• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

2 tys. zł za metr drogi rowerowej. Drogo?

Piotr Weltrowski
2 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Urzędnicy duży koszt tłumaczą m.in. koniecznością zabezpieczenia drogi od strony skarpy, a także dodatkowymi nasadzeniami zieleni. Urzędnicy duży koszt tłumaczą m.in. koniecznością zabezpieczenia drogi od strony skarpy, a także dodatkowymi nasadzeniami zieleni.

W Sopocie powstała nowa droga rowerowa biegnąca wzdłuż Skarpy Sopockiej zobacz na mapie Sopotu. Półkilometrowy odcinek kosztował 1 mln 149 tys. zł, co daje 2300 zł za jeden metr. Czy to nie za drogo?



Czy jest sens budowania dróg rowerowych w miejscach, gdzie konieczne jest tworzenie dla nich całej infrastruktury?

Droga wybudowana na odcinku od ul. Polnej do ul. 3 Maja wykonana została z kostki betonowej niefazowanej. Obiekt oficjalnie oddano do użytku 29 września.

Budowa drogi rowerowej kosztowała 1 mln 149 tys. zł, chociaż trzeba dodać, że część tej kwoty (652 tys. zł) pochodziła nie z budżetu miasta, a z dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.

Mimo wszystko, koszt inwestycji może dziwić.

Wystarczy porównać go z kosztami innych ścieżek rowerowych. W Gdańsku właśnie wybudowano ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Sucharskiego. Za zbudowanie odcinka o długości 2515 m i szerokości 3 m miasto zapłaci niespełna 1,43 mln zł, co daje ok. 569 zł za metr drogi. O podobnych kosztach mówi się w wypadku inwestycji prowadzonych na terenie całego kraju: m.in. w Krakowie czy w Łodzi. Dlaczego więc sopocka ścieżka jest aż tak droga?

- W tym wypadku budowa samej drogi stanowiła tylko część kosztów. Część prac polegała na przebudowie ciągu pieszego i jezdni prowadzącej do samej drogi rowerowej, konieczna była też instalacja oświetlenia na całej długości ciągu. Jako że droga powstała wzdłuż skarpy, konieczne było także jej zabezpieczenie i ustawienie barierek. Dodatkowo, w ramach inwestycji, przeprowadzone zostały wycinki zieleni i nasadzanie zieleni zamiennej - tłumaczy Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego ZDiZ.

On też przedstawił nam pełen kosztorys przedsięwzięcia: prace drogowe (przy drodze i przy prowadzącej do niej jezdni) kosztowały 774 tys. zł, prace sanitarne - 98 tys. zł, prace elektryczne - 112 tys. zł, wycinka i nasadzenia zieleni - 91 tys. zł, przygotowanie dokumentacji - 61 tys. zł, a nadzór nad inwestycją - 13 tys. zł.

- Mogę zapewnić, że koszt samych prac drogowych dotyczących budowy drogi nie odbiegał od średniej wartości tego typu prac, przeprowadzanych obecnie w Polsce - zapewnia Ogint.

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

  • moja opinia (9)

    W mieście pieski i rowery są zbyteczne.
    To jest dobre w Wietnamie.

    • 49 116

    • haha

      :)

      • 0 0

    • korki (2)

      nie rozumiecie jeden z drugim że jak by każdy jezdził samochodem to byś rano wyjeżdżając do pracy dojechał może wieczorem,a gdzie byś zaparkował ?

      • 5 5

      • a śniadanie jadł by wieczorem

        • 2 0

      • nie każdego stać na zakup i utrzymanie auta+opłaty, więc niejako naturalna selekcja

        się kłania.

        • 4 3

    • głupek co pisze o Wietamie jest zbyteczny, odstrzelić chwasta

      • 18 5

    • a co z głupkami? (3)

      • 35 6

      • (2)

        Jesteście potrzebni

        • 24 7

        • uff zostaje (1)

          • 20 1

          • No to stawiasz kolejkę

            dla wszystkich.

            • 6 0

  • Kazdy pełnoletni rowerzysta powinien (3)

    mieć obowiązkowo rejestrowany rower i płacić ubezpieczenie OC. Mało tego, dodatkowo powinien płacić za koszt budowy, rozbudowy i utrzymania ścieżek rowerowych jeśli chce mieć dobre warunki do jazdy. To chyba jasne? Nie ma nic za darmo, a mają i jeszcze psioczą!

    • 11 8

    • oblicz cenę jednego metra trasy szybkiego ruchu - i tak wiecznie zakorkowanej w godzinach szczytu

      wtedy może zastanowisz się, czy twoje podatki są wydawane rozsądnie.

      • 3 5

    • jakie lobby tu atakuje?

      tabletki odstawione? Wyłącz silnik, włącz myślenie i przejdź się na spacer

      • 3 5

    • Każdy pełnoletni

      powinien płacić podatek od butów bo używa chodników, każdy rodzic jeżdżący na spacery z wózkiem dziecięcym też. Chyba niedługo będziesz startował w jakiś wyborach, takie pomysły mają tylko celebryci = politycy, którzy chcą aby za wszystko płacić, bo np. pan Kalisz ma za małą dietę, (rowerzyści płacą podatki na Kajmanach). Gdyby coś takiego się stało, Polska była by chyba jedynym krajem na świecie, w którym rowery maja tablice rejestracyjne. W Polsce jest już tyle debilizmów i chyba już ich wystarczy, ale niektórzy mają zryte berety przez komunę i system 25-lecia wolności.

      • 5 7

  • Znów lobby pedałowaczy zaatakuje? ;) (1)

    • 10 6

    • zieew, naprawdę nie czujesz, że jesteś nudny?

      • 3 5

  • (5)

    dla mnie to besensowne wydawanie pieniędzy na ścieżki rowerowe skoro i tak jeżdzą ulicą dziś sama byłam świadkiem jak rowerzysta mimo ścieżki jechał główną ulicą

    • 10 4

    • drogi rowerowe nie powinny być budowane z myślą o zabranianiu kolarzom poruszania się po jezdn (2)

      ważne są różne działania na rzecz zmniejszenia uzależnienia mieszkańców od samochodu - zwłaszcza prób szybkiej jazdy po jezdniach.

      • 2 7

      • (1)

        Dlaczego chcesz zmuszać kogoś do korzystania z roweru? Ja nie chcę, nie lubię i nie będę. Pracuje samochodem i nie wyobrażam sobie jeżdżenia do pracy na rowerze, bo bym nic nie załatwił. Nie każdy ma pracę stacjonarną 500m od miejsca zamieszkania.

        • 7 4

        • skąd bierzesz tezę, że zmuszam kogokolwiek do korzystania z roweru?

          budowanie dróg dla pieszych i rowerzystów to nie jest forma zmuszania kogokolwiek do czegokolwiek. Działania na rzecz uspokojenia ruchu są korzystne również dla jeżdżących samochodami. Warto by się zastanawiali, czy warto wsiadać w samochód na krótkie odległości.

          • 2 5

    • Takich gamoni powinna Straż Miejska i Policja wyłapywać i pałować! Bo od tego jest Policja i Straż Miejska. Od tego oni są! Od tego są oni. Od tego są!

      • 4 3

    • Bo to są idioci....

      • 4 3

  • Wezmą 2tyś a zrobią za 1 tyś i po dwóch latach bedzie sie zapadać .bt/

    bt

    • 0 3

  • a kto bogatemu zabroni ?

    • 1 1

  • Wydaje się że to dobra cena. (3)

    Tylko znając nasze realia przetargowe. trzeba zapytać kiedy ta ścieżka zamieni się w tor przeszkód.

    • 43 7

    • polska

      • 2 1

    • Ale dlaczego z kostki? Dobrze chociaż, że nie fazowanej, ale mimo wszystko, asfaltu nie dało się położyć?

      • 6 1

    • My ze szwagrem byśmy wybudowali za tysiaka i pół litra na łeb.

      • 17 1

  • (2)

    Ostatnio moim ulubionym zajęciem stało się sypanie pinezek na ścieżkach rowerowych. Polecam każdemu, kto nudzi się wieczorami gdy niema nic ciekawego w TV. Idę sobie gdy już ciemno z pieskiem, mam kieszenie pełne pinezek i dyskretnie posypuję. Najlepiej jednorazowo kupić większą ilość na znanym portalu aukcyjnym, aby zapłacić tylko raz za przesyłkę. Fajna rozrywka tak sobie posypać raz tu, raz tam.

    • 3 12

    • Jestem weterynarzem

      I uwielbiam takie fajne zabiegi, jak wyciąganie pinezek z psich łap. Kasa leży na ulicy dzięki takim jełopom.

      • 4 0

    • Jak jadę sobie rowerem to rozsypuję po trawnikach jedzenie dla psów oczywiście z trutką i stawiam obok piwo również zatrute dla psich właścicieli....

      • 3 2

  • tylko dlaczego kostka (8)

    A nie asfalt?

    • 59 2

    • Bo urzędasy jeżdżą autami a nie rowerami, (3)

      i nie wiedzą, że kostka spowalnia jazdę i jazda po kostce jest mało komfortowa. Urzędasy odpowiedzieli by, że za komfort trzeba płacić, a na ten luksus nie ma kasy.

      • 5 5

      • (2)

        I bardzo dobrze, że spowalnia! Powinni wam jeszcze progi zwalniające wybudować na tych ścieżkach i barierki poprzeczne przed przejściami dla pieszych, takie aby nie dało się przez nie przejechać bez zsiadania z roweru. Dość mam wszechobecnych pseudo "kolarzy" bijących rekordy prędkości na chodnikach i ścieżkach rowerowych. Nie jesteście sami na polu teściowej tylko znajdujecie się w miejscu publicznym, z którego korzystają jeszcze inni użytkownicy.

        • 8 9

        • (1)

          Wiesz co ci powiem. Won z stąd!!!!!!!!!!!!!! . To jest forum rowerowe a kierowcy tu są hienami. Zresztą wogule są hienami. Nienawidzę kierowców!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

          • 2 7

          • "wogule" to uwazam

            Że ukończenie szkoły powinno być warunkiem koniecznym komentowania. Poza tym to nie jest forum pedaslarskie bo na szczęście cudowne dzieci dwóch pedałów to wciąż margines.

            • 5 1

    • ... (1)

      Kostka jest niefazowana - sam robię 2000km/rok rowerem i taka kostka jest całkiem przyjemna w użytkowaniu.
      Poza tym lanie asfaltu na takiej skarpie to samobójstwo.
      Tam jest pełno korzeni. które w sposób niekontrolowany rosną.
      Więcej pisac chyba nie muszę...

      • 8 1

      • ...

        ja rowerem robię w sezonie ok 6000 km, od młodości rower to moja pasja, i nikt mi nie powie, że kostką się lepiej jeździ niż po asfalcie, zresztą kostką mało jeżdżę, nawet jak na ulicy jest zakaz bo obok jest ścieżka wykonana z kostki to dziękuję bardzo. Prosty przykład, w Chwaszczynie od ronda w str. Szemuda równolegle z drogą jest nowa ścieżka rowerowa z kostki i mnóstwo zjazdów na posesje. Czy taka powinna być ścieżka rowerowa ?

        • 5 6

    • (1)

      Dlatego, bo ktoś z rządzących ma układ z firmą produkującą kostkę. Teraz rozumiesz dlaczego?

      • 20 1

      • Nie przypisuje korupcji tego, co można przypisać głupocie

        • 10 1

  • i znów

    Sopot będzie w księdze Guinesa ?

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum