• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia: kolizyjna droga rowerowa do poprawy

Maciej Naskręt
4 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Feralne miejsce na ulicy Podmiejskiej w Gdańsku. Feralne miejsce na ulicy Podmiejskiej w Gdańsku.

Jest propozycja usprawnienia przejazdu przez ul. Podmiejską w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska dla rowerzystów korzystających z drogi technicznej na wale Kanału Raduni. Pojawiłoby się tam przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów oraz lustra dla kierowców. Rowerzyści są "za", ale pomysł nie podoba się kierowcom.



Podoba ci się pomysł zmian w ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku?

Od roku rowerzyści mogą poruszać się nowym chodnikiem technicznym wzdłuż Kanału Raduni. Został on zbudowany w ramach remontu koryta. Choć nie jest to klasyczna droga rowerowa, bo dopuszcza się na niej też ruch pieszych, rowerzystów łatwo tam spotkać. Czują się tam bezpieczniej, niż jadąc z i do centrum Gdańska ruchliwym Traktem św. Wojciecha.

Problem w tym, że po drodze wspomniany chodnik przecina ul. Podmiejską - ruchliwą ulicę, która łączy m.in. Orunię Górną z Orunią i dalej z centrum miasta. W ciągu godziny potrafi przejechać tam prawie 3 tys. samochodów. Niektórzy rowerzyści na to nie zważają i przejeżdżają przez jezdnię, jakby była częścią drogi rowerowej. Tymczasem pierwszeństwo mają tam samochody, które rowerzyści powinni przepuścić albo dojechać do położonego ok. 30 metrów dalej przejścia dla pieszych i tamtędy przeprowadzić rower.

Na drodze bywa więc niebezpiecznie. Często kierowcy są zmuszeni do gwałtownego hamowania. Wszystko przez ograniczoną widoczność. Problem jako pierwsi opisaliśmy już przed rokiem.

Rowerzyści: będzie tam bezpieczniej

Może się to jednak zmienić. Gdańska Kampania Rowerowa zgłosiła do Budżetu Obywatelskiego na przyszły rok projekt poprawy bezpieczeństwa, który obejmuje m.in. szereg przebudów na istniejącej infrastrukturze rowerowej. Projekt wygrał prawybory (w kategorii - projekty ogólnomiejskie) - głosowanie miało miejsce podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego 14 czerwca 2015 r.

Jednym z usprawnień ujętych w projekcie ma być wytyczenie przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego na konfliktowym skrzyżowaniu.

- Rowerzyści i tak tamtędy mogą jeździć, nic nowego nie wprowadzamy. Chcemy jednak poprawić tam ich bezpieczeństwo. Oprócz wymalowanych znaków poziomych chcemy ustawić także lustra, które poprawią widoczność wszystkim, którzy tam się poruszają - mówi Michał Błaut z Gdańskiej Kampanii Rowerowej.
Ma także pojawić się znak ustąp pierwszeństwa przejazdu do rowerzystów.

Propozycja zmiany organizacji ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku. Propozycja zmiany organizacji ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku.
Kierowcy niezadowoleni

Mieszkańcy zgodnie twierdzą, że niewątpliwie na wale Kanału Raduni w przecięciu drogi na wysokości ul. Podmiejskiej potrzebne jest zastosowanie rozwiązania, które zwiększy bezpieczeństwo. Pamiętajmy jednak, że wał Kanału Raduni nie jest drogą rowerową, a pierwszeństwo na wale mają piesi. Poza tym osoby jadące z centrum, w tym kierowcy autobusów, nie mają szans zauważyć w porę rowerzysty tamtędy przejeżdżającego.

- Jeżdżę tamtędy codziennie. Nie ma dnia, by sprzed kół mojego lub męża samochodu nie uciekał tam w ostatniej chwili rowerzysta. Jeśli pomysł proponowany w budżecie obywatelskim wejdzie w życie, będzie tam ogromna liczba potrąceń - mówi pani Wioleta, mieszkania Oruni, którą spotkaliśmy podczas wykonywania zdjęć.
- Problem będą mieli nie tylko ci, którzy jadą w stronę Oruni Górnej od strony Gdańska, ale także Pruszcza Gdańskiego, a proponowane lustra niczego nie załatwią - dodaje mieszkanka, jakby zapominając, że jeśli powstanie tam przejazd rowerowy, to rowerzyści będą mieć pierwszeństwo.
Do czasu wprowadzenia konkretnych rozwiązań rowerzystom i kierowcom we wspomnianym miejscu zalecamy szczególną ostrożność i korzystanie z zasady ograniczonego zaufania podczas jazdy.

Opinie (547) 3 zablokowane

  • Rozebrać i zaorać tą całą orunie (stare budy)

    • 3 4

  • a nie można zrobić (2)

    zwykłego przejścia z informacją dla rowerzystów, aby się zatrzymać i poczekać chwilkę, aż któryś z kierowców zatrzyma się jak człowiek i nas puści ???? jestem rowerzystą od wielu lat, ale uważam, że to rozwiązanie jest bardzo złe i niestety będzie dużo potrąceń przez samochody. Naprawdę powolutku widać poprawiającą się kulturę i coraz więcej kierowców przepuszcza osoby stojące i czekające na przejście przez pasy.

    • 6 4

    • Nie

      Tam jest droga techniczna.

      • 3 2

    • nie można tam zrobić przejścia dla pieszych

      wyjazd z drogi technicznej nie może wpadać prosto na przejście, gdyż wtedy żaden pojazd Melioracji nie będzie mógł tam przejechać

      • 2 1

  • poprawi się (2)

    Czytajcie ze zrozumieniem. Rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo wszystkich na tym skrzyżowaniu, bo rowerzyści będę musieli ustąpić kierowcom, więc będą bardziej uważać niż teraz. Budować!

    • 1 9

    • Tak? (1)

      To przeczytaj jeszcze raz. Na tego typu przejeździe rower będzie miał pierwszeństwo. Nawet znaki nic tu nie zmienią bo inaczej nie może być (prawo o ruchu drogowym)

      • 2 2

      • Co znaki nic nie dadzą ? Pionowe chyba mają pierwszeństwo nad poziomymi.

        W Szwecji są przejazdy, gdzie rowerzyści widzą znak mający u nas symbol A-7.

        • 1 0

  • Święty Rower? (2)

    Kolizyjne to skrzyżowanie było już przed 50 laty, gdy tamtędy codziennie do szkoły chadzałem. Problemem jednak nie było piesi i rowerzyści czekali na lukę w ruchu i krzyżowali ulicę Podmiejską. Problemem stało się dopiero gdy pojawił się nowy rodzaj rowerzystów, tacy którym dwa pedały stały się religią zastępczą, tacy którzy są zdania że należy im się wszędzie pierwszeństwo z racji poruszania się na dwóch kółkach.

    • 19 4

    • luka w ruchu to dawna przeszłość

      teraz trzeba przesunąć granice kompromisu. Kierowcy powoli zaczynają rozumieć, że nie wszędzie mają pierwszeństwo, a ustępować powinni pieszym nie tylko znajdującym się na przejściu, ale zbliżającym się do niego.
      2300 rowerzystów przejeżdżających tamtędy codziennie mogą oczekiwać zwiększenia uwagi ze strony kierowców - wielu z nich uważa i ustępuje.

      • 1 2

    • Zazdrosny jesteś o swoje święte trzy pedały ? Ja jestem ich dzieckiem i nie

      widzę problemu aby udzielić dzieciom dwóch pedałów pierwszeństwa.

      • 1 0

  • (2)

    a nie wystarczy po obu stronach drogi "rowerowej" wstawić znaki informacyjne typu STOP lub informacyjne gdzie jest przejście dla pieszych i rowerzystów ...wkurzają mnie coraz bardziej ci rowerzyści ,gadają na buractwo kierowców a sami nie lepsi ,przykład zachowań przy przejeździe przez Małomiejską czy przez przejścia dla pieszych namalowane na drogach rowerowych

    • 7 1

    • Powinny być składane barierki naprzeciw drogi, wymuszajace na rowerzystach przejście na pasy po drugiej stronie mostu.

      Ja przepraszam, chętnie bym tam widział pasy, ale nie w ten sposób, za zakrętem z ograniczoną widocznością. Po pierwsze, sygnalizacja świetlna kosztuje, znajdą się miejsca w mieście, gdsie jest bardziej potrzebna. Po drugie, taka sygnalizacja wydatnie pomoże zakorkować podjazd w górę.

      • 1 2

    • znak STOP jest znakiem nakazu

      a nie znakiem informacyjnym. Jeśli masz prawo jazdy, sprawdź, czy zażywasz właściwe tabletki.

      • 1 0

  • Obecna sytuacja prawna na tym SKRZYŻOWANIU wyglada tak. (6)

    Skrzyżowanie Podmiejskiej z drogą techniczną na wale Raduni to SKRZYŻOWANIE DRÓG RÓWNORZĘDNYCH.
    Ani Podmiejska nie ma uprzywilejowania, ani droga techniczna nie jest drogą podrzędną.
    Na tym skrzyżowaniu formalnie powinna obowiązywać zasada pierwszeństwa prawej strony.
    To wynika z oznakowania.

    • 2 24

    • (2)

      droga techniczna to nie publiczna, skrzyżowania nie ma, tylko zjazd

      • 10 0

      • A może Rada Gminy uchwalą nadała tej drodze status drogi publicznej? (1)

        Skoro stoją na niej znaki. Przecież znaki też muszą postawić na podstawie odpowiednich przepisów.

        • 1 3

        • na drodze prywatnej też możesz stawiać znaki

          • 3 0

    • kompromitacja... "znawco"

      • 2 1

    • proszę skorzystać z umiejętności czytania

      Proszę skorzystać z umiejętności czytania i podszkolić swoją wiedzę z zakresu przepisów o ruchu drogowym.

      • 3 1

    • Skąd się tacy dbile biorą?

      Droga techniczna jak nazwa wskazuje jest na szarym końcu jeśli chodzi o pierwszeństwo. Praktycznie jakby jej nie było.

      • 2 1

  • Kompromis (8)

    Jeżdżę tamtędy niemal codziennie rowerem do pracy i zawsze dojeżdżam do najbliższego przejścia dla pieszych, zsiadam z roweru i przechodzę na drugą stronę. Robię tak przede wszystkim ze względu na swoje bezpieczeństwo, bo jadąc tamtędy swoim autem wiem, że kierowca nie zawsze może zareagować na czas. Od strony Traktu droga jest pod górę i zakręca. Stojący tam budynek dodatkowo ogranicza widoczność z prawej strony.
    Jestem także rowerzystą, ale uważam, że rowerzyści to nie są święte krowy. Przejechanie dodatkowych paru metrów do najbliższego przejścia nic nie kosztuje. Dziwię się, że Gdańska Kampania Rowerowa nie bierze pod uwagę bezpieczeństwa wszystkich rowerzystów, kierowców i pieszych. Trzeba też wziąć pod uwagę, że inaczej na podjeździe zachowuje się auto osobowe, a inaczej autobus (kierowcy wiedzą o czym piszę).
    Może kompromisowym i bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie przeniesienie przejścia dla pieszych oraz wytyczenie przejazdu bezpośrednio na moście (kilka metrów dalej od podjazdu niż proponuje to GKR o ile możliwe jest to w kontekście prawa o ruchu drogowym), a na kolizyjnym zakręcie najlepiej byłoby ustawić słupki z łańcuchem, które nie pozwolą przejechać rowerzystom, a kierowcom nie będą ograniczały widoku.

    • 20 3

    • (1)

      Święte słowa.

      • 2 1

      • :)

        • 2 2

    • gdybyś przestrzegał przepisów (1)

      to do najbliższego przejścia byś podszedł, ponieważ po chodniku nie można jeździć /bo rowerzyści to nie święte krowy :) /, i nie parę metrów" jak piszesz a 30m w jedną i po przejściu 30m w drugą

      • 3 0

      • gdybyś czytał ze zrozumieniem...

        gdybyś czytał ze zrozumieniem...

        • 0 3

    • tam już jest przejście dla pieszych, dokładnie po drugiej stronie mostu (1)

      • 2 0

      • ale to po drugiej jest, a nie po tej której popwinien

        droga tam też jest po drugiej stronie kanału więc ta od strony traktu jest przy Twoim rozumowaniu niepotrzebna?

        • 0 0

    • nie jesteś asertywnym rowerzystą, tylko nieświadomie prosamochodowym d*pkiem

      Na jakiej podstawie sądzisz, że GKR nie bierze pod uwagę bezpieczeństwa wszystkich?
      Nie pisz o rowerzystach, pomyśl o mieszkańcach, którzy jeżdżą na rowerach i chcą mieć poczucie bezpieczeństwa i komfortu.
      Wylewanie czerwonego dywanu przed kierowców - odzwyczajanie ich od obecności innych użytkowników dróg powoduje, że nasz kraj ma najgorsze wskaźniki bezpieczeństwa ruchu drogowego w Europie.
      Kwestionowanie prawa do korzystania z samochodu bez względu na okoliczności jest normalnym działaniem na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
      Tworzenie barierek jest oparte o założeniu, że dorośli ludzie nie potrafią myśleć, czemu praktyka przeczy. Słupki to możesz sobie stawiać w ogródku, nie na drodze technicznej. Tutaj warto zmienić oznakowanie i wstawić lustra, przede wszystkim zaś uspokoić ruch samochodów.

      • 1 1

    • Zsiadasz z roweru ? Szkoda, tylko, iż jadąc tam i rowerem i autem nie widzę

      takich.
      Fajnie, że schodzisz, ale nie narzucaj tego innym. Bo ja ci tego nie bronię - zejścia i jazdy po chodniku do przejścia.
      I jakie słupki chcesz tam stawiać ? Jeździsz tam codziennie i nie zauważyłeś ani jednego samochodu na zapleczu tych budynków, które parkują tam przy samej drodze technicznej ? Ich kierowcy na Podmiejską mogą zjechać tylko tą drogą. Na "street view" widać duży śmietnik, do którego śmieciarze samochodem osobowym chyba nie podjeżdżają. Ciekaw jestem co dzieje się na zakręcie jak gramoli się stamtąd śmieciarka zamiast rowerzystów (oczywiście raz na tydzień, ale inne auta tam raz na tydzień nie wjeżdżają - częściej, w tym niektóre dostawczaki do sklepów po drugiej stronie budynków).
      Nie jest to jedyny odcinek drogi technicznej gdzie mogą wjeżdżać samochody (jest dalej w stronę Pruszcza Gd.).

      • 1 0

  • jakas bzdura (5)

    dosłownie parę metrów dalej jest przejście i nic się rowerzyście nie stanie jeżeli nadłoży te kilka metrów drogi , tez jeżdżę na rowerze i nie jest to dla mnie żaden problem, jeżdżę też samochodem i jak rowerzyści w tym miejscu w ogóle nie patrzą co się dzieje tylko wjeżdżają bez zastanowienia a potem mają pretensje do kierowcy , uważam że przy ulicy z obu stron powinny stanąć barierki, a ścieżka powinna zostać skierowana do istniejącego przejścia dla pieszych i byłoby po problemie powtarzam chodzi o kilka metrów a nie o dziesiątki kilometrów

    • 21 3

    • czytaj ze zrozumieniem: 30m dalej

      • 1 2

    • Nic by Ci się nie stało jak by ulica został zamknietą

      a ty byś sobie dojeżdżał od strony Oruni Górnej.

      co za głupie rozumowanie.

      Nikt nie będzie jeździł do przejść dla pieszych (i tam stał niewiadomo ile) skoro ma prawo legalnie przejechać prosto

      • 2 6

    • Czyli według twojego rozumowania (1)

      Mostek dla samochodów można zamknąć?
      Bo można dojechać do ul. Podmiejskiej ulicą Brzegi.
      Super ;)

      • 2 3

      • warto rozważać wszelkie opcje i wyważać argumenty

        przejazd ca. 2300 rowerzystów dziennie to nie bagatela.

        • 0 0

    • Czy ktoś ci broni podjeżdżać do przejścia ? Czemu narzucasz to innym ?

      Ja tam nie mam problemów z pokonaniem tego odcinka na wprost, co rozumie się, że nie umykam przed nikim.

      • 1 1

  • czy ten most ma aż 30m szerokości? przecież przed nim jest już przejście dla pieszych

    • 8 0

  • Rowerowi terroryści i samoluby (5)

    Przecież kilka metrów dalej jest tam przejście dla pieszych. Co stoi na przeszkodzie, żeby rowerzyści z niego korzystali? Dlaczego ma być jeszcze jedno?
    Sam trochę jeżdżę tam rowerem i nie potrzebuję nowego przejścia/przejazdu.

    • 15 5

    • kolejny pseudo rowerzysta w roli prosamochodowego d*pka? (3)

      to że ty nie potrzebujesz, nie znaczy, że ponad 2000 ludzi przejeżdżających rowerem tamtędy ma niejasną sytuację, bo w mieście brakuje kilkunastu litrów farby.

      • 2 3

      • (1)

        Sytuacja nie jest niejasna. Jasne jest to, że rowerzysta powinien przejść do przejścia, przekroczyć drogę, wrócić do ciągu pieszo-rowerowego i kontynuować jazdę.

        Innej opcji nie ma, chyba, że zrobi się pełne skrzyżowanie ze światłami.

        • 2 2

        • A czemu sie narzucasz ludziom co mają robić ? Chcesz, to podjedź (podejdź) do

          przejścia dla pieszych - nikt ci nie zabrania tego, więc i ty nie zabraniaj jazdy na wprost.

          • 1 0

      • w czym jesz

        • 0 0

    • No to korzystaj z przejścia. Zabrania ci ktoś ? Nie, to czemu ty się narzucasz

      z tym, skoro inni dają radę jechać na wprost ? Hę ?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum