Powstanie międzynarodowa Trasa Rowerowa Żelaznej Kurtyny
W środę, 26 stycznia br. w Sali Herbowej budynku Rady Miasta Gdańska odbyło się spotkanie inaugurujące działalność konsorcjum projektowego międzynarodowej trasy rowerowej "Żelaznej Kurtyny" (Iron Curtain Trail).
W spotkaniu wzięli udział między innymi Maciej Lisicki - wiceprezydent Gdańska, Adam Bodor - wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów, przedstawiciele samorządów lokalnych Pomorza, a także zagraniczni partnerzy projektu z Niemiec, Litwy, Łotwy, Estonii, Rosji i Finlandii.
Celem spotkania było ustalenie systemu komunikowania się i raportowania o wynikach realizacji projektu. Projekt trasy rowerowej Żelaznej Kurtyny, którego inicjatorem jest Michael Cramer, poseł do Parlamentu Europejskiego, jest rozwinięciem idei trasy rowerowej przebiegającej śladem dawnego muru berlińskiego.
Planowany przebieg trasy:
Północna część ICT (Iron Curtain Trail - tak brzmi oficjalny skrót nazwy trasy) ma przebiegać wzdłuż linii dzielącej Europę do 1990 roku. Szlak Żelaznej Kurtyny rozpocznie się w miejscu, gdzie Rosja graniczy z Norwegią (nad Oceanem Arktycznym). Następnie poprowadzi przez tundrę wzdłuż granicy Rosji z Finlandią i koło Petersburga. Dalej będzie się ciągnąć wybrzeżem Morza Bałtyckiego przez Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę do Niemiec. Państwo niemieckie podzieli wzdłuż dawnej granicy między RFN i NRD. Dalej szlak zostanie skierowany na południe, pobiegnie wzdłuż granicy Austrii z Czechami, Słowacją i Węgrami, potem granicą dawnej Jugosławii z Węgrami, Rumunią i Bułgarią. Końcowy odcinek trasy prowadzić będzie wzdłuż granicy Bułgarii z Grecją i Turcją i skończy się na wybrzeżu Morza Czarnego.
W Polsce jej przebieg jest prawie tożsamy z trasą przebiegu szlaku EuroVelo 10, czyli wzdłuż wybrzeża Bałtyku. Koncepcja przebiegu trasy i działań promujących korzystanie z niej obejmuje między innymi działania przybliżające turystom historię Żelaznej Kurtyny oraz prób indywidualnego i społecznego przezwyciężania barier, wiążących się z jej funkcjonowaniem.
Międzynarodowa Trasa Rowerowa Żelaznej Kurtyny w sumie liczyć będzie ok. 6500 km, z czego ponad 800 km przez teren Polski.
Zgodnie z obecnymi założeniami większa część szlaku powinna być zakończona w 2020 roku. Odcinki szlaku powstawać będą w latach 2014-2020, jednak kolejność budowy poszczególnych etapów zależeć będzie przede wszystkim od kwestii przygotowania samorządów, na których to terenie będzie przebiegał ICT czyli szlak EuroVelo 13.
Liderem konsorcjum projektowego w naszym kraju będzie Pomorskie Stowarzyszenie Wspólna Europa (PSWE) - jedno z trzech polskich organizacji wchodzących w skład Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF).
Oficjalna strona projektu: Iron Curtain Trail
Opracował:
Opinie (52) 4 zablokowane
-
2011-02-02 11:29
800 km (1)
ciekawe, nie wiedziałem że mamy tak długą linie brzegową:)
- 2 2
-
2011-02-02 12:27
Linia brzegowa to jedno, ale szlaku nie przeprowadzą w linii ciągłej
trzeba wziąc to pod uwagę, że w niektórych rejonach szlak okalać bedzie jakies miejscowości i kluczyć po innych, stąd mapki załączonej w artykule nie można póki co traktować na poważnie.
- 4 0
-
2011-02-02 11:43
Trasa rowerowa
Wszyscy zrobią tylko nie my.
- 4 3
-
2011-02-02 14:23
wiadomo już za czyje pieniądze te bzdury będą realizowane...
- 0 3
-
2011-02-02 14:24
A Kartuska i reszta?
To fascynujące. Może wówczas kretyn, który dopuścił projekt przebudowy Kartuskiej za kilkadziesiąt milionów bez ścieżki rowerowej zadba, by to się zmieniło.
Swoja drogą ciekawe, jak długo można przebudowywać Łostowicką z nieskomplikowanym skrzyżowanie, W Niemczech - ok. 3-6 miesięcy. W Gdańsku 2-3 lata.
O koszmar dojazdów z południowych dzielnic nie piszę. szkoda gadać. Oczywiści nikt za to nie odpowiada.- 8 2
-
2011-02-02 14:50
Inicjatywa świetna (1)
Ale marzę, by trasa wiodła jeszcze przez Francję do Hiszpanii.
- 5 3
-
2011-02-02 21:28
??
To trasa żelaznej kurtyny EuroVelo 13 - Są inne trasy EuroVelo od 13 w dół, aż do jeden. Jak tak bardzo zresztą chcesz taki szlak, to ostatnio modna jest trasa świętego Jakuba. Biegnie ona z polskiego Jakubowa do Santiago de Compostela w Hiszpanii właśnie przez Niemcy i Francję oznaczona specyficznymi muszlami.
- 2 0
-
2011-02-02 14:53
W mojej gminie
trabiono o sciezkach rowerowych na prawo i lewo. W praktyce sciezek nie ma, po lasach grasuja quady i terenowki a powstale potem dziury na lesnych traktach zasypywane sa gruzem. Fajnie sie rowerem smiga po ceglowkach i innych smieciach.... 8/
- 5 0
-
2011-02-02 15:55
trasa rowerowa żelaznej kurtyny
jestem przeciw .dlaczego .ano dlatego że mogą obciąć fundusze na tak niecierpliwie oczekiwane przez wszystkich prawdziwych polaków Europejskie Centrum Solidarności
- 7 3
-
2011-02-02 18:42
no nareszcie
będzie porządna ścieżka rowerowa łącząca Gdynię z Gdańskiem i terenami nabrzeża wschodniego i zachodniego.
Mam nadzieje, że to nie kolejna ściema taka jaką serwował nam ś.p. b. urzędnik marszałkowskiego- 6 1
-
2011-02-02 19:47
Ściema
Biorą kase i laske kładą. Nie za naszej Ka Den Cji !
- 4 3
-
2011-02-02 20:47
Jak przejechać przez Tundrę (1)
Przez tundrę to chyba nie za bardzo da się przejechać , a co do Polskiego odcinka szlaku to będzie dublował się z R-10. Jednak projektanci powinni wziąć to pod uwagę że odcinek Kluki- Izbica do jazdy rowerem się nie nadaje bo tam jest jedno wielkie bagno i kto ten szlak R-10 tam poprowadził . na odcinku Kołobrzeg - Mielno z R-10 pojawia się jeszcze jakiś szlak Bike The Baltic
- 3 0
-
2011-02-03 22:21
Wojt, przez tundrę, czy nie, uwież, nasi sąsiedzi to potrafią robić dobre trasy rowerowe.
Niejedno już widziałem jeśli chodzi o trasy rowerowe, np:
-trasa rowerowa przez park narodowy w Holandii: 28 km wylanego 3 pasmowego asfaltu przez wydny. 2 pasy dla rowerów i jeden dla piechurów! Jeśli potrafisz to sobie wyobrazić, to tak jakby Ci ktoś przeciągnął przez Słowiński Park Narodowy!
-tunele rowerowe w Górach Skandynawskich - specjalnie wydrążone dla turystów w skałach, to się nazywa trasy rowerowe.
A nie to co u nas, pierd* drogą gruntową, która istniała od lat i nic sie nie zmieniło, tylko tabliczka ze znaczkiem rowerowym. Ot szlaki rowerowe ;-/- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.