji albo prac konserwacyjnych?
kto krzyczy najbardziej? państwo co pupy do foteli samochodowych ma przyrośnięte!
już niedługo staniecie w tych korkach na amen ale prędzej zadusicie nas spalinami!
prom na szczęście niedługo wróci- 7 4
-
2017-10-25 16:23
też jestem zdania że w tunelu powinna być droga dla rowerów nie żaden autobus
- 26 4
-
2017-10-25 18:45
Powiem tak
jak by miasto dorobiło ddr wzdłóż jana z kolna plus przedłużenie wałowej (np. kładka nad motławą do ul. wiesława nikt by niepłakał nad tym że tunel pod wisłą jest niedostępny dla rowerów.
- 3 2
-
2017-10-25 17:50
Może rowerzyści też znikną
Oby na dłużej
- 12 13
-
2017-10-25 16:33
rowerarzy juz tak poj... ? (2)
Nie ważne ze jeździ pusty - ma jeździć ?
Niech go sobie wynajmą i opłacają.- 21 12
-
2017-10-25 17:49
a kierowcy tunel wynajmują czy mają za darmo?
no właśnie
- 13 2
-
2017-10-25 17:02
kto bronił tym debilom p******ym zrobić ten tunel inaczej tak by wygospodarować miejsce dla innych niż samochody użytkowników drogi?To jest miasto a nie autostrada w górach, ten tunel służy przejeżdżaniu z jednej na drugą stronę rzeki
- 10 3
-
2017-10-25 17:14
Na Obwodnicy też nie ma pasa dla rowerów
a powinien być! przecież musi być spójna rowerowa rama komunikacyjna
- 9 4
-
2017-10-25 16:38
Kiedyś nie było tunelu nie było autobusu (2)
Wszyscy żyli a teraz wielki problem
- 17 7
-
2017-10-25 16:53
Nie było tunelu, nie było autobusu, ale był prom przez Martwą Wisłę (1)
- 14 1
-
2017-10-25 16:58
są rowery wodne
- 5 5
-
2017-10-25 16:52
Czas kupić rower wodny a nie tylko marudzić.
- 11 2
-
2017-10-25 16:40
Oto Gdańsk Adamowicza A.D.2017 (1)
- 6 6
-
2017-10-25 16:44
Miasto będzie dopłacać do pustego autobusu...
Dookoła też można pojechać...
- 2 3
-
2017-10-25 16:41
Jakie z dnia na dzień (1)
skoro informacja od ZTM była w zeszłą środę, iż od poniedziałku nie będzie jeździć?
- 13 3
-
2017-10-25 16:43
Bo czytać to trzeba umić
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.