rowery

stat

Zwiedzamy Krainę w Kratę, część 2

"Kraina w Kratę" to obszar nadmorskich gmin Pomorza Środkowego i Wschodniego, gdzie dominującym elementem krajobrazu jest budownictwo szachulcowe. W stylu tym do dziś podziwiać można przeróżne zabudowania zarówno wiejskie jak i miejskie, a wśród nich przepiękne domy, budynki inwentarskie, stodoły, kuźnie, szkoły, a także kościoły, kamienice i dwory. Nasza rowerowa wycieczka skupiła się jednak tylko na pewnej części tego malowniczego obszaru, w końcu nie sposób zobaczyć wszystkiego w ciągu jednego dnia. Kolejne ciekawe zabudowania w tym stylu zobaczymy w następnych wizytach, które mamy już w planach.

W skrócie:

Trasa naszej jednodniowej wycieczki rowerowej zakładała przede wszystkim aktywny wypoczynek, dlatego nie spiesząc się zbytnio pozwoliliśmy sobie na wiele przyjemności, przy minimum wysiłku. Na naszej trasie podziwialiśmy malownicze wsie oraz miasteczka, gdzie co rusz robiliśmy liczne postoje. Przemierzając Krainę w Kratę wielokrotnie mieliśmy okazję zapoznać się ze stylem szachulcowym i to nie tylko oglądając go z zewnątrz.

Trasa drugiej edycji jednodniowej wyprawy przez "Krainę w Kratę":

Chcąc delektować się pięknem tutejszego krajobrazu i relaksować na jego łonie, trasę ułożyliśmy tak, by wiodła przede wszystkim z dala od wzmożonego ruchu drogowego. Wykorzystując więc znajomość lokalnych dróg, pozwoliliśmy sobie na spokojną jazdę przez wsie i osady, w których jakby czas się zatrzymał. Na naszej trasie dominowały utwardzone drogi gruntowe oraz boczne drogi asfaltowe o znikomym ruchu drogowym.

Tym razem, wycieczkę udało nam się zamknąć w 85 km, a liczne przerwy co 10-20 km pozwoliły na szybką regenerację i chęć dalszej jazdy z uśmiechem na twarzy. Trasę rozpoczęliśmy pod Słupskiem, skąd udaliśmy się przez malownicze rejony Doliny Łupawy w kierunku morza. Przez dłuższy czas towarzyszyły nam przepiękne złociste barwy lasów Wysoczyzny Damnickiej, a po jej opuszczeniu na horyzoncie ukazała się licząca prawie 115 m n.p.m. Góra Rowokół. Chwilę później, dla odmiany rozkoszowaliśmy się taflą Jeziora Gardno, a kawałek dalej objętymi ochroną jeziorami - Dołgie Małe i Dołgie Duże, które znajdują się na terenie Słowińskiego Parku Krajobrazowego. Naszym głównym celem była wieś Kluki, gdzie znajduje się Muzeum Wsi Słowińskiej.

GALERIA ZDJĘĆ fot. Krzysztof Kochanowicz

Kluki poza głównym sezonem turystycznym niemalże zamierają, ale dzięki temu mieliśmy je tylko dla siebie. Prócz samej miejscowości odwiedziliśmy także stary, osiemnastowieczny słowiński cmentarz, na którym dominują żeliwne krzyże nagrobne.

Na naszej trasie prócz ciekawych budynków szachulcowych mieliśmy okazję zobaczyć także piękne pałace m.in. w Żoruchowie oraz kościoły np: w Żelkowie, Gardnie Wielkiej, a także Główczycach. Wycieczkę zakończyliśmy w Lęborku.

Statystyki naszej wycieczki:

Dystans: 85 km
Czas jazdy z postojami: 8 godz.45 min.
Prędkość jazdy: 18-25 km/h
Miejsce rozpoczęcia wycieczki: Stacja PKP Jezierzyce Słupskie
Miejsce zakończenia wycieczki: Stacja PKP Lębork

Ślad GPS oraz mapa wycieczki

Trasa zrealizowana na podstawie mapy "Słowiński Park Narodowy i okolice" 1:50 000
lokalnego Wydawnictwa Kartograficznego Eko-Kapio.pl

GALERIA ZDJĘĆ; fot. Krzysztof Kochanowicz

Zobacz także wideo relację z pierwszej edycji wyprawy rowerowej przez Krainę w Kratę

Wycieczkę prowadził:

Krzysztof Kochanowicz [GR3miasto]

Dziękujemy wszystkim za wspólną wycieczkę i zapraszamy na kolejne nasze wyprawy !
Mamy co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie, czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas! Zabierz rodzinę, znajomych, albo po prostu przyjedź by poznać nowe osoby.

O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Organizujemy nie tylko wypady rowerowe. Przez cały rok kalendarzowy wybieramy się także na wędrówki piesze, marsze Nodric Walking, spływy kajakowe. W zależności od sezonu: różnego rodzaju sporty wodne, rolki, łyżwy, narty, snowboard. Jeśli chcesz regularnie otrzymywać od nas wszelkie newsy i być zawsze na bieżąco ze wszelkimi wydarzeniami, możesz napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3miasto. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Dodaj opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.