• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Zbyt duża ingerencja w przyrodę w Dolinie Ewy"

Ewelina Sobańska
10 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej jest lepszą alternatywą dla rowerzystów poruszających się między Oliwą a Owczarnią, niż byłaby nią utwardzona ul. Kościerska - uważają radni Oliwy. Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej jest lepszą alternatywą dla rowerzystów poruszających się między Oliwą a Owczarnią, niż byłaby nią utwardzona ul. Kościerska - uważają radni Oliwy.

Rada Osiedla Oliwa negatywnie zaopiniowała budowę asfaltowej drogi wraz z oświetleniem wzdłuż ul. Kościerskiej zobacz na mapie Gdańska, między Owczarnią a Oliwą. Ewelina Sobańska, radna dzielnicy tłumaczy, dlaczego radni powstrzymali inwestycję, która ich zadaniem byłaby zbyt dużą ingerencją w przyrodę.



Artykuł Eweliny Sobańskiej jest odpowiedzią na tekst Rogera Jackowskiego pt. Spór o drogę rowerową z Oliwy do Osowy, który opublikowaliśmy w niedzielę, 9 lutego.

W samym centrum Oliwy mamy duże zaniedbania. Brakuje pieniędzy na doprowadzenie do cywilizowanej postaci np. ulicy Zacisze zobacz na mapie Gdańska, która nie ma utwardzonego podłoża i oświetlenia. Tym samym koncentrowanie się na lesie jest co najmniej niepoważne. Myśląc o spacerowiczach i rowerzystach, można by poprawić, umocnić samą nawierzchnię drogi leśnej, łączącej Oliwę z Osową. Jednak dla miasta Gdańska nie wiąże się to z kosztami. W tym celu wystarczy wystąpić z wnioskiem do zarządcy terenu, czyli do Nadleśnictwa Gdańsk. Zwracamy uwagę na to, że drogi należące do Lasów Państwowych mogą być remontowane bez potrzeby ustanawiania bądź zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (mpzp) "Lasy Oliwskie - droga Kościerska" jest niezasadne.

Przypominamy, że nie została dokończona budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Spacerowej, zaś w roku 2013 Nadleśnictwo Gdańsk ukończyło budowę nowej drogi gospodarczej (dostępnej dla spacerowiczów i rowerzystów), łączącej Oliwę z Osową, biegnącej kilkaset metrów od ulicy Spacerowej. Tym samym mamy dwa alternatywne rozwiązania poprowadzenia ruchu rowerowego. (Tu piszemy o drodze leśnej biegnącej wzdłuż ul. Spacerowej)

Niepokoi nas niegospodarność, do której w ostatnich latach dochodzi w Oliwie. Zmarnowano miejskie pieniądze na zmianę mpzp Doliny Czystej Wody. Planowano, że do roku 2010 powstanie tam zagospodarowanie turystyczne, m.in. wiata, mostek, ścieżka dydaktyczna. Mamy rok 2014, a do dzisiaj we wspomnianej dolinie nie ma nawet jednej skromnej ławki.

Kolejnym przykładem jest niszczejące boisko przy ulicy Kościerskiej (na rogu z ul. Bytowską). Od roku nie służy ono nikomu. Dawniej z tego terenu zielonego korzystali nie tylko wypoczywający mieszkańcy Gdańska, ale też sarny, lisy, dziki, zające, wiele ptaków i owadów. O łąkę dbał Miejski Ogród Zoologiczny Wybrzeża, a skoszona masa roślinna urozmaicała jadłospis zwierząt żyjących w ogrodzie. Dzisiaj mamy tu tylko szpecące ogrodzenie i zero pożytku.

Budowa drogi pieszo-rowerowej nie wpłynie pozytywnie na ochronę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego - wręcz przeciwnie. Kanalizowanie ruchu na jeden z najcenniejszych przyrodniczo obszarów TPK jest podstawowym, niedopuszczalnym błędem. Na granicy z planowaną drogą leży rezerwat przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy". Wzmożony ruch turystyczny w tym miejscu zwiększy prawdopodobieństwo zaśmiecania i dewastacji tego terenu. Świadomość społeczna jest niska. Większość osób nie wie, że na teren rezerwatu (poza wyznaczoną ścieżką) nie wolno wchodzić nam ani naszym zwierzętom (psom).

Budowa tej drogi, potencjalne i bardzo prawdopodobne otworzenie szlabanów dotychczas wyłączających ją z ruchu doprowadzi do nagminnego przejeżdżania przez las samochodami. To z kolei spowoduje wzrost zanieczyszczenia powietrza i może negatywnie wpłynąć na chronione w rezerwacie rośliny. Istnieje jeszcze duże zagrożenie zaśmiecania tej części lasu (łącznie z rezerwatem) pozostałościami roślinnymi z działek ogrodniczych. To zaś może skutkować rozprzestrzenianiem się geograficznie obcych, inwazyjnych gatunków roślin, a także ich pasożytów, owadów groźnych dla lasu, a tym bardziej dla rezerwatu przyrody.

Przeznaczenie gruntów na cele nieleśne bardzo prawdopodobnie oznacza budowę oświetlenia wzdłuż drogi. Oświetlanie ścieżki biegnącej w środku lasu również będzie miało negatywny wpływ na ochronę TPK. Miejscami wzdłuż drogi rośnie przyrodniczo cenny starodrzew. Nawet osoba niebędąca z wykształcenia przyrodnikiem powinna zauważyć, że oświetlenie wpłynie niekorzystnie na krajobraz - bądź co bądź - parku krajobrazowego. Co więcej, powoduje zanieczyszczenie środowiska światłem, synantropizuje las, a pośrednio faunę i florę tego terenu.

Lasy Oliwskie są dla mieszkańców Oliwy bezcenne, posiadają swoją bogatą historię i zawsze były pod godną opieką. Nie możemy pozwolić na zniweczenie starań naszych przodków. Zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju myślimy o kolejnych pokoleniach, by i one mogły cieszyć się dziką przyrodą w bezpośrednim sąsiedztwie miasta.
Ewelina Sobańska

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (165) 2 zablokowane

  • popieram (2)

    moeszkalem w Oliwie ponad 25 lat. w nablizszym czasie planuje powrot do Oliwy. radni dzielnicy przede wszystkim powinni dbac o dobro mieszkancow, a oni w wiekszosci sa przeciwni budowie. Nie bardzo rozumiem dlaczego Oliwa ma.wydawac wlasne pieniadze aby ktos z Osowej mogl tam dojechac. panowie rowerzysci troche zdrowego rozsadku

    • 18 12

    • jakie własne pieniądze?

      • 2 1

    • Człowieku nie prezentuj egoizmu. Idąc twoim tokiem myślenia to np. Sopocianie

      powinni mieć prawo powiedzieć: "Jedziesz z Gdyni do Gdańska lub na odwrót ? Proszę na obwodnicę, prosimy też PKP o przełożenie poza nasze miasto torów. Nie życzymy sobie hałasu." Czy Matarnia też ma zabronić tranzytu do centrum Osowianom ?

      • 0 0

  • (1)

    i słusznie las to las i tyle w tym temacie ! najpierw asfalt potem eksluzywne osiedla ?! nic z tego !!! beton do betonu ! może najpierw pomyślcie jak uzdrowić zaniedbane dzielnice ? barany ! glimzy ! mózgi sobie wyasfaltujcie !

    • 11 12

    • A ty napraw swój mózg o kulturę wypowiedzi.

      • 0 0

  • Zbudujcie ta droge. Ulatwi on dojazd mi i kilku osobom. Przez to nie bedziemy jezdzic autami.. (2)

    • 14 6

    • już widzę jak w siadasz na rower.. hehehe... (1)

      • 0 6

      • on knuje skuter
        rowerem tam się da już teraz

        • 2 1

  • Sobańska stuknij się w pusty łeb! (2)

    Kolejny oszołom z rady Oliwy co nic nie kuma i niczego nie chce...jest tam przecież już Strug koleś bez wizji z temperamentem na stołki w rozdaniu politycznym...coś tu cuchnie, ale na pewno nie kolektor?

    • 11 16

    • jak już musisz obrażać ludzi

      to może rób to merytorycznie - daj przykład co ci śmierdzi i dlaczego ktoś ma pusty łeb. Bo inaczej to wychodzić na chamskiego półgłówka

      • 8 1

    • Nie popieram Sobańskiej, ale wypowiadaj się kulturalniej.

      • 0 0

  • Takie porównanie (2)

    W Oliwie problemem jest położenie w lesie asfaltu o szerokości 2-3 m, podczas gdy w Gdyni Witominie urzędnicy zamierzają poprowadzić w środku lasu szeroką arterię dla pojazdów spalinowych - 2 x 2 pasy. Co ciekawe, w tym drugim przypadku takiego lamentu nie słychać. Więc o jaką tu niby ekologię chodzi?

    • 16 3

    • co ma piernik do wiatraka? Autorka artykułu jest radną Oliwy i pilnuje spraw na własnym podwórku

      • 4 3

    • A czy jest tam rezerwat przyrody?

      • 0 0

  • Czy radni Oliwy zaprotestowali/zaprotestują przeciw Nowej Spacerowej? (3)

    Pytanie do p. Eweliny czy planuje podobnie wraz z resztą radnych dzielnicy blokować prawdziwą dewastację TPK, która jest planowana przy budowie Nowej Spacerowej? Wtedy na prawdę wycięte zostaną setki a może tysiące drzew. Tutaj nie wiadomo czy będzie jakakolwiek wycinka.

    • 13 4

    • nie no, wiadomo - tutaj nie będzie w ogóle wycinki (2)

      w przeciwieństwie do wariantu "dokańczania drogi wzdłuż spacerowej" który popiera Rada Oliwy a nie popiera leśnictwo - właśnie ze względu na konieczne wycinki drzew. Ot, ekologia w wykonaniu Rady Oliwy...

      • 6 0

      • Ale nawet ścieżka przy sapcerowej to młąe miki (1)

        Przy Nowej Spacerowej dla samochodów. Tam radni nie martwią się o zniszczenia w środowisku? Jak dla mnie to czysta hipokryzja

        • 5 0

        • Sobańska nie jeździ konno nową spacerową, tylko kościerską

          • 4 0

  • Czyżby ekologia???

    szkoda,że przez kilkoro nieogarniętych życiowo radnych dzielnicowych pomysł na piękną ścieżkę rowerową upadnie...Sobańska i dla kogo ty chcesz się lansować???Roger, trzymamy kciuki za urealnienie pomysłu!

    • 10 5

  • Kontrargumenty (13)

    1. To nie jest budowa drogi. Droga już istnieje, co oznacza że nie będzie trzebiony las tak jak miałoby to miejsce przy poszerzaniu Spacerowej. Tam wycinka pod DDR będzie o wiele większa. Droga nie idzie przez rezerwat ale obok. Droga służy LP jako droga gospodarcza. Zwożone jest nią drewno ciężkim sprzętem 40t z obszaru całej Doliny Ewy z wyłączeniem rezerwatu. Jest ot 120 ha. Wzmożony ruch rowerowy to tak jak by porównać karabin do czołgu. Ci którzy wykorzystują Kościerską jako dojazd nawet się nie zatrzymują przy rezerwacie ani nie śmiecą. Rowerzyści to nie ekoterroryści. Przy rezerwacie są tablice informujące o tym fakcie. Tam nie ma nic ciekawego dla typowego turysty ani dla rowerzysty. Wszysktkie drzewa pozwalane na kupę i zarośnięte. To jest raj dla badaczy rzadkich okazów roślin ale nikt przy zdrowych zmysłach się tam nie zapuszcza bo nie ma po co. Nawet quadem się tam nie przejedzie. Jedno wielkie bagno bez dróg. O tym że nie puszcza się psów luzem w lesie wie każdy właściciel. Jest spora nagonka. Rezerwat leży ok 2 km od Oliwy i 2 km od Owczarni. Ludzie chodzą na spacery z psami ale rzadko w tym rejonie.

    2. Otworzenie szlabanów - bardzo mało prawdopodobne. Planowana droga miała być tej samej klasy co w Dolinie Radości lub na ul Reja w Sopocie czyli 3,5 m szerokości.
    Działki ogrodnicze W Dolinie Radości lub Owczarni są na tyle daleko że nikt nie będzie woził śmieci w ten rejon. Obecnie (po wejściu w życie ustawy o gospadorowaniu odpadami) na działkach są ogromne kontenery na śmieci i tam wszystko ląduje. Nie trzeba nic wywozić.

    3. Oświetlenie - tu się zgadzam. Nie ma sensu utrzymywanie światła w lesie. Szczególnie w okresie zimowym. Ogromne koszty niewspółmnierne do efektu. Przejechałoby kilku rowerzystów dziennie a w nocy oświetlałoby pustą drogę. I tak trzeba mieć lampy żeby jeździć nocą.

    4.Nic pani radna nie wspomina o tym że miasto zobowiązało się uporządkować sprawę kolektora ściekowego który teraz najbardziej zanieczyszcza rejon rezerwatu. I to on stanowi realne zagrożenie a nie rowery.

    Podsumowując. Warto gdyby zrobić tam chociaż utwardzenie drogi na tyle porządnie żeby to się nie rozpadło po opadach (tak jak Drogę Marnych Mostów czy Węglową). Bo jeśli ma to zostać w takiej postaci jak obecnie to zaczynam wątpić w zdrowy rozsądek

    • 28 2

    • (2)

      Jest jeszcze jedna kwestia warta poruszenia. Czy faktycznie takie tłumy rowerzystów ruszą w Osowej w dół, jeśli drogę utwardzi się asfaltem? Moim zdaniem tak nie będzie. Pojedzie kilka osób, nie więcej niż teraz, a po pierwszym zachwycie wszystko wróci do normy, czyli parę osób i to przeważnie weekendowo. Nie wierzę w wytrwałość i samozaparcie rowerzystów w perspektywie popołudniowego powrotu pod górę.
      Najgłośniej protestujący pewnie ją nawet nie przejadą.

      • 7 6

      • uwzględnij możliwości rowerów elektrycznych

        w kilku krajach stają się bardzo popularne. Podjazd takim pod górkę to pikuś.

        • 2 0

      • Tak, a ja mam ochotę i to nieraz pojechać na rowerze z Gdyni do Juli czy Fashion House

        czy do Otomina. Co prawda mogłaby powstać ścieżka wzdłuż Kielnieńskiej (dojazd od Kaczych Buków), ale czy powstanie ? Natomiast z Oliwy nikt by nie jechał naokoło przez właśnie przez Kacze Buki.
        A twoje ostatnie zdanie nie wytrzymuje krytyki - i uważam, że najpewniej jednak będą tamtędy jeździć.

        • 0 0

    • Popieram (6)

      Utwardzić porządnie tę drogę (dobrze utwardzonej drogi nie zniszczy nawet zrywka, więc problem z błotem właściwie zniknie - przykłady można znaleźć w północnych częściach TPK), ale ŻADNEGO asfaltu i zbędnych latarni w lesie.
      "Manager w garniaku" nawet po asfalcie tamtędy nie będzie się pchał, a reszta bez problemu pojedzie po dobrze ubitym tłuczniu. Zresztą nie wierzę, że nagle tysiące mieszkańców Osowy przesiądzie się na rower aby dojeżdżać do pracy - tych jest garstka (zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę długi podjazd) - ta trasa jest używana raczej rekreacyjnie.
      Zimowy problem z odśnieżaniem? Nawet gdyby położono tam asfalt to nikt odśnieżać tego nie będzie, a sypanie tam soli bądź mocniejszych środków faktycznie mogło by wpłynąć niekorzystnie na las.

      • 6 5

      • (2)

        Tylko nie tłuczniu... Widać, że rowerem nie jeździsz...

        • 7 2

        • (1)

          Twoje spostrzeżenie jest ciekawe, bo mi się wydawało że jeżdżę całkiem sporo. Ale to pewnie tylko mój licznik przekłamuje :)

          • 2 1

          • Maćku, tłuczeń bywa różny.

            Jeśli taki jak w Szczurogrodzie w Kolibkach, to faktycznie bez sensu.
            Ale jeśli taki jak Droga Marnych Mostów, to dlaczego nie?
            Chyba że jeździsz szosówką na oponkach 1",
            ale wtedy i tak by ci tam przeszkadzały gałązki i większe listki...

            Lamp też nie potrzebuję, ale nie pogardził bym drewnianymi
            i nie jaskrawymi słupkami z taśmą odblaskową w skrajni...

            Pomysł tunelu pod Pachołkiem jest chory,
            zwł. że ul. Reja już jest, nawet bardzo poszerzać by jej nie trzeba.

            • 5 2

      • md (1)

        Jak czytam nieraz wypowiedzi rowerzystów, to mam wrażenie, że są to blachosmrodziarze, którzy przesiedli się na rowery, ale mentalność została. Asfaltowe, oświetlone alejki w lesie? Czy ich po...ło? Może jeszcze powinny być wysypywane właśnie tony soli? Wstyd mi się przyznać, ale nieraz te technokratyczne, nastawione wyłącznie na zysk i beton władze samorządowe są nieraz mądrzejsze od szokujących pomysłów "rowerzystów". Co im się stało?

        • 5 5

        • forsa

          Gdynia se zrobiła esta-esta-estakadę rowerową i mosty w Kolibkach
          to Gdańsk se chce zrobić oświetloną alejkę w lesie

          zawsze da się przytulić trochę kasy
          a rowerzyści są tylko pretekstem przekrętu

          • 3 1

      • To leśnicy zimą odpuszczają ?

        Tłuczeń ? Czy wszyscy mają jeździć na góralach ?

        • 0 0

    • reazerwat (1)

      małe sprostowanie - Kościerska ma długość co najmniej 5 km. a obok rezerwatu biegnie na długości zaledwie ok.450 metrów a więc nawet nie 1 km....
      Ta cała "troska" o przyrodę ze strony Rady Osiedlowej Oliwy to zwykły fałsz i zakłamanie, prawda jest taka że oni boją się zwiększonego ruchu samochodowego na trasie Osowa - Oliwa do którego mogło by dojść w konsekwencji utwardzenia Kościerskiej i jej poszerzeniu. Obawy niepotrzebne bo
      wystarczyło by przed młynem postawić zakaz wjazdu ciężarówkami...(po wcześniejszym wykonaniu proponowanej przez panią Chmiel Nowej Opackiej)

      • 2 1

      • no tak, my w Polsce szanujemy zakazy i nigdy nie przekraczamy dozwolonych prędkości... rotfl lol

        • 1 0

    • Mój drogi. O bateriach słonecznych słyszałeś ? W Szwecji w okolicach miast, a tym

      bardziej w Karlskronie leśne odcinki (np. do Nattraby) mają oświetlenie. Zresztą są na "googlach" na mapach zdjęcia. Ten szlak do Nattraby jest trochę kręty i pofalowany. No i oczywiście asfaltowy. W okolicach Kalmaru na tej dojazdowej super prostej (8 km) w pobliżu miasta też jest oświetlenie.
      Jeszcze o bateriach - wrzuć na "google" hasło "uliczne oświetlenie słoneczne" - jeśli do tych baterii nie docierało by dużo promieni słonecznych (las) to trzeba umieścić w je odpowiednich bardziej odsłoniętych miejscach lub zastosować rozwiązania hybrydowe.

      A tak oprócz tego jednego punktu zgadzam się z tobą.

      • 0 0

  • Sobańska dlaczego blokujesz taki projekt??? (1)

    Ogarnij się i zacznij myśleć...bo zostaniesz zaszufladkowana wraz ze Strugiem...

    • 7 10

    • Bo jeździ konno i broni interesów wąskiej grupy - konnych jeźdźców. Tylko trochę nie wypada się przyznać, więc wyciąga argumenty z kapelusza.

      • 8 1

  • P. Ewelina S. (3)

    Już dzisiaj powinna złożyć mandat.

    • 6 13

    • Bo ty sobie życzysz beton w lesie? (2)

      Przedstaw się najpierw.

      A może firmę budowlaną podaj?

      • 5 7

      • A ty jaki masz interes ? A może masz beton

        • 3 2

      • A słuszał ty że i leśnicy chcą asfaltu ? Dobrze czytasz wypowiedzi i artykuły ?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum