• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada rowerowa z błędami

Łukasz Bosowski, stowarzyszeni Rowerowa Gdynia
8 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Powstaje estakada rowerowa dla odważnych
Plac budowy nowej estakady rowerowej w Gdyni. Plac budowy nowej estakady rowerowej w Gdyni.

Największa gdyńska inwestycja rowerowa, zwana Zdublowaną Estakadą, powstaje w oparciu o poważne błędy projektowe - pisze Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.



Przeanalizowaliśmy ponownie publicznie dostępną dokumentację przetargową i wykryliśmy co najmniej dwa bardzo niebezpieczne zakręty na odcinku, gdzie trasa rowerowa wpada pod jezdnie estakady. Dodatkowym elementem zwiększającym ryzyko kolizji jest słup podpierający jezdnię, który znacznie ogranicza widoczność.

Zakładana w dokumentacji maksymalna tzw. prędkość projektowa to 30 km/h.

Łatwo wyobrazić sobie, że w razie zderzenia dwóch rowerów, łączna suma prędkości będzie oznaczać zagrożenie życia! To zdumiewające, zwłaszcza, że głównym argumentem miasta przeciwko proponowanej przez SRG trasie było właśnie niedostateczne bezpieczeństwo.

Prawidłowe promienie skrętu i szerokości jezdni dla rowerów wyznacza dla Zdublowanej Estakady dokument pt. "Standardy i zasady planowania i projektowania dróg rowerowych na obszarze Gdyni", który powstał w Katedrze Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej w grudniu 2003 r. Teoretycznie jest on podstawą projektową Zdublowanej Estakady. Teoretycznie, ponieważ w rozdziale poświęconym projektowaniu zakrętów dla w/w prędkości zaleca się stosowanie promieni skrętu o długości 20 metrów. Tymczasem w projekcie zatwierdzonym promień wynosi zaledwie 6 metrów!

Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia, monitorując projekt mimo braku odpowiedzi na wniosek o unieważnienie przetargu, podnosiło tę kwestię kilkukrotnie. Nie doczekaliśmy się jednak żadnej reakcji ze strony magistratu. Prezentacja tego oraz innych błędów opisanych przez eksperta Stowarzyszenia, mgr inż. Kamila Hajduka, odbyła się podczas grudniowej Rady Rowerowej, w której nie wziął niestety udziału prezydent Wojciech Szczurek. Propozycja alternatywnego przebiegu trasy została również zaprezentowana na forum Rady.

Ubiegłoroczny protest Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia w sprawie Zdublowanej Estakady odnosił się do niezgodności projektu z interesem publicznym. Wybudowana za ponad 11 mln konstrukcja (największa rowerowa inwestycja w historii miasta) powstaje w miejscu, gdzie da się wyznaczyć drogę dla rowerów na istniejących już, nieuczęszczanych pasach pieszych. Nie rozwiązuje problemu rowerowej separacji północnych dzielnic miasta od ul. Morskiej. Skutkuje koniecznością nielegalnego pokonywania przez rowerzystów z Obłuża, Pogórza i Oksywia kilkunastu torów kolejowych.

O budowie kontrowersyjnej kładki rowerowej wzdłuż Trasy Kwiatkowskiego piszemy od ponad roku.. Droga będzie wiodła od ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Energetyków zobacz na mapie Gdyni. Zdecydowanie najbardziej efektowna będzie na wysokości bazy kontenerowej zobacz na mapie Gdyni, gdzie powstanie 367-metrowa estakada, bo tam nie da się poprowadzić bezkolizyjnego ruchu i droga rowerowa musiałaby przecinać kilka ulic, uczęszczanych m.in. przez ciężarówki. Dzięki temu rozwijające się wciąż tereny okołoportowe zostaną całkowicie ominięte.

Gdyńscy rowerzyści uważają jednak, że kładka jest zbyt droga, a środki wydane na nią mogłyby zostać wydane w lepszy sposób na rozwój infrastruktury rowerowej w mieście.


Czytaj także: Gdynia będzie miała i doradcę ds. rowerów i "oficera" rowerowego
Łukasz Bosowski, stowarzyszeni Rowerowa Gdynia

Miejsca

Opinie (60) 2 zablokowane

  • (1)

    Nie kumacie? Jest kasa do wydania, można zarobić. Proste jak konstrukcja cepa.

    • 64 8

    • kto realizuje prace? tradycyjne MTM?

      • 12 0

  • to nie jest istotne, że estakada będzie niewypałem (3)

    ważne, że będzie największa, najdłuższa i najdroższa w Polsce. medialnie gdyńskie władze odtrąbią sukces. oby nie była to kolejna nietrafiona, nieprzemyślana realizacja. dla UM Gdynia to tylko 11mln wydane na promocję, dla mieszkańców 11mln zmarnowane na projekt z którym się nie gadzają. btw: jest to również nas†pne potwierdzenie, iż władze Gdyni nie liczą się z głosami mieszkańców.

    • 51 11

    • W czym problem?

      Nie ma problemu jak inwestycja okaże się kolejnym bublem rządzącej ekipy, kupią kurtynę i wszystko zasłonią przed naiwnymi gdynianami.

      • 6 3

    • I tak trzeba się cieszyć

      I tak trzeba się cieszyć, że nowa estakada będzie przebiegała wzdłuż tej normalnej, a nie w poprzek!

      • 5 0

    • Druga Włoszczowa

      • 2 0

  • imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych do publicznej informacji i śledzmyich dalszą karierę... (1)

    ale nie... przeceiz trzeba realizowac politykę "by żyło się lepiej"

    • 25 6

    • Dla "orientacji" politycznej - obecny prezydent Gdyni ma baaaardzo malo wspolnego z PO. Co chetnie podkresla, szczegolnie gdy powinien wspolpracowac z prezydentami Gdanska i Sopotu.

      • 11 4

  • nsjlepiej nic nie budować w zakresie ścieżek miejskich (2)

    przenieść środki finansowe na transport rowerowy pomiędzy dzielnicami w TPK. Udogodnieniedla logistyki, rekreacji, integracji,...

    • 7 14

    • Niech Gdynia nie odbiera ludziom chodników, tak jak to zrobiono w Gdańsku (1)

      a buduje wspaniałe estakady, bo to nasza przyszłość.
      A marudy do budy.

      • 3 5

      • ależ Gdynia buduje drogi rowerowe kosztem chodników...

        przyklad: droga wyznaczona przy bulwarze nadmorskim. kolejny: droga poprowadzona na wzgorzu.

        • 3 4

  • Brawo Urząd Miasta Gdyni!

    Róbcię z nas dalej idiotów :///

    • 29 9

  • (2)

    Kto lepiej wie jak powinna wyglądać droga dla rowerów? Urzędnik światłego państwa polskiego czy jakiś tam rowerzysta? No więc drodzy rowerzyści przestańcie szkalować majestat państwa i bierzcie się do roboty, bo jeszcze dużo się musicie nauczyć żeby się z urzędnikami równać.

    • 17 11

    • urzędnik państwowy a urzędnik samorządowy to jednak ktoś zgoła inny ;P

      nie myl przynajmniej pojęć :D

      • 5 2

    • ci co minusują nie łapią sarkazmu czy co ?

      • 2 2

  • estakada dla rowerów?

    o co chodzi? bo chyba komuś zdrowego rozsądku zabrakło w rowerowym pędzie trójmiasta

    • 20 7

  • Panie Łukasz Bosowski ! (7)

    Gdyby więcej czasu spędzał Pan w szkole, a nie na rowerze, to zapamiętał by Pan z lekcji fizyki, że prędkości ciał, zderzających się ze sobą, nie sumują się. To tzw. trzecia zasada dynamiki Newtona.
    A tutaj ma Pan to wyjaśnione na obrazkach, żeby łatwiej pojąć i więcej głupot nie wypisywać.

    • 26 27

    • Matura chyba korespondencyjna?

      • 11 4

    • Łukasz Bosowski to totalny nieuk (1)

      a do tego ma parcie na stanowisko OFICERA urzędasa, więc robi sobie klakę kosztem rowerzystów.

      • 14 8

      • Nagle sami naukowcy...

        Oczywiście, że prędkości się sumują, to że energie inaczej się rozchodzą, to inna bajka ;-P. A Łukasz Bosowski nie jest urzędnikiem, ale poza tym twoja błyskotliwość jest po prostu uderzająca :-).

        • 4 2

    • Trzecia, to chyba o "akcji i reakcji", tutaj, to chyba trzeba mówić o pierwszej (2)

      "o układach inercjalnych". Proponuję zderzyć się z nieruchomą ścianą, a potem z tą samą prędkością ze ścianą jadącą w twoim kierunku, na przykład pociągiem. Będzie to dobry materiał poglądowy dla innych, jak prędkości się dodają oraz jakie szkoły należy wybierać, aby głupot nie pisać.

      • 11 0

      • (1)

        Po co pociąg albo ściana? Wystarczą dwa identyczne pojazdy. Pierwszy eksperyment - huknąć w stojący pojazd z prędkością 100 km/h, drugi huknąć się czołowo z jadącym z przeciwka pojazdem o tej samej prędkości 100 km/h

        • 2 2

        • Tak, tylko z pociągiem, byłoby jednego kretyna mniej - korzyść dla społeczeństwa,

          dodatkowo inni by nie ucierpieli.

          • 3 1

    • Panie Rowerzysto z maturą...

      A jakie to ma znaczenie która zasada Newtona zadziała i jaką szkołe ma ukończona p. Łukasz, jak dojdzie do wypadku na tej ścieżce! Ważne jest jakich obrażeń ciała można się spodziewać, czy istnieją drogi dotarcia dla służb ratunkowych i istnieje możliwość szybkiej ewakuacji! Podejrzewam że o tym nikt nie pomyślał projektujac drogę!? Podobnie jak przy połączeniu estakady z obwodnica! Wystarczy drobny karambol i .....

      • 6 0

  • zamiast (kropka) wstawić "."

    www(kropka)autokrata(kropka)pl/artykul/pogromcy-mitow-8518

    • 2 8

  • Nie poznaje mojej kochanej ,wspaniałej i gospodarnej Gdyni,co się dzieje z tym miastem

    • 15 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum