• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zniosą obowiązek jazdy drogą rowerową?

Joanna Skutkiewicz
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Czy obowiązek jazdy drogą dla rowerów zostanie zniesiony? Według jednego z posłów jest to dobry pomysł. Czy obowiązek jazdy drogą dla rowerów zostanie zniesiony? Według jednego z posłów jest to dobry pomysł.

Poseł Koalicji Obywatelskiej, Franciszek Sterczewski, proponuje, aby nakaz poruszania się drogą dla rowerów nie dotyczył licencjonowanych zawodników Polskiego Związku Kolarskiego. Wysłał w tej sprawie interpelację do Ministerstwa Infrastruktury.


Poruszanie się drogami rowerowymi ciągle budzi kontrowersje. Wielu rowerzystów zwraca uwagę na kiepski stan nawierzchni, dyskomfort związany z nagle kończącymi się ścieżkami czy nagminnym, nagłym pojawianiem się na drogach rowerowych pieszych.

Według przepisów rowerzyści mają obowiązek jechać drogą rowerową, jeśli znajduje się ona po stronie ulicy, którą się poruszają. Franciszek Sterczewski, poseł Koalicji Obywatelskiej, zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury z propozycją zwolnienia z tego obowiązku sporej części rowerzystów. "Uprzywilejowaną" grupą, która mogłaby korzystać z jezdni nawet wtedy, gdy obok znajduje się ścieżka rowerowa, mieliby być licencjonowani zawodnicy Polskiego Związku Kolarskiego.

Sterczewski wskazuje, że aktualny przepis "jest problematyczny dla osób uprawiających kolarstwo szosowe. Ich treningi wiążą się z rozwijaniem większych prędkości, a także - w przypadku osób trenujących w klubach sportowych - z jednoczesnym poruszaniem się na rowerach wieloosobowych grup. Taka sytuacja stwarza niebezpieczeństwo zarówno dla kolarzy szosowych, jak i dla pozostałych użytkowników i użytkowniczek dróg dla rowerów. Infrastruktura rowerowa nie jest dostosowana do treningów kolarskich - choć na wielu ścieżkach rowerowych obowiązują wysokie limity prędkości - przez co osoby trenujące tę dyscyplinę narażone są na kolizje, a także narażają na nie pozostałych rowerzystów i rowerzystki".

W tych krajach można już jeździć rowerem



Rower jako bezpieczny środek transportu



Stosunkowo niedawno, bo pod koniec kwietnia, ten sam poseł zwrócił się do ministra zdrowia z prośbą o ponowne przemyślenie zasadności wprowadzenia zakazu korzystania z rowerów miejskich w czasie pandemii koronawirusa.

Sterczewski pisał wówczas, że "wprowadzenie takiego zakazu, przy jednoczesnym ograniczeniu zbiorowego transportu, sprawia, że wiele osób straciło środek transportu, dzięki któremu realizowało swoje codzienne potrzeby. Rower jest indywidualnym środkiem transportu, przez co wymusza zachowanie odpowiedniego dystansu zalecanego przez Główny Inspektorat Sanitarny i Ministerstwo Zdrowia. W wielu europejskich państwach, chociażby w Niemczech, Holandii czy Danii, systemy rowerów publicznych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 nie zostały zakazane, a jedynie zmienione zostały zasady dotyczące bezpieczeństwa higienicznego. Należy także wspomnieć, że oba przytoczone wyżej rozporządzenia w żaden sposób nie odnoszą się do kwestii systemów wypożyczenia elektrycznych hulajnóg, które wciąż funkcjonują w miastach, pomimo że elektryczne hulajnogi po pierwsze nie spełniają tak istotnej społecznie roli jako środek transportu, po drugie nie posiadają stacji, przez co zdecydowanie trudniej zachować higienę, a po trzecie według badań są bardzo kontuzjogenne, co sprawia, że dodatkowo obciążają system ochrony zdrowia". Z podobnym postulatem występował także Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, apelując o przywrócenie Veturilo - systemu rowerów miejskich w stolicy.

Gdańsk wprowadza udogodnienia dla rowerzystów

Opinie (226) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Całkiem rozsądna propozycja pod jednym warunkiem (2)

    Jeśli licencjonowani zawodnicy Polskiego Związku Kolarskiego chcą jeździć po ulicach to nie widzę problemu pod warunkiem że taki rowerzysta będzie miał coś w rodzaju tabliczki rejestracyjnej która będzie dobrze widoczna.
    Niestety wtedy trzeba będzie przestrzegać przepisów drogowych bo nie będzie już anonimowości.

    • 8 3

    • eksperci bezpieczeństwa ruchu wskazują (1)

      że tablica rejestracyjna na samochodzie niewiele pomaga w identyfikowaniu sprawcy. A to właśnie kierowcy są sprawcami większości wypadków powodujących śmierć lub ciężkie obrażenia ciała. Jak wpływa to na przestrzeganie przepisów prawa o ruchu drogowym to czytelnik odpowie sobie sam.

      • 2 2

      • Chyba Ty tak twierdzisz

        Nice try

        • 0 0

  • (1)

    Czy rowerzyści nie powinni sygnalizować swoich zamiarow skretu. Obowiazkowe światła po zmroku !!!!

    • 4 1

    • przecież sygnalizują

      wyciągniętą w bok ręką.

      • 0 0

  • DW 218

    Mieszkam przy drodze 218, to jest dramat na tych wąskich drogach głównie przez samych zawodowych kolarzy, To ci pseudo kolarze powodują największe korki, blokują duże auta, potem się dziwią że kierowcy ich przeklinają.

    • 0 1

  • Rowerzysci

    Dzisiaj rano dwoch takich kolarzy zasowalo po Wladyslawa 4 w Gdyni nie zwracajac uwagi na zakaz poruszania sie rowerzystow .Ale co tam powinni walczyc o mozliwosc jazdy po autostradach Asfalt ok i droga rowna

    • 0 2

  • Trening drogi (1)

    i**otyczny pomysł. Tacy rowrzeyści powinni sobie trenować poza ścieżkami i zatłoczonymi ulicami (drogami). Może jeszcze piłkarze zaczną trenować między samochodami podania? Nie trenuje się drogi, tylko nogi.

    • 0 3

    • przecież już to robią ośle tylko na wiochy dotarła głupawa moda wytyczania wszędzie tych durnych ścieżek pieszo rowerowych które tak naprawdę są chodnikami

      • 1 0

  • Rowerem jedzi sie przede wszystkim dla zdrowia a jazda ulica zdrowa nie jest ,juz lepiej jechac chodnikiem (4)

    Jesli jakies matoły chca jechać ulicami to niech sie trują spalinami ich problem .Wiekszosc rowerzystów jeżdzi dla zdrowia i przyjemności i dlatego drogi rowerowe maja byc oddalone jak najbardziej od spalin podobnie jak chodniki i najlepiej zabezpieczone zielenia drzewami i roślinnością.

    • 4 7

    • A w imię (2)

      swojego bezpieczeństwa lepiej potrącić pieszego...

      • 1 1

      • nieprawda

        rowerzysta potrącający pieszego zwykle sam odnosi obrażenia. Kierowca potrącający pieszego często wychodzi z takiej "kolizji" bez szwanku.

        • 0 0

      • nieprawda

        • 0 0

    • W miescie rowerem jeździ się przede wszystki do pracy, albo załatwić rzeczy w mieście

      Ręka w góre kto jeździ między samochodami dla zdrowia.

      • 3 1

  • (6)

    Jeśli rowerzyści chcą użytkować ulice i byc pełnoprawnymi ich użytkownikami to najpierw niech zdobędą karty rowerowe , nauczą się jazdy zgodnie z przepisami i opłacają obowiązkowe oc jak każdy użytkownik dróg! Ulice są pełne ludzi pajacujących po ulicach na rowerach kompletnie nie znając i nie przestrzegając przepisów i stwarzają niebezpieczeństwo i dla seibie i dla innych!

    • 23 12

    • A kierowcy oczywiści jak jeden mąż przetrzegają wszystkich (2)

      Możliwych przepisów PORD. Posiadanie OC nic nie zmienia, poza tym przeważnie OC w życiu prywatnym jest dorzucane do ubezpieczenia mieszkania.

      • 9 7

      • (1)

        Skoro nie przestrzegają to po co jest wymóg posiadania prawka?

        • 3 0

        • nie po co, ale dlaczego obowiązuje wymóg posiadania prawa

          Dlatego, że prowadzący samochód dysponuje pojazdem o nieporównanie większej energii kinetycznej niż rower. Dlatego musi się wykazać formalną znajomością przepisów sprawdzoną egzaminem. Po zdaniu egzaminu zwykle lekceważy limity prędkości oraz przepisy o parkowaniu na terenie zabudowanym.

          • 0 0

    • w du*** sobie wsadz karte rowerową, komunisto! Jak ten tępy naród nawet nie zna prawa drogowego nie mówiąc o znakach. To nie szwecja.

      • 2 2

    • haha a co ma OC do uzytkowania ulic?Nudzi mnie już czytanie bredni smarowanych przez zawistne szmaty których po prostu d.. boli że ktos inny może jechac i nie płacić w jakim kraju pa masz OC na rowery?Kiedy się skończy ten kretyński bełkot?W Szwajcarii kilka lat temu sie z tego wycofano bo stwierdzono że koszty systemu przewyższają korzyści ale tu w tym j..nym polskim grajdole gdzie najprostsze Ulice sa pełne pajacujących gdzie?Gdzie oni są?Po statystykach wypadków wynika jak byk że jadąc droga dla rowerów można zginąć potrąconym przez jakiegoś ch..ja który za nic ma np kolor światła na semaforze bo to jest najczęstszy rodzaj wypadków powodowanych przez tzw kierowców

      • 3 1

    • ale wypadki powodują głównie ci z prawkiem i opłaconym obowiązkowym OC ;)

      Jak to wyjaśnisz? 40tys wypadków rocznie nie powodują rowerzyści.

      Za 2/3 wypadków z udziałem rowerzystów odpowiadają kierowcy 4 kółek.
      Tacy wspaniali, a tyle wypadków powodują?

      • 10 6

  • A kiedy kolarze zaczną jeździć przepisowo? (2)

    Bo z tego co wiem to rower musi miec dzwonek i odblaski a takich "sportowcy" nie mają. Co jeszcze by chcieli zmienić może jazda w grupach obok siebie na każdej drodze?
    Ps co trzeba mieć między uszami by czerpać przyjemność z jazdy rowerem wdychając spaliny? To poprawia trening?

    • 3 4

    • a kiedy kierowcy przestaną lekceważyć limity prędkości w mieście i poza miastem?

      • 0 0

    • w Kamieniu Kowalewie Czeczewie masz spaliny?Przestań pieprzyć bzdury człowieku

      • 0 0

  • Zawodowi (jak kolarze) osłowie

    Skąd ci wszyscy "wszystkowiedzący" biorą się w Sejmie, który powinien jednak być ostoją rozumu a jest niestety albo partyjniactwa albo zidiocenia na najwyższym poziomie. Zakładając że nawet jeśli taki przepis wejdzie w życie to pojawia się nasz odwieczny problem; Kto i i jak będzie to egzekwował?

    • 0 1

  • sam jesten aktywnym rowerzystą ale jak widzę kolesia co jedzie często wolnej niż ja po ulicy a ja po śceiżce to

    mnie to wkurza bo robi zły obraz wszystkim rowerzystom, a kolarze zawodowi to nich sobie ćwiczą poza miastem albo w ośrodkach a nie w środku miasta czyli tam gdzie są drogi rowerowe

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum