2 tys. zł za metr drogi rowerowej. Drogo?
W Sopocie powstała nowa droga rowerowa biegnąca wzdłuż Skarpy Sopockiej . Półkilometrowy odcinek kosztował 1 mln 149 tys. zł, co daje 2300 zł za jeden metr. Czy to nie za drogo?
Budowa drogi rowerowej kosztowała 1 mln 149 tys. zł, chociaż trzeba dodać, że część tej kwoty (652 tys. zł) pochodziła nie z budżetu miasta, a z dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.
Mimo wszystko, koszt inwestycji może dziwić.
Wystarczy porównać go z kosztami innych ścieżek rowerowych. W Gdańsku właśnie wybudowano ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Sucharskiego. Za zbudowanie odcinka o długości 2515 m i szerokości 3 m miasto zapłaci niespełna 1,43 mln zł, co daje ok. 569 zł za metr drogi. O podobnych kosztach mówi się w wypadku inwestycji prowadzonych na terenie całego kraju: m.in. w Krakowie czy w Łodzi. Dlaczego więc sopocka ścieżka jest aż tak droga?
- W tym wypadku budowa samej drogi stanowiła tylko część kosztów. Część prac polegała na przebudowie ciągu pieszego i jezdni prowadzącej do samej drogi rowerowej, konieczna była też instalacja oświetlenia na całej długości ciągu. Jako że droga powstała wzdłuż skarpy, konieczne było także jej zabezpieczenie i ustawienie barierek. Dodatkowo, w ramach inwestycji, przeprowadzone zostały wycinki zieleni i nasadzanie zieleni zamiennej - tłumaczy Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego ZDiZ.
On też przedstawił nam pełen kosztorys przedsięwzięcia: prace drogowe (przy drodze i przy prowadzącej do niej jezdni) kosztowały 774 tys. zł, prace sanitarne - 98 tys. zł, prace elektryczne - 112 tys. zł, wycinka i nasadzenia zieleni - 91 tys. zł, przygotowanie dokumentacji - 61 tys. zł, a nadzór nad inwestycją - 13 tys. zł.
- Mogę zapewnić, że koszt samych prac drogowych dotyczących budowy drogi nie odbiegał od średniej wartości tego typu prac, przeprowadzanych obecnie w Polsce - zapewnia Ogint.
Opinie (135) ponad 10 zablokowanych
-
2014-10-02 08:19
O czym jest ten artykuł ? (1)
- 1 5
-
2014-10-02 08:27
ten artykuł jest łagodną formą kwestionowania polityki tworzenia infrastruktury rowerowej
warto się zastanowić, czy zainwestowane środki nie przyniosłyby większych korzyści, gdyby w Sopocie był przeprowadzony całościowy przegląd potrzeb mieszkańców, chcących korzystać z roweru w codziennych dojazdach. Z mojej strony oczekuję drogi rowerowej wzdłuż linii SKM od stacji Kamienny Potok do ulicy Westerplatte (kładka rowerowa nad jarem)
- 1 1
-
2014-10-02 08:12
a może czas na podatki rowerowe!! (1)
albo niech tam bramki postawią i opłaty kasują.
- 8 7
-
2014-10-02 08:15
jak na razie to nie kasowali na autostradach
czekasz na zmianę?
- 0 0
-
2014-10-02 08:09
Może byście napisali że to miesiąc temu było
i że to nie jest "droga dla rowerów"
- 5 1
-
2014-10-02 08:07
to właśnie jest droga pieszo rowerowa
Więc można tam pojeździć slalomem pomiędzy pieszymi
- 5 3
-
2014-10-02 08:03
droga pieszo rowerowa
Już nic nie kumam.Droga rowerowa czy ścieżka piesza bo więcej tam pieszych z pieskami niż rowerzystów.
- 7 3
-
2014-10-02 07:17
100 000zł za nasadzenie kilku krzaczków, no no...
Niektórym już żyje się lepiej.
- 70 10
-
2014-10-02 06:11
No jeszcze dodajcie, że sam VAT to ok. 550 zł.
- 49 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.