Oddają rowerzystom pas dla samochodów
W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.
Osobna sygnalizacja dla rowerzystów
Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Starowiejską . Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.
Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie
To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda , Mściwoja , Zygmunta Augusta i Abrahama (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.
Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej . Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.
- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.
Opinie (629) 3 zablokowane
-
2015-11-12 17:30
inwestycja?
to kpina, inwestycja jest zbudowanie ścieżki, a nie malowanie pasów i potęgowanie korków
- 10 2
-
2015-11-12 17:39
Kretynizm! Najpierw akcja zwężania dróg i stawiania wysepek a potem w ogole zabieranie pasów. (3)
Kretynizm! Najpierw akcja zwężania dróg i stawiania wysepek a potem w ogole zabieranie pasów.
Jakby mało było korków teraz!
A nie można było wydzielić ścieżki na części hodnika?????- 14 4
-
2015-11-12 18:15
(1)
pewnie ze mozna , jest dość szeroki
- 4 3
-
2015-11-13 22:22
chodniki są zawłaszczane przez parkujące samochody
Wreszcie jakiś ruch miasto wykonało na rzecz rozsądnego wykorzystania przestrzeni drogowej.
Czekamy na kolejne: strefa pieszo-rowerowa na Starowiejskiej.- 0 0
-
2015-11-12 18:47
Dosc zabierania przestrzeni pieszym. Samochody i tak maja za duzo !!
- 4 3
-
2015-11-12 18:30
Gratuluje pomyslu panu Ż-T z urzedu miasta. Ten inteligent zablokuje całą Gdynie. (1)
- 9 3
-
2015-11-13 22:23
jak na razie Gdynia jest codziennie blokowana przez nadmiar samochodów
trudno ci to zauwaźyć?
- 0 0
-
2015-11-12 18:45
To jest po prostu historyczna chwila. Zabrano pas samochodom a nie pieszym!!! Ktorzy i tak juz nie maja gdzie chodzic, bo pozwolono spalinowcom parkowac jak bydlo.
Tak trzymac. Tam gdzie sa po 3 pasy oddac jeden rowerzystom!!- 2 10
-
2015-11-12 18:51
brak znajomości przepisów (1)
Podstawowym problemem jest brak znajomości przepisów przez rowerzystów i kierowców jakie ich obowiązują w stosunku do drugiego użytkownika ruchu.
Drugim problemem jest brak konsekwencji służb porządkowych w stosunku do kierowców i rowerzystów.
Albo ich działania jak np. policja zamiast zatrzymać pijanego kierowce to czai się na rowerzystę jadącego po 1-2 piwach na bulwarze wracającego z plaży. Taki delikwent traci prawo jazdy jeżeli posiada, a nie poruszał się samochodem czy motorem.
Rowerem nie wyrządzi takiej szkody jak rozpędzonym samochodem do 60+km/h o macie ponad 1 tony....
Najważniejsze to doszkolić ludzi czyli wszystkich użytkowników ruchu z przepisów drogowych.
bo nawet piesi maja problem z dostosowaniem się do tego że to rowerzysta jadący po ścieżce rowerowej ma pierwszeństwo przed pieszym, a raczej 98% osób nie jest tego świadoma..- 0 1
-
2015-11-13 22:25
czy naprawdę ci piesi tak ci przeszkadzają?
tylko ty jesteś taki praworządny?
lejesz wodę na młyn rygorystom, którzy nie dopuszczają myśli o prawie pieszych i rowerzystów do bezpiecznej przestrzeni w mieście.
Masz szansę się poprawić - nie pisz dyrdymałów pomieszanych z sensownymi tekstami- 0 0
-
2015-11-12 18:52
parkingi
ograniczyć ilość miejsc do parkowania w centrum i każdy będzie nagle jeździć komunikacją albo rowerem
- 4 5
-
2015-11-12 19:08
Rowerzycsci (1)
Co raz mniej podoba mi się to co sie dzieje w Gdyni. I co raz częściej mysle o wyprowadzce. Drogi rowerowe pod prąd w centrum, bus pasy - a piesi i rowerzyści to święte krowy bez ubepieczeń, bez znajomości przepisów ruchu drogowego, a winny zawsze kierowca. Może lepiej będzie wogóle wyłączyć centrum miasta z ruchu kołowego w godzinach "od - do" i zrobic jeden wielki deptak. I to co sie dzieje w maistach w związku z rowerami to nie nowoczesność tylko uwstecznianie sie. Bo trzeba się zdecydować sie czy miasto ma być dla pieszych, rowerów czy samochodów, bo każdemu dobrze nie da sie zrobic.Albo należy wyprowadzićz centrum auta, albo ograniczyć cała resztę.
- 9 4
-
2015-11-13 22:28
jakieś przejawy refleksji się pojawiły
Czy wyobrażasz sobie miasto tylko dla samochodów? wjeżdżających do mieszkań na piętrze? z dostawą zupy za kierownicę?
Miasto powinno być dla ludzi: w centrum restrykcyjne dla samochodów, z wyraźną hierarchią: piesi i ich komfort i bezpieczeństwo przede wszystkim, następnie dla rowerów duże strefy wolne od parkujących samochodów z uspokojonym ruchem.
Szczegóły do uzgodnienia.- 0 0
-
2015-11-12 19:57
Precz z terrorem cyklistów i p.....w !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2)
- 10 4
-
2015-11-13 12:44
Jaki terror ? A kim ty jesteś robaczku ?
- 1 0
-
2015-11-13 22:28
tabletki odstawione?
- 0 0
-
2015-11-12 21:08
Bojkot ścieżek rowerowych! Wzywam wszystkich do obywatelskiego nieposłuszeństwa przeciwko terroryzmowi rowerzystów (2)
Dość zawłaszczania przestrzeni publicznej przez niekompetentnych urzędasów i złośliwe lobby rowerzystów.
- 13 5
-
2015-11-13 11:50
(1)
Zgadzam sie. Oddac zagrabiona przez samochody przestrzen - pieszym!
Przywrocic calkowity zakaz parkowania na chodniku!- 2 0
-
2015-11-13 15:18
Jestem za w miejscach gdzie kierowcy przesadzają z parkowaniem
Z parkowaniem na chodnikach a tak właśnie jest na 3maja od zgody do 10 lutego nie dość że przejść nie idzie to wystają na 1/3 pasa
- 1 0
-
2015-11-12 21:24
Też mam ochotę przesiąść się na rower ale
wygodniej mi w aucie. Poza tym boję się o rower, postawię pod sklepem a potem na pieszko do domu.
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.