• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem przez kolejne ulice Trójmiasta

Krzysztof Koprowski, Maciej Naskręt
14 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wzdłuż ul. Elbląskiej droga rowerowa będzie wydzielona i powstanie tuż obok chodnika. Wzdłuż ul. Elbląskiej droga rowerowa będzie wydzielona i powstanie tuż obok chodnika.

Już pod koniec września będzie można wygodnie podróżować rowerem wzdłuż ul. Elbląskiej w Gdańsku. W tym roku przybędzie łącznie ok. 10 kilometrów różnej formy dróg rowerowych na terenie całego miasta. Sprawdzamy też, jakie udogodnienia czekają rowerzystów w Sopocie i Gdyni.



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska lada dzień ogłosi przetarg na realizację połączenia rowerowego wzdłuż ul. Elbląskiej od ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do rejonu ul. Sztutowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Między ul. Siennicką a tunelem pod torami kolejowymi i Trasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska, będzie to wydzielona droga dla rowerów wzdłuż ul. Elbląskiej obok chodnika, zaś dalej przez ul. Miałki Szlak zobacz na mapie Gdańska (równoległą do ul. Elbląskiej) pojedziemy już na zasadach ogólnych, bezpośrednio jezdnią o bardzo niewielkim natężeniu ruchu.

Tunel pod torami kolejowymi i Trasą Sucharskiego. Tunel pod torami kolejowymi i Trasą Sucharskiego.
- Inwestycja będzie realizowana jeszcze z projektu "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" ze względu na fakt, że udało się uzyskać oszczędności na pozostałych zadaniach, a dla tego rozwiązania rowerowego mieliśmy już gotowy projekt, który zrealizujemy do końca września br. [zadania z projektu trzeba zakończyć najpóźniej do 31 grudnia br. - dop. red.] - dodaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Niestety na razie nie ma szans na kontynuację drogi rowerowej w stronę Wyspy Sobieszewskiej, gdyż dla tego przedsięwzięcia będzie wymagany wykup gruntów.

Jak często jeździsz rowerem?

Ale to nie jedyna inwestycja, która w tym roku ułatwi poruszanie się na dwóch kółkach w mieście. Już teraz w trakcie realizacji są drogi rowerowe wzdłuż ul. Nowolipie zobacz na mapie GdańskaRakoczego zobacz na mapie Gdańska w ramach budowy trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo).

Czytaj też: Budowa trasy tramwajowej na Morenę na siedem miesięcy przed końcem

- Przy okazji innej inwestycji tramwajowej - remontu torów na Przeróbkę, zmodernizowana będzie także istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Siennickiej zobacz na mapie GdańskaLenartowicza zobacz na mapie Gdańska. Pojawi się nawierzchnia z asfaltu, poprawiona zostanie geometria, a dodatkowo na skrzyżowaniach zastosujemy ciągłość chodników i drogi rowerowej - zapowiada Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej.

Ciągłość nawierzchni to rozwiązanie, które sprawi, że rowerzysta i pieszy będą mieli równą nawierzchnię na przejściach i przejazdach rowerowych (bez spadków do poziomu ulicy oraz krawężników), zaś kierowcy będą musieli zwolnić w tych miejscach, ze względu na utworzony w ten sposób quasi-próg zwalniający.

Tego typu infrastrukturę spotkamy na skrzyżowaniach chodników i drogi rowerowej z ul. Angielska Grobla zobacz na mapie Gdańska i na dwóch wlotach ul. Przetocznej zobacz na mapie Gdańska.

Kolejna inwestycja komunikacyjna - budowa dojazdów do przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ułatwi również poruszanie się na dwóch kółkach. W obrębie PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska powstanie łącznie ok. 400 metrów drogi rowerowej, natomiast w ramach tzw. ul. Nowej Gronostajowej wykonane będą pasy rowerowe, którymi dotrzemy z Jasienia do najbliższego przystanku PKM zobacz na mapie Gdańska.

Pasy rowerowe wzdłuż przebudowanej ul. Kilińskiego będą kontynuowane do skrzyżowania z ul. Nad Stawem. Pasy rowerowe wzdłuż przebudowanej ul. Kilińskiego będą kontynuowane do skrzyżowania z ul. Nad Stawem.
Pasy rowerowe będą także na ul. Kilińskiego do skrzyżowania z ul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska. Dalej, od ul. Nad Stawem do ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska ruch będzie się już odbywał na zasadach ogólnych. Samo skrzyżowanie z ul. Kościuszki doczeka się też kilku usprawnień dla ruchu rowerowego.

Usprawnieniem będzie też wykonanie brakującego od lat łącznika między wiaduktem Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańskaal. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. W tym miejscu przewidziano ciąg pieszo-rowerowy.

Na podobnej zasadzie (dokładnie jako ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego) zrealizowany zostanie deptak na Przymorzu między ul. Chłopską a Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska. To inwestycja, która jest jednym ze zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego.

Wydzielona droga wzdłuż ul. Uczniowskiej będzie kontynuowana w takiej formie. Wydzielona droga wzdłuż ul. Uczniowskiej będzie kontynuowana w takiej formie.
W formie całkowicie wydzielonej drogi rowerowej zostanie natomiast zrealizowana ul. Uczniowska zobacz na mapie Gdańska. W tym przypadku jest to już kontynuacja starego projektu, stąd uznano, że nie ma sensu zmieniać w połowie długości ulicy zasad organizacji ruchu rowerowego i wykonywać np. pasów rowerowych.

Częściowo w tym roku będzie też wykonane połączenie rowerowe rejonu zbiornika retencyjnego Augustowska zobacz na mapie GdańskaParkiem Oruńskim zobacz na mapie Gdańska. Częściowo, gdyż droga na obu końcach będzie się kończyła nieco przed parkiem i zbiornikiem, ale ma to być uzupełnione w najbliższych latach (inwestycja jest powiązania z realizacją programu ochrony przeciwpowodziowej, a to przekłada się na takie etapowanie prac).

Prawie gotowa ul. 23 Marca w Sopocie, gdzie pojawi się droga dla rowerów

Sopot

Tej wiosny łatwiej będzie można podróżować rowerem także po Sopocie. Wreszcie rowerzyści doczekają się budowanej od roku drogi rowerowej wzdłuż ul. 23 Marca zobacz na mapie Sopotu na odcinku od ul. Armii Krajowej zobacz na mapie Sopotu do wysokości sanatorium "Leśnik" zobacz na mapie Sopotu. Droga ma być oddana oficjalnie do ruchu w połowie maja. Powstaje ona w ramach przebudowy ul. 23 Marca.

- Obecnie Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie prowadzi przetarg na wykonanie drogi rowerowej w ul. Powstańców Warszawy zobacz na mapie Sopotu na odcinku od przepustu na Kamiennym Potoku do skrzyżowania z ul. Haffnera w Sopocie - mówi Krzysztof Jałoszyński, inspektor ds. komunikacji rowerowej w Sopocie.

Budowa szlaku w ciągu ul. Powstańców Warszawy powinna ruszyć wiosną tego roku i ułatwi rowerzystom trudny podjazd pod górę do ul. Haffnera. Inwestycja powstanie w ramach projektu pn. Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013 finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.

Pod znakiem zapytania jest natomiast w tym roku budowa drogi dla rowerów w ciągu ul. Obodrzyców zobacz na mapie Sopotu, która połączy Brodwino. Trwa opracowywanie projektu budowlanego dla tej inwestycji. Realizacja tego szlaku rowerowego uzależniona jest od możliwości finansowych.

Co ciekawe, Sopot chce wyznaczyć także ścieżki rowerowe w lasach Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. - Tu ograniczamy się wyłącznie do wykonania stosownego oznakowania. Jesteśmy w tej sprawie w stałym kontakcie z Nadleśnictwem Gdańsk. To nasza reakcja na zatłoczone główne ciągi komunikacyjne dla rowerzystów w dolnej części Sopotu - mówi Krzysztof Jałoszyński.

Gdynia stawia m.in. na remont dotychczasowych ścieżek. Gdynia stawia m.in. na remont dotychczasowych ścieżek.
Gdynia

W tym roku w Gdyni założono budowę dróg rowerowych w trzech miejscach. Pierwszy szlak dla rowerzystów ma powstać na ul. Stryjskiej zobacz na mapie Gdyni - tj. łącznik ul. Lotników zobacz na mapie GdyniRondem Macieja Brzeskiego zobacz na mapie Gdyni. Dla tego przedsięwzięcia w gdyńskim wydziale inwestycji jest już gotowa dokumentacja projektowa i czeka na realizacje.

Kolejna ulica, po której rowerzyści pojadą z przyjemnością to ul. Orłowska zobacz na mapie Gdyni. - Czyli będzie to tak zwane uzupełnienie nieciągłości na wysokości szkoły plastycznej - mówi Rafał Studziński, odpowiedzialny za sprawy komunikacji rowerowej. - Prace będą prowadzone także na ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdyni - od ul. Morskiej do ul. Jaskółczej - dodaje.

Urzędnicy z Gdyni zakładają też, że uda się im w tym roku wyznaczyć pasy ruchu dla rowerów na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni - pod prąd na odcinku od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Podobne rozwiązanie ma się pojawić na ul. Stryjskiej i umożliwić przejazd od al. Zwycięstwa do Ronda Macieja Brzeskiego. Z kolei chodnik dla pieszych i jednocześnie rowerów zostanie wyznaczony na ul. Morskiej od ul. Grabowo do ul. Przybyszewskiego i tam będzie można jechać po obu stronach ulicy.

Gdynia nie tylko stawia na rozwój infrastruktury rowerowej, ale także na naprawę dotychczasowych szlaków. Szykują się remonty istniejących dróg rowerowych na ul. Morskiej na Grabówku, ul. Kieleckiej (odcinek bliżej Działek Leśnych), Wielkopolskiej (w rejonie skrzyżowania z ul. Grażyny), Chwaszczyńskiej (od Górniczej do Nowowiczlińskiej).

- Ponadto będziemy organizować lub współorganizować szkolenia ruchu drogowego dla rowerzystów dorosłych oraz dla dzieci wraz z przejazdami w ruchu ulicznym - podkreśla Studziński.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • SAMOCHODY NA WIEŚ (9)

    W mieście powinien być zakaz poruszania się samochodami.

    Kierowcy samocodow stwarzają w mieście zbyt wiele kłopotów a ich powszechny brak kultury osobistej dowodzi, że są niereformowalni.

    Autobus lub rower!
    Samochod na wieś!

    • 19 19

    • Widać nie pomogło. (1)

      To popraw

      • 4 1

      • to jest parodia wpisu tego idioty wyzej

        • 3 2

    • nie musisz kipieć nienawiścią tylko dlatego, (4)

      że cię nie stać na samochód i nie zdałbyś na pewno na "prawo jazdy", jak lubisz gdy ci w tyłek dmucha, to możesz go wystawiać za okno.

      • 4 11

      • Mam dobry samochód i bardzo dobry rower. Dzis kazdy moze mieć auto. Pytanie , czy chce mieć samochód ?

        • 5 1

      • (2)

        Patrząc na stan większości pojazdów poruszających się po Trójmieście to mój rower to przy nich Rolls Roys ( 9500 cena zakupu ).

        • 4 3

        • (1)

          Pisze się "Rolles-Rois" i czyta z francuskim akcentem.

          • 0 1

          • Rolles Royce

            • 0 0

    • pytanie (1)

      CO TO JEST "samocód".

      Autor 9rowerzysta) dowiódł sam swojego poziomu intelektualnego.

      • 1 4

      • Dobre. Sam sobie odpowiedziałeś. To literówka.

        • 4 0

  • w Gdyni powinny powstać

    dwa towarzystwa rowerowe "Towarzystwo Jazdy Obok Ścieżek Rowerowych" i " Towarzystwo Przewozów Rowerów Środkami Komunikacji Miejskiej"

    • 9 6

  • Robi się ścieżki na "zadupiach" a przy głównych traktach komunikacyjnych trójmiasta (2)

    ścieżek brak lub są poprzerywane. Trzeba jechać chodnikiem albo niebezpieczną jezdnią. Tak jest w Gdyni w kilku miejscach i w Sopocie.

    • 12 2

    • w Gdyni jezdnia wcale nie jest niebezpieczna (1)

      jeździłem w wielu miejscach centrum Gdyni i nie miałem żadnej nerwowej sytuacji.

      • 2 2

      • a ja miałem.

        i to niejedną.

        • 3 0

  • Tylko Południe Gdańska bez dróg i ścieżek

    Czekam.

    • 8 4

  • (1)

    A kiedy zaczną budować tory dla łyżwiarzy?Ślizganie górą .rąbAĆ ROWEROSMRODY

    • 7 8

    • successful troll is successful! wygrał pan dzisiejsze internety :)

      • 8 0

  • W Gdyni i Sopocie jak zawsze tylko mydlenie oczu z tymi ścieżkami rowerowymi.
    Albo jakieś gruntowe w lasach (wliczy się do statystyk- to ładnie wygląda w folderze), albo maźniemy białą linię przez dziurawy chodnik.

    Jeden z najczęściej uczęszczanych szlaków (ul. Morska) to tak naprawdę w 50% wyblakła kreska na nierównym chodniku, co więcej aby przejechać tą ulicę legalnie, trzeba z 4-5 razy zmienić stronę jezdni, już o zakończeniu przy dworcu głównym nie ma co wspominać.

    • 12 2

  • Jestem raczej "niedzielnym" rowerzystom...

    TAk jak większość w ankiecie. Czasem przejadę sobie Gdańsk-Gdynia-Gdańsk...
    Fajne parę kilometrów. Ponad połowę trasy można pokonać jadą ścieżkami rowerowymi. Ale najlepsze miejsca to takie gdzie nagle kończy się ścieżka. NA ulicę, strach, bo ruch jak diabli. Chodnikiem słabo, bo nie wolno.... Ciekawe co by było, gdyby tak nagle kończyła się ulica? A to polem, a to ścianą, albo przechodziła w chodnik...:)
    Ale fajnie że przybywa tras rowerowych.

    • 24 2

  • Do zachodu nam jeszcze daleko ,takiej Holandii nigdy nie dogonimy ,ale przyznać trzeba,że w kwestii ścieżek ,co raz lepiej .Tylko jedna uwaga ,nie zawsze są w odpowiednich miejscach . Myślę ,że to jest głównym konfliktem rowerzysta - pieszy .

    • 14 1

  • w Gdyni znowu słabizna (1)

    • 13 2

    • za to 800 nieszczepionych dzieciaków
      gdynia jest dziwna

      • 4 0

  • Zlikwidujmy !!! (12)

    Zlikwidujmy w ogóle chodniki i zróbmy same ścieżki rowerowe.Dlaczego ścieżki są robione głównie kosztem pieszych? Dla wszelkich jedośladów drogą do jazdy jest ulica czyli tam gdzie auta jeżdżą .Ale nie, lepiej podzielić chodnik na pół.Połowa dla pieszych a druga dla rowerzystów.Piesi przecież mogą iść gęsiego a nawet mogą iść więcej metrów niż przed podziałem musieli,prawda?We łbach się poprzewracało panom i paniom radnym tym i tamtym.Proponuje by zrobić dla każdego pojazdu osobną ścieżkę,drogę,ulicę itp itd :) bo jest zbyt niebezpiecznie na zwykłej ulicy.To się jeździć nauczcie czyli ci z okrągłą kierownicą i ci z rączkami przy kierownicy :) i będzie Gucio

    • 17 11

    • (6)

      Robienie DDR kosztem chodnikow jest idiotyczne. Powodem jest terror samochodowy i strach przed zabraniem ich przestrzeni. Piesi nie walcza. Wspolny chodnik i DDR wzmaga tylko konflikty miedzy tymi grupami. Rowerzysci powinni miec wydzielone drogi, ale z przestrzeni samochodow. Prawda taka, ze kiedys beda musieli te wszystkie drogi znow rozwalac i zrobic to porzadnie.
      Na razie efekt jest taki, ze piesi sa zepchnieci na pobocza i do tuneli. Chodniki sa rozjechane przez samochody. Nie ma jak przejsc.

      • 20 6

      • wydumany problem (5)

        "Robienie DDR kosztem chodników jest idiotyczne. "
        Ma sens, bo chodniki praktycznie z roku na rok pustoszeją. Tylko w niedzielę do południa jest trochę ruchu jak ludzie chodzą do kościoła. A w dni powszednie to widzę tylko od czasu do czasu osobę wiozącą na wózku złom, kobietę w podeszłym wieku ciągnącą torbę z zakupami na kółeczkach oraz osobę wyprowadzającą psa. Przy dobrym nasyceniu tramwajów i autobusów na wielu ulicach ruch pieszy zanika i dlatego należy coraz więcej tworzyć trasy pieszo-rowerowe. Jeżdżę już wiele lat również po miejskich chodnikach i nigdy nie byłem świadkiem scysji między pieszymi a rowerzystami.

        • 7 10

        • głupota (3)

          własne nogi to podstawowa komunikacja

          • 8 1

          • (2)

            Człowieku, czy nie zauważyłeś, że na załączonych fotkach niema praktycznie pieszych a zdjęcia były zrobione nie w nocy tylko w godzinach południowych. Przy tak minimalnym ruchu na pieszo-rowerowych trasach bez problemów mogą poruszać się piesi i rowerzyści.

            • 3 4

            • (1)

              Człowieku, czy nie zauważyłeś, że na załączonych fotkach i tak jest więcej pieszych niż rowerzystów?

              • 6 2

              • Ale szczególarz się znalazł, ogólnie widać brak jest ruchu na chodnikach, za rok, dwa będzie więcej rowerzystów.

                • 1 6

        • A moze pustoszeja, bo jest za duzo dogodnosci dla samochodow?
          Skrzyzowania gdzie pieszy ma kilka sekund na przejscie, a potem musi czekac na kolejne przez pare minut. Ciekawe jakby tak kierowcy mieli czekac 5 minut na zielone? Moze odechcialoby im sie jezdzic.
          Chodniki zagracone samochodami, zdewastowane.
          Zielone strzalki zagrazajace pieszym. Itd. itp.
          W miescie powinien byc glownie ruch pieszy i rowerowy. I to powinno byc promowane, kosztem samochodow.
          Nie powinno sie robic laczonych sciezek, bo wowczas piesi wchodza na ddr a rowerzysci wjezdzaja na chodnik.

          • 15 1

    • Ulica ma określoną szerokość pomiędzy domami. Domów się raczej nie przesuwa. Trasa dla aut została zrobiona, ciąg dla pieszych istnieje. Trzeci użytkownik ulic został zauważony niedawno, ale nie jest ani gorszy, ani lepszy od pozostałych. Można zaorać ulicę i od nowa wytyczyć 3 ciągi dla 3 użytkowników, albo zabrać jednemu -kierowcom, albo pieszym. Jak się tramwaj pojawia to też komuś trzeba odjąć. Nikt nie chce oddawać swojego, ale nie ma rady. Rowerzyści istnieją, a dorożki już nie.

      • 5 2

    • Bo UE dała kasę na ścieżki rowerowe. Tylko. (3)

      zwykli ludzie ich nie interesują. Tak więc musisz mieć przynajmniej wrotki żeby sie ktoś twoim losem zainteresował ;)

      • 2 4

      • (2)

        "Zwykli ludzie"? A rowerami jeżdzą elfy? Czy zwyczajni-niezwyczajni?

        • 2 2

        • Kalesoniarze pedalarze - terroryści pieszych. (1)

          • 3 3

          • standard: jak nie masz argumentów, obrażasz innych?

            kiedy ostatnio parkowałeś na chodniku? Może włączysz się w akcję popierania likwidacji miejsc do parkowania samochodów na chodnikach lub wprowadzenie opłat za takie działania?

            • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum