• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona miejską trasą, ale dla rowerów

Maciej Kotarski
25 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Zgodnie z założeniami urbanistów sprzed kilkudziesięciu lat, Droga Czerwona miałaby biec przez Wrzeszcz tuż obok linii kolejowej. Zgodnie z założeniami urbanistów sprzed kilkudziesięciu lat, Droga Czerwona miałaby biec przez Wrzeszcz tuż obok linii kolejowej.

Droga Czerwona to pomysł gdańskich urbanistów sprzed kilkudziesięciu lat. W ich założeniu miała to być trasa tranzytowa równoległa do al. Grunwaldzkiej, ale biegnąca wzdłuż i po drugiej stronie torów kolejowych. Miasto wciąż utrzymuje tzw. rezerwę terenową pod budowę tej drogi, choć dziś już powszechnie neguje się sens jej budowy. Nasz czytelnik ma pomysł, jak lepiej - jego zdaniem - wykorzystać leżące odłogiem tereny.



Jak oceniasz stworzenia autostrady rowerowej w miejscu Drogi Czerwonej?

Oto refleksje Macieja Kotarskiego:

Niektórzy czytelnicy znają historię nowojorskiego High Line Park. Ta stara, wycofana z użytku estakada, biegnąca przez wiele dzielnic Nowego Jorku, używana była niegdyś jako trasa nadziemnej kolei miejskiej. W ostatnim dziesięcioleciu przekształcono ją w jeden z najpiękniejszych, najciekawszych i najbardziej oryginalnych parków miejskich na świecie.

Ten chyba najdziwniejszy z parków biegnie po nieużywanym wiadukcie, wijącym się malowniczo między budynkami, nad ulicami miasta. Jest niesamowicie popularny wśród mieszkańców Nowego Jorku, został uhonorowany wszelkimi możliwymi nagrodami oraz okrzyknięty spektakularnym sukcesem.

High Line Park to promenada połączona z parkiem, która powstała na starej, wycofanej z użytkowania estakadzie, po której linia kolejowa biegła przez kilka dzielnic Nowego Jorku. High Line Park to promenada połączona z parkiem, która powstała na starej, wycofanej z użytkowania estakadzie, po której linia kolejowa biegła przez kilka dzielnic Nowego Jorku.
Od tego czasu wielu urbanistów innych miast zaczęło domagać się własnych odpowiedników High Line Park. Władze Los Angeles pracują ponoć nad przekształceniem w podobny park zabetonowanego koryta rzeki, znanego ze scenerii pościgu w filmie Terminator.

Wielkim sukcesem stał się również park, który powstał w odtworzonym korycie rzeki w Korei Południowej, w samym sercu Seulu. Przez kilka dziesięcioleci rzeka ta była przykryta wielopasmową autostradą. W roku 2005 nowy burmistrz miasta, który potem został wybrany na prezydenta całego kraju, zarządził wyburzenie 8 km autostrady i odkrycie niewidocznej dotąd rzeki. Odtworzono koryto rzeki wraz z otaczającą ją przyrodą - łąkami, sitowiem, krzewami, drzewami, trawnikami. Projekt ten, podobnie jak High Line Park, okazał się wielkim sukcesem - już pierwszego lata skorzystało z tego miejsca 7 mln ludzi, którzy przyszli tam po to, aby wylegiwać się, moczyć nogi lub po prostu spacerować.

Wizualizacja przebiegu Drogi Czerwonej biegnącej pod właśnie budowanym centrum handlowym Metropolia, na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Wrzeszcz. Wizualizacja przebiegu Drogi Czerwonej biegnącej pod właśnie budowanym centrum handlowym Metropolia, na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Wrzeszcz.
W Gdańsku istnieje teren bardzo podobny - na szczęście jeszcze niezabudowany autostradą - a mianowicie rezerwa pod tak zwaną Drogę Czerwoną. Droga Czerwona miała kiedyś być alternatywą dla alei Grunwaldzkiej, jednak obecnie jakiekolwiek uwagi o jej budowie są gwałtownie oprotestowywane przez urbanistów, architektów oraz większość ludzi zorientowanych w nowoczesnym planowaniu miast.

Dla specjalistów oczywiste jest, że budowa tej drogi byłaby szkodliwa dla miasta, zwiększyłaby zanieczyszczenie spalinami i hałasem, a jej realizacja i tak byłaby niemożliwa z powodu protestów społecznych, które niewątpliwie wybuchłyby w dzielnicach z nią graniczących. Zapewne ta droga nigdy nie powstanie - jak zatem można wykorzystać ten teren?

Rezerwa pod Drogę Czerwoną prowadzi od granicy z Sopotem, wzdłuż torów kolejki SKM, poprzez Żabiankę, Oliwę, Zaspę, Wrzeszcz, niemalże aż do granic Śródmieścia. Biegnie w dużej mierze przez nieużytki oraz ogródki działkowe, część zajmują stare parkingi, składy kolejowe, w niektórych miejscach stare budynki mieszkalne. Szerokość dostępnego terenu jest różna, najwęziej jest we Wrzeszczu, gdzie Droga Czerwona biegnie wzdłuż ulicy Białej.

Została zaplanowana jako korytarz transportowy - co daje pewną zaskakującą możliwość jej wykorzystania i rozwiązania pewnego gdańskiego problemu.

Większość rowerzystów wie, że w Gdańsku dość nieprzyjemnie jeździ się wzdłuż głównych, najbardziej ruchliwych arterii - Grunwaldzkiej, Chłopskiej czy Rzeczpospolitej. Są tam teoretycznie przyjemne, gładkie ścieżki rowerowe, lecz ruch samochodów i hałas jest tak duży, że wiele osób czuje się przytłoczonych, a nawet zagrożonych i unika tych tras. Jest to całkowicie zrozumiałe - wiele badań psychologicznych wykazuje, że w pobliżu ulic zatłoczonych przez dużą liczbę szybko przemieszczających się samochodów, ludzie czują się zagrożeni, rozdrażnieni, a w najlepszym wypadku pozbawieni komfortu.

Nawet częściową alternatywą nie jest niestety Wita Stwosza, gdzie pas rowerowy jest częścią jezdni wygrodzonej tylko białą farbą, a nawierzchnia jest bardzo nierówna. W Gdańsku bardzo brakuje komfortowej trasy rowerowej, umożliwiającej przemieszczanie się na linii Sopot - Śródmieście. Komfortowej w takim rozumieniu, w jakim np. jest nią trasa nadmorska: biegnąca wśród zieleni, o odpowiedniej szerokości, oddzielona od pieszych i samochodów.

Droga Czerwona ujęta w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska. To dodatkowa droga obok istniejącej trasy - al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa. Droga Czerwona ujęta w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska. To dodatkowa droga obok istniejącej trasy - al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa.
Na szczęście mamy rezerwę terenową na korytarz transportowy w tym właśnie kierunku - rezerwę pod Drogę Czerwoną. Zróbmy zatem z niej autostradę rowerową - autostradę parkową, oddzieloną drzewami i krzewami od torów SKM, tonącą w zieleni, a tam gdzie możliwe, czyli tam, gdzie jest nieco szerzej - po prostu zróbmy z niej park. Byłby to park linearny, tak jak High Line Park, choć o zmiennej szerokości, raz węższy, raz szerszy.

Kręgosłupem tego parku byłaby szeroka aleja rowerowa wzdłuż trasy torów SKM, a od strony osiedli umieszczone byłyby tereny zielone, plac zabaw, miejsca na grill, tory do gry w bule, trawniki do rekreacji i opalania się, a najlepiej jeszcze - tu i ówdzie miejsce do gry w koszykówkę i siatkówkę. W wielu dzielnicach, np. w dzielnicy Przymorze Małe, byłyby to jedyne miejsca o charakterze parkowym, rekreacyjnym - obecnie nie ma tam niczego takiego. W Sopocie trasę rowerową można dociągnąć aż do ulicy 3 Maja - jest rezerwa wzdłuż torów SKM, choć po drodze trzeba przejechać przez Hipodrom.

Dzięki takiemu połączeniu miejsce to byłoby idealne zarówno dla rodzin z dziećmi oraz ludzi starszych, jak i dla ludzi aktywnych, przemieszczających się pomiędzy dzielnicami wzdłuż osi Gdańska. Jedni mogliby inspirować drugich swoją obecnością i aktywnością. Rowerzystów przyciągnie zielone otoczenie i związana z tym możliwość relaksu w trakcie przejażdżki lub pokonywania trasy, dla rodzin z dziećmi i osób starszych atrakcyjna będzie możliwość wypoczynku, ale i spacerowania wzdłuż trasy rowerowej i możliwość przemieszczania się do kolejnych części ogrodu.

Nie jest to też pomysł drogi - realizacja infrastruktury rowerowej i terenów zielonych jest o niebo tańsza od dróg samochodowych. Projekt można też realizować etapami, w trakcie realizacji sprawdzając, jakie formy terenu spośród zielonych i rekreacyjnych będą najbardziej popularne wśród mieszkańców. Ja zaś miałbym w końcu jak pojechać z Oliwy rowerem na kawę do Wrzeszcza.
Maciej Kotarski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (313) 7 zablokowanych

  • Bezsens (3)

    Nie widzę sensu budować drogę rowerowa dla kogoś kto ma lęki jechać np.po ścieżce przy al. Rzeczypospolitej. Jak tam ma leki to z tej drogi skorzysta dwa,trzy razy w roku, a jak będzie większa przepustowości dla aut to ktoś taki nawet o rowerze nie pomyśli. Bezsensem oczywiście też jest droga rowerowa namalowana na Jana Pawła na Zaspie! To już kilku imbecyli najpierw wymyślilo, a potem zatwierdziło. Poczekajcie aż zaczną ginąć rowerzyści na skrzyżowaniach tej drogi! Masakra. Ale lepiej zrobić projekt pod auta niż pod rowery bo za kolejnych 5-6 lat i tak będzie to wszystko zrownane z ziemią i powstanie droga dla aut. Nie ma sensu wydawać kasy w tym samym miejscu dwa razy na 1 malo potrzebny projekt. Lepiej od razu zrobić trasę dla aut. Rowerzyści na tym szlaku mają gdzie się poruszać a raz jeszcze powiem dla bojach się czy czujacych nie komfortowo w życiu bym złotówki na to nie wydał :-)

    • 5 4

    • O kontrapasach też tak mówili i co? (2)

      "Będą ginąć". A na Ogarnej przez 7 lat jeden wypadek związany z kontraruchem.

      Widoczność jest kluczem. Zarówno na kontrapasach jak i na JP rowerzysta jest doskonale i z daleka widoczny dla kierowcy. Najwięcej wypadków rowerowych jest na przejazdach, bo rower pojawia się "znikąd" a kierowca nie patrzy. Na JP nie ma tego problemu.

      • 2 1

      • (1)

        To zapraszam przejechać się od strony ETC w dół skrecajac w prawo w Jana Pawła. Kierowcy pewnie często nie zauważą rowerzystów a Ci zazwyczaj są tak pewni że mąja pierwszeństwo że jeszcze pewnie na dniach będzie nieszczęście...

        • 0 0

        • Wczoraj właśnie tak jechałem samochodem

          Nie sposób nie zauważyć tej czerwonej farby na zakręcie na dole. Ale oczywiście "będą ginąć"....

          • 0 0

  • Najwyższy czas - zrobić porządek z tymi terenami

    a przede wszystkim czas zaorać ogródeczki działkowe, a ich użytkowników - miłośników buraka i palenia śmieci pognać poza granice terenów miejskich!

    • 5 6

  • Biegnie w dużej mierze przez nieużytki oraz ogródki działkowe, część zajmują stare parkingi, składy kolejowe, w niektórych miejscach stare budynki mieszkalne

    nie jest to prawda - była projektowana również przez prywatne ogródki wokół domków jednorodzinnych

    najprościej wszystko zniszczyć, zapraszamy na Przymorze, w pobliże Alchemii
    notoryczna ciemność, dzieci pytają kiedy będzie słońce, zastawione chodniki, ciągły hałas, o pękających murach pobliskich domów lepiej nie mówić

    • 4 1

  • przecież jest już park z drogą rowerową (2)

    nazywa się park Reagana

    • 4 1

    • jest już obwodnica i A1

      po co więcej dróg?

      • 1 1

    • Przez park Raegana z Oliwy do Wrzeszcza???

      • 0 0

  • Panie autor

    • 1 2

  • Panie autor, litości!!!!

    High Line Park ma raptem coś koło 1.5 mili i nie biegnie przez wiele dzielnic. Zajmuje skraweczek West Side. Po jaką cholerę ludzie wypowiadają się na tematy, o których nie mają pojęcia???

    • 5 2

  • przeciwko czerwonej drodze (2)

    Moim zdaniem to, że nadal w planach widnieje Czerwona Droga, która i tak przez najbliższe klikanaście lat nie powstanie jest poważnym problemem. Ładnie nazwane, iż biegnie przez nieużytki. Tak się składa, że chcąc sprzedać działke w świetnej lokalizacji, traci ona wartość o połowę , ponieważ w planie zmienione zostało przeznaczenie. Prawie połowa działki jest pod drogę, przez to nie można nawet wyburzyc stojącego domu i zabudować nowym. Z jakiej racji takie ograniczenia? Wykreślić z planów tę czerwoną drogę, bo i tak jej nie będzie a stwarza w planach tylko same problemy......

    • 4 3

    • wręcz przeciwnie, rozszerzyć. Droga musi tam być

      choćby z powodu stworzenia możliwości dotarcia do szlaku kolejowego

      • 0 1

    • Nie wykreślić, tylko zagospodarować

      Choćby tymczasowo. Niech te nieużytki staną się parkiem, chodnikiem, czymkolwiek byle nie tymi ruderami i chaszczami co są teraz. A jak za 50 lat komuś przyjdzie do głowy jednak zrobić tam drogę, to zawsze można przebudować, miejsce będzie.

      • 1 1

  • doskonały pomysł (1)

    Droga czerwona nie powstanie jej plan sprzed kilkudziesięciu lat nie przystaje do dzisiejszej sytuacji. Deweloperów też nikt tam nie oczekuje. Teren od wielu lat straszy i trzeba go zagospodarować. Widok z okien kolejki rujnuje opinię miastu i włodarzom. Pomysł ze ścieżką rowerową zatopioną w zieleni to idea na miarę XXI wieku, to współczesna wizja miasta, które tworzy całość przyjazną mieszkańcom. O takie pomysły można walczyć - kiedy kolejne studium?

    • 5 7

    • zniszczono wielopokoleniową dzielnicę koło skm Przymorze
      teraz hałas, na chodnikach auta

      • 0 1

  • pedalarze w rajtuzach (2)

    obłudnicy!
    ilu z was, tu, na tym forum, podnoszących swoje larum, ma samochód? ilu z was stoi w korkach jadąc na zakupy lub odwożąc dzieci do szkoły, no nie mówcie że rowerem to robicie buahaha.
    a może nie macie samochodu? to wyprowadźcie się do lasu lub zbudujcie sobie miasteczko rowerowe.
    Nie chce się już was nawet czytać obłudnicy!

    • 7 5

    • Nie każdy musi mieć samochód lub z niego korzystać chcąc autem wjechać do biura

      • 1 2

    • Ale o co chodzi?

      Mam rower i samochód i korzystam z nich w miarę potrzeb. Do pracy jadę sam rowerem. Z rodziną i na zakupy jadę samochodem. Przecież jedno drugiego nie wyklucza.

      Transport powinien być zrównoważony. Jak jadę samochodem to nie mam zastrzeżeń do sieci dróg. Jak jadę rowerem to już nie jest tak różowo.

      • 2 2

  • Paranoja (1)

    Kolejny absurdalny pomysł szkodliwego lobby rowerowego nie płacącego ani złotówki podatków.

    • 7 6

    • Poczytaj sobie jakie podatki na co idą, a potem miałcz na forum.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum